![]() |
![]() |
Hankekoodi: A78258
Hankkeen nimi: Autonomisen liikkumisen operointi
Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2021 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Business Tampere Oy
Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 2252888-5
Jakeluosoite: Kelloportinkatu 1B
Puhelinnumero: 0500-456636
Postinumero: 33100
Postitoimipaikka: TAMPERE
WWW-osoite: http://www.businesstampere.com
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ikonen Jari Pekka
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Asiakkuusvastaava, älykäs liikkuminen
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0500-456636
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Tampereen kaupungin tavoite on olla hiilineutraali vuonna 2030. Liikenteen osuus CO2 päästöistä oli vuonna 2018 yli 25% joten liikkumisen ja liikennejärjestelmän kehittämisellä on merkittävä osa Tampereen Co2 tavoitteen saavuttamisessa. Liikenteen sähköistyminen ja väestörakenteen muutos tulevat vaatimaan koko joukkoliikennejärjestelmän uudelleen tarkastelua ja kehittämistä. Uudenlaiset liikkumisen ratkaisut tulevat tukemaan jatkossa joukkoliikenteen selkärankaa eli raitiotietä sekä myös runkoliikenteen busseja. Yksi erittäin tärkeä osa kokonaisjoukkoliikennettä tulee olemaan automaattinen liikenne ja autonomiset ajoneuvot, jotka tulevat toimimaan merkittävänä syöttöliikenteen palveluna. Automaattisten ja autonomisten ajoneuvojen “parvet” tulevat tarvitsemaan toteutuakseen etävalvontaa ja –ohjausta hoitavaa ohjauskeskusta, joka tässä hankkeessa toteutetaan.
Hankkeen päätavoitteena on automaattisten ajoneuvojen tuominen osaksi joukkoliikenteen kokonaisuutta ja joukkoliikennejärjestelmää. Hankkeessa pilotoidaan automaattisen ajoneuvokaluston ohjauskeskuksen ja ohjausjärjestelmän toteuttaminem ja liikkumispalvelujen pystyttäminen ja operointi ja syöttö- ja asiointiliikenteen operointi ja testaus Hervannassa 2022 – 2023.
Hankkeen varsinainen kohderyhmä on Tampereen kaupunki ja kaupunkiseutu. Ne hyötyvät uusien ja edistyksellisten liikkumispalvelujen kehittämisestä ja joukkoliikennejärjestelmän kokonaisvaltaisesta kehittymisestä sekä ympäristöystävällisten liikkumispalvelujen kehittymisestä.
Koko Tampereen seudun joukkoliikennejärjestelmä tulee hyödyntämään syöttöliikennettä, joka jatkossa on osa integroitua kokonaisjärjestelmää. Tietoa ja kokemuksia jaetaan hankkeen myötä ja verkostojen avulla myös muihin Suomen kaupunkeihin (mm. Helsinki, Espoo, Turku ja Lahti. Mahdollisia ajoneuvojen operointia suorittavia yrityksia ovat mm. RoboRide, Rolan ja Fleetonomy. Ajoneuvointegraattoreita ovat mm Sensible4, Roboride ja Fleetonomy. Teknologian kehittäjäyrityksiä ovat mm Nodeon, Unikie, Dynniq ja Nokia
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 415 677
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 403 019
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 519 851
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 512 973
Maakunnat: Pirkanmaa
Seutukunnat: Tampereen
Kunnat: Tampere
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 3 | 8 |
Sähköiseen liikkumiseen perustuvat liikennenöintimuodot eivät kulutä fossiilisia polttoaineita. Uusiituvien energianmutojen käyttö energiantuotannossa säästää luonnonvaroja | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 5 |
Tavoitteena on lisätä julkisen liikenteen käyttöä operoimalla sähköisillä ajoneuvoilla. Tämä vähentää CO2 päästöjä | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 5 |
CO2 päästöt aiheittavat ilmaston muutosta. Noin kolmasosa Tampereen CO2 päästöistä tulee liikenteestä ja logistiikasta. Sähköinen liikenne vähentää CO2 päästöjä | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 3 |
Sähköinen liikemme itsessään on 0-päästöistä. mahdolliset päästöt tulevat energiantuotannosta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
natura 2000-ohjelman khdteilla ei ole vaikutusta hankkeeseen | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | -1 |
Käytöstä poistettujen sähköisten ajoneuvojenautojen akkujen kierrätys on haastava ongelma | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 2 | 7 |
Tukee siirtymista sähköiseen liikenteeseen. valtakunnallinen tavoite on siirtyä energiatuotannossa uusiutuviin energialähteisiin. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 2 | 5 |
Autonomisne sähköinen liikenne on paikallisen ITS-factory ekosysteemin yksi pääteemoista. Verkosto pidetään hyvin mukana hankkeen toiminnassa | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 3 | 5 |
hankkeen yski tavoite on etähallinnan kehittöäminen. Siihen liittyvä palvelupolku tuottaa uusia aineettomia tuotteita ja palveluita | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 8 | 9 |
Liikkumsen edistäminen vähähiilisesti on hankkeen päätavoite | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 5 |
Matkaketjuen ja last mile palveluiden tarjominen parantaa hyvinvointia | ||
Tasa-arvon edistäminen | 3 | 5 |
Saavutettavat toimivat palvelut lisäävät tasa-arvoa | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 5 |
Palvelut ovat kaikkien yhteiskunnllaisten ja kultturillisten ryhmien käytössä. Testialueena toimiva Hervanta, joka on väestö kulttuurillisesti monimuotoinen. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta kultturiympäristöön | ||
Ympäristöosaaminen | 3 | 7 |
Sähköinen liikennöinti on yksi ympäristöosaamisen tärkeimpiä kehityskohteita |
Hankkeen tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja ottaa käyttöön automaattisen syöttöliikenteen ratkaisuja Tampereen kaupungin strategisten tavoitteiden mukaisesti. Yksi keskeinen tavoite oli testata autonomisten ajoneuvojen etähallintaa usealle ajoneuvolle yhtäaikaisesti samasta paikasta, etäohjauskeskuksesta. Hankkeessa toimi kaksi etäohjauskeskusta, joista toinen oli suunniteltu tutkimuskäyttöön ja toinen kaupallisista lähtökohdista. Ajoneuvoina toimineet autonomiset sukkulabussit operoivat kahdella reitillä, syöttäen matkustajia Hervannan ratikkalinjalle kahdesta suunnasta. Näiden autonomisten sukkulabussien käyttöönotto tarjosi matkustajille uuden ympäristöystävällisen liikkumisvaihtoehdon ja edisti alueen liikennejärjestelmän kehittämistä kohti ilmastotavoitteita.
Hankkeen tuloksena saatiin välittömiä vaikutuksia ja hyötyjä:
- Repa-reittioppaan integrointi: Hankkeen reittien aikataulut integroitiin Tampereen kaupungin Repa-reittioppaaseen, mikä paransi merkittävästi matkustajien tietoisuutta palvelusta ja sen käytettävyyttä. Tämä lisäsi matkustajamääriä ja teki sukkulabussien aikatauluista helposti saatavilla.
- Ilmastotavoitteiden edistäminen: Sukkulabussien käyttöönotto tarjosi vähähiilisen ja ympäristöystävällisen vaihtoehdon perinteisille polttomoottoriajoneuvoille, edistäen Tampereen seudun liikennejärjestelmää kohti ilmastotavoitteita.
- Tietoa ja kokemuksia: Hankkeesta saatiin arvokasta tietoa ja kokemuksia automaattisen syöttöliikenteen toimivuudesta, mikä hyödyttää tulevia liikkumispalveluiden kehitysprojekteja ja auttaa kehittämään etäohjausjärjestelmiä.
- Joukkoliikenteen parantaminen: Uusien liikkumisvaihtoehtojen lisääminen paransi alueen asukkaiden ja matkailijoiden mahdollisuuksia liikkua kestävällä tavalla ja vahvisti joukkoliikenteen tarjontaa ja saavutettavuutta.
- Etäohjauskeskusten hyödyt: Etäohjauskeskukset mahdollistivat reaaliaikaisen liikenteen hallinnan, paransivat turvallisuutta ja tehokkuutta, sekä tarjosivat kustannussäästöjä. Ne toimivat pohjana tulevaisuuden innovaatioille ja kehitykselle automaattisessa liikenteessä.
Yhteenvetona hankkeen tavoitteet toteutuivat erinomaisesti, ja se saavutti merkittäviä tuloksia, kuten liikenteen parantumisen, ympäristöystävällisempien vaihtoehtojen tarjoamisen, ja etäohjauskeskusten käyttöönoton tuomat edut liikenteen hallinnassa. Nämä tulokset edistävät Tampereen seudun liikennejärjestelmän kehitystä ja tarjoavat pohjan tulevaisuuden liikkumispalveluiden innovaatioille.