![]() |
![]() |
Hankekoodi: A77599
Hankkeen nimi: Yrityskauppakulttuurin kehittäminen Pohjois-Pohjanmaalle (OVI-Omistajanvaihdos ilolla)
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2021 ja päättyy 31.12.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjät ry
Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys
Y-tunnus: 0187743-7
Jakeluosoite: Isokatu 4
Puhelinnumero: 010 322 1980
Postinumero: 90100
Postitoimipaikka: Oulu
WWW-osoite: http://www.ppy.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Paula Pihlajamaa
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: kehityspäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0504399808
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Yrityskauppakulttuurin kehittäminen Pohjois-Pohjanmaalle -hankkeen tarkoitus on parantaa alueen omistajanvaihdostietämystä potentiaalisille ostajille. Hankkeella on viisi eri tavoitetta, jotka pilotoidaan hankkeen aikana.
Tavoite 1: Lisätä omistajanvaihdoksia Pohjois-Pohjanmaan alueella.
Omistajanvaihdosten kautta hanke voi olla edesauttamassa työpaikkojen säilyvyyttä alueella. Samalla kun turhat lopettamiset saadaan kuriin, ostajat lähtevät kehittämään olemassa olevaa yritystä. Parhaimmassa tapauksessa yritys kasvaa omistajanvaihdoksen myötä. Mitä aikaisemmin yrittäjät lähtevät miettimään omistajanvaihdosta, sitä parempia tuloksia saadaan aikaan.
Tavoite 2: Lisätä tietoisuutta, että yrityksen voi myös ostaa.
Hankkeen tärkeä kohderyhmä on oppilaitokset ja hankkeen aikana on pyrkimys parantaa oppilaitosyhteistyötä myös omistajanvaihdosteemalla. Hankkeen tarkoitus on myös rohkaista potentiaalisia ostajia ajatuksen tasolta itse toteutukseen. Hankkeelle rakennetaan vahva viestintäsuunnitelma koko maakunnan alueelle.
Tavoite 3: Tuoda Pohjois-Pohjanmaalle yrityskauppakulttuuria
Jokainen yrittäjä joutuu luopumaan yrityksestään jossain vaiheessa jostakin syystä. Sukupolvenvaihdokset vähenee ja yrityskaupat yleistyy. Omistajanvaihdokseen liittyy paljon kysymyksiä ja sitä voi olla jopa ahdistavakin miettiä. Hankkeen yhtenä tavoitteena on saada yrittäjät heräämään omistajanvaihdoksiin paljon totuttua aikaisemmin ja karistamaan väärät kuvitelmat. Hankkeen tavoite on viestiä ja herätellä yrittäjiä kirjoittamaan mm. oma exit-suunnitelma toimintasuunnitelman viimeisimmäksi kappaleeksi. Exit-suunnitelman lisäksi yrityksen riskienhallintasuunnitelma ja perhevarallisuussuunnitelmat on tärkeässä osassa hankkeen viestintäsuunnitelmissa.
Tavoite 4: Tuoda rahoituskanavien monipuolisuus yrittäjien tietoisuuteen
Rahoitus on tärkeä osa omistajanvaihdosta ja se tarvitsee vahvaa viestintää, jotta yrittäjät menevät rahoittajan puheille tarpeeksi ajoissa. Säännöllisiä tilaisuuksia yhteistyössä rahoittajan kanssa tullaan hankkeen aikana tekemään vähintään viisi. Päätoteuttaja ylläpitää ja kehittää rahoitustiimin toimintaa, jossa on mukana monipuolisesti rahoitustoimijoita.
Tavoite 5: Henkisen valmistautumisen esilletuonti
Henkinen valmistautuminen vaatii hyvin paljon aikaa, jotta yrittäjä on valmis myymään yrityksensä. Hankkeen tavoitteena on tuoda henkiset arvot, henkinen pääoma ja yrittäjän jaksaminen esille omistajanvaihdoksissa. Lisäksi tulevaisuuden suunnittelu on tärkeää, mitä yrittäjä tekee omistajanvaihdoksen jälkeen? Monille tulee yllätyksenä yrityksen myynnin jälkeinen tyhjyys.
Hankkeen toimenpiteet kuvataan työpakettimallin mukaisesti. Jokaiseen työpakettiin kuuluu erikseen työpajoja. Toimenpiteisiin kuuluu vahva viestintä, tapahtumien ja tilaisuuksien järjestäminen, omistajanvaihdossovelluksen suunnittelu ja toteuttaminen sekä omistajavaihdosverkoston kokoaminen.
Hankkeen tuloksia on:
a) toimiva omistajanvaihdostesti/kysely
b) asiantuntijakirjoituksia 10 kpl
c) mediaosumia 10 kpl, lisäksi yritystarinoita niin paikallislehdissä kuin sosiaalisessa mediassa.
d) oppilaitosyhteistyössä tehtäviä tilaisuuksia 5 kpl
e) tilaisuudet/webinaarit 20 kpl
Hankkeen kohderyhmät:
* pääkohderyhmänä on potentiaaliset yrityksen ostajat sekä yritykset, jotka voisivat kasvaa yrityskaupan kautta.
* toisena kohderyhmänä on myyjät, pyritään herättelemään yrittäjät miettimään omistajanvaihdosta aikaisemmin, tavoite 5-10 v ennen vaihdosta.
* kolmantena kohderyhmänä on kuntien yrityskehittäjät -> suunnata heille tarvittavaa resurssia, opastusta ja työkaluja.
* lisäksi, yrittäjyydestä kiinnostuneet opiskelijat, alanvaihtajat, paluumuuttajat, rahoittajat, sijoittajat, maahanmuuttajat
Välillinen kohderyhmä:
Kunnat, kaupungit liikelaitokset, valtio
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 198 083
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 186 259
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 258 682
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 240 300
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulunkaaren, Raahen, Nivala-Haapajärven, Haapavesi-Siikalatvan, Oulun, Koillismaan, Ylivieskan
Kunnat: Merijärvi, Reisjärvi, Oulainen, Ylivieska, Hailuoto, Sievi, Raahe, Siikalatva, Muhos, Oulu, Utajärvi, Siikajoki, Kalajoki, Ii, Alavieska, Tyrnävä, Lumijoki, Taivalkoski, Kärsämäki, Pyhäjärvi, Liminka, Haapavesi, Pyhäjoki, Vaala, Kuusamo, Pudasjärvi, Nivala, Pyhäntä, Haapajärvi
Jakeluosoite: Isokatu 4
Postinumero: 90100
Postitoimipaikka: Oulu
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 5 |
Jokaisen yrityksen takana on tarina, annetaan sen jatkua uuden omistajan myötä. Omistajanvaihdokset edesauttaa alueen elinkeinorakenteita luomalla elinvoimaa kuntiin. Työpaikat ja palvelut säilyvät. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 6 | 2 |
Yritys voi kasvaa tai laajentua yrityskaupoilla. Kun omistaