![]() |
![]() |
Hankekoodi: A78312
Hankkeen nimi: E-urheilun oppimisympäristön kehittäminen
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2021 ja päättyy 30.6.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon maakuntaliitto
Hakijan virallinen nimi: Tanhuvaaran Säätiö sr
Organisaatiotyyppi: Säätiö
Y-tunnus: 0166930-4
Jakeluosoite: Moinsalmentie 1042
Puhelinnumero: 0400805178
Postinumero: 57230
Postitoimipaikka: Savonlinna
WWW-osoite: http://www.tanhuvaara.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Lappalainen Antti Heikki
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Valmennuskeskuskoordinaattori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358400805178
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on luoda e-urheilun vaatimuksien mukainen oppimisympäristö, joka soveltuu mahdollisimman monipuolisesti pelaamiseen, e-urheiluun ja niihin liittyvien toimintojen toteuttamiseen. Oppimisympäristöä hyödynnetään Huipulle harkitusti – E-urheilun harrastamisesta ammatti-hankeessa (107315), joka pyrkii kehittämään Itä-Suomeen e-urheiluvalmennuksen huippuosaamisen keskittymä, joka tarjoaa muun muassa valmennuskoulutuksen ja valmennuksen palveluita. Hankkeiden toteutus tukee toisiaan ja yhdessä näiden hankkeiden avulla saadaan aktivoitua Etelä-Savon alueella e-urheilun parissa toimivia seuroja ja organisaatioita. Hankkeissa luodaan ympäristö, jossa yhteistyö mahdollistuu ja tiivistyy, mikä puolestaan mahdollistaa e-urheilutoiminnan jatkokehityksen Etelä-Savon alueella.
Hankkeen kautta pyritään luomaan Etelä-Savoon edellytykset ja välineet e-urheiluvalmennuksen ja e-urheilutoiminnan harjoittamiseen huipputasolla. Lisäksi Etelä-Savoon pyritään hankkeen avulla synnyttämään yhteistyöverkostoja e-urheilun parissa toimivien tahojen välille ja sitä kautta tuetaan alueellista e-urheilutoimintaa. Edellytysten ja välineiden avulla tehdään mahdolliseksi uusien harrastusmahdollisuuksien syntyminen e-urheilusta kiinnostuneille henkilöille. Syntyvän tila- ja laitekokonaisuuden avulla pystytään myös harjoittamaan e-urheiluun liittyvää liiketoimintaa yhteistyökumppanien toimesta.
Hanke on osa isompaa kokonaisuutta, jossa kahden hankkeen avulla pyritään synnyttämään Itä-Suomen ja Etelä-Savon alueelle e-urheilutoiminnan keskittymä, joka vastaa harrastus-, valmennus-, tapahtuma-, kehitys- ja verkostotoiminnasta e-urheilun parissa. Hanke, jonka parina tätä tavoitetta edistetään on Huipulle harkitusti – E-urheilun harrastamisesta ammatti-hanke (107315).
Hankkeen varsinainen kohderyhmä ovat Etelä-Savon alueen e-urheilutoimijat (valmentajat ja pelaajat) sekä potentiaaliset e-urheilusta kiinnostuneet: Nuorisotoimet, Savonlinnan alueen peruskoulut, ammatillinen oppilaitos, Savonlinnan Lyseon lukio (kilpaurheilulinja), urheiluseurat (Sapko, Stps), tapahtuman järjestäjät ja yritykset. Hankevalmisteluissa on kontaktoitu Sapko ja Savonlinnan kaupunki. Lisäksi hankkeen aikana ja tilan avulla etsitään uusia yhteistyökumppaneita, joilla on kiinnostusta tilan tarjoamia mahdollisuuksia kohtaan. Lisäksi hankkeen varsinainen kohderyhmä on hankepari, jonka toiminta mahdollistuu tämän hankkeen toimenpiteiden avulla.
Välillisiin kohderyhmiin kuuluvat: esr-hankkeen kautta kontaktoidut Itä-Suomen alueen e-urheiluvalmentajat, e-urheiluorganisaatiot ja joukkueet sekä yksittäiset pelaajat. E-urheilusta kiinnostuneiden nuorten vanhemmat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 32 550
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 32 451
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 32 550
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 32 451
Maakunnat: Etelä-Savo
Seutukunnat: Savonlinnan
Kunnat: Savonlinna
Jakeluosoite: Moinsalmentie 1042
Postinumero: 57230
Postitoimipaikka: Savonlinna
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 5 | 5 |
Opetusmateriaalit ovat digitaalisia niin ei kuluta luonnonvaroja. Tanhuvaara hyödyntää oppimistilojen energiankulutukseen aurinkopaneleja. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 7 |
Vaikuttaa tulevaisuuden työpaikkoihin ja kulttuurisesti merkittäviin rakenteisiin vaikuttamista. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 7 | 7 |
Syntyvää oppimisympäristöä voidaan hyödyntää kehitystoimenpiteissä jotka kohdistuvat aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen kuten valmennuskoulutus ja valmennuskoulutusosaaminen. Huomioitu yhteistyössä esr-hankkeeseen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 2 |
Syntyy monipuolisempia harrastus- ja oppimisympäristöjä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 5 |
Luodaan e-urheiluun liittyvä ympäristö joka mahdollistaa toiminnan joka lisää kulttuurista ja yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta. | ||
Kulttuuriympäristö | 6 | 6 |
Oppimisympäristö mahdollistaa e-urheilukulttuurin kehittymisen Etelä-Savon ja Itä-Suomen alueella. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. |
Hanke on osa kahden hankkeen hankepari, joiden avulla pyritään synnyttämään Itä- ja Etelä-Savon alueelle e-urheilutoimintaa (harrastus-, valmennus-, tapahtuma-, kehitys- ja verkostotoiminta). Oppimisympäristöä ei vielä ole ehditty hyödyntämään toisessa e-urheiluhankkeessa eli Huipulle harkitusti – E-urheilun harrastamisesta ammatti-hankkeessa (107315), sillä kyseisen hankkeen valmentajakoulutus käynnistyy vasta syksyllä 2022. Tietoisuutta tilasta ja e-urheiluhankkeista on jo kuitenkin levitetty Itä-Suomen sanomien ja sosiaalisen median kautta. Näkyvyyden avulla pyrimme luomaan Tanhuvaaraan Itä-Suomen e-urheiluvalmennuksen huippuosaamisen keskittymän. Tilan ja ammattitaidon avulla pyrimme myös aktivoimaan Etelä-Savon seuroja ja organisaatioita.
Monipuolisen e-urheilun oppimisympäristön valmistumisen avulla mahdollistamme, Etelä-Savon yhteistyöverkostojen luomisen e-urheilun parissa toimivien tahojen välille ja näin tukea alueellista e-urheilutoimintaa. Tila- ja laitekokonaisuus mahdollistaa yhteistyökumppaneille tilan harjoittaa e-urheiluun liittyvää liiketoimintaa.
Hankkeen tavoitteena oli luoda e-urheilun vaatimuksien mukainen oppimisympäristö, joka soveltuisi monipuolisesti pelaamiseen, e-urheiluun ja niihin liittyvien toimintojen toteuttamiseen. Tässä mielestämme onnistuimme kaikki eri kohderyhmät huomioon ottaen. Hankkeen aikana ei kuitenkaan ehditty kunnolla testaamaan tilaa. Muutama päivä tilan valmistumisen jälkeen tilaan saapui pieni nuorisoryhmä, joka nautti tilan monipuolisuudesta useamman päivän ajan ja kokemukset olivat hyvin positiiviset.