![]() |
![]() |
Hankekoodi: A78655
Hankkeen nimi: Hallitukset töihin Pohjois-Karjalassa
Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2022 ja päättyy 30.9.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto
Hakijan virallinen nimi: Pohjois-Karjalan kauppakamari ry
Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys
Y-tunnus: 0279033-3
Jakeluosoite: Torikatu 21 C
Puhelinnumero: 050 32 777 32
Postinumero: 80100
Postitoimipaikka: Joensuu
WWW-osoite: http://www.pohjoiskarjalankauppakamari.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Toivanen Antti
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toimitusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 32 777 32
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Pohjois-Karjalan kauppakamari on järjestänyt yhteensä yli 40 Hyväksytty Hallituksen Jäsen ja Hallituksen puheenjohtaja -koulutusta. Niihin on osallistunut 595 opiskelijaa. Pohjois-Karjalan kauppakamarin toimintasuunnitelmassa vuoden 2022 keskeiset strategiset teemat ovat digitalisaatio, vihersiirtymä, vastuullisuus sekä tekoälyn tuominen yritysten tuotteisiin ja palveluihin. Teemoja käsitellään "Uusille urille" -seminaareissa ja kauppakamarin valiokunnissa. Tulevana vuonna strategian mukaiset teemat on tarkoitus viedä vieläkin syvällisemmin yrityksien liiketoimintamahdollisuuksiin. "Hallitukset töihin Pohjois-Karjalassa" -hankkeen tavoitteena on aktivoida maakunnan pk- ja startup -yritykset ottamaan aktiivinen hallitustyö vieläkin vahvemmaksi osaksi yrityksen vastuullista toimintamallia. Tavoitteena on auttaa yrityksiä tuottamaan uusia innovaatioita digitalisaation, hiilineutraalisuus-tavoitteen, vihersiirtymän tuovan muutoksen sekä globaalin pandemian aiheuttamien markkinamuutoksen näkökulmasta. Nämä näkökulmat ovat useimmissa yrityksissä tiedostettu, mutta toteutusta varten on toimittava täysin uudella tavalla. Hankkeessa kontaktoidaan mm. alueellisten ja kunnallisten elinkeinopalveluiden, elinkeino- ja yrittäjäjärjestöjen, tapahtumien ja suorien yhteydenottojen kautta maakunnan yrityksiä, joilla ei ole ulkopuolisia, riippumattomia hallituksen jäseniä tai joilla on tarvetta uusia tai laajentaa osaamista hallituksessa erityisesti edellä kuvattujen tavoitteiden osalta. Tavoitteena on koko hankkeen aikana tehdä 60:lle alueen yritykselle yritysanalyysi, jossa kuvataan omistajien tahtotila, yrityksen kilpailutilanne ja sen hetkinen strategia. Analyysin kautta rakentuu osaamisprofiili, millaista osaamista yrityksen hallitukseen tulisi saada huomioiden erityisesti digitalisaation ja hiilineutraalisuus-tavoitteen hyödyntäminen yrityksen liiketoiminnassa ja niihin liittyvien innovaatioiden edistämiseksi sekä miten hallitustyö tulisi käynnistää yrityksessä. Hankkeen kautta 30 yritystä ottaa seuraavan kahden vuoden aikana hallitukseensa ulkopuolisia, riippumattomia jäseniä. Hankkeen avulla kehitetään yritysanalyysimalli, jonka kautta voidaan arvioida yrityksen kyvykkyyttä innovaatiotoimintaan ja miten tätä voitaisiin tukea hallitustyön kautta.
Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat Pohjois-Karjalassa toimivat pk- ja startup -yritykset. Kohderyhmässä huomioidaan erityisesti ns. murrosvaiheessa olevat yritykset, joissa on tulossa esimerkiksi omistajan- tai sukupolvenvaihdos, voimakasta kasvua ja/tai kansainvälistymistä hakevat yritykset tai jotka ovat vaikeuksissa globaalin pandemian takia. Yhtenä kohderyhmänä ovat ne yritykset joiden johto tai omistajat ovat käyneet HHJ -kurssin, mutta joissa ei vielä ole mukana ulkopuolisia hallituksen jäseniä. Kohderyhmäyrityksille palveluita hallitusjäsenten etsinnässä voivat tarjota esimerkiksi Boardman, Director´s Institute ja Hallituspartnerit ry.
Välillisiä kohderyhmiä hankkeessa ovat alueen kunnat, joiden elinvoimaa paremmin menestyvät yritykset vahvistavat sekä yritysten työntekijät ja muut sidosryhmät. On hyvin todennäköistä, että uudistukset johtavat lisäkysyntään investointi- ja kehittämisrahoista alkavalla ohjelmakaudella.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 81 538
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 76 465
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 81 538
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 76 465
Maakunnat: Pohjois-Karjala
Seutukunnat: Joensuun, Keski-Karjalan, Pielisen Karjalan
Kunnat: Lieksa, Nurmes, Tohmajärvi, Joensuu, Kontiolahti, Polvijärvi, Outokumpu, Rääkkylä, Liperi, Juuka, Ilomantsi, Kitee, Heinävesi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 9 |
Luonnonvarojen käytön kestävyys on merkittävä liiketoimintamahdollisuus ja sitä voidaan nopeuttaa hallitustyön kautta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 9 |
Markkinat ohjaavat kaikkia yrityksiä mittaamaan omaa ekologista jälkeään lähivuosien aikana. Tässä hallituksen strateginen ohjaus voi olla keskiössä muutoksen läpiviemiseksi. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 2 |
Vaikutus riippuu millaisilla toimialoilla kohdeyritykset toimivat. Yritysten on joka tapauksessa huolehdittava omasta ympäristövastuustaan ja hallituksella on tässä merkittävä rooli. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 2 |
Vaikutus riippuu millaisilla toimialoilla kohdeyritykset toimivat. Yritysten on joka tapauksessa huolehdittava omasta ympäristövastuustaan ja hallituksella on tässä merkittävä rooli. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 2 |
Vaikutus riippuu millaisilla toimialoilla kohdeyritykset toimivat. Yritysten on joka tapauksessa huolehdittava omasta ympäristövastuustaan ja hallituksella on tässä merkittävä rooli | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 2 |
Vaikutus riippuu millaisilla toimialoilla kohdeyritykset toimivat. Yritysten on joka tapauksessa huolehdittava omasta ympäristövastuustaan ja hallituksella on tässä merkittävä rooli | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 6 |
Systemaattinen hallitustyö vahvistaa yritysten kilpailukykyä ja sitä kautta alueen elinvoimaa pitkällä aikajänteellä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 6 |
Hallitustyön kautta syntyvä strategia voi merkittävästi auttaa yrityksiä uusien aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 3 |
Digitaalisuuden laaja hyödyntäminen vähentää tarvetta liikkua ja tehostaa logistiikkaa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 2 |
Hallitustyön avulla paremmin menestyvät yritykset synnyttävät lisää verotuloja ja vahvistavat mm. sitä kautta hyvinvointia alueellisesti ja valtakunnallisesti. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 2 |
Yritysten menestys riippuu jatkossa pitkälti osaavasta henkilöstöstä. Henkilöstön diversiteetti voi olla yksi keskeisimmistä voimavaroista ja hallituksen tehtävänä on edistää tätä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
ei vaikutusta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
ei vaikutusta | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 9 |
Jokaisen yrityksen on otettava luontokato ja oma hiilijalanjälkensä huomioon ja liitettävä se osaksi strategiaa. Hallitustyö auttaa tämän laadinnassa ja toteutuksessa. |
Hallitukset töihin Pohjois-Karjalassa -hankkeen tavoitteena oli aktivoida maakunnan pk- ja startup -yritykset ottamaan aktiivinen hallitustyö vieläkin vahvemmaksi osaksi yrityksen vastuullista toimintamallia. Tavoitteena oli auttaa yrityksiä tuottamaan uusia innovaatioita digitalisaation, hiilineutraalisuustavoitteen, viherän siirtymän tuovan muutoksen sekä globaalin pandemian aiheuttamien markkinamuutoksen näkökulmasta. Hankkeen toimenpiteenä kehitettiin analyysityökalu hallituksen osaamisen kartoittamisesta ja osaamisen puutteiden tunnistamisesta, joiden kautta voidaan arvioida yrityksen kyvykkyyttä innovaatiotoimintaan ja miten tätä voitaisiin tukea hallitustyön kautta. Analyysin kautta rakentui osaamisprofiili, millaista osaamista yrityksen hallitukseen tulisi saada huomioiden erityisesti digitalisaation ja hiilineutraalisuustavoitteen hyödyntäminen yrityksen liiketoiminnassa ja niihin liittyvien innovaatioiden edistämiseksi sekä miten hallitustyö tulisi käynnistää yrityksessä. Kehitetyllä analyysityökalulla analysoitiin 92 yritystä, joista käynnistyi 47 hallituksen jäsenen hakuprosessia jä näistä 21 prosessia johti hankkeen aikana yhden tai useamman henkilön valintaan yrityksen hallitukseen. Useita valintaprosesseja on vielä keskeneräisinä, joten hankkeen tavoitteena ollut hallitustyön vahvistaminen ja ulkopuolisen hallituksen jäsenen valitseminen 30 yrityksessä seuraavan kahden vuoden aikana tulee ylittymään.
Asiakashankintaa suoritettiin järjestämällä neljä yritystilaisuutta, viestimällä kauppakamarin omissa sekä sidosryhmien viestintäkanavissa sekä kontaktoimalla suoraan yrityksiä.