![]() |
![]() |
Hankekoodi: A77780
Hankkeen nimi: Kansainvälisty ja Kasva digitaalisesti
Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2021 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Kouvola Innovation Oy
Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 2221859-6
Jakeluosoite: Paraatikenttä 4
Puhelinnumero: 0206158140
Postinumero: 45100
Postitoimipaikka: Kouvola
WWW-osoite: http://www.kinno.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Turunen Aleksandra
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yhteyspäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0206158140
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Kansainvälisty ja Kasva digitaalisesti -hankkeen päätavoitteena on aktivoida ensisijaisesti Kouvolan, mutta myös koko Kymenlaakson pk-yrityksiä löytämään koronasta elpymisen ja uuden kasvun eväitä kansainvälisiltä markkinoilta hyödyntämällä digitaalisia alustoja ja kumppanuuksia.
Hankkeen osatavoitteina ja keskeisinä tehtävinä on:
• Tukea yrityksiä kansainvälisessä verkostoitumisessa sekä uusien kontaktien, markkinoiden ja asiakasryhmien löytämisessä
• Selvittää kohdennetusti kysyntäpotentiaalia ja erityisvaatimuksia valituilla markkinoilla
• Löytää yrityksiä ja niiden vientitoimintaa parhaiten hyödyttävät kansainväliset digitaaliset alustat ja jakelukanavat
• Lisätä yritysten valmiuksia hyödyntää digitaalisia alustoja liiketoiminnassaan
• Testata ja pilotoida yritysten tarjoamaa eri digialustoilla
• Edistää yritysten ja niiden tarjoaman näkyvyyttä ja kysyntää kohdemarkkinoilla
• Jatkokehittää Kinnon työkaluja ja verkostoyhteistyötä kansainvälistyvien yritysten tueksi
Pääkohderyhmänä hankkeessa ovat Kouvolan ja Kymenlaakson pk-yritykset etenkin seuraavilta toimialoilta: elintarvikesektori, kuluttajatuotteet (esim. luontaistuotteet, huonekalut, muoti, kulutustavarat), hyvinvointipalvelut, puutuoteteollisuus, konepajat, ympäristöteknologia, IT-ala ja suunnittelutoimistot.
Hankkeessa toteutetaan ensimmäistä kertaa laajassa mittakaavassa kansainvälisten digitaalisten alustojen ja verkkokauppojen mahdollisuuksien hyödyntäminen ja pilotointi kohdistuen eri toimialojen pk-yritysten B2B- ja B2C-vientimahdollisuuksiin useilla eri kohdemarkkinoilla. Vähähiilisyyden huomioon ottaminen ja esille nostaminen on tärkeällä sijalla tarjoaman kokoamisessa.
Konkreettisia tuloksia ovat:
• Lisääntynyt tietous ja ymmärrys digitaalisten alustojen ja kansainvälisten markkinoiden tarjoamista mahdollisuuksista
• Uusien kohdemarkkinoiden ja asiakasryhmien löytyminen yrityksille
• Uudet verkosto- ja alustakumppanuudet
• Parantuneet edellytykset digitaalisten kanavien hyödyntämiselle yritysten liiketoiminnassa
• Yritysten tarjoaman näkyvyys ja pilotointi valituilla kohdemarkkinoilla
• Parantuneet työkalut kansainvälistyvien yritysten tueksi
Keskeisinä vaikutuksina ovat pk-yritysten parantuneet koronasta elpymisen edellytykset, kansainvälisen kaupan digi- ja kasvuloikka sekä pitkällä aikavälillä merkittävä liikevaihdon ja viennin kasvu yrityksissä ja vastaavasti uusien työpaikkojen syntyminen.
HORISONTAALISET PERIAATTEET
Hanke ei kohdistu erityisesti nais- tai miesvaltaiselle alalle. Hankkeen kohderyhmään kuuluvissa yrityksissä sukupuolijakauma vaihtelee – esimerkiksi elintarvikealalla ja kuluttajatuotteissa naisten osuus on suurempi kuin teknisillä aloilla. Tasa-arvovaikutus eri tilanteissa ja se miten viesti tavoittaa eri sukupuolta olevat yrittäjät otetaan huomioon hankkeen toimenpiteitä ja viestintää suunniteltaessa. Hankkeen myötävaikutuksella syntyy uusia liiketoiminta- ja työmahdollisuuksia digitaalisiin alustoihin perustuvassa kansainvälisessä kaupassa ja vientitoiminnassa sukupuolesta riippumatta.
Hankkeella edistetään osallistuvien yritysten digitaalista siirtymää ja kestävää kasvua ekologisesta, taloudellisesta ja sosiokulttuurisesta näkökulmasta. Verkkokaupan mahdollisuuksien hyödyntämisessä otetaan huomioon koko toimitusketjun elinkaari (mm. pakkaus- ja kuljetusratkaisut) sekä kestävien tuotteiden tarjoaminen kertakäyttöratkaisujen sijaan. Paikallisen elinkeinorakenteen tasapainoista kehittymistä tuetaan etsimällä uusia kasvun ja kansainvälistymisen mahdollisuuksien pk-yrityksille. Tuotteiden vähähiilisyyden ja vihreyden merkitys korostuu yritysten tarjoaman kokoamisessa ja markkinoinnissa kansainvälisille digitaalisille alustoille.
