![]() |
![]() |
Hankekoodi: A78297
Hankkeen nimi: Fly Savonlinna - Silta Saimaalle
Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon maakuntaliitto
Hakijan virallinen nimi: Savonlinnan Seudun Matkailu Oy
Organisaatiotyyppi: Pieni yritys
Y-tunnus: 2330462-1
Jakeluosoite: Puistokatu 1
Puhelinnumero: 0407309765
Postinumero: 57100
Postitoimipaikka: Savonlinna
WWW-osoite: http://www.visitsavonlinna.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jaana Komi
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0407309765
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Fly Savonlinna-hankkeella parannetaan Savonlinnan saavutettavuutta keskeisiltä ulkomaan markkinoilta - erityisesti Keski-Euroopasta - käynnistämällä matkanjärjestäjien kanssa suoria tilauslentoja Savonlinnan lentoasemalle (SVL). Saavutettavuuden parantaminen on edellytys sille että Saimaan alue voi täysimittaisesti hyödyntää käynnissä olevat ja käynnistyvät kehittämispanostukset (UNESCO-kohteet, Saimaa-ilmiö).
Hankkeen tavoitteena on luoda tarvittava kansainvälisen matkailuliiketoiminnan osaaminen Savonlinnaan ja yritysverkostoon, toteuttaa pilottina charterlentosarjoja saksalaisen Zonista Gmbh:n kanssa ja toteuttaa yhteisiä kampanjoita lentojen markkinoimiseksi. Savonlinnan Seudun Matkailu kehittää uuden myyntiorganisaatiomallin voidakseen toimia matkailupakettien myyjänä kansainvälisessä markkinassa. Hankkeessa myös kartoitetaan Euroopan, Pohjoismaiden, Aasian (mm. Japani, Intia, Hong Kong), Israelin ja muiden potentiaalisten kumppaneiden löytyessä, myös muiden maiden matkanjärjestäjien kiinnostusta ottaa Saimaan alue tuotantoon ja neuvotellaan pitkäjänteisiä yhteistyösopimuksia. Tehdään yhteistyötä naapurimaakuntien matkailun alueorganisaatioiden kanssa koordinoimalla yhteisiä markkinointitoimenpiteitä mm. Keski-Euroopan markkinoilla. Kehitetään palvelupaketteja matkanjärjestäjille sekä otetaan käyttöön “travel planner”-sovellus tukemaan itsenäisiä matkailijoita (FIT). Yhteistyössä yritysten kanssa huolehditaan että kehitetyt uudet tuotteet tulevat jakeluun kansainvälisten OTA-toimijoiden ja sisältökanaviin niin että Saimaan alueen tarjonta näkyy kattavasti. Hanke auttaa tarvittavin toimenpitein matkailuyrityksiä saattamaan tuotteensa matkanjärjestäjien edellyttämälle kansainväliselle tasolle sekä viestimään tuotteista. Hankkeeseen osallistuvia yrityksiä avustetaan toteuttamaan kansainväliset ja Visit Finlandin suositukset täyttävä vastuullisuusohjelma sekä viestimään toimintansa vastuullisuudesta. Korkean täyttöasteen tilauslennot ovat osa alueen kestävää kehitystä.
Hankkeen tuloksena on käynnistetty aiesopimuksen mukaiset charter-lentosarjat Savonlinnaan 2022/2023. On otettu käyttöön uusi myyntiorientoitunut DMC-toimintamalli Savonlinnan Seudun Matkailu Oy:ssä. Tunnistetun kiinnostuksen ja kysynnän pohjalta on luotu uusia kumppanuuksia kohdemarkkinoilla ja mahdollisesti käynnistetty tai valmisteltu lisää charter-sarjoja. Näin on turvattu Savonlinnan lentoaseman toiminnan jatkuvuutta. Saimaa-ilmiö -hankkeessa syntynyttä ylimaakunnallista, hyvää yhteistyötä on laajennettu vahvasti myös matkailusektorille. Lisäksi on uudistettu Savonlinnan kansainvälinen matkailutuotetarjonta vastaamaan koronapandemian jälkeisiä olosuhteita. Uudet tuotteet on viety kansainvälisiin sähköisiin jakelukanaviin.
