![]() |
![]() |
Hankekoodi: A78455
Hankkeen nimi: Kansainvälisen toimintavalmiuden kehittäminen ja kestävien malminetsintämenetelmien, innovatiivisten laitekokonaisuuksien, sekä osaamisviennin mahdollistaminen
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 27.9.2021 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: PALSATECH GLOBAL OY
Organisaatiotyyppi: Pieni yritys
Y-tunnus: 3146327-8
Jakeluosoite: Verkkokarintie 11
Puhelinnumero: +358442004727
Postinumero: 94900
Postitoimipaikka: KEMI
WWW-osoite: https://palsatech.fi/
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Aho Riku
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358442004727
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen avulla on määrä merkittävästi parantaa Palsatech Global Oy:n henkilöstöresursseja, hankkia tietoa uusilta markkina-alueilta, sekä ennen muuta kehittää yrityksen toimintoja ja palveluita vastaamaan kansainvälisen kaupan vaatimuksia.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 87 420
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 87 420
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 87 420
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 87 420
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Kemi-Tornion
Kunnat: Kemi
Jakeluosoite: Verkkokarintie 11
Postinumero: 94900
Postitoimipaikka: KEMI
Suunniteltu: 8, joihin työllistyvät naiset 2
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 10.00, joihin työllistyvät naiset 4.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 8 | 8 |
Kestävämpien menetelmien vienti uusille kohdemarkkinoille. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 7 | 5 |
Kestävämpien menetelmien vienti uusille kohdemarkkinoille. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 9 | 9 |
Ympäristöosaamisen vienti. Toiminnan ympäristövaikutusten arviointi. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 8 | 8 |
Ympäristöosaamisen vienti. Toiminnan ympäristövaikutusten arviointi. Digitaalisten tutkimusmenetelmien käytön lisääminen. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 5 | 3 |
Ympäristöosaamisen vienti. Toiminnan ympäristövaikutusten arviointi. Digitaalisten tutkimusmenetelmien käytön lisääminen. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 9 | 7 |
Jätemäärän väheneminen, kierrätys, sekä digitalisointi. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 5 | 5 |
Uusiutuvalla energialla toimivien ajoneuvojen käyttö. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 9 |
Metallituotteiden rakentaminen Kemi-Tornio-alueella. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 8 |
Uudet tuotteet, uudet kohdemarkkinat ja markkinatietoisuus. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 7 | 4 |
Turhan matkustamisen välttäminen ja etäkokoukset ja tapahtumat. Kestävämpien menetelmien vienti uusille kohdemarkkinoille. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 8 |
Työergonomiaa lisäävät tuotteet. Uudet metallituotteet keventävät fyysistä työkuormaa. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 9 | 9 |
Tasa-arvon edistäminen työpaikalla tasa-arvosuunnitelman mukaan. Perinteisen sukupuolittuneen työkulttuurin järjestelmällinen purkaminen. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 7 | 6 |
Pyrimme kaikessa toiminnassa edistämään yhteiskunnallista ja sosiaalista tasa-arvoa yrityksessämme. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 8 | 8 |
Ympäristöosaamisen vienti. Toiminnan ympäristövaikutusten arviointi. Digitaalisten tutkimusmenetelmien käytön lisääminen. |
Hankkeen toteutus sujui pääpiirteissään alkuperäisen suunnitelman mukaan. Pääpaino oli vahvasti tiedonhankinnassa, vaikkakin myös yhtiön kehittämiseen liittyviä toimenpiteitä tehtiin kattavasti. Tiedonhankintaa on tehty suunnitellusti matkojen sekä ostopalvelujen avulla. Markkinaselvitykseen liittyvät ulkomaanmatkat aloitettiin loppuvuodesta 2021, ja niitä on onnistuttu tekemään suunnitellusti läpi koko vuoden 2022 ja 2023. Matkoilla on kerätty tietoa palvelutarpeista, keskusteltu mahdollisten asiakkaiden kanssa tulevaisuuden yhteistyömahdollisuuksista ja tutustuttu paikallisiin toimintatapoihin (palvelutarjonnan päivitys/kehitys). Markkinaselvityksen aikana kerätty tieto on huomattavasti parantanut tietojamme kyseisistä markkinoista ja luonut hyvät valmiudet aloittaa seuraavat kehitystoimet kohdemarkkinoilla (palveluiden uudelleen muokkaaminen, kohdistettu myynti, sekä palvelu- ja tuotemyynnin kasvattaminen). Jo hankkeen aikana on onnistuttu myös lisäämään merkittävästi myyntiä kyseisiin maihin. Selvityksen tähän asti tärkeimmät tuotokset ovat: A) Tietokanta ja kartta alan toimijoista kohdemaissa (kadasteri), B) Asiakasrekisteri, C) Paikallisten asiakastarpeiden tunnistaminen, D) Paikallistason lainsäädännön vaikutusarviointi, ja E) lista potentiaalisista kumppaniyrityksistä kohdemarkkinoilla, F) Kattava markkina-analyysi, sekä G) valtava lisäosaaminen organisaatiossa. Nämä yhdessä parantavat toimintamahdollisuuksiamme kyseisillä markkinoilla merkittävästi.