![]() |
![]() |
Hankekoodi: A78731
Hankkeen nimi: Sähikäinen - autoalan oppimisympäristön opetusvälineiden kehittämishanke
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2022 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Lapin liitto
Hakijan virallinen nimi: Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia
Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos
Y-tunnus: 2109309-0
Jakeluosoite: Urheilukatu 6
Puhelinnumero: +358504611227
Postinumero: 95400
Postitoimipaikka: Tornio
WWW-osoite: http://lappia.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ohenoja Veli Hannu
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kouluttaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447492712
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Autoalan ammatillisessa koulutuksessa on Suomessa huomattavan isot ja kasvavat haasteet vastata ajoneuvoteknologian kehittymisestä aiheutuviin koulutustarpeiden muutoksiin.
Alan tehtaat ja yritykset kaipaavat osaavaa työvoimaa uuden teknologian osaajiksi kiihtyvällä tahdilla muuttuvassa työelämässä.
Hankkeen tarkoituksena on selvittää, suunnitella ja toteuttaa alueen elikeinoelämän kanssa yhteistyössä Ammattiopisto Lappian autoalan huollon ja korjauksen nykyaikainen oppimisympäristö huomioiden sähkötekniikkaan erikoistuneet työkalut.
Lisäksi tavoitteena on kouluttaa oppilaitoksen henkilökunta uusien laitteistojen käyttöön ja luoda toimiva yhteystyö Lapin ammattikorkeakoulun ja ilmatieteenlaitoksen Sodankylän testiradan kanssa TKI-yhteistyöhön koskien autonomisten autojen, komponenttien ja sensoritekniikan testausta.
Hankkeen tuloksena syntyy nykytekniikkaan perustuva autoalan oppimis- ja osaamisympäristö opetuskalustoineen, josta hyötyvät niin opiskelijat kuin paikalliset yritykset.
Kohderyhmänä ovat autoalan opiskelijat ja autokorjaamoalan yritykset.
Välilliset kohderyhmät ovat autoliikkeet ja ajoneuvojen valmistajat, oppimisympäristön laitevalmistat ja aiheesta kiinnostuneeet henkilöt ja oppilaitokset.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 39 732
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 33 422
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 49 666
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 41 779
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Kemi-Tornion, Rovaniemen, Torniolaakson, Pohjois-Lapin, Itä-Lapin
Kunnat: Kolari, Sodankylä, Inari, Ranua, Savukoski, Enontekiö, Pelkosenniemi, Posio, Pello, Tornio, Keminmaa, Ylitornio, Rovaniemi, Salla, Kittilä, Simo, Muonio, Utsjoki, Tervola, Kemijärvi, Kemi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 8 | 10 |
Ajoneuvojen hiilineutraalit polttoaineratkaisut vaikuttavat vahvasti luonnonvarojen käyttöön. Autoala pyrkii käyttämään yhä enenemissä määrin kestävän kehityksen linjausta mm. kierrätyksen huomioiminen ajoneuvojen valmistuksessa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 10 | 10 |
Ajoneuvojen hiilineutraalit polttoaineratkaisut ovat enenevässä määrin lisääntymässä. Henkilöautopuolella sähköautot lisääntyvät voimakkaasti. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 8 | 8 |
Ajoneuvojen hiilineutraalit polttoaineratkaisut ja sähköajoneuvojen käyttöönotto edistää luonnon monimuotoisuutta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 8 | 10 |
Ajoneuvojen hiilineutraalit polttoaineratkaisut vähentävät huomattavasti luonnon moninaisuuden rasituksia. v.2030 henkilöautot ovat suunnitelman mukaan täysin hiilineutraaleja. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 9 | 9 |