Liiketoiminnan ja osaamisen kasvua tavoittelevat, hankkeen toimintaan ja Saimaan alueen yhteistyöhön sitoutuneet matkailusidonnaiset yritykset Savonlinnan seutukunnassa
Potentiaaliset kansainväliset matkanjärjestäjät ja operaattorit
Alueorganisaatiot erityisesti Saimaa-ilmiön yhteistyöalueella (neljä Savon ja Karjalan maakuntaa)
Median edustajat ja investorit Suomessa ja ulkomailla
Matkailusisältöjä tuottavat ”local lifestyle”-yritykset, ohjelmapalveluyritykset ja sisällöntuottajat
Asiakkaat B2B sekä B2C-kentissä
Jo olemassa olevat matkailuyritysverkostot, joiden jäsenistä suurin osa osallistuu hankkeeseen myös yritystasolla ja joilla on oma verkostoa vetävä resurssi.
Lentoliikenteestä hyötyvät palvelu- ja teknisen alan yritykset
Palvelujen ja kaupan toimialojen yritykset
Matkailijat kohdemarkkinoilla
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 458 400
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 458 400
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 508 400
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 508 400
Maakunnat: Etelä-Savo
Seutukunnat: Mikkelin, Savonlinnan, Pieksämäen
Kunnat: Mikkeli, Puumala, Sulkava, Rantasalmi, Enonkoski, Savonlinna, Juva
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 6 |
Hankkeessa toimitaan kestävän/vastuullisen matkailun periaatteiden mukaisesti. Loppukäyttäjille viestitään luonnonvarojen kestävästä käytöstä matkakohteen arvovalintana, jota osallistuvat yritykset toteuttavat | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 3 | 5 |
Hanke edistää matkailutuotteiden vähähiilisyyttä kestävän matkailun periaatteiden mukaan. Välitön hiilipäästöjä vähentävä vaikutus voi tulla, jos matkailijat vaihtavat kaukokohteista kohteen Saimaalle (2 h vs. 8 h lento) | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 4 |
Hankkeen toteuttamassa markkinointiviestinnässä nousee esiin puhtaan luonnon ja monimuotoisuuden suojelu ja matkailijoita valistetaan suojelun keinoista, joilla heidän arvostamansa luonnon monimuotoisuus voidaan säilyttää. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 3 | 4 |
Hanke edistää matkailutuotteiden vähähiilisyyttä kestävän matkailun periaatteiden mukaan. Välitön hiilipäästöjä vähentävä vaikutus voi tulla, jos matkailijat vaihtavat kaukokohteista kohteen Saimaalle (2 h vs. 8 h lento) | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 3 |
Hanke viestii uusille kohderyhmille Saimaan alueen luonnonarvoista ja niiden säilyttämisen tarpeellisuudesta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 5 |
Uusia yrityksiä tulee vastuullisen matkailun periaatteita soveltavien ja vastuullisuusviestintää tekevien yritysten piiriin. Vastuullisuusajattelu valtavirtaistuu. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 5 | 5 |
Uusia yrityksiä tulee vastuullisen matkailun periaatteita soveltavien ja vastuullisuusviestintää tekevien yritysten piiriin. Vastuullisuusajattelu valtavirtaistuu. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 9 | 4 |
Hankkeessa tehdään välittömästi matkailutuloa kasvattavia ja uutta liiketoimintaa kehittäviä toimenpiteitä, jotka synnyttävät myös uusia työpaikkoja alueelle. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 4 | 3 |
Hankkeen tuotekehityksessä painotetaan asiakkaan lisäarvon luomista aineettomina hyödykkeinä: elämykset ja kokemukset. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 3 |
Kehitetään täsmätoimin kohteiden saavutettavuutta matkailijoille ja luodaan uusia liikennepalveluja. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 6 | 8 |
Vahvistetaan paikallista luottamusta, uskoa tulevaisuuteen ja luodaan positiivista henkeä. Luoduille tuotteilla edistetään matkailijoiden hyvinvointia, kulttuurien vuorovaikutusta ja kestävää kehitystä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 6 | 8 |
Tasa-arvoajattelu on matkailutoimialalla valtavirtaistunut ja tasa-arvo otetaan huomioon yrityksissä ja hankkeen toimenpiteissä osana vastuullisen matkailun edistämistä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 6 | 8 |
Hanke edistää alueellista yhdenvertaisuutta Suomessa ja luo positiivisia kehitysnäkymiä perifeeriselle alueelle Euroopassa. | ||
Kulttuuriympäristö | 3 | 8 |
Hanke edistää kulttuuriympäristö ja kulttuurin perustuvan liiketoiminnan tuotteistamista ja kulttuuriympäristön säilyttämistä luomalla kysyntää kulttuuriympäristöön liittyville palveluille. Tämä toiminta liittyy erityisesti Saimaa Ilmiö-kulttuuripääkaupunkihankkeen kansainvälistymistavoitteisiin. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 3 |
Hanke viestittää vastuullisen matkailun tuotteilla puhtaassa luonnonympäristössä suomalaisesta ympäristöosaamisesta maailmalle. |
Fly Savonlinna –hankkeen tavoitteena oli parantaa Savonlinnan seudun kansainvälistä saavutettavuutta ja näkyvyyttä, ja näin kasvattaa kansainvälisten matkailijoiden määrää alueella.
