![]() |
![]() |
Hankekoodi: A78761
Hankkeen nimi: Joroinen - vihreän teknologian ja kestävän matkailun edelläkävijä
Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 15.8.2022 ja päättyy 31.12.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto
Hakijan virallinen nimi: Joroisten kunta
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0207112-8
Jakeluosoite: Lentoasemantie 130
Puhelinnumero: 0407514777
Postinumero: 79600
Postitoimipaikka: Joroinen
WWW-osoite: http://www.joroinen.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Tyrväinen Joonas
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yritysasiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0407514777
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen avulla tehdään kolme erilaista selvitystyötä.
Kehittämissuunnitelmat:
1. VT5-satama-lentokenttä-Kotkatharju: Kehittämissuunnitelman tavoitteena on luoda edellytyksiä uudelle yritystoiminnalle alueella. VT5-risteysalueelle haetaan monipuolisesti eri toimialojen yrityksiä. Lentokentän alueelle haetaan hankeselvitysten perusteella TKI- ja digitalisaatiotoimijoita. Sataman ja Kotkatharjun alueelle matkailutoimijoita.
2. Huutokosken green tech -alue: Huutokosken alueelle luodaan toimintaedellytyksiä aurinkoenergian tuotantoon sekä datakeskuksen sijoittumiselle alueelle.
3. Lentopaikka (lentomenetelmäselvitys, remote controlled airport): Lentopaikan kehittämisen tavoitteena on luoda toimintaedellytyksiä markkinaehtoiselle lentotoiminnalle.
Hankkeen kohderyhmänä olisi yritykset, joiden toimialana on vihreä energia, digitalisaatio sekä kestävän matkailun kehittäminen. Hankkeen avulla tehtyjen selvitysten myötä kunta tarjoaisi edellytyksiä kehittää yllä mainittuja toimialoja sekä olisi itse aktiivisena toimijana alueiden kehittymisessä (maa-alueiden omistus pääasiassa kunnalla). Hankkeen kohderyhmänä toimisi kestävän matkailun osalta myös kansalliset ja kansainväliset matkailijat sekä paikalliset kolmannen sektorin toimijat.
Lisäksi hankkeen kohderyhmäksi selvitetään ilmailualaan yrityksiä, jotka voisivat tarjota mm. koneiden kausisäilytykseen ja huoltoon liittyviä palveluita. Sekä mahdollinen lentotaksitoiminta.
Alueen kokonaiskehittämisen osalta hankkeen kohderyhmänä ovat myös alueella jo olemassa olevat matkailutoimijat sekä mahdolliset muut ohjelma- ja matkailupalvelua tuottavat yritykset.
Välillisistä kohderyhmistä merkittävimmät ovat Pohjois-Savon viennin osalta kärkipäässä olevat kansainväliset yritykset, jotka hyötyisivät merkittävästi lentoliikenteen uudelleenkäynnistymisestä. Varkauden lentoasemalta lennettiin viimeiset reittilennot vuonna 2013. Kenttä suljettiin 2016 Finavian toimesta eli kentältä loppui AFIS lennontiedotuspalvelut. Kesällä 2016 kenttä avautui yleisilmailua varten valvomattomana lentopaikkana. Lentopaikka suljettiin tammikuussa 2020, jonka jälkeen kunta haki uudelleen lentopaikkalupaa. Lupa myönnettiin kesäkuussa 2022.
Välillisesti hankkeen kohderyhmänä selvitetään mahdollisen datakeskuksen hukkalämmön osalta paikallisia alkutuotannon yrityksiä. Aurinkoenergian osalta välillisenä kohderyhmänä ovat kaikki energiaa käyttävät tahot.
