![]() |
![]() |
Hankekoodi: A78733
Hankkeen nimi: eTEMA - Elämysteknologiaa matkailuyrityksille
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2022 ja päättyy 28.2.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Lapin liitto
Hakijan virallinen nimi: Lapin ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2528792-5
Jakeluosoite: Jokiväylä 11
Puhelinnumero: 040 647 7231
Postinumero: 96300
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: https://www.lapinamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kestilä Sini-Maaria
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 703 0678
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hanke perustuu Elämysteknologiaa matkailuun -hankkeessa tehtyyn selvitykseen. Selvityksessä on noussut esille, että pk- ja mikro- yrittäjillä on halua ja tahtoa käyttää elämysteknologiaa tuotteissa, mutta ei osaamista. Tämän hanke on siis täysin lähtöisin elinkeinon tarpeesta ja pyrkii tuomaan helpotusta varsinkin matkailuyrittäjille, joilla ei ole suuria resursseja käytettävissään. Elämysteknologiaa matkailuun - hankkeessa nousi esille, että elämysteknologiatuotteen kehittämisessä voi ketterästi hyödyntää mm. olemassa olevia teknologioita kuten sosiaalista mediaa, internetsivuja eli ns. low-tech:ä. Tässä hankkeessa on tarkoitus, että matkailuyrittäjät pääsevät oppimaan, miten teknologioita käytetään matkailutuotteissa ja -palveluissa.
Päätavoitteena on parantaa matkailuyrittäjien osaamista elämysteknologioiden hyödyntämisessä matkailutuotteissa ja -palveluissa. Tavoitteena on tuottaa digitaalinen opas, jota matkailuyrittäjä voi käyttää matkailutuotteiden ja -palvelujen kehittämisessä. Hankkeessa tehdään matkailuyrittäjille räätälöity koulutus elämysteknologian hyödyntämisestä omissa tuotteissa ja palveluissa. Koulutuksessa esitellään teknologioita, jotka ovat helposti saavutettavissa: some, QR-koodi, nettisivut, videot yms. Koulutuksen sisältö koostuu webinaareista ja työpajoista. Webinaarit koostuvat asiantuntijaluennoista, jotka tallennetaan. Työpajoissa matkailuyrittäjät pääsevät käytännössä kokeilemaan elämysteknologiaa hyödyntävän matkailutuotteen kehittämistä.
Hankkeen tuloksena kootaan matkailuyrittäjille suunnattu digitaalinen opas elämysteknologisen tuotteen tai palvelun kehittämisen tueksi
Hankkeen varsinainen kohderyhmä on matkailualan pk- ja mikroyritykset, jotka sijaitsevat Lapin alueella. Valitun kohderyhmän tarve on suurin osaamisen parantamiseen siinä, miten elämysteknologiaa voidaan käyttää matkailutuotteissa ja -palveluissa.
