![]() |
![]() |
Hankekoodi: A78067
Hankkeen nimi: Merilogistiikan tutkimuskeskuksen kohdennetuilla toimilla meri-, logistiikka- ja huoltovarmuusosaamista ja yrityksille kasvua Satakunnassa (MeriLoki)
Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2388924-4
Jakeluosoite: Satakunnankatu 23
Puhelinnumero: 02 6203000
Postinumero: 28130
Postitoimipaikka: Pori
WWW-osoite: http://www.samk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Minna Keinänen-Toivola
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkimuspäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 710 3063
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Teollisuuden rakenteellinen muutos digitalisaation ja kasvavien ympäristövaateiden myötä haastaa vientivetoisen Satakunnan maakunnan kehityksen. Muutos myös tarjoaa lukuisia kasvun mahdollisuuksia merenkulun osaamisen, logistiikan ja huoltovarmuuden teemoissa. Satakunnassa toimii satoja yrityksiä, jotka ovat joko logistiikkaketjujen käyttäjiä tai palveluiden tarjoajia.
Hankkeen tavoitteina ja tuloksina ovat
1) Merilogistiikan tutkimuskeskuksen toiminnan vahvistaminen meriosaamisen, logistiikan ja huoltovarmuuden teemoissa ja kehittyminen kansallisesti johtavaksi keskittymäksi.
2) Maakunnallisen (sekä kansallista) yhteistyön vahvistaminen logistiikkaketjun eri tahojen kesken digitalisaation ja vihreän kasvun teemoissa. Maakunnan osaajakokonaisuudesta viestintä kansallisesti ja kansainvälisesti ja tunnettavuus lisääntyy.
3) Maakunnallisten logistiikkaketjujen kuljetusketjujen optimointia innovoidaan käynnistämällä kolmen tuotantokäyttöön johtavaa vihreää kasvua tukevaa digitalisaatiokokonaisuutta. Kokonaisuudet ovat a) etäluotsaus ja älyväylät, b) uusien meriteknologisten ratkaisujen digitaalisen testausympäristö ja c) merilogistiikan prosessien optimointi.
4) Simulaatioiden käyttöä lisätään ja parannetaan logistiikkaketjujen prosessien optimoinnissa ja validoinnissa.
Hankkeen tuloksena Merilogistiikan tutkimuskeskus palvelee yrityskentän konkreettisia tarpeita. Tutkimuskeskus tekee alan johtavaa tutkimusta ja tuote- sekä palvelukehitystä kansallisessa ja kansainvälisessä toimintaympäristössä ainutlaatuisella konseptilla. Hanke nopeuttaa ja tehostaa Satakunnan koronakriisistä toipumista.
Satakuntalaiset yritykset meriosaaminen, logistiikka- ja huoltovarmuusteemoissa; yritykset automaatioalalla.
