![]() |
![]() |
Hankekoodi: A78774
Hankkeen nimi: Kansainvälisesti kasvava kesä Ruka-Kuusamon alueella
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2022 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Koillis-Suomen kehittämisyhtiö Naturpolis Oy
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 1940705-4
Jakeluosoite: Nuottatie 6A
Puhelinnumero: 0408608844
Postinumero: 93600
Postitoimipaikka: Kuusamo
WWW-osoite: http://naturpolis.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kuosku Kirsi
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Aluekehityspäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400375930
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Ruka-Kuusamon alueella on viime vuosina panostettu vahvasti lentoyhteyksien kehittämiseen ja matkanjärjestäjä- sekä vaikuttajayhteistyöhön. Kesämatkailu on korona-aikana kehittynyt alueella suotuisaan suuntaan, mutta lähinnä kotimaisten asiakkaiden keskuudessa. Sen sijaan kansainvälisten asiakkaiden osuus kesämatkailussa on edelleen vähäinen. Muissa Pohjoismaissa on onnistuttu kesän markkinoinnissa ja kansainvälisten asiakkaiden tavoittamisessa selkeästi Suomea paremmin. Kesämatkailun kansainvälistymisen edistämiseksi on tarve sen vuoksi selvittää ja vertailla Pohjoismaisten valikoitujen destinaatioiden kesämatkailua. Työpöytäselvityksen tulosten perusteella ymmärretään myös alueen olemassa olevat vahvuudet muihin verrattuna sekä löydetään kehityskohteita jatkotoimia varten.
Ruka-Kuusamo Matkailu ry:n uudistetun matkailustrategian mukaan tavoitteena on olla paras lomakohde perheille kaikkina vuodenaikoina. Hankkeessa toteutetaan sen vuoksi asiakaskohderyhmäselvitys liittyen kansainvälisiin perhematkailijakohderyhmiin: kartoitetaan soveltuvia markkina-alueita ja niillä toimivia kansainvälisiä matkanjärjestäjiä. Hankeen tavoitteena on myös laajentaa alueen näkyvyyttä hyödyntäen sosiaalisen median eri sisältötyyppejä sekä jalkauttaa tiedolla johtamisen välineitä/työkaluja käytäntöön yhdistyksen omia datalähteitä hyödyntäen.
Hankkeen toimenpiteet jakautuvat kahteen työpakettiin:
TP1: Markkinatiedon kerääminen. Työpaketissa toteutetaan asiantuntijapalveluhankintana kohderyhmäkartoitus kansainvälisiin perhematkailijakohderyhmiin liittyen sekä selvitetään työpöytäselvityksenä Pohjoismaisten valikoitujen destinaatioiden kesämatkailun rakennetta ja kesämatkailun edistämiseksi tehtyjä toimenpiteitä.
TP2: Matkailuviennin kehittäminen. Työpaketissa vahvistetaan matkailuviennin mahdollistavia verkostoja ja yhteistyötä sekä suunnitellaan ja testataan alueen tunnettuutta lisääviä toimenpiteitä työpaketin 1 ja muiden käynnissä olevien matkailuhankkeiden tulosten pohjalta.
Kansainvälisesti kasvava kesä Ruka-Kuusamon alueella –hankkeen päätoteuttaja on Naturpolis Oy ja osatoteuttaja Ruka-Kuusamo Matkailu ry. Hankkeen toteutusaika on 1.9.2022-31.8.2023.
Hankkeen kohderyhmänä ovat Ruka-Kuusamon ja Taivalkosken matkailuyritykset (mukaan lukien alihankkijat), jotka ovat suurelta osin riippuvaisia kansainvälisistä matkailijoista, sekä matkailuyhdistykset ja kansainväliset matkanjärjestäjät.
Hankkeen välillistä kohderyhmää ovat muiden toimialojen yritykset, kuntalaiset sekä kansainväliset omatoimimatkailijat. Kuntalaiset hyötyvät parantuvasta matkailutyöllisyydestä ja palvelualojen yritykset lisääntyneestä asiakasmäärästä. Kansainväliset omatoimimatkailijat, jotka ovat kiinnostuneita kesämatkailusta pohjoisessa, tai kuuluvat perhematkailijoiden kohderyhmään, koska hankkeen avulla alueen tarjontaa opitaan tuomaan paremmin esille näille kohderyhmille.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 209 616
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 202 306
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 275 859
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 266 238
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Koillismaan
Kunnat: Taivalkoski, Kuusamo
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 3, joihin työllistyvät naiset 2
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 6.00, joihin työllistyvät naiset 5.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | -1 | 1 |
Hankkeessa panostetaan toimenpiteisiin kansainvälisen matkailun kesäkauden kestävän kasvun edistämiseksi. Kohderyhmänä olevat kansainvälistä matkailua harjoittavat matkailuyritykset sekä matkanjärjestäjät, joiden asiakkaita houkuttelee alueelle erityisesti puhtaan ja monimuotoisen luonnon kuten kansallispuistojen sekä turvallisen ja tilavan ympäristön takia ja ovat luontoarvoja korkealle arvostavia. Hankkeessa lisätään monin tavoin ympäristötietoisuutta ja -myönteisyyttä matkailutoimialalla. Välillisesti vaikutusta on matkailuyrittäjien tietoisuuden kasvun ja kestävän kehityksen mukaisen liiketoiminnan lisääntymisen myötä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 3 | 6 |
Hankkeessa lisätään matkailuyrittäjien ja matkailualan ammattilaisten sekä matkailijoiden ympäristötietoisuutta yhteistyössä käynnissä olevien muiden hankkeiden kanssa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 4 |
Luontoarvoihin pohjautuvien matkailupalveluiden kehittyminen ja ympäristötietoisuuden kasvu edesauttavat luonnon monimuotoisuuden säilymistä ja vahvistamista. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | -1 | -1 |
Kansainvälisen matkailun elpyminen aiheuttaa välttämättä haitallisen vaikutuksen ilmakehään lento- ja maaliikenteen päästöjen kasvaessa. Hankkeessa kuitenkin tuetaan samalla älyliikenneratkaisujen kehittämistä ja tuodaan kohderyhmälle lisätietoa toimintansa päästökompensaatiomahdollisuuksista sekä ohjeistetaan ympäristövastuullisiin toimintatapoihin. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 4 | 6 |
Luontokohteet ovat merkittäviä matkailijoiden käyntikohteita hankealueella, ja niissä halutaan mahdollistaa ja paikoitellen kasvattaa vierailuja kestävästi toimien ja markkinoiden, kuitenkaan vaarantamatta niiden luontoarvoja. Hankkeen kohderyhmälle luontoarvot ovat tärkeitä, joten niihin kiinnitetään erityishuomiota osana matkailupalveluiden kehittämistä ja markkinointia. Ympäristövastuullista toimintaa korostamalla lisätään suojelukohteiden arvostusta ja luontoarvojen turvaamista. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 4 |
Digitaalisuuden ja sähköisten toimintamallien vahvistaminen vähentää materiaalin tarvetta ja jätteen tuottamista. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 2 |
Kohderyhmän ympäristötietoisuuden kasvu kannustaa valitsemaan uusiutuvia energialähteitä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 9 |
Matkailu on merkittävä toimiala syrjäseudun työllistäjänä ja kansainvälisen matkailun elpyminen välttämätöntä alueen matkailuelinkeinon säilymiselle. Kv-asiakkaille matkailupalveluiden turvallisuudella ja läpinäkyvyydellä on suuri merkitys, joten niiden hyödyntämistä matkailun kehittämisessä edistetään. Alueellista yhteistyötä lisäämällä ja verkostoja vahvistamalla luodaan kestävämmät olosuhteet vastaamaan myös tulevaisuuden haasteisiin. Matkailun ympärivuotisuuden kehittäminen myös jatkossa lisää paikallisia matkailutyöpaikkoja. Matkailun elpyminen ja kasvu tuo työtä ja kasvua myös muille toimialoille kuten kauppaan ja elintarvikesektorille. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 2 |
Hankkeessa kartoitettujen uusien kohderyhmien ja pohjoismaisten destinaatioiden hyvien käytänteiden myötä hankealueen toimijat saavat lisätyökaluja palveluiden ja tuotteiden kestävään kehittämiseen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | -1 | 3 |
Matkailu toimialana luo tarvetta liikkumiselle ja logistiikalle. Kansainvälinen matkailu, joka on hankkeen kohteena, ei yleensä suoraan lisää henkilöautoliikennettä, mutta yksilömatkailun lisääntyminen ja matkailijoiden turvaetäisyydet erityisesti koronaepidemian seurauksena aiheuttavat tähän painetta. Toisaalta myös hankealueen kohteiden välillä pyritään parantamaan mahdollisuuksia hyödyntää joukkoliikennettä turvallisesti ja kestävästi. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 2 |
Kesäkauden matkailun vahvistaminen edistää alueen kaikkien toimijoiden, matkailijoiden, asukkaiden ja työntekijöiden hyvinvointia. Kansainvälisen matkailun elpymisestä seuraa myös matkailualan työpaikkojen elpymistä ja kehittymistä, joka lisää paikallisten ja kausityöntekijöiden hyvinvointia toimeentulon kautta. Turvallisuuteen, terveellisyyteen, puhtauteen, luontoarvoihin, kulttuuriin ja paikallisuuteen perustuva matkailu luo henkistä hyvinvointia, joka on merkittävä motiivi tulevaisuuden kv-matkailijalle. Puhtaassa luonnossa liikkuminen ja aktiivilomailu lisäävät myös fyysistä hyvinvointia | ||
Tasa-arvon edistäminen | 1 | 1 |
Toteuttamalla toimenpiteitä läpinäkyvästi yhdessä sidosryhmien kanssa taataan tasa-arvoiset mahdollisuudet tulosten hyödyntämiseen kaikille. Kansainvälisen matkailun elpyminen palauttaa ja vahvistaa matkailun työmarkkinaa tarjoten työmahdollisuuksia myös vähemmistöille. Matkakohteen saavutettavuuden kehittämisellä parannetaan matkailijoiden yhdenvertaista kohtelua hankealueella. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 5 |
Kansainvälisyys vahvistaa kulttuurien tuntemusta, monikulttuurisuuden ja erilaisuuden hyväksymistä. Paikallisten asukkaiden osalta myönteisyys ulkomaalaisia kohtaan kasvaa, kun ympärivuotiset työpaikat lisääntyvät sekä alueiden palvelutaso matkailuelinkeinon elpymisen myötä säilyy ja kehittyy. | ||
Kulttuuriympäristö | 1 | 1 |
Alueen kestävä kulttuuriympäristö kuten kansallispuistot ja virkistysalueet ovat merkittäviä vetovoimatekijöitä kv-matkailun elpymisen kannalta. Kv-matkailun jälleen käynnistyessä erityisesti turvallisuus, tilan määrä, puhtaus sekä saavutettavuus tulevat olemaan merkittäviä tekijöitä, joita vahvistamalla parannetaan alueen kilpailukykyisyyttä. | ||
Ympäristöosaaminen | 6 | 7 |
Hankkeen kohderyhmän ympäristötietoisuus ja –osaaminen lisääntyy osana hankkeen toimenpiteitä. |
Kansainvälisesti kasvava kesä Ruka-Kuusamon alueella -hanke toteutettiin yhteistyönä päätoteuttajan Naturpolis Oy:n ja osatoteuttajan Ruka-Kuusamo Matkailu ry:n kesken. Ruka-Kuusamon Matkailulla on merkittävät kontaktit matkanjärjestäjiin, matkailuyrityksiin ja muihin alan sidosryhmiin, mikä oli olennaista hankkeen onnistumisen kannalta. Hankkeen päättyessä vanhat sekä uudet, hankkeen aikana syntyneet kontaktit jäivät osaksi matkailuyhdistyksen jatkuvaa toimintaa ja alueen matkailuyritysten hyödynnettäväksi. Viime vuosina Ruka-Kuusamon alue on panostanut voimakkaasti lentoyhteyksien kehittämiseen sekä kansainvälisen tunnettuuden lisäämiseen mm. matkanjärjestäjä- ja vaikuttajayhteistöiden kautta. Korona-aikana kesämatkailu alueella kasvoi kotimaisten matkailijoiden keskuudessa, mutta kansainvälisten matkailijoiden osuus jäi pieneksi.
Kansainvälisesti kasvava kesä Ruka-Kuusamon alueella -hankkeen tavoitteet suunnattiin vastaamaan selkeään kehittämistarpeeseen, joka liittyi kansainvälisen kesämatkailun edistämiseen alueella.
Hankkeella oli kaksi päätavoitetta: matkailuviennin kehittäminen ja markkinatiedon kerääminen. Hankkeen aikana suoritettiin kansainvälisen kesämatkailun vahvistamiseksi ja uusien kohderyhmien tavoittamiseksi useita toimenpiteitä, kuten markkinointikampanjoita, matkanjärjestäjien tutustumismatkoja (FAM trip) sekä media- ja vaikuttajamatkoja.
Tavoitteiden saavuttamiseksi keskityttiin matkanjärjestäjäkontaktien vahvistamiseen (FAM-tripit matkanjärjestäjille) ja uusien yhteyksien luomiseen kansainvälisiltä markkinoilta. Hankkeessa toteutettiin markkinointimatkat Pariisiin, Milanoon , Berliiniin, Düsseldorfiin, Zurichiin ja Lontooseen. Erityisesti kesäkauden ja perhematkailun osalta oli tarve kerätä markkinatietoa uusista kohderyhmistä ja markkina-alueista.
Arktisen kesämatkailun mahdollisuuksien kehittämiseksi hankkeessa tavoiteltiin hyvien käytäntöjen ja lisätiedon löytämistä Pohjoismaiden verrokkialueilta. Tähän tarkoitukseen järjestettiin benchmark-matka Norjan Tromssaan, josta saatiin arvokasta oppia kesämatkailun kehittämiseen. Uudet kohderyhmät kuten aktiiviset perheet ja luontoaktiviteeteista kiinnostuneet matkailijat sekä uudet markkina-alueet edellyttivät myös uudistumista matkailumarkkinoinnin sisällöissä. Hankkeen aikana huomattiin, että alueen markkinointi tarvitsi uudenlaista materiaalia, jota voitaisiin käyttää uusien kohderyhmien tavoittamisessa. Näin ollen brändikuvaukset toteutettiin hankkeen aikana.
Digitaalisen kehittämisen toimenpiteinä toteutettiin Datahub-kehityskokonaisuus, jonka tarkoituksena oli lisätä yrittäjien tietoisuutta Visit Finlandin Datahub -alustasta ja sen tuomista hyödyistä, sekä saada 100 uutta tuotetta Datahub -palveluun. Uusien Datahub-tuotteiden myötä parantunut näkyvyys alustalla on tärkeä osa alueen kansainvälistä näkyvyyttä sekä matkanjärjestäjien että yksittäisten matkailijoiden keskuudessa.