Hankkeen välilliset kohderyhmät ovat korkeakoulut ja matkailu- sekä IT-opiskelijat. Hankkeella edistetään Lapin AMK:n TKI- toiminnan kehitystä ja toimenpiteillä tuotetaan Lapin AMK:lle sisältöä, jota voidaan hyödyttää koulutuksessa ja TKI-toiminnassa.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 54 720
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 54 720
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 68 400
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 68 400
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Kemi-Tornion, Rovaniemen, Torniolaakson, Pohjois-Lapin, Itä-Lapin
Kunnat: Kolari, Sodankylä, Inari, Ranua, Savukoski, Enontekiö, Pelkosenniemi, Posio, Pello, Tornio, Keminmaa, Ylitornio, Rovaniemi, Salla, Kittilä, Simo, Muonio, Utsjoki, Tervola, Kemijärvi, Kemi
Jakeluosoite: Jokiväylä 11
Postinumero: 96300
Postitoimipaikka: Rovaniemi
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 2 |
Hankkeen toimenpiteissä koulutetaan matkailuyrittäjiä hyödyntämään tuotteissaan ja palveluissaan teknologoita, joilla voidaan edistää luonnonvaroja säästävää matkailua. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 2 |
Hankkeen toimenpiteissä koulutetaan matkailuyrittäjiä hyödyntämään teknologoita tuotteiden ja palvelujen tuottamisessa. Hankkeessa edistetään kestävien ja vähähiilisten tuote- ja palveluratkaisujen kehittämistä, joilla on vaikutusta ilmastonmuutoksen riskien vähentämseen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 8 |
Hankkeessa tuetaan Lapin pk- ja mikroyritysten liiketoiminnan ja tuote- ja palvelukehityksen edistämistä. Hankkeen toimenpiteet ovat ajankohtaisia ja lähtöisin matkailuyrittäjien tarpeista kehittää osaamista elämysteknologsten ratkaisujen hyödyntämisestä matkailutuotteissa. Lapin palvelutarjonta monipuolistuu kestävästi | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 9 |
Hankkeessa vahvistetaan Lapin matkailuyrittäjien osaamista kehittää aineettomia tuotteita ja palveluita elämysteknologiaa hyödyntäen. Hankkeessa annettujen työkalujen avulla matkailuyrittäjien osaaminen paranee pidemmällä aikavälillä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 2 |
Hankkeessa tuottettava koulutus parantaa myös matkailutuotteiden saavutettavuutta teknologisilla ratkaisuilla. Yritykset voivat uusien teknologioiden käyttöönoton myötä parantaa yhteistyötä alueen muiden toimijoiden kanssa esim. kuljetusyritykset. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 2 |
Matkailupalvelujen tuottaminen kohderyhmille, jotka eivät voi esimerkiksi matkustaa (etämatkailu) | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 1 | 1 |
Matkailuyrittäjät voivat markkinoida ja kertoa tuotteistaan monipuolisemmin (video, some kieliversiot) näin tuotteet ovat laajemman kohderyhmän saavutettavissa. Osaaminen elämyksen tuottamiselle eri kulttuureista tuleville kohderyhmäläisille paranee. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
eTEMA – Elämysteknologiaa matkailuyrityksille sai alkunsa Elämysteknologiaa matkailuun -hankkeessa tehdyn selvityksen pohjalta. Selvityksessä nousi esille, että pk- ja mikro- yrittäjillä on halua ja tahtoa käyttää elämysteknologiaa tuotteissa, mutta ei tarvittavaa osaamista. Hankkeen sisältö oli lähtöisin elinkeinon tarpeesta ja pyrki tuomaan helpotusta varsinkin pienille matkailuyrittäjille, joilla ei ole suuria resursseja käytettävissään. Hankkeen sisältö rakennettiin konkreettisten toimenpiteiden pohjalta, joihin kuului webinaareja ja työpajoja. Hankkeessa matkailuyrittäjät pääsivät oppimaan ja kokeilemaan, miten elämysteknologiaa hyödyntävä tuote rakennetaan.
Päätavoitteena oli parantaa matkailuyrittäjien osaamista elämysteknologioiden hyödyntämisessä matkailutuotteissa ja
-palveluissa. Tavoitteena oli tuottaa digitaalinen opas, joka toimii myös koulutuksena, jota matkailuyrittäjä voi käyttää matkailutuotteiden ja -palvelujen kehittämisessä. Koulutuksessa esiteltiin teknologioita, jotka ovat helposti saavutettavissa: some, QR-koodi,nettisivut, videot yms. Lisäksi siinä ohjataan, millä tavoin näitä kannattaa hyödyntää, jotta tuloksena on toimiva elämysteknologiaa hyödyntävä matkailutuote.
Digitaalisen oppaan sisältö koostuu webinaaritallenteista, tehtävänannoista sekä konkreettisista tehtävistä. Sen voi suorittaa koulutuksen omaisesti järjestyksessä tai vain poimia tarvittavat kohdat. Digitaalinen opas on julkaistu Lapin yrityskoulutuskalenterissa nimellä Elämysteknologiaa matkailuun -opas.