![]() |
![]() |
Hankekoodi: A78780
Hankkeen nimi: Liikettä, hyvinvointia ja valmennuksen laatua digitalisaation avulla
Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2022 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Suomen Urheiluopiston Kannatusosakeyhtiö
Organisaatiotyyppi: Muu oppilaitos
Y-tunnus: 0202512-1
Jakeluosoite: Kaskelantie 10
Puhelinnumero: +358505771027
Postinumero: 19120
Postitoimipaikka: Vierumäki
WWW-osoite: http://www.vierumaki.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Tuominen Minna Marika
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehittämispäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358504333316
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on kehittää uusia toimintamalleja ja liiketoimintaa liikkumiseen ja urheiluun keskittyvien digitaalisten ratkaisujen ympärille. Hankkeen aikana pyritään yhdistämään olemassa olevat digitaaliset ratkaisut ja sovellukset Vierumäen tuottamiin liikunta- ja urheilusisältöihin erilaisten kohderyhmien tarpeita tukevaksi palvelukokonaisuudeksi. Koronan vaikutuksista johtuen harrastaminen on entisestään polarisoitunut ja hankkeessa pyritäänkin digitaalisten alustapalveluiden avulla innostamaan ja ohjaamaan omaehtoisen liikunnan harrastamista ja myös tavoitteellista urheilutoimintaa laaja-alaisesti elinkaaren eri vaiheissa. Samalla kun hankkeen aikana haetaan ratkaisuja yleisesti lasten ja nuorten liikkumisen lisäämiseen mm. pelillistämisen keinoin, niin tavoitteena on myös hyödyntää ja kehittää digitaalisia työkaluja ja sisältöjä tavoitteellisesti urheilevien arjessa. Palvelukokonaisuuksien hyödyntämisestä syntyvällä tiedolla voidaan jatkossa edelleen kehittää valittujen alustojen toiminnallisuuksia ja sisältöjä ja lisätä siten ratkaisujen vaikuttavuutta eri kohderyhmän arjessa.
Hankkeen varsinaisina kohderyhminä ovat lapset ja nuoret sekä työikäiset. Hankevaiheessa kohderyhmät rajautuvat valituissa lajeissa liikuntaa harrastaviin sekä työikäisten osalta pilottivaiheeseen valittavien yritysten henkilöstöön.
Hankkeen välillisiä hyötyjiä ovat työhyvinvointiratkaisujen kehittämiseen osallistuvat yritykset työhyvinvoinnin ja siihen yhdistyvät tuottavuuden kasvun myötä.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 59 040
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 59 040
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 59 040
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 59 040
Maakunnat: Päijät-Häme
Seutukunnat: Lahden
Kunnat: Heinola
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 8 | 10 |
Teknologian käyttöönotolla ja digitaalisten palveluiden hyödyntämisellä on ympäristön kuormitusta vähentävä vaikutus. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 10 | 10 |
Teknologian käyttöönotolla ja digitaalisten palveluiden hyödyntämisellä on ympäristön kuormitusta vähentävä vaikutus. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 4 | 4 |
Teknologian käyttöönotolla ja digitaalisten palveluiden hyödyntämisellä on ympäristön kuormitusta vähentävä vaikutus. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 8 |
Hankkeen toimilla tuetaan organisaatioiden innovaatioedellytyksiä ja -osaamista | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 10 |
Hankkeessa kehitetään uusia, innovatiivisia toimintamalleja ja digitaalisia ratkaisuja. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 7 | 7 |
Teknologian käyttöönotolla ja digitaalisten palveluiden hyödyntämisellä on ympäristön kuormitusta vähentävä vaikutus, mm. autoilun tarpeen väheneminen. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 7 |
Digitaalisten hyvinvointipalveluiden kautta ihmisten hyvinvoinnin edistäminen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 3 | 3 |
Kaikessa hankkeessa tehtävissä toimenpiteissä huomioidaan tasavertaisuuden näkökulmat. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 8 | 8 |
Ympäristönsuojelu ja ympäristön laadun parantaminen sisällytetään kaikkeen hankesuunnitteluun ja toteutukseen kestävän kehityksen periaatteen mukaisesti. |
Hankkeen tarkoitus oli lisätä urheiluopiston digitaalisten sisältöjen ja palveluiden saatavuutta sekä käytettävyyttä urheilun ja liikkumisen palveluissa. Hankkeen tavoite oli kehittää uusia toimintamalleja ja liiketoimintaa liikkumiseen ja urheiluun keskittyvien digitaalisten ratkaisujen ympärille. Tavoitteena oli myös yhdistää olemassa olevat digitaaliset ratkaisut ja sovellukset urheiluopiston tuottamiin liikunta- ja urheilusisältöihin erilaisten kohderyhmien tarpeita tukevaksi palvelukokonaisuudeksi. Tavoitteena oli lisäksi saada lisää tietoa ja kokemuksia pelillistämisen mahdollisuuksista.
Toimenpiteiksi valittiin
1) selvittää urheiluopiston valmennus- ja koulutusmateriaalien nykytila ja kehitystarpeet
2) toteuttaa virtuaalinen liikuntaseikkailupeli sen selvittämiseksi voitaisiinko mobiilipelialustalla lisätä omaehtoista liikunnan harrastamista ihmisen elinkaaren eri vaiheissa.
3) kartoittaa markkinatutkimuksen avulla liikunta-alan ammattilaisten ja liikuntapalveluja käyttävien ihmisten tarpeita digitaalisten palveluiden ja sisältöjen osalta ja
4) rakentaa yhteistyössä Suomen Jääkiekkoliiton kanssa uusi kokonaisvaltainen palvelualusta jääkiekkoseuroille, valmentajille, urheilijoille ja joukkueen taustahenkilöille.
Odotettuina tuloksina olivat digitaalisten sisältöjen määrän ja käytön lisääntyminen, laadun paraneminen ja saatavuuden helpottuminen. Hankkeesta odotettiin saatavan merkittäviä käyttäjäkokemuksia virtuaalipelialustojen hyödyistä ja haasteista liikkumisen lisäämiseksi. Markkinatutkimuksen odotettiin lisäävän tietoa digisisältöjen tarpeista, jakelusta ja sisällöistä. Yhteistyöstä Suomen Jääkiekkoliiton kanssa odotettiin saatavan kokemuksia ja näkemyksiä Suomen Urheiluopiston roolista digitaalisten sisältöjen tuottajana.