Hankkeen päätavoite oli saada suoria charter-lentoja Keski-Euroopasta Savonlinnaan. Tämä toteutui kesällä 2023, kun charter-lentosarjat pilotoitiin sekä Hollannista että Saksasta, yhteistyössä näissä maissa toimivien matkanjärjestäjien Voigt Travelin ja Zonista Gmbh:n kanssa. Rotterdamista, Hollannista tuli kesäkuussa kolme lentoa, ja Frankfurtista, Saksasta elokuussa kolme lentoa. Charter-lennoilla lisättiin kansainvälisten matkailijoiden määrää Savonlinnan seudulla, saatiin alueelle paljon kansainvälistä medianäkyvyyttä lennoilla tulleiden toimittajaryhmien ansiosta ja turvattiin myös Savonlinnan lentoaseman toiminnan jatkuvuutta. Lennoille on odotettavissa jatkoa tulevina vuosina. Lisäksi kartoitettiin myös muiden maiden matkanjärjestäjien kiinnostusta ottaa Savonlinnan alue tuotantoon. Nämä neuvottelut jatkuvat mahdollisen jatkohankeen aikana.
Hankkeella parannettiin merkittävästi Savonlinnan seudun näkyvyyttä kansainvälisenä matkailukohteena. Hankkeen projektipäällikkö osallistui ulkomailla useisiin workshoppeihin, messuille ja PR-tapahtumiin, joilla esitteli alueen matkailuyrityksiä ja heidän palvelujaan. Lisäksi hankkeella tuotiin kymmeniä matkanjärjestäjien ja median edustajia tutustumaan alueen yrityksiin paikan päälle. Matkanjärjestäjien kanssa yhteistyössä tehtiin palvelupaketteja heidän asiakkailleen. Lisäksi otettiin käyttöön matkasuunnittelu ja –paketointityökalu ”travel planner” tukemaan itsenäisiä matkailijoita. Tehtiin yhteistyötä naapurimaakuntien matkailun alueorganisaatioiden (esim. GoSaimaa) kanssa koordinoimalla yhteisiä markkinointitoimenpiteitä Keski-Euroopan (Saksan) markkinoille. Lisäksi oltiin mukana useissa kansainvälisissä markkinointikampanjoissa erityisesti Saksan markkinoilla.
Hankkeella parannettiin Savonlinnan alueen matkailuyritysten kansainvälisen matkailuliiketoiminnan osaamista järjestämällä yrittäjille koulutusta ja sparrausta. Yrityksiä autettiin saattamaan tuotteensa kansainvälisten matkanjärjestäjien edellyttämälle tasolle, ja kehitettiin yritysten kanssa yhteistyössä kokonaan uusia tuotteita kansainvälisille matkailumarkkinoille. Yrityksiä autettiin myös viestimään tuotteista ja viemään niitä kansainvälisiin sisältökanaviin, kuten Visit Finlandin DataHubiin.
Matkailun vastuullisuus ja kestävyys on edellytys kansainvälisillä matkailumarkkinoilla toimimiselle. Yhteistyössä “Kohti kestävää matkailua Savonlinnan seudulla” -hankkeen kanssa yrityksiä autettiin toteuttamaan kansainväliset ja Visit Finlandin suositukset täyttävä vastuullisuusohjelma ja viestimään toimintansa vastuullisuudesta. Hankkeen tavoitteena oli, että Savonlinnan seudulle saataisiin hankkeen aikana Visit Finlandin Sustainable Travel Destination –status, ja tämä toteutui elokuussa 2023.