![]() |
![]() |
Hankekoodi: A78457
Hankkeen nimi: VISIDON OY KANSAINVÄLINEN KASVUPROJEKTI 2021-2023
Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 28.10.2021 ja päättyy 1.5.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: VISIDON OY
Organisaatiotyyppi: Keskisuuri yritys
Y-tunnus: 2082131-6
Jakeluosoite: Tutkijantie 4
Puhelinnumero: +358456305986
Postinumero: 90590
Postitoimipaikka: OULU
WWW-osoite: www.visidon.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Enbuska Jenna
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Markkinointijohto
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358456305986
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Visidon on toiminut vuodesta 2006 alkaen konenäön, tekoälyn ja ohjelmallisen kuvan- ja videonparantamisen parissa. Pääasiakkaita ovat tällä hetkellä matkapuhelinvalmistajat, mutta markkinan ollessa jo hyvin matuuri on tärkeää löytää Visidonille uusia tukijalkoja muilta toimialoilta. Yksi eniten kiinnostusta osoittanut toimiala on videobroadcasting sekä videon jakelualustoja kehittävät yritykset. Hankkeen aikana tehdään toimialasta markkinatutkimus ja tuotteita kehitetään soveltuviksi ko. markkinaan. Pitkä kokemus resurssitehokkaasta kuvanparannuksesta mobiilialalla on auttanut Visidonia kehittämään nopeita tekoälypohjaisia algoritmejä myös videoiden prosessointiin. Toisaalta videonjakelupuolella on paine samaan aikaan optimoida kuvanlaatua nykyaikaisten TV-resoluutioiden mukaiseksi.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 109 220
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 96 000
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 109 220
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 96 000
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulun
Kunnat: Oulu
Jakeluosoite: Tutkijantie 4
Postinumero: 90590
Postitoimipaikka: OULU
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 5 |
Videopuolella tarkoitus olisi auttaa asiakkaita parantamaan kuvanlaatua säilyttäen mahd. pienen tiedonsiirtomäärän (bit rate), mikä mahdollistaa samalla välillisesti vähemmän energian käytön tiedonsiirtoon (esim. konesalien ja palvelinten käytön energiankulutus) | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 4 |
Ks. edellinen energiansäästöön liittyvä kommentti | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 5 |
Kaikki kehitettävät tuotteet ovat aineettomia, koska kyseessä on ohjelmistotuotteet | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Visidon on toiminut vuodesta 2006 alkaen konenäön, tekoälyn ja ohjelmallisen kuvan- ja videonparantamisen parissa. Pääasiakkaita ovat tällä hetkellä matkapuhelinvalmistajat, mutta markkinan ollessa jo hyvin matuuri on tärkeää parantaa yrityksen kilpailukykyä kansainvälisillä markkinoilla kehittämällä edelleen olemassa olevia tuotteita valituille uusille markkinoille. Yksi eniten kiinnostusta osoittanut toimiala on videobroadcasting sekä videon jakelualustoja tarjoavat yritykset. Hanke käynnistyi loppuvuodesta 2021 ja sen päätavoite oli selvittää uusien, videonlaadun parannukseen kehitettävien teknologioiden lisäarvo ja hyödyt asiakkaalle videobroadcasting- ja videonjakelumarkkinassa sekä saada palautetta toimialasta tuotekehityksen tueksi. Hankkeen aikana tehtiin erittäin kattava toimialakartoitus ja markkinatutkimus. Kartoituksen, ja erityisesti asiakashaastattelujen perusteella Visidonin olemassa olevia tuotteita lähdettiin räätälöimään kyseiseen toimialaan sopiviksi. Hankesuunnitelman mukaiset toimenpiteet toteutuivat suunnitelman mukaisesti. Selvityksestä tuli todella kattava ja vuorovaikutus asiakasyritysten kanssa toimi hyvin, mikä helpotti palautteen saantia suoraan asiakasrajapinnasta. Asiakkailla on selkeästi tarve ja halu skaalata arkistoitujen videomateriaaliensa resoluutiota ylöspäin ja parantaa yleisesti kuvanlaatua, ja näin tarjota parempaa katsojakokemusta katsojilleen, mutta samaan aikaan asiakasyritykset eivät kuitenkaan osaa kääntää tätä laadunparannusta liikevaihdoksi ja kassavirraksi. Avoin kysymys on muun muassa, miten he saisivat laskutettua lisähintaa tai vaihtoehtoisesti lisää uusia tilaajia arkistoitujen, kuten vanhojen sarjojen ja elokuvien, upskaalattujen versioiden avulla. Tähän pääkysymykseen ei valitettavasti löytynyt selkeää vastausta laajoista selvityksistä huolimatta, ja haasteen jakoivat kaikki haastatellut asiakkaat. Tämän keskeisen haasteen vuoksi myöskään Visidon ei saanut kasvatettua liikevaihtoaan hankkeen myötä.