![]() |
![]() |
Hankekoodi: A77779
Hankkeen nimi: LAB UX Center - investoinnit
Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.12.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Lab-ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2630644-6
Jakeluosoite: Yliopistonkatu 36
Puhelinnumero: +358 29 4465000
Postinumero: 53850
Postitoimipaikka: Lappeenranta
WWW-osoite: http://www.lab.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jose Piironen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 503458478
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Koronapandemian myötä yrittäjillä on kovat paineet viedä perinteistä liiketoimintaa verkkoon. Markkinoilla on tarjolla
runsaasti sovelluksia ja palveluntarjoajia, jotka voivat rakentaa yrityksille esim. verkkokaupan, mobiilisovelluksen tai
tuottaa A/V -muotoista materiaalia. Nämä tarjotaan usein muokattavina ratkaisuina mutta ratkaisun muokkaaminen
asiakkaiden käytettävyyden kannalta jää usein yrittäjän harteille, ja ratkaisujen käytettävyysratkaisut jäävätkin usein
oletusarvoasetusten varaan. Käytettävyyden huomioimiselle on markkinoilla muuutenkin kova paine, mikä korostaa
käyttäjäkokemuksen merkitystä kilpailutilanteessa. Käytettävyyden ja asiakaskokemuksen riippumaton testaaminen
puuttuu kuitenkin markkinoilta lähes täysin.
Näihin haasteisiin vastaamaan LAB-ammattikorkeakoulu hakee avustusta LAB UX Center -kehittämishankkeeseen (hakemusnumero 309566), jonka investointeja tällä hakemuksella haetaan.
Investointihankkeen kohteena olevat varsinaiset kohderyhmät ovat samat kehittämishankkeen kanssa.
VARSINAISEN KEHITTÄMISHANKKEEN TEKSTI
Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä voidaan pitää toimialariippumattomasti pk-yrityksiä, joiden ansaintamallin
eräänä keskeisenä osana ovat joko fyysiset tai virtuaaliset asiakaskohtaamiset. Tästä esimerkkeinä erilaiset
verkkokaupat, huollon ja kampaamojen, ym. ajanvaraukset, urheilu- ja kulttuuritapahtumat, fyysisten tuotteiden
jälleenmyyntipisteet, kunnalliset liikennelaitokset, ym.
Hankkeen tarkoituksena on auttaa osaamis- tai laiteresursseista kärsiviä yrityksiä, joiden digitalisaation aste on tällä
hetkellä heikko, tai joilla ei ole muuten mahdollisuuksia laadukkaaseen kehittämistyöhön tai prototypiointiin, esim.
mikroyritykset.
Investointihankkeen kohteena olevat varsinaiset kohderyhmät ovat samat kehittämishankkeen kanssa.
VARSINAISEN KEHITTÄMISHANKKEEN TEKSTI
Käyttäjäkokemuksen optimointiin liittyy useita tekijöitä, jolloin useampi kohderyhmä pääsee hyötymään hankkeesta.
Verkko- ja mobiiliratkaisujen optimointitoimenpiteet voivat vaatia graafikkoja, valokuvaajia tai ohjelmoijia, kun taas
fyysisten tilojen käyttäjäkokemus työllistää esimerkiksi somistajia, puuseppiä ja muita käden taitoja tarjoavia yrittäjiä.
Välillisenä kohderyhmänä nähdään myös yritykset, jotka hyödyntävät hankkeessa optimoituja/kehitettyjä palveluita.
Laadukas käytettävyyslaboratorio houkuttelee maakuntaan osaltaan myös yrityksiä, ammattilaisia ja tutkimuslaitoksia
tuoden elinvoimaa alueelle.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 24 500
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 24 500
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 35 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 35 000
Maakunnat: Etelä-Karjala, Päijät-Häme
Seutukunnat: Imatran, Lappeenrannan, Lahden
Kunnat: Sysmä, Lahti, Savitaipale, Hollola, Luumäki, Taipalsaari, Kärkölä, Lemi, Padasjoki, Asikkala, Rautjärvi, Iitti, Hartola, Imatra, Orimattila, Heinola, Parikkala, Lappeenranta, Ruokolahti
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 9 | 9 |
Hankkeen aikana tarjotaan yrityksille mahdollisuus testata ja optimoida jo olemassa olevien palvelukonseptien käyttökokemusta lisäten asiakasarvoa. Osaaminen tulee jäämään kohdealueelle kasvattaen paikallisten yritysten kilpailukykyä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 3 | 2 |
Mobiili käytettävyyslaboratorio mahdollistaa käyttökokemuksen tutkimisen ja optimoinnin ilman suuria fyysisiä tiloja tai yhtä suurta keskittymää. Palvelu voidaan viedä sinne, missä asiakaskohtaamiset tapahtuvat. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 3 |
Kasvanut kilpailukyky kansallisilla ja kansainvälisillä markkinoilla luo yrityksille kasvumahdollisuuksia, joka välillisesti edistää myös alueen hyvinvointia | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta |
-