![]() |
![]() |
Hankekoodi: A77883
Hankkeen nimi: Reilu kilpailutuspalvelun rakentaminen ja lanseeraaminen
Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 17.6.2021 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: NORDIC INSURANCE SOLUTIONS OY
Organisaatiotyyppi: Mikroyritys
Y-tunnus: 3131760-9
Jakeluosoite: Koivistonkatu 15
Puhelinnumero: +358505649296
Postinumero: 49400
Postitoimipaikka: HAMINA
WWW-osoite: www.nordicinsurancesolutions.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Haikonen Arto
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tj & Partneri
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358505649296
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Rakennamme yksityisasiakkaille ilmaisen kilpailutuspalvelun, missä yhteistyökumppaneidemme asiakkaille tarjotaan ilmainen palveluiden kilpailutus. Näin varmistetaan, että asiakkailla on aina sopivin ja edullisin palvelu käytössä. Tyypillisiä kilpailutettavia palveluita ovat esimerkiksi vakuutukset, sähkö sekä lukitus- ja turvapalvelut.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 61 300
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 22 069
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 61 300
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 22 069
Maakunnat: Kymenlaakso
Seutukunnat: Kotkan-Haminan
Kunnat: Hamina
Jakeluosoite: Koivistonkatu 15
Postinumero: 49400
Postitoimipaikka: HAMINA
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 6 |
Palvelut pystyy hankkimaan keskitetysti kotoa tietokoneella. Vähentää välillisesti paperin kulutusta ja autoilua | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 7 |
Välillisesti vähentää paperin kulutusta ja liikkumista vakuutusasioiden ja muiden palveluiden takia. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 6 | 8 |
Alueelta puuttuu startup:a/kasvuryrityksiä, jotka toimivat miljoonaluokassa ja luovat uutta yritystoimintaa | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 6 | 8 |
Tehdään aivan uusi liiketoimintamalli vakuutuspuolelle ja kilpailutuspalvelu yksityisasiakkaiden palveluiden hankintaan. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 6 |
Palvelu tekee asioinnin huolettomaksi ja kuluttajan henkilökohtaiset riskit on vakuutettu. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 7 | 7 |
Sama palvelu ja kilpailutus, riippumatta asiakkaan varallisuudesta, statuksesta ja asemasta yhteiskunnassa. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Suomessa ja Euroopassa on näkemyksemme mukaan tapahtumassa aikaperusteisten palveluiden jakelumallien murros. Kuluttaja haluaa palveluita (vakuutus, sähkö/kaasu, telepalvelut, vartiointi/turvallisuus, erilaiset vuokrat jne.) yhä enemmän yhdeltä luukulta. Lisäksi palveluiden hankinta sitoutuu yhä enemmän kuluttajan kulloiseenkin tilanteeseen. Tarjoomat muuttuvat tilanneperusteisiksi. Tilanneperusteisuus tarkoittaa, että esimerkiksi huoneiston vakuutus ja sähkö, tai leasingajoneuvon rahoitus, vakuutus, huolto ja sähkö, ovat kaikki samaan aikaan kuluttajan hankintalistalla. Esimerkiksi autoa ostettaessa ostetaan samalla hetkellä vakuutukset ja leasing-rahoitus, jotka ovat käsitteellisesti aikaperusteisia palveluita. Nykyisin esim. vakuutukset tuotetaan ja ostetaan vakiintuneesti erikseen. Kutsumme näitä vertikaalisia tuotesiiloja alkuperäismarkkinoiksi (vertikaalinen siilo = palvelut ostetaan erikseen eri toimittajilta). Hanke oli erittäin onnistunut niiltä osin, jotka olivat NIS:n omissa käsissä. Tämä tarkoittaa sitä, että hankkeen avulla saimme mm. analysoitua kilpailutilannetta, kartoitettua yhteistyökumppaneita ja -malleja, määriteltyä liiketoiminnan vaatimat operatiiviset prosessit ja järjestelmävaatimukset sekä liiketoiminnan alkuvaiheessa (BtoBtoC) että seuraavassa kehitysversiossa (oma suora BtoC-tarjonta asiakkaille). Hankkeen avulla toteutettiin kaksi go-to-market pilottia: 1) Väre kotivakuutus, jota myytiin 2021-2022 yhdessä Väre sähkösopimusten kanssa sekä 2) Reilumetsävakuutukset, jotka ovat edelleen markkinoilla. Väre-pilotti osoitti, että toimintamallimme on huomattavasti vakuutusyhtiöiden jakelua tehokkaampi ja tuotti erittäin kannattavaa businesta myös vakuuttajalle (korvausmeno n. 25 % vs. normaali 50-80 % vakuutuslajista riippuen). Reiluvakuutus-pilotti on myös erittäin onnistunut (vakuutettua metsää on lähes 40 000 ha ja vahinkomeno = 0 %) siitäkin huolimatta, että jakelu kärsii yksipuolisesta tarjonnasta: saisimme merkittävästi enemmän myyntiä, jos meillä olisi muutakin vakuutustarjoomaa tarjolla, kuten koti- ja muita omaisuusvakuutuslajeja, kuten ajoneuvoja, sekä tapaturmavakuutuksia.