Ajoneuvoteollisuus käyttää yhä enenemässä määrin kierrätysmateriaaleista valmistettuja komponentteja. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 9 | 10 |
Ajoneuvojen hiilineutraalit polttoaineratkaisut vaikuttavat hankkeen toimintaan, joihin kuuluu osittain uusiutuvat polttoaineratkaisut ja autonomiset ajoneuvot. Autoala pyrkii käyttämään yhä enenemissä määrin kestävän kehityksen linjausta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 10 |
Ajoneuvojen hiilineutraalit polttoaineratkaisut vaikuttavat hankkeen toimintaan ja paikallisten autoalan korjaamoiden kestävään kehitykseen. Autoala pyrkii käyttämään yhä enenemissä määrin kestävän kehityksen linjausta. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 7 | 9 |
Hanke auttaa alan yrityksiä huoltamaan ja korjaamoaan uusia vähäpäästöisiä ajoneuvoja. Näin ollen liikkuminen säästää luontoa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 9 |
Tietotaito lisääntyy autoalan opiskelijoilla ja autoalan henkilökunnalla. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 7 | 8 |
Autoalalla ei ole kulttuurijakaumaa. Meillä on maahanmuuttaja opiskelijoita, jotka ovat työllistyneet autoalan yrityksiin ja korjaamoihin. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 8 | 10 |
Hanke tukee sitä, että opiskelija tuntee oman toimialansa ja työnsä olennaiset ympäristöasiat. Hän osaa soveltaa tietoa myös käytännössä, näitä on mm. raaka-aineiden ja työvälineiden tarkoituksenmukainen käyttö. Hän osaa säästää energiaa, välttää riskit, ehdottaa parannuksia työpaikan käytäntöihin ja opastaa asiakkaita. |
Ajoneuvoalan ammatillisessa koulutuksessa Suomessa on huomattavan isot ja kasvavat haasteet vastata ajoneuvoteknologian kehittymisestä aiheutuviin koulutustarpeiden muutoksiin. Alan yritykset kaipaavat osaavaa työvoimaa uuden teknologian osaajiksi kiihtyvällä tahdilla muuttuvassa työelämässä. Hankkeen aikana on rakennettu, suunniteltu ja toteutettu yhteistyössä alueen elinkeinoelämän kanssa koulutuskuntayhtymä Lappian autoalan huollon ja korjauksen nykyaikainen oppimisympäristö huomioiden sähkötekniikkaan erikoistuneet työkalut. Lisäksi tavoitteena on kouluttaa oppilaitoksen henkilökunta uusien laitteistojen käyttöön. Lapin ammattikorkeakoulun ja ilmatieteenlaitoksen Sodankylän testiradan kanssa on saatettu käyntiin TKI-yhteistyö koskien autonomisten autojen, komponenttien ja sensoritekniikan testausta.
Vierailimme muiden koulutuksen järjestäjien luona tutustuen heidän rakentamiinsa vastaaviin oppimisympäristöihin. Näiden avulla olemme päättäneet, minkälaisia nykyaikaisia opetusvälineitä hankimme Koulutuskuntayhtymä Lappian uuteen opetusympäristöön. Niitä voidaan jatkossa päivittää tarpeidemme mukaan.
Opetusympäristö sisältää toimivan tilan mukaan lukien tarvittavat laitteet ja yhteydet. Opetusvälineitä ovat Matrix perussähkön opetustaulut, Matrix ohjelmoitavat robottiautot, 5 kpl simulaattori-opetustauluja, jotka sisältävät auton eri sähköjärjestelmiä ja Lucas Nulen UniTrain tietokonepohjaiset opetusalustat, joiden avulla opetetaan turvallisesti korkeajännitetekniikkaa ja erilaista sensoritekniikkaa.
Opetusympäristö tulee Koulutuskuntayhtymä Lappian autoalan jokapäiväiseen opetuskäyttöön ja myös paikalliset autoalan toimijat tulevat hyödyntämään tilaa ja opetusvälineitä heidän koulutustarpeisiinsa.
Hankkeen tuloksena syntyi nykytekniikkaan perustuva Koulutuskuntayhtymä Lappian autoalan oppimis- ja osaamisympäristö opetuskalustoineen, josta hyötyvät niin opiskelijat kuin paikalliset yritykset. Hanke on saanut hyvää palautetta alueemme alan toimijoilta sekä muilta koulutuksen järjestäjiltä.