Matkailun osalta välillistä kohderyhmää ovat ensisijaisesti kotimaan matkailijat. Lähialueella toimivien kansainvälisen liiketoiminnan matkailuyrittäjien osalta Kotkatharjun alue tarjoaa myös lisäarvoa em. majoituspaikkojen palvelutarjontaan.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 150 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 149 028
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 187 500
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 186 285
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Varkauden
Kunnat: Joroinen
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka: Joroinen
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 4 | 4 |
Vihreän energian lisääntyminen, hukkalämmön hyödyntäminen hankkeen suunnitelmakauden jälkeisten investointien osalta | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 3 | 3 |
Vihreä energia | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hanke ei lisää ekologisen kestävyyden kuormitusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Vihreän energian lisääminen ja hukkalämmön hyödyntäminen vähentää kasvihuonekaasujen tuottoa. Tulokset toteutuvat vasta hankekauden jälkeen. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Selvityshankkeessa ei tuoteta uusiutuvia energialähteitä, mutta investointien seurauksena uusiutuvien energialähteiden käyttö lisääntyy. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei aiheudu ympäristöä kuormittavia materiaaleja tai jätteitä | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Selvityshankkeessa ei tuoteta uusiutuvia energialähteitä, mutta investointien seurauksena uusiutuvien energialähteiden käyttö lisääntyy. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 4 | 3 |
Hankkeen avulla tuetaan paikallisen elinkeinorakenteen kehittymistä. Tulokset realisoituisivat vasta varsinaisen hankekauden jälkeen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 3 | 3 |
Luontoliikunta ja hyvinvointi | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 4 | 4 |
Selvitystyönjälkeisten investointien myötä vaikutukset liikkumiseen ja logistiikkaan olisivat merkittävät. Lentoliikenne, joukkoliikenteen kehitysmahdollisuudet, VT5-risteysalueen saavutettavuus, alueen käyttämättömän potentiaalin hyödyntäminen. Potentiaalien on mahdollista realisoitua vasta hankkeen jälkeen. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 5 |
Luonto ja ympäristö, vihreä energia, palveluiden saavutettavuus. Tulokset vasta hankekauden jälkeisten investointien ja toimenpiteiden myötä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 3 | 3 |
Joukkoliikenteen kehittäminen | ||
Kulttuuriympäristö | 5 | 5 |
Alueella myös mm. Karhulahden museo, minkä edut huomioidaan kehitystyössä. | ||
Ympäristöosaaminen | 3 | 3 |
Vihreän energian kehittäminen, vähähiilisen liikenteen kehittäminen, mahdollisen datakeskuksen hukkalämmön hyödyntäminen. Tulokset saavutettavissa vasta mahdollisten investointien myötä, jotka toteutuisivat pääasiassa hankekauden jälkeen. |
Joroinen - vihreän teknologian ja kestävän matkailun edelläkävijä -hanke tuotti hankesuunnitelman mukaisesti seuraavat kolme kokonaisvaltaista kehittämissuunnitelmaa:
1. Logistisesti loistava - Joroinen 2030 -nimisen Master Planin yhtenäiselle alueelle valtatie 5, Joroisten satama, Varkauden lentopaikka ja Kotkatharjun ulkoilu- ja matkailualue
2. Varkauden lentopaikan kehittämissuunnitelman 2023
3. Aurinkoenergia, hukkalämpö ja datakeskus - green tech -selvityksen.
Muita lopputuotoksia olivat ulkoilureittisuunnitelma sataman ja Kotkatharjun yhdistävälle Saimaan reitille sekä Kotkatharjun alueen markkinointisuunnitelma. Hankkeen tuotoksiin voi tutustua Joroisten kunnan verkkosivuilla: joroinen.fi/hanketoiminta.
Master Planissa valtatien 5, sataman, lentopaikan ja Kotkatharjun kehittäminen nivotaan yhteen maantieteellisesti ja temaattisesti saavutettavuuden, tunnettuuden ja yritystoiminnan lisäämiseksi. Master Plan huomioi Kotkatharjun alueen kehittämisen ulkoilualueesta monenlaisia elämyksiä ja myös matkailupalveluja tarjoavaksi alueeksi. Master Plan ja lentopaikan kehittämissuunnitelma tukevat toisiaan.
Alkuperäinen suunnitelma Huutokosken green tech -selvityksestä muuttui kahdesta syystä: datakeskukselle kaavoitettu alue meni aurinkoenergiatuotantoon, ja sijainti olisi ollut ongelmallinen mahdollisen datakeskuksen tuottaman lämmön hyötykäytössä. Hankkeessa määriteltiin uusi potentiaalinen sijainti datakeskukselle kirkonkylän kupeeseen. Koska aurinkoenergiatoimijat löysivät Joroisten potentiaaliset tuotantoalueet oma-aloitteisesti, green tech -suunnitelma sisältää myös energiakartan. Se sisältyy hankkeen ja kunnan teknisen toimen laatimaan yhdessä laatimaan strategiseen suunnitelmaan Joroisten maankäytön kehityskuva 2040, uusiutuva energia.