Hankkeen pääkohderyhmänä ovat Kouvolan ja Kymenlaakson pk-yritykset etenkin seuraavilta toimialoilta:
• elintarvikesektori (B2B, B2C)
• kuluttajatuotteet (B2C), esim. luontaistuotteet, huonekalut, muoti, kulutustavarat
• hyvinvointipalvelut (B2C), esim. virtuaalitoteutukset
• puutuoteteollisuus (B2B, B2C)
• konepajat (B2B)
• ympäristöteknologia (B2B)
• suunnittelutoimistot (B2B)
• IT-ala (B2B)
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ja hyödynsaajia ovat:
• Logistiikan palveluntarjoajat (uusia asiakkuuksia ja kumppanuuksia)
• Kunnat (elinvoima, verotulot, työpaikat)
• Elinkeinokehittäjät (uudet työkalut, verkosto- ja alustakumppanuudet)
• Tutkimus- ja koulutusorganisaatiot (syötteitä osaajien koulutukseen sekä tutkimukseen)
• Asukkaat (lisääntyvät työmahdollisuudet)
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 235 085
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 235 085
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 335 836
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 335 836
Maakunnat: Kymenlaakso
Seutukunnat: Kouvolan
Kunnat: Kouvola
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 3.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 4 | 6 |
Kestävät tuotteet + varmistetaan mahdollisimman vähähiilinen toimitusketju (tuotteen/palvelun koko elinkaaren tarkastelu) | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 2 |
Pieni välillinen vaikutus (digitaalisuus ja vähäisempi matkustustarve, vähähiilisyyspanostukset) | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 2 |
Pieni välillinen vaikutus (digitaalisuus, vähähiilisyys) | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 2 |
Pieni välillinen vaikutus (digitaalisuus, vähähiilisyys) | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
ei suoranaista vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 6 | 7 |
Kestävien tuotteiden tarjoaminen kertakäyttöratkaisujen sijaan. Kestävien materiaalien korostaminen. Jätteen minimointi pakkausratkaisuissa. Digitaalisuus vähentää paperinkulutusta läpileikkaavasti. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 4 | 5 |
Energiankulutus/hiilijalanjälki voidaan nostaa esille myytävän tuotteen ja sen elinkaaren osalta (valmistusprosessin energiaratkaisut jne.) | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 10 |
Hankkeen ydintä: uusia kasvun ja kansainvälistymisen mahdollisuuksia pk-sektorille | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 9 | 9 |
Hankkeen ydintä: fyysisten tuotteiden lisäksi niihin liittyvien aineettomien palvelujen kokonaisuus, lisäksi myös digitaalisten alustojen kautta markkinoitavat aineettomat palvelut | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 8 | 9 |
Digitaalisuus vähentää fyysisen matkustamisen tarvetta. Toisaalta logistisille palveluille syntyy uutta kysyntää verkkokauppatoimituksista. Kuljetusten vähähiilisyyttä on tarkasteltava osana toimitettavien tuotteiden elinkaarta ja siinä haettava mahdollisimman ekologisia ratkaisuja. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 9 |
Elpymisen eväiden etsiminen korona-aikana. Elinvoimaisuuden ja vireyden lisääntyminen, uutta kasvua ja työmahdollisuuksia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 3 | 4 |
Tasavertaisia liiketoiminta- ja työmahdollisuuksia kansainvälisessä kaupassa ja digitalisaation edistämisessä sukupuolesta riippumatta | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 4 | 5 |
Uusia liiketoiminta- ja työmahdollisuuksia eri taustoista ja kulttuureista tuleville. Maahanmuuttajien osaamisen ja verkostojen hyödyntäminen. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Kasvava kansainvälisyys vaikuttaa henkiseen kulttuuriympäristöön avartavasti. Välillisesti kestävä liiketoiminta tuottaa hyvää, joka näkyy myös kasvavina verotuloina ja sitä kautta mahdollisuutena huolehtia paremmin kulttuuriympäristöstä. | ||
Ympäristöosaaminen | 8 | 9 |
Tuotteiden vähähiilisyyden ja vihreyden merkitys korostuu hankkeessa tehtävässä kv-markkinoinnissa. Yritysten on panostettava asiaan entistä vahvemmin, ja hanke voi myös toimia sysäyksenä yrityksen osaamisen omaehtoiselle kehittämiselle. |
Kansainvälisty ja Kasva digitaalisesti -hankkeessa on aktivoiduttu Kymenlaakson yrityksiä kehittämään omia vientiprojekteja. Hankkeen alkaessa oli tehty laaja yrityskysely, jossa kysyttiin mm. yritysten kansainvälistymiseen liittyvistä suunnitelmista sekä kohdemarkkinoista. Vastauksia oli saatu yhteensä 25, joista suurin kaipaa lisää kansainvälisiä asiakkaita ja kumppaneita, tietoa eri markkinoista sekä mahdollisesta rahoituksesta. Kaiken kaikkiaan yrityksille oli hankkeen aikana tarjottu tietoa vientimahdollisuuksista, järjestetty kansainvälistymiseen liittyviä infotilaisuuksia, annettu konkreettisia työkaluja yritysten digitaalisen viennin ja kasvun toteuttamiseen mm. vientipilottien muodossa, tekemällä kansainvälistymissuunnitelmia ja hakemalla rahoitusta kehittämistoimenpiteille. Viennistä kiinnostuneiden yritysten tieto oli lisääntynyt ja vientivalmiudet parantuneet.
