![]() |
![]() |
Hankekoodi: A78057
Hankkeen nimi: Back to Business - Even Stronger!
Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2022 ja päättyy 30.6.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: LAHDEN SEUTU - LAHTI REGION OY
Organisaatiotyyppi: Mikroyritys
Y-tunnus: 1074350-2
Jakeluosoite: Salpausselänkatu 7
Puhelinnumero: +358 405162803
Postinumero: 15110
Postitoimipaikka: LAHTI
WWW-osoite: www.visitlahti.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Forsman Raija
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toimitusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 516 2803
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Matkailu- ja tapahtuma-alan yritykset uudelle, kestävälle kasvulle koronarajoitusten helpottaessa. Huomioidaan koronan matkailutoimialalle mukanaan tuomat merkittävät muutokset kysynnässä. Matkailusidonnainen yrityskenttä otetaan aktiivisesti mukaan yhteisiin elvytys- ja kehitystoimiin ja varmistetaan ajoissa yrittäjien reagointi uuteen ja muuttuneeseen kysyntään. Hankkeessa on vastuullisten toimintatapojen sekä digitaalisuuden vahvistaminen kaikissa teemoissa. Kolme kehittämiskokonaisuutta, joilla matkailustrategian kärkien sisältöjä sopeutetaan muuttuneeseen kysyntään matkailun jälleenrakennusohjelman linjauksien mukaan. Hankkeesta on tavoitteena tulla pysyvä osa seudun toimintaa
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 389 088
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 388 128
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 486 360
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 485 162
Maakunnat: Päijät-Häme
Seutukunnat: Lahden
Kunnat: Lahti
Jakeluosoite: Salpausselänkatu 7
Postinumero: 15110
Postitoimipaikka: LAHTI
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 3 | 3 |
Vastuullinen matkailu tavoitteena. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 2 |
Lähimatkailun lisääminen | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 1 | 1 |
Vastuullinen matkailu | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 7 |
Matkailun kasvu ja pysyvät ratkaisut. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 8 |
Kokous-, tapahtuma ja elämysmatkailupalveluiden kehittäminen pääpainona. Uusia kohderyhmiä ja heille uusia palveluita. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 3 |
Matkailun edellytys on saavutettavuus. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 4 | 5 |
Urheilumatkailun kehittäminen on myös lisä matkailijoiden ja asukkaiden hyvinvoinnin panostukseen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 8 | 8 |
Yrittäjien tasa-arvon edistäminen, yhtäläiset mahdollisuudet olla mukana jälleenrakennusohjelman toteutuksessa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 8 | 8 |
Kaikki ovat mukana rakentamassa uutta normaalia koronan jälkeen. | ||
Kulttuuriympäristö | 3 | 3 |
Museokokonaisuus Malvan valmistuminen ja muun kulttuurin huomioiminen vuonna 2022. | ||
Ympäristöosaaminen | 7 | 7 |
Lahden seutu mukana Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -ohjelmassa, joka keskeinen työkalu myös hankkeelle. |
Aktiivisten toimenpiteiden ja johdonmukaisen viestinnän ja markkinoinnin avulla on alueelle saatu alkuun useita uusia joka kansainvälisiä tapahtumahakuja, jotka kaikki osaltaan hyödyntävät Lahti Host City – Sports destination created by water olosuhteita. Ulkona tapahtuva kestävyysurheilu on muotoutunut näkyvästi osaksi Visit Lahden matkailuprofiilia, joka puhuttelee myös vapaa-ajan matkailijoita. Suurtapahtumavuoden 2023 matkailun välittömien talousvaikutusten lisäksi on pystytty hyödyntämään tapahtumien legacyä tuottamalla materiaaleja, käynnistämällä uusia verkostoja ja aikaansaamalla uusia palvelukokonaisuuksia matkailuelinkeinolle. Lahti Convention & Event Bureau -toiminta saatiin käyntiin yhteistyössä Lahden seudun kokousyrittäjien ja Lahden Yliopistokampuksen koordinaatioyksikön kanssa. Yhteistyön tuloksena syntyi toimintasuunnitelma, jonka tavoitteena on kertoa Visit Lahden, Lahden seudun kokousyrittäjien ja yliopistokampuksen tarjoamista palveluista ja avusta kongressijärjestäjille, tehdä kongressien hausta mahdollisimman helppoa ja matalankynnyksen toimintaa sekä esitellä Lahden seudun mahdollisuuksia kokoustilojen ja muiden palveluiden osalta. Välittöminä tuloksina tästä yhteistyöstä syntyi mm. laaja valikoima erilaisia myynninedistämismateriaaleja. Myös kokousmatkailupalveluita kehitettiin vastaamaan entistä paremmin kansainvälisten kongressivieraiden odotuksia. Tuotteet koottiin hankkeessa kehitellylle verkkosivustolle. Kotimaista kokousjärjestäjäkohderyhmää ajatellen hankkeessa tehtiin laajamittainen tuotekehitys- ja konseptointityö suomenkielisen-ammattilaissivuston kehittämiseksi. Sivustolle johdatettiin asiakkaita hankkeessa toteutetuilla kampanjoilla, myynninedistämismateriaaleilla ja myyntitapahtumilla. Aktiivinen moderni, vastuullinen luontomatkailija ja erityisesti pyörämatkailija Suomessa on tutustutettu lähellä ja helposti saavutettavissa olevaan Lahden seutuun määrätietoisella ja kohdennetulla markkinoinnilla. UNESCO Salpausselkä Geoparkin monipuoliset luonto- ja liikuntamahdollisuudet ovat tulleet tutuksi ja haluttu kohderyhmä mieltää jo Salpausselän alueen erityispiirteet, ympäri vuoden. Uusitut verkkosivusisällöt reittitietoineen on julkaistu ja palvelevat tästä eteenpäinkin vain vähäisin muutostarpein. Alueen matkailuyrittäjät näkevät liiketoiminnassaan aktiivisen vapaa-ajan matkailun tuoman mahdollisuuden, joka näkyy mm. vuokrauspalveluiden kasvuna ja lyhytaikaisten majoitusten määrän kasvuna, kuten myös asiakkaan erityispiirteiden huomioimisena palveluissa (esim. pyörän säilytys jne.) Kansallisesti olennaiset sidosryhmät ovat tietoisia UNESCO Global Geoparkin erityispiirteistä ja Lahden seudun urheilumatkailun olosuhteista ja mahdollisuuksista. Aluetasolla kuntien kesken on tunnistettu aktiivisen vapaa-ajan vieton ja liikuntamatkailun merkitys. Bikeland.fi, Visit Finland, Suomen Pyörämatkailukeskus jne. ovat tietoisia Lahden seudun suunnitelmista ja ne pitävät aluetta teeman edelläkävijänä.