Tutkimus- ja koulutusorganisaatiot, kunnat, julkinen sektori, kolmas sektori, kansainväliset toimijat
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 250 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 243 662
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 312 500
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 304 577
Maakunnat: Satakunta
Seutukunnat: Pohjois-Satakunnan, Rauman, Porin
Kunnat: Rauma, Kokemäki, Merikarvia, Harjavalta, Pomarkku, Ulvila, Säkylä, Kankaanpää, Huittinen, Siikainen, Pori, Nakkila, Eura, Karvia, Jämijärvi, Eurajoki
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 7 | 8 |
Hankkeen päätavoitteena Merilogistiikan tutkimuskeskuksen toiminnan käynnistäminen ja vakiinnuttaminen vihreän kasvun ja digitalisaation teemoissa. Luonnonvaroja kuluu vähemmän, kun toiminnat optimoidaan ja järjestelmät toimivat yhteen. Energian käyttö optimoidaan prosesseissa ja valmistettavissa tuotteissa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 7 | 8 |
Hanke vastaa konkreettisilla piloteilla meri- ja logistiikka-alan kohdistuvaan kiristyvään merenkulun ympäristösääntelyn vaatimuksiin, jolla pyritään vähentämään maailmanlaajuisesti merenkulun ja logistiikan negatiivisia terveys- ja ympäristövaikutuksia. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 3 | 4 |
Vihreän kasvun ehdoton edellytys on vähentää pienentää logistiikkaketjuista tulevia päästöjä veteen ja ilmaan ja siten haitallisia vaikutuksia kasvillisuudelle, eliöstölle ja luonnon monimuotoisuudelle. Hankkeen pääteemat ovat vihreä kasvu ja digitalisaatio. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 4 | 5 |
Logistiikkaketjujen hallinta pienentää kuljetusvälineistä tulevia päästöjä meriveteen ja ilmaan. Meriklusterin ympäristösääntely ja ympäristösuojelu yhdistettynä kestävään liiketoimintaan vaikuttaa erityisesti positiivisesti ilman laatuun, kun MeriLokissa tehdään vihreän kasvun digitalisaatioprojekteja. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei välitöntä eikä välillistä vaikutusta luontoarvoihin muuten kuin edellisissä kohdissa mainitulla tavalla. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 3 | 4 |
Laajasti sovellettavissa oleva kehittynyt meri- ja maalogistiikan kuljetusketju, joka mahdollistaa resurssitehokkaan ja ympäristöystävällisen tavaraliikenteen. Teknologiaa hyödyntävä tiedonsiirto ja kuljetusprosessin ennustettavuus minimoivat ympäristön kuormittumisen ja optimoivat ajankäyttöä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 6 | 7 |
Uusiutuvat energialähteet mahdollistavat vihreän kasvun ja niiden ohjaamiseen ja mittauksiin tarvitaan digitaalisia sovelluksia. Uusiutuvat energialähteet ovat potentiaalinen teema simulaatioihin. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 9 |
Hanke vahvistaa maakuntaohjelman mukaisesti uudistuvaa teollisuutta, erityisesti uusien innovaatioiden kautta. Teollisuudelle löydetään uusia digitaalisuuden ja vähähiilisyyden ratkaisuja ja niihin liittyviä liiketoimintamahdollisuuksia meriliikenteenpäästöjen vähentämiseksi ja liikennepalvelujen digitalisoimiseksi. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 6 | 8 |
Meriklusterin "raskaan teollisuuden" ympärille kehittyy uusia tuotteita ja palveluita erityisesti digitalisaation myötä, esimerkiksi simulaatioinfrastruktuurin kehityksen myötä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 8 | 9 |
Teollisuuden kilpailukyvyn parantaminen edellyttää digitalisaation hyödyntämistä kuljetusmuodoissa. Vientiteollisuuden tueksi tarvitaan tulevaisuudessakin turvallinen, kilpailukykyinen ja ympäristöystävällinen logistiikkaketju. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 6 | 7 |
