![]() |
![]() |
Hankekoodi: A78588
Hankkeen nimi: Öljyvoideltujen moottoreiden ja voimakoneiden reaaliaikainen kunnonvalvontaratkaisu
Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 31.10.2021 ja päättyy 10.11.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: OM-FINLAND OY
Organisaatiotyyppi: Mikroyritys
Y-tunnus: 2616100-5
Jakeluosoite: Kivilevontie 50
Puhelinnumero: +358504065257
Postinumero: 33420
Postitoimipaikka: TAMPERE
WWW-osoite: www.omfinland.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Niittynen Reijo
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358504065257
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
OM-Finland Oy:n kehittämä ja patentoima kunnonvalvontasensori CPD on kehitetty automatisoimaan ja helpottamaan yritysten ennakoivaa öljyvoideltujen voimakoneiden kunnossapitoa. CPD:n toiminta perustuu luotettavan reaaliaikaisen informaation ja hälytysten tuottamiseen asiakkaalle moottorin (vaihteen, turbiinin tms.) voiteluöljystä löytyvistä metallipartikkeleista sekä kosteudesta, jotka voidaan luokitella kalleimpien ja vaarallisimpien vaurioiden aiheuttajiksi. Hankkeessa kartoitetaan uusia kansainvälisiä asiakassegmenttejä ja pilotoidaan valituille asiakkaille ratkaisun toimivuutta ja muokataan tuotteen ominaisuudet asiakastarpeisiin sopivaksi.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 44 640
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 34 184
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 44 640
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 34 184
Maakunnat: Pirkanmaa
Seutukunnat: Tampereen
Kunnat: Tampere
Jakeluosoite: Kivilevontie 50
Postinumero: 33420
Postitoimipaikka: TAMPERE
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 4 |
Sensorilla voidaan vähentää voiteluöljyjen jätteisiin joutumista ja pienentää uudelleenkierrätyskuluja | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 3 | 4 |
Sensori mahdollistaa uusien EAL voiteluaineiden laajemman käytön | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 4 | 4 |
Sama perustelu kuin edellä | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 6 | 5 |
Vaurioiden ennaltaehkäisy pienentää kasvihuonepäästöjä ja tapahtuneiden vaurioiden korjauskulujen aiheuttamaa ympäristörasitusta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 3 | 3 |
Vaurioiden ennaltaehkäisy pienentää kasvihuonepäästöjä ja tapahtuneiden vaurioiden korjauskulujen aiheuttamaa ympäristörasitusta | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 3 | 4 |
Sensori mahdollistaa uusiutuvien energialähteiden entistä tehokkaamman käytön (vesi- ja tuulivoima) | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 2 | 2 |
Sensori soveltuu energiantuotannon, eri teollisuuden prosessien ja liikenteen entistä häiriöttömämpään toimintaan ja käyttöön | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 4 | 4 |
Sensori soveltuu energiantuotannon, eri teollisuuden prosessien ja liikenteen entistä häiriöttömämpään toimintaan ja käyttöön | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 2 | 2 |
Uudenteknologian mahdollisuudet ympäristön ja vesiensuojelussa.Tämä heijastuu suoraan myös asiakkaiden käyttöön ja lisää tietoisuutta. |
Kehittämishankkeessa laajennettiin reaaliaikaiseen voimakoneiden kunnonvalvontaan kehitetyn CPD-sensorijärjestelmän soveltuvuutta uusiin meriliikenteen sovelluskohteisiin. Kohteina olivat nopeakäyntiset ja suuren teho/painosuhteen omaavat 4-tahtidieselmoottorit. Sensorista toteutettiin pilottiversio mm. superjahtien ja kanavahinaajien moottorikokoon ja käyttöprofiiliin sopivaksi. Sensoria testattiin myös mobiiliversiona, joka toimitettiin telakan luovutus- ja käyttöönottokokeita varten. Kehittämishankkeessa keskeinen havainto oli, että sensoria on hyvä käyttää jo koeajojen ja luovutusajojen aikana. Samalla optimaaliset asennusliitynnät löydetään moottorityypille sopivaksi. Sensori sopii käytettäväksi niin nopeakäyntisiin, kuin keskinopeisiin moottoreihin sovellettaviksi. Käyttöliittymä voi olla joko erillisnäyttö aluksella tai integroituna konevalvomojärjestelmään. Mobiilikäyttöliittymä on hyödyllinen siinä tapauksessa, että alus on jatkuvassa langattomassa mobiilidataverkossa..