Hankkeen toimenpiteisiin osallistui yhteensä 44 eri alan toimijaa, joista neljälle yritykselle toteutettiin vientipilotteja. Vientipiloteissa yrityksille oli tehty mm. markkinaselvityksiä, markkinointisuunnitelmia, tuotekuvausten käännöstöitä verkkokauppamarkkinointia varten ja valittu oikea digitaalinen alusta. Samalla edistettiin useiden yritysten vientiä kehittämällä uusia tuotteita ja tutkimalla uusia markkinoita. Yritysten kohdemarkkinoina olivat Venäjän jälkeen mm. muut Pohjoismaat, Keski-Eurooppa, Iso-Britannia, Japani ja Hongkong. Venäjään liittyvät vientisuunnitelmat ja muut valmistelut, joita yritysten kanssa oli tehty, valuivat hukkaan johtuen Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan helmikuussa 2022.
Hankkeen puitteissa oli tutkittu eri B2B ja B2C verkkoalustoja, jotka toimivat Euroopassa ja maailmanlaajuisesti esim. ranskalainen DirectIndustry, Yhdysvalloista lähtöisin olevat eBay ja Faire. Myyntiä kansainvälisillä verkkoalustoilla oli selvitetty myös verotuksen ja tullauksen näkökulmasta. Selvitystyöstä oli tehty yrityksille ohjeistus, joka julkaistu Kinnon omilla nettisivuilla: https://kinno.fi/yrityspalvelut/kehittaminen/#vienti%c3%a4-verkkokaupalla
Yritysten tueksi oli myös luotu kansainvälistymistä helpottavat ohjeet, tehty laaja kuvaus kasvupolusta ja viennin kehittämismalli, jossa huomioitu Kinnon lisäksi Business Finlandin, ELY-keskuksen, kauppakamarin, oppilaitosten sekä yksityisten konsulttien ja sijoittajien roolit. Yhdessä kumppanien kanssa on käyty keskustelua yhteisestä toimintamallista, joka parhaiten palvelee yrityksiä. Yhdessä sovitut ohjeet sekä kasvupolku löytyvät Kinnon nettisivuilta: https://kinno.fi/yrityspalvelut/kehittaminen/#kansainv%c3%a4listyminen
Konkreettisina tuloksina syntyi:
- lisääntynyt tietous ja ymmärrys digitaalisten alustojen ja kansainvälisten markkinoiden tarjoamista mahdollisuuksista
- paremmat vientivalmiudet yrityksissä
- digitaalisten alustojen kuvaukset
- pienimuotoiset vientipilotit
- uusien kohdemarkkinoiden ja asiakasryhmien löytyminen yrityksille
- parantuneet työkalut kansainvälistyvien yritysten tueksi
HORISONTAALISET PERIAATTEET
Hanke ei kohdistunut erityisesti nais- tai miesvaltaiselle alalle. Hankkeen kohderyhmissä sukupuolijakauma vaihteli (esim. elintarvikeyrityksissä ja kuluttajatuotteissa sekä luovalla alalla naisten osuus on suurempi kuin teknisillä tai it aloilla). Viestinnän näkökulmasta, tiedottaminen hankkeen toimenpiteistä tavoitti kumpaakin sukupuolta olevaa yrittäjää samalla tavalla. Enemmän yritysten oman kiireet vaikuttivat siihen, pystyykö yrittäjä osallistumaan hankkeeseen vai ei. Hankkeen myötävaikutuksella syntyi uusia liiketoiminta- ja työmahdollisuuksia digitaalisiin alustoihin perustuvassa kansainvälisessä kaupassa ja vientitoiminnassa sukupuolesta riippumatta.
Hankkeella edistettiin osallistuvien yritysten digitaalista siirtymää ja kestävää kasvua ekologisesta, taloudellisesta ja sosiokulttuurisesta näkökulmasta. Verkkokaupan mahdollisuuksien hyödyntämisessä otettiin huomioon koko toimitusketjun elinkaari (mm. pakkaus- ja kuljetusratkaisut) sekä kestävien tuotteiden tarjoaminen kertakäyttöratkaisujen sijaan. Paikallisen elinkeinorakenteen tasapainoista kehittymistä tuettiin etsimällä uusia kasvun ja kansainvälistymisen mahdollisuuksien eri alan pk-yrityksille.