Hanke vahvistaa maakuntaohjelman mukaisesti uudistuvaa teollisuutta, erityisesti uusien innovaatioiden kautta. Erityisesti koronaviruspandemia on osoittanut ja muutoskyky olevan keskeisiä tekijöitä maakunnalle kriittisellä alalla teollisuuden ja sen viennin, elintarvikekuljetusten ja huoltovarmuuden näkökulmasta. Maakunnan hyvinvointi lisääntyy meriosaamisen, logistiikan ja huoltovarmuuden älykkään erikoistuminen myötä: alueella on menestyvää liiketoimintaa mikä luo työpaikkoja ja tuo verotuloja. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 4 | 5 |
Hanke pyrkii tunnistamaan eri sukupuolten väliset näkökulmat, henkilöiden vahvuudet ja toimintatavat yhdessä tekemiseen, niin eri-ikäisten kuin naisten ja miesten välillä sekä teknologiakehityksestä kertomisessa. Toimivien logistiikkaketjujen yksi pilari on tasa-arvoinen kohtelu ja kokemus työyhteisössä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 6 |
Satakuntalainen teollisuus on osa kansainvälistä liiketoimintaa, jonka yhteiskunnallinen merkitys on maakunnan asukaslukuun nähden Suomen merkittävin. Meriklusteri ja logistiset ketjut ovat portti maailmalle, joten hanke vahvistaa yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta maakunnan suhteessa kansainvälisiin kumppaneihin. | ||
Kulttuuriympäristö | 6 | 8 |
Satakunnassa on ollut merenkulkua ja satamatoimintoja vuosisatojen ajan (Rauma ja Pori) ja laivoja on Raumalla rakennettu laajassa mittakaavassa 1940-luvulta lähtien. Digitaalisuus ja vihreä kasvu haastavat ja toisaalta tuovat uusia mahdollisuuksia kulttuuriympäristön kehitystä osana globaalia kokonaisuutta. | ||
Ympäristöosaaminen | 7 | 8 |
Ympäristölainsäädännön kiristyvät vaatimukset edellyttävät logistiikkaketjun kokonaisvaltaista ymmärrystä, joka saavutetaan tarkastelemalla laajempaa tiedonkulun ja toimintojen kokonaisuutta. Hankkeen tuloksena saadulla kehittyneellä merilogistiikan kuljetusketjulla mahdollistetaan resurssitehokas ja ympäristöystävällinen tavaraliikenne. Hanke yhdistää satakuntalaisia keihäänkärkiosaamisteemoja meriosaamisessa, logistiikassa ja huoltovarmuudessa keskeisissä teemoissa: digitaalisuus, turvallisuus, ympäristöystävällisyys ja luo niistä uutta kansainvälistä osaamista sekä niihin liittyvää ympäristöliiketoimintaa. |
MeriLoki – Merilogistiikan tutkimuskeskuksen kohdennetuilla toimilla meri-, logistiikka- ja huoltovarmuusosaamista ja yrityksille kasvua Satakunnassa oli Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) ja Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK) rahoittama hanke. Hanke rahoitettiin REACT-EU-välineen määrärahoista osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.
Hankkeen tavoitteina ja tuloksina olivat:
1) Merilogistiikan tutkimuskeskuksen toiminnan vahvistaminen meriosaamisen, logistiikan ja huoltovarmuuden teemoissa ja kehittyminen kansallisesti johtavaksi keskittymäksi.
2) Maakunnallisen (sekä kansallista) yhteistyön vahvistaminen logistiikkaketjun eri tahojen kesken digitalisaation ja vihreän kasvun teemoissa. Maakunnan osaajakokonaisuudesta viestintä kansallisesti ja kansainvälisesti ja tunnettavuus lisääntyminen.
3) Maakunnallisten logistiikkaketjujen kuljetusketjujen optimointia innovointi käynnistämällä kolmen tuotantokäyttöön johtavaa vihreää kasvua tukevaa digitalisaatiokokonaisuutta. Kokonaisuudet olivat a) etäluotsaus ja älyväylät, b) uusien meriteknologisten ratkaisujen digitaalisen testausympäristö ja c) merilogistiikan prosessien optimointi.
4) Simulaatioiden käyttöä lisättiin ja parannettiin logistiikkaketjujen prosessien optimoinnissa ja validoinnissa.
Hankkeen tuloksena Merilogistiikan tutkimuskeskus palvelee yrityskentän konkreettisia tarpeita. Tutkimuskeskus tekee alan johtavaa tutkimusta ja tuote- sekä palvelukehitystä kansallisessa ja kansainvälisessä toimintaympäristössä ainutlaatuisella konseptilla. Hanke nopeutti ja tehosti Satakunnan koronakriisistä toipumista.
Hankkeen tulokset on koottu julkiseen loppuraporttiin, joka löytyy: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231120147696