![]() |
![]() |
Hankekoodi: A78781
Hankkeen nimi: Viimeinen kilometri Lahti
Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2022 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Lab-ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2630644-6
Jakeluosoite: Mukkulankatu 19
Puhelinnumero: 0294465000
Postinumero: 15240
Postitoimipaikka: Lahti
WWW-osoite: http://lab.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Mauri Huttunen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0408218980
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Viimeinen kilometri Lahti (ViKi Lahti) -hanke keskittyy nimensä mukaisesti tarkastelemaan tavarakuljetusten viimeisiä etappeja. Yhtäältä verkkokaupan nopea kasvu ja kotiinkuljetuksia kohdannut murros yhdistettynä useiden eri toimijoiden kuljetuksiin osallistumiseen, ovat osaltaan lisänneet kaupunkien keskustojen ja asuinalueiden liikennettä sekä liikenteestä aiheutuvia päästöjä. Liikenteen ja päästöjen lisääntymisen ohella tavarakuljetusten viimeinen kilometri on myös tehoton ja kallis. Toisaalta haja-asutusalueiden palveluiden vähentyminen tuo haasteita alueiden asukkaille ja palveluja tuottaville yrityksille, miten palveluja jatkossa pystytään tuottamaan.
ViKi Lahti- hankkeessa tarkastellaan tavarakuljetusten nykytilaa Lahdessa ja siihen liittyviä haasteita, sekä etsitään vaihtoehtoja näiden ratkaisemiseen. Hankkeella edistetään viimeisen kilometrin jakeluun liittyvien ympäristövaikutusten ja asukkaille aiheutuvien ongelmien tunnistamista ja luodaan pohja uudelle toimintamallille, jossa jakelun optimointiin ja päästöjen vähentämiseen liittyvä monimutkainen kokonaisuus hahmotetaan eri toimijoiden verkostossa.
Hankkeessa suunnitellaan ja kuvataan tavarakuljetusten toimintamalli käyttämällä esimerkkinä yhtä tai kahta Lahden kaupunginosaa (esim. lähiö, keskusta), määritetään jakeluratkaisuja ja niiden tarvitsemia kaupunki-infraan liittyviä vaatimuksia. Toimintamallin suunnittelun avuksi selvitetään kuluttajien toiveita verkkokaupan toimitusten osalta, sekä tutkitaan jo olemassa olevia toimintamalleja eri puolilta maailmaa. Ratkaisut suunnitellaan yhdessä vähittäiskaupan, jakelutoimijoiden, ratkaisujen tuottajien (esim. latausinfra), sekä kaupungin edustajien kanssa. ViKi Lahti -hanke tekee tiivistä yhteistyötä LADECin ja Lahti GEM (Sähköisen liikenteen klusterin) yritysten kanssa.
ViKi Lahti -hankkeessa toteutettava Lahden ja laajemmin Päijät-Hämeen tilannekuvan sekä nykyisten ja tulevaisuuden tarpeiden kartoitus toimii ylimaakunnallisen toimintamallin perustana Päijät-Hämeen osalta. Ylimaakunnallisessa toimintamallissa kohteena on sekä tavaroiden kuljettaminen että ihmisten liikkuminen. Keskeisinä elementteinä ovat yhteiskäyttöisyys, palvelukokonaisuuksien ja liiketoimintamallien mallintaminen ja pilotointi (mm. älykkäät palveluhubit), älykkäät ratkaisut ja digitalisaatio.
Hankkeen varsinaiset kohderyhmiä ovat Päijät-Hämeen elinkeinoelämä ja alueen asukkaat, alueella liikkuvat ja palveluita tarvitsevat henkilöt ja yritykset sekä kaupungit ja julkinen sektori.
