![]() |
![]() |
Hankekoodi: A78276
Hankkeen nimi: Yhdistetyt kuljetukset osaksi Etelä-Pohjanmaan kestäviä ja älykkäitä toimitusketjuratkaisuja
Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2021 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Vaasan Yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 0209599-8
Jakeluosoite: PL 700
Puhelinnumero: 029 449 8000
Postinumero: 65101
Postitoimipaikka: Vaasa
WWW-osoite: http://www.uwasa.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ala-Harja Hanne Maarit
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yliopiston lehtori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 29 449 8626
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on parantaa Etelä-Pohjalaisten vientiyritysten kilpailukykyä kestävämpien, älykkäämpien, monipuolisempien ja tehokkaampien toimitusketjujen avulla. Hanke parantaa erityisesti vientiyritysten kilpailukykyä ja valmistavien yritysten sekä kaupan toimijoiden tuonnin kestävää suorituskykyä.
Toimenpiteet toteutetaan kahdessa vaiheessa, joissa ensimmäisessä selvitetään tarpeet ja mahdollisuudet vertaamalla (kansainvälisten) edelläkävijäyritysten toimintatapoja ja vertaamalla niitä Etelä-Pohjalaisten yritysten toimintatapoihin mm. benchmarking-tutkimuksen keinoin sekä kiertotalouden liiketoimintamallien, käyttäjätarpeiden ja digitalisaation osalta.
Toisessa vaiheessa mallinnetaan ja arvioidaan konseptin kestävää suorituskykyä digitalisaation, kiertotalouden ja käyttäjätarpeiden mukaisesti, ensimmäisessä vaiheessa selvitetyillä keskeisillä mittareilla.
Hankkeessa muodostuu road map ja yhdistettyjen kuljetusten palvelukonsepti- ja operointimalli. Osa tuloksina muodostuu kestävän suorituskyvyn kilpailukykytekijöiden vaatimukset toimialoittain (mm. toimitusaika, kustannukset, ketteryys, päästöt, lastausajat ja –paikat, syöttö ja jakelukuljetukset), simulointi- ja arviointimalli konseptin asiakaskohtaisen kestävän suorituskyvyn arvioimiseksi ja automatisoidumpi tiedonkeruu Etelä-Pohjanmaan digitalisaation tason jatkuvan arvioinnin arvioimiseksi.
Etelä-Pohjalaiset vienti- ja tuontiyritykset erityisesti elintarvike- ja metalliteollisuus sekä logistiikkatoimiala ja datatalouden yritykset
Vientiteollisuuden alihankintaverkostot, ruokaekosysteemi
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 190 042
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 176 365
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 237 552
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 220 456
Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa
Seutukunnat: Kuusiokuntien, Suupohjan, Seinäjoen, Järviseudun
Kunnat: Kauhava, Karijoki, Lappajärvi, Alajärvi, Seinäjoki, Ähtäri, Lapua, Kurikka, Kauhajoki, Teuva, Soini, Vimpeli, Isokyrö, Evijärvi, Isojoki, Ilmajoki, Alavus, Kuortane
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 6 | 3 |
Edistää merkittävästi luonnonvarojen käytön kestävyyttä | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 7 | 2 |
Kuljetusmuotosiirtymän mahdollistaminen vähentää ilmastonmuutoksen riskejä | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 2 | 2 |
Tehokkaampi paluu-, sivuvirtojen ja jätteiden käsittely vähentää luontoon päätyviä vieraita materiaaleja ja tukee monimuotoisuuden säilymistä | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 4 | 2 |
Kuljetusmuotosiirtymä ja mm. kapasiteetin kasvattamiseen tähtäävät ratkaisut ja älykkäämmät sovellukset vähentävät kasvihuonekaasuja ja mahdollistavat päästötavoitteisiin pääsemisen | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 6 | 3 |
Kestävämmät ja älykkäämmät toimitusketjut vähentävät materiaalin käyttöä ja jätteitä | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 8 | 2 |
Konseptisuunnittelun lähtökohtana ovat hiilineutraalien energianlähteiden hyödyntäminen ja niiden osuuden mallintaminen | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 3 |
Mm. Energiantuotanto, biopolttoaineiden tuotanto, alueellisen operointimallin rakentamisen alueen tarpeita ja osaamista vastaavaksi | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 5 |
Digitaalisten palvelujen kehittäminen, arviointimallien kehittäminen ja automatisoidumman tiedonkeruun kehittyminen kehittämistyön perustaksi | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 7 | 4 |
Kehittää keskeisesti logistiikkapalveluja- ja prosesseja | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 1 | 1 |
Palvelujen ja yritysten kilpailukyvyn kehittyminen edistää alueellista hyvinvointia | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 1 |
Digitaalisten palvelujen ja uusien liiketoimintamallien käyttöönottaminen edistää tasa-arvoa (Esim. yksittäisen kuluttajan mahdollisuus antaa syötteitä) | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
ei erityisiä vaikutuksia | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 5 | 4 |
Lisää ympäristöosaamista- ja tietoisuutta |
Yhdistetyt kuljetukset osaksi Etelä-Pohjanmaan kestäviä ja älykkäitä toimitusketjuratkaisuja -hankkeen yleistavoitteena oli parantaa erityisesti eteläpohjalaisten vientiyritysten kilpailukykyä. Keinoina tähän nähtiin muun muassa kestävämpien, älykkäämpien, monipuolisempien ja tehokkaampien toimitusketjujen kehittäminen, digitalisaation vahvistaminen sekä kiertotalouteen perustuvien liiketoimintamallien kehittäminen.
Selvitystyön lähtökohtana olivat Etelä-Pohjanmaan ja sen yritysten vahvuudet ja tarpeet. Eteläpohjalaisten elintarvike-, teollisuus- ja logistiikkayritysten lisäksi hankkeessa haastateltiin myös rautatieoperaattoreita sekä viranomaisia ja asiantuntijoita. Haastatteluja tehtiin yhteensä yli 40.
Hanke koostui kahdesta vaiheesta ja viidestä työpaketista. Ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin nykytilaa, tarpeita, edellytyksiä ja mahdollisuuksia yhdistettyjen kuljetusten (työpaketti 1), kiertotalouden ja sen liiketoimintamallien (työpaketti 2) sekä digitalisaation (työpaketti 3) osalta. Hankkeen toisessa vaiheessa mallinnettiin ja arvioitiin – ensimmäisessä vaiheessa kerättyjen tietojen pohjalta – konseptin suorituskykyä (työpaketti 4) sekä hahmoteltiin kaikkien edeltävien vaiheiden pohjalta nimenomaan eteläpohjalaisten yritysten tarpeita vastaava yhdistettyjen kuljetusten konseptia ja pohdittiin toimenpiteitä sen toteuttamiseksi (työpaketti 5).
Hankkeen ytimessä oli runkokuljetuksia maanteiltä rautateille siirtävän, ja siten hiilineutraalit runkokuljetukset mahdollistavan yhdistettyjen kuljetusten konseptin luominen osaksi nykyisiä toimitusketjuratkaisuja. Tätä siirtymää tukevat ja kiinnostusta yhdistettyjä kuljetuksia kohtaan lisäävät kansainväliset ja kansalliset strategiat päästövähennystavoitteineen sekä konkreettisemmat logistiikka-alan kehityskulut, kuten polttoaineiden hinnannousu, kuljettajapula sekä ympäristöarvojen ja -näkökulman korostuminen ja muuttuminen selkeäksi kilpailukykytekijäksi.
Yhdistettyjen kuljetusten uudelleenkäynnistämiseksi ja edistämiseksi hankkeessa selvitettiin palvelun kysyntää, potentiaalisia käynnistämis- ja järjestämistapoja, parhaita kansainvälisiä käytänteitä ja niiden soveltuvuutta Etelä-Pohjanmaalle, tarvittavia toimijoita ja heidän roolejaan ja vastuitaan, perustamis- ja käyttökustannuksia, rataverkon ja muun liikenneinfrastruktuurin kehittämistarpeita, kalustovaatimuksia, rautatiemarkkinoiden nykytilaa ja kehityssuuntia sekä liikennepoliittisia tuki- ja toimenpidetarpeita. Lisäksi hankkeessa luotiin yleinen malli maantie- ja yhdistettyjen kuljetusten kustannusrakenteen ja kannattavuuden vertailulle, mallinnettiin vaihtoehtoisia kuljetuskäytäviä teoreettisella tasolla sekä luonnosteltiin mahdollisia reitti- ja pilottihanketarpeita, joita suunnitelmat tarvitsevat konkretisoituakseen.
Selvityksen perusteella yhdistettyjen kuljetusten konsepti kiinnostaa toimijoita koko ajan enemmän. Haasteita ja pullonkauloja on kuitenkin sekä paikallisella että kansallisella tasolla, keskeisimpinä infrastruktuuriin ja rautatiemarkkinaan liittyvät tekijät sekä se, että yhdistettyjen kuljetusten edistäminen ei tällä hetkellä kuulu kenellekään. Esteet ovat ylitettävissä, mutta se vaatii järjestelmällistä ja strategista kehittämisotetta, yhteistä tahtotilaa sekä toimiala- ja sektorirajat ylittävää yhteistyötä.
Hankkeen verkkosivu: https://www.uwasa.fi/fi/tutkimus/hankkeet/yhdistetyt-kuljetukset-osaksi-etela-pohjanmaan-kestavia-ja-alykkaita