![]() |
![]() |
Hankekoodi: A78682
Hankkeen nimi: Niiralan terminaaliraiteiston kunnostus 2022
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 1.2. Pk-yritysten kannalta tärkeiden liikenne- ja logistiikkayhteyksien parantaminen (vain Itä- ja Pohjois-Suomessa)
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2022 ja päättyy 31.12.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto
Hakijan virallinen nimi: Tohmajärven kunta
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 1919717-3
Jakeluosoite: Järnefeltintie 1
Puhelinnumero: 040 1054000
Postinumero: 82600
Postitoimipaikka: Tohmajärvi
WWW-osoite: http://www.tohmajarvi.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Oskari Mähönen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: kuntatekniikan päällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 1054239
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Tohmajärven Niiralassa sijaitsevalla teollisuusalueelle on rakentunut viimevuosina elinvoimainen yritysten ekosysteemi. Alueen on tuotannollista, logistiikan, palvelualan ja välivarastoinnin yritystoimintaa.
Tämän teollisen ekosysteemin tarpeet ja alueen logistinen kehittyminen vaatii investointeja terminaaliraiteisiin. Terminaaliraiteet omistaa Tohmajärven kunta ja niitä hallinnoi Kiinteistö Oy Värtsilän Teollisuustie 5, josta on osaomistus Tohmajärven kunnalla.
Tohmajärven kunta on teettänyt ulkopuolisella asiantuntijalla raiteiden kuntotarkastuksen toukokuussa 2021, jonka perusteella arvioitiin uuden terminaaliraiteiden kunnostuksen tarpeellisuus ja laajuus.
Terminaaliraiteiston kunnostussuunnitelman, kasvavien tavaravirtojen, tulevien investointisuunnitelmien, yritysten liiketoiminnan kasvun, saavutettavuuden sekä raiteistolla työturvallisen operoinnin takaamiseksi, koko raidekapasiteetti Niiralan teollisuusalueella tulee saattaa voimassa olevien raideliikennettä koskevien määräysten mukaiseen kuntoon. Näin taataan alueella toimiville yrityksille turvallinen työympäristö, sujuva liikkuminen sekä saadaan monen vuoden korjausvelka kurottua minimiin.
Tämän investointihankkeen tavoitteena on toteuttaa raideosuuksien korjaus siten, että se tukee liiketoiminnan kehittymistä Niiralan teollisuusalueella ja mahdollistaa yritysten suunnittelemat lisäinvestoinnit. Raiteiden kunnostus varmistaa alueella toimivien rata/vaihtotyöoperaattoreiden työturvallisuuden, takaa tuotteiden toimitusvarmuuden, ohjaa tavaravirtoja hiilineutraalimpiin kuljetusmuotoihin ja lisää logistiikkayhteistyötä.
Kyseessä on olemassa olevan infrastruktuurin kehittämistoimenpide, jolla ratkaistaan logistiikkaan ja tuotantoon liittyviä ongelmakohtia. Toimenpiteet edistävät pk-yritysten markkinoille pääsyä ja saavutettavuutta. Kunnostuksen myötä terminaaliraiteisto paranee osittain B₂- ja C- rataluokkaan ja pitkällä tähtäimellä alueen raidekapasiteetin tavoitetaso on koko raiteistolla C-rataluokka.
Hankkeen toimenpiteet kohdistuvat Tohmajärven kunnan omistamaan terminaaliraiteistoon, mutta hyödyt kohdentuvat alueella jo toimiville ja alueelle sijoittuville pk-yrityksille.
Kohderyhmän voidaan katsoa olevan alueen yrityksistä rakentunut ekosysteemi ja yritysverkostot laajemminkin.
Yritykset, joihin kohdistuu raiteiston kunnostuksen suorat vaikutukset: Cemagro Oy, FoxRail Logistics Oy, VR, Pitamus Oy, Idän Metsäkone Oy.
Hankkeen välillisenä kohderyhmänä on Niiralan ja Värtsilän alueen asukkaat, koska investointi parantaa terminaaliraiteistoa ja koko alueen turvallisuutta.
Välillisesti investointi hyödyttää alueen majoitus- ja ravintolatoimintaa, alueelle mahdollisesti uusien yritysten ja sitä kautta uusien työpaikkojen syntymisen kautta.
Yritykset, joihin kohdistuu raiteiston kunnostuksen välilliset vaikutukset: Itähuolinta Oy, Nurminen Logistics Oyj, Jänisjoen tuvat, Majatalo Raja, Cafe Elja, VR-Transpoint, PeuraTrans Oy ja muut sopimusliikennöitsijät sekä paikalliset kunnossapito- ja rakennusyritykset.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 420 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 418 371
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 600 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 597 673
Maakunnat: Pohjois-Karjala
Seutukunnat: Keski-Karjalan
Kunnat: Tohmajärvi
Jakeluosoite: Teollisuustie 5
Postinumero: 82675
Postitoimipaikka: Niirala
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 3 |
Hankkeessa välilliset vaikutukset kohdistuvat uusitun raidekapasiteetin parempaan käyttöasteeseen ja sitä kautta voidaan tavaravirtoja ohjata maantieliikenteestä rautateille, joka on luonnonvarojen käytön kannalta hiilineutraalimpi vaihtoehto. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 5 | 5 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamat säävaihtelut voivat olla riski/ uhka heikkokuntoiselle raidekapasiteetille. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutuksia kasvillisuuden, eliöiden tai luonnon monimuotoisuuteen. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 5 | 5 |
Toimenpiteillä on vaikutusta alueellisesti hulevesien imeytymiskyvyn osalta, kun kunnostetun raiteiston sepelöinti uusitaan ja kasvillisuutta rataosuuksilla poistetaan. Kasvavan raidekapasiteetin myötä raideliikenteen tavarakuljetukset lisääntyvät. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta Natura 2000- ohjelman kohteisiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta materiaalitehokkuuteen tai jätteiden käsittelyyn. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta uusiutuvan energialähteiden käyttöön. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 10 |
Hanke mahdollistaa alueelle merkittävät yritysten investoinnit sekä parantaa alueen saavutettavuutta, yritysten toimintaedellytyksiä sekä saavutettavuutta. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 10 | 10 |
Kyseessä on olemassa olevan infrastruktuurin kehittämistoimenpide, jolla ratkaistaan liikenteeseen ja logistiikkaan liittyviä ongelmakohtia. Pk-Yritykset voivat kehittää omaa liiketoimintaa ja toteuttaa suunnitteilla olevat lisäinvestoinnit. Toimenpiteiden kautta tehostetaan eri kuljetusmuotojen tehokasta yhdistelyä sekä logistiikkayhteistyötä. Alueelle luotu ekosysteemi kasvaa ja kehittyy. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta hyvinvoinnin edistämiseen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta tasa-arvon edistämiseen. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta yhteiskunnalliseen aja kulttuurilliseen yhdenvertaisuuteen. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta kulttuuriympäristöön. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta ympäristöosaamiseen. |
Hankkeessa raiteistolle tehdyt kunnostus- ja uusimistyöt koostuivat seuraavista kokonaisuuksista:
- Vanhoista ratapölkyistä uusitiin merkittävä osa hajavaihtona.
- Ratapölkkyjen hajavaihtoalueilla nykyistä tukikerrosta täydennettiin raidesepelillä.
- Tasoristeyksien kohdat uusittiin kokonaan raidesepeliksi syvyyteen kv - 450 mm, Larb16.
- Ojien puhdistus, näkemäalueiden raivaus, jätkänpolkujen rakentaminen
- Raiteiston tuenta tukemiskoneella
Tavoite kunnostamis- ja uusimistyön jälkeen oli, että hajavaihdetuilla raideosuuksilla päällysrakenne paranee C-rataluokkaan ja vaihdetut pölkyt kestävät yli 30 vuotta. Jäljelle jääviä vanhoja rakenteita (vaihtamattomia pölkkyjä) voidaan uusia sopivina työkokonaisuuksina määrävälein, että raiteiston käyttökuntoisuus säilyy. Hankkeen tavoite saavutettiin. Raiteisto on kaikilta osiin turvallisesti liikennöitävässä kunnossa, raiteistoon kohdistuva korjausvelka on olennaisesti pienentynyt ja lisäksi raiteisto mahdollistaa akselipainon kasvattamisen tarvittaessa.