Hankkeen välillisenä kohderyhmänä on korkeakoulut, elinkeinoyhtiöt.Hankkeessa edistetään kohderyhmien välistä TKI-yhteistyötä, jotta siitä koituisi mahdollisimman suuri välillinen hyöty alueen toimijoille konaisuudessaan.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 73 620
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 68 136
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 92 024
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 85 169
Maakunnat: Päijät-Häme
Seutukunnat: Lahden
Kunnat: Lahti
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 3 |
Viimeisen kilometrin päästöjen vähentäminen ehkäisee ilmastonmuutosta ja lisää luonnon monimuotoisuutta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 1 |
Viimeisen kilometrin päästöjen vähentämiseen tähtäävä toiminta luo uutta teknologiaa, joka nopeuttaa siirtymistä pois fossiilisesta energiasta. Toimet säästävät energiaa, parantavat ilmanlaatua ja turvaavat energian toimitusvarmuuden. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Viimeisen kilometrin päästöjen vähentäminen ehkäisee ilmastonmuutosta ja lisää luonnon monimuotoisuutta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 2 | 3 |
Viimeisen kilometrin päästöjen vähentämiseen tähtäävä toiminta luo uutta teknologiaa, joka nopeuttaa siirtymistä pois fossiilisesta energiasta. Toimet säästävät energiaa, parantavat ilmanlaatua ja turvaavat energian toimitusvarmuuden | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
-- | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
-- | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 2 | 3 |
Lahden seudun sähköisen liikenteen klusterin – Lahti GEM - ekosysteemi toimii hankkeessa vahvana sidosryhmänä ja heidän tietotaitoaan ja osaamistaan tullaan hyödyntämään hankkeessa. Hankkeessa hyödynnetään LUT-yliopiston osaamista uusiutuvien energialähteiden osalta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 4 |
Yritysten viimeisten kilometrien kuljetusten kestävä kehittäminen sisältää myös paikallisen elinkeinoelämän kehittämisen. Hankkeen tuloksia voivat hyödyntää kaikki paikalliset toimijat, joilla on tarvetta kotiinkuljetuksille. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 4 |
Kehitettävä toimintamalli ja kerättävä ja hyödynnettävä data edistävät uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämistä | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 3 | 4 |
Hanke nivoutuu vahvasti logistiikkaan ja liikkumiseen. Erityisesti kuljetusten kalliin osuuden, viimeisten kilometrien, kestävä kehittäminen tukee yritysten ympäristövastuullisuutta ja mahdollistaa taloudellista hyötyä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
-- | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
-- | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 3 |
Hankkeessa etsitään ratkaisuja, jotka vastaavat kuluttajien tarpeisiin asuinympäristöstä riippumatta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
-- | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 3 |
Hankkeen työpajojen, kokousten ja keskustelujen aikana eri toimijoiden on mahdollista päivittää ja täydentää omaa ympäristöosaamistaan. |
Viimeinen kilometri Lahti -hankkeessa on selvitetty Lahden alueen viimeisen kilometrin jakelun nykytilaa, siihen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia, edistetty viimeisen kilometrin toimijoiden yhteistyötä ja verkottumista työpajatapatumissa, sekä luotu pohja alueelliselle viimeisen kilometrin tavarakuljetuksen toimintamallille.
Hankkeen tuloksena on kehitetty toimintamallikokonaisuus, joka on hahmoteltu työpajaprosessissa vähittäiskaupan, kuljetus- ja julkisen sektorin toimijoiden verkostossa.
Toimintamallikokonaisuus koostuu Viimeinen kilometri Lahti -selvityksestä ja Viimeinen kilometri Lahti toimintamallista palvelukuvauksineen ja visualisointeineen. Hankkeen tuloksena syntyvän toimintamallin keskiössä on optimoitu kaupunkijakelu ja päästöttömämpi tavarakuljetuksen viimeisen kilometri.
Toimintamallin suunnittelun tueksi on selvitetty kuluttajien tottumuksia verkkokaupan toimitusten osalta, päästöttömien jakeluratkaisujen kehittämistä edistäviä datatarpeita, kartoitettu jo olemassa olevia verkkokaupan viimeisen kilometrin optimoituja toimintamalleja Suomesta ja maailmalta, sekä selvitetty Lahden alueelle soveltuvia vähäpäästöisiä tai päästöttömiä jakeluratkaisuja ja niiden tarvitsemia kaupunki-infraan liittyviä vaatimuksia. Toimintamallia on suunniteltu työpajaprosessissa yhteistyössä vähittäiskaupan, jakelutoimijoiden, teknologia-alan ratkaisuja tuottavien toimijoiden sekä julkisen sektorin kanssa.
Toimintamalli sisältää yhteistyömallin, jossa kuvataan, kuinka hankkeen aikana käynnistettyä yhteistyötä voidaan jatkaa osana Lahti GEM – Lahden seudun sähköisen liikenteen klusterin alaryhmänä.