![]() |
![]() |
Hankekoodi: A77774
Hankkeen nimi: Digimuseo.fi: museoiden alustaekosysteemin ja verkkokaupan kehittäminen
Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: YHTEINEN PERINTÖ OY
Organisaatiotyyppi: Pieni yritys
Y-tunnus: 3130558-7
Jakeluosoite: Museoliitto, Annankatu 16 B 50
Puhelinnumero: + 358 444300720
Postinumero: 00120
Postitoimipaikka: HELSINKI
WWW-osoite: www.digimuseo.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Levä Kimmo
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hallituksen pj.
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0401662816
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Digimuseo.fi -palvelu on vuoden aikana käynyt läpi jo kaksi kehitysvaihetta, joiden tuloksena museot voivat lisätä palveluun näyttelymallejaan ja asiakkaat voivat vierailla museoissa virtuaalisesti, joko ilmaisissa tai maksullisissa näyttelyissä tai oppaan johdolla maksullisilla virtuaalikierroksilla. Kehityshankkeessa keskitytään: 1. Alustaekosysteemiä koskeva selvitys (palvelun toiminnallisuudet, käyttöliittymät ja yhteydet muihin konsernin palveluihin) ja arkkitehtuurikuvaukset, tekninen suunnittelu ja tekninen toteutus (integraatiot Museokorttiin ja museoiden kokoelmahallintaan sekä Digimuseon kumppaneiden alustoihin). 2. Museoiden yhteisen verkkokaupan kehittäminen ja käyttöönotto (lipputuotteet, museokauppojen tuotteet, on demand -tuotteet).
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 52 690
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 9 481
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 52 690
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 9 481
Maakunnat: Uusimaa
Seutukunnat: Helsingin
Kunnat: Helsinki
Jakeluosoite: Fredrikinkatu 39 C 22
Postinumero: 00120
Postitoimipaikka: HELSINKI
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 5 |
Vähentää museoiden kiinteistökuluja ja museokävijöiden matkustamista. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 4 |
Vähentää museoiden jätteitä ja fyysisten näyttelyiden aiheuttamaa muuta kuormaa. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 7 |
Mahdollistaa paikallisten museoiden pääsyn globaaleille markinnoille. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 10 |
Yhtiön palvelu on aineeton ja se edistää museoiden fyysisten palveluiden ja tuotteiden siirtymistä aineettomiksi. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 9 |
Mahdollistaa museoiden ja kulttuuriperinnön saavutettavuuden kaikkialta kestävästi ja yhdenvertaisesti (matala taloudellinen kynnys - osa palveluista ilmaisia) | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 9 | 9 |
Mahdollistaa museoiden ja kulttuuriperinnön saavutettavuuden kaikkialta kestävästi ja yhdenvertaisesti (matala taloudellinen kynnys - osa palveluista ilmaisia) | ||
Kulttuuriympäristö | 10 | 10 |
Yhtiön palvelu digitalisoi kulttuuriympäristötyötä ja kulttuuriympäristön käyttöä. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeessa Digimuseo on kartoittanut opetusalan tarpeita ilmiöoppimiseen ja digitaalisiin oppimisympäristöihin liittyen sekä toteuttanut näiden avulla tuotekokeiluja yhdessä museoiden ja sidosryhmien kanssa. Hankkeen aikana on onnistuttu kasvattamaan kontakteja kouluihin, lisätty digitaalisten tuotteiden tunnettuutta kouluissa ja sitoutettu museoita mukaan kehitystyöhön. Palvelutuotannolle (sis. tuotteistus, verkkokaupan kehitys ja myynti) luodaan hankkeessa kerätyn tiedon avulla kestävä toimintamalli vuoden 2023 loppuun mennessä.