![]() |
![]() |
Hankekoodi: A78773
Hankkeen nimi: SÄLLI-investointi (investointiosio)
Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2022 ja päättyy 31.12.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä
Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos
Y-tunnus: 0210010-1
Jakeluosoite: PL 72, Maliskyläntie 2
Puhelinnumero: 040 142 8600
Postinumero: 85500
Postitoimipaikka: NIVALA
WWW-osoite: http://www.jedu.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kaartinen Anne Maarit
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektikoordinaattori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 1577 387
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Suomessa ja koko maailmassa on vuoden 2020 alusta lähtien eletty koronaviruspandemian varjossa. Ympäri maailmaa on jouduttu tekemään Laajamittaisia sulkutoimia pandemian leviämisen ehkäisemiseksi. Rajoitusten keskiössä on erityisesti matkustamisen ja lähikontaktien välttäminen sekä kokoontumisrajoitusten noudattaminen, mikä on asettanut haasteita yritysten toiminnalle.
Rajoitukset ja ihmisten liikkumisen vähentyminen ovat näkyneet myös autohuolloissa asiakasmäärien vähentymisenä. Koronasta toipumisen haasteita on lisännyt myös sähköisten ajoneuvojen lisääntyminen autokannassa. Vuoden 2022 tammi-huhtikuussa ladattavien ajoneuvojen osuus ensirekisteröinneistä oli 34 % ja alkuvuonna 2022 ulkomailta käytettynä tuoduista ajoneuvoista 45 % oli ladattavia. Sälli-hankkeen avulla pyritään vastaamaan näihin haasteisiin tuottamalla tietoa ja osaavaa työvoimaa ajoneuvohuoltojen tarpeeseen.
Pohjois-Pohjanmaalla tieliikenne on alueen toiseksi suurin ilmastopäästöjen aiheuttaja, tieliikenteen osuus kokonaisilmastopäästöistä on 22 %. Lisäksi polttomoottorikäyttöisten hyötyajoneuvojen käyttökustannukset ovat kasvaneet merkittävästi viimeisen vuoden aikana, ja sen seurauksena Pohjois-Pohjanmaan logistiikka-alan yritysten liiketoiminnan kannattavuus on merkittävästi heikentynyt. Hankkeen tavoitteena on edistää vihreää siirtymää ja parantaa yritysten kilpailukykyä hankkimalla Pohjois-Pohjanmaan alueelle sähkökäyttöisten hyötyajoneuvojen koulutusinfraan tarvittavat ajoneuvot, perävaunut, latausasemat ja korjaamolaitteet.
Tuloksena alueelle saadaan ammattitaitoisia henkilöitä sähkökäyttöisten ajoneuvojen kuljettaja-, huolto- ja korjaustehtäviin. Tämän lisäksi hankittavat ajoneuvot ja niihin liittyvät latauslaitteet toimivat tutkimusalustana myöhemmissä hankkeissa. Jatkohankkeissa pilotoidaan ja demonstroidaan sähkökäyttöisten hyötyajoneuvojen soveltuvuutta Pohjois-Pohjanmaan alueelle. Tämän lisäksi jatkohankkeissa kerätään vertailukelpoista tietoa sähkökäyttöisten hyötyajoneuvojen energiatehokkuudesta.
- Logistiikka- ja autoalan yritykset (Posti, DB Schenker, Kaukokiito, Wetteri Oy)
- JEDUn ja Centrian opiskelijat
- Perävaunuvalmistajat, huolto-organisaatiot, latausverkoston toimijat
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 661 500
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 661 500
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 906 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 906 000
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Ylivieskan, Haapavesi-Siikalatvan, Nivala-Haapajärven
Kunnat: Alavieska, Oulainen, Reisjärvi, Merijärvi, Pyhäjärvi, Sievi, Kalajoki, Siikalatva, Ylivieska, Kärsämäki, Pyhäntä, Haapajärvi, Haapavesi, Nivala
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 7 | 7 |
Uusiutuvan energian hyödyntäminen ja energiatehokkaat ratkaisut | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 7 | 7 |
Liikenteen päätöjen vähentäminen | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 2 | 4 |
Paikallisten päästöjen vähentyessä luonto elpyy | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 2 | 5 |
Polttoaine- ja öljyvuotojen määrät vähenevät | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole suoria vaikutuksia Natura-ohjelman kohteisiin. Hankkeessa pyritään kaikessa kestävän kehityksen arvojen mukaiseen toimintaan. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 7 |
Fossiilisten polttoaineiden käyttö vähenee, ajoneuvot kierrätetään eri tarkoituksiin | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 5 | 7 |
Energiaa tuotetaan aurinkopaneelien avulla | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 8 |
Hankkeen toimet edesauttavat uuden energiatehokkaan tekniikan käyttöönottoa ja parantavat yritysten kannattavuutta | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 4 | 7 |
Kehitetään vähäpäästöisiä palveluita | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 8 | 10 |
Polttomoottorikäyttöiset ajoneuvot korvautuvat sähkökäyttöisillä | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 1 | 3 |
Paikallisten päätöjen väheneminen kaupunkialueella parantaa hyvinvointia | ||
Tasa-arvon edistäminen | 1 | 3 |
Hanke huomioi lähtökohtaisesti tasa-arvoisesti naiset ja miehet. toimenpiteet suunnataan tasapuolisesti sekä miehille että naisille. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 1 |
Hankkeella ei ole suoria vaikutuksia yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen yhdenvertaisuuteen | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 1 |
Hankkeella ei ole suoria vaikutuksia kulttuuriympäristöön | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 5 |
Energiatehokkuustietoisuuden lisääntyminen sekä yrityksissä että oppilaitoksissa lisää ympäristöosaamista |
-