Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78457

Hankkeen nimi: VISIDON OY KANSAINVÄLINEN KASVUPROJEKTI 2021-2023

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 28.10.2021 ja päättyy 1.5.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: VISIDON OY

Organisaatiotyyppi: Keskisuuri yritys

Y-tunnus: 2082131-6

Jakeluosoite: Tutkijantie 4

Puhelinnumero: +358456305986

Postinumero: 90590

Postitoimipaikka: OULU

WWW-osoite: www.visidon.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Enbuska Jenna

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Markkinointijohto

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358456305986

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Visidon on toiminut vuodesta 2006 alkaen konenäön, tekoälyn ja ohjelmallisen kuvan- ja videonparantamisen parissa. Pääasiakkaita ovat tällä hetkellä matkapuhelinvalmistajat, mutta markkinan ollessa jo hyvin matuuri on tärkeää löytää Visidonille uusia tukijalkoja muilta toimialoilta. Yksi eniten kiinnostusta osoittanut toimiala on videobroadcasting sekä videon jakelualustoja kehittävät yritykset. Hankkeen aikana tehdään toimialasta markkinatutkimus ja tuotteita kehitetään soveltuviksi ko. markkinaan. Pitkä kokemus resurssitehokkaasta kuvanparannuksesta mobiilialalla on auttanut Visidonia kehittämään nopeita tekoälypohjaisia algoritmejä myös videoiden prosessointiin. Toisaalta videonjakelupuolella on paine samaan aikaan optimoida kuvanlaatua nykyaikaisten TV-resoluutioiden mukaiseksi.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 109 220

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 96 000

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 109 220

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 96 000

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulun

Kunnat: Oulu

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Tutkijantie 4

Postinumero: 90590

Postitoimipaikka: OULU

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankkeen puitteissa ei ole koettu tarpeelliseksi tehdä toimintaympäristön analyysia sukupuolinäkökulmasta. Yrityksessä noudatetaan yleisesti ottaen syrjimättömyyden periaatteita kaikessa toiminnassa ja lisäksi parhaillaan ollaan valmistelemassa kysely syrjimättömyydestä ja sen perusteella, tarpeen mukaan, päivittämässä yleistä toimenpidesuunnitelmaa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Yrityksessä noudatetaan yleisesti ottaen syrjimättömyyden periaatteita kaikessa toiminnassa, mutta sukupuolinäkökulman huomioimista ei ole koettu tarpeelliseksi hankkeen toiminnassa. Hankkeen osallistujia ei määritellä sukupuolen, vaan osaamisen ja sopivuuden kautta.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankeen päätavoite ei merkittävästi liity sukupuolten tasa-arvon edistämiseen vaan liiketoiminnan ja kilpailukyvyn kehittämiseen. Yrityksessä noudatetaan yleisesti ottaen syrjimättömyyden periaatteita kaikessa toiminnassa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 5
Videopuolella tarkoitus olisi auttaa asiakkaita parantamaan kuvanlaatua säilyttäen mahd. pienen tiedonsiirtomäärän (bit rate), mikä mahdollistaa samalla välillisesti vähemmän energian käytön tiedonsiirtoon (esim. konesalien ja palvelinten käytön energiankulutus)
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 4
Ks. edellinen energiansäästöön liittyvä kommentti
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 5
Kaikki kehitettävät tuotteet ovat aineettomia, koska kyseessä on ohjelmistotuotteet
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Visidon on toiminut vuodesta 2006 alkaen konenäön, tekoälyn ja ohjelmallisen kuvan- ja videonparantamisen parissa. Pääasiakkaita ovat tällä hetkellä matkapuhelinvalmistajat, mutta markkinan ollessa jo hyvin matuuri on tärkeää parantaa yrityksen kilpailukykyä kansainvälisillä markkinoilla kehittämällä edelleen olemassa olevia tuotteita valituille uusille markkinoille. Yksi eniten kiinnostusta osoittanut toimiala on videobroadcasting sekä videon jakelualustoja tarjoavat yritykset. Hanke käynnistyi loppuvuodesta 2021 ja sen päätavoite oli selvittää uusien, videonlaadun parannukseen kehitettävien teknologioiden lisäarvo ja hyödyt asiakkaalle videobroadcasting- ja videonjakelumarkkinassa sekä saada palautetta toimialasta tuotekehityksen tueksi. Hankkeen aikana tehtiin erittäin kattava toimialakartoitus ja markkinatutkimus. Kartoituksen, ja erityisesti asiakashaastattelujen perusteella Visidonin olemassa olevia tuotteita lähdettiin räätälöimään kyseiseen toimialaan sopiviksi. Hankesuunnitelman mukaiset toimenpiteet toteutuivat suunnitelman mukaisesti. Selvityksestä tuli todella kattava ja vuorovaikutus asiakasyritysten kanssa toimi hyvin, mikä helpotti palautteen saantia suoraan asiakasrajapinnasta. Asiakkailla on selkeästi tarve ja halu skaalata arkistoitujen videomateriaaliensa resoluutiota ylöspäin ja parantaa yleisesti kuvanlaatua, ja näin tarjota parempaa katsojakokemusta katsojilleen, mutta samaan aikaan asiakasyritykset eivät kuitenkaan osaa kääntää tätä laadunparannusta liikevaihdoksi ja kassavirraksi. Avoin kysymys on muun muassa, miten he saisivat laskutettua lisähintaa tai vaihtoehtoisesti lisää uusia tilaajia arkistoitujen, kuten vanhojen sarjojen ja elokuvien, upskaalattujen versioiden avulla. Tähän pääkysymykseen ei valitettavasti löytynyt selkeää vastausta laajoista selvityksistä huolimatta, ja haasteen jakoivat kaikki haastatellut asiakkaat. Tämän keskeisen haasteen vuoksi myöskään Visidon ei saanut kasvatettua liikevaihtoaan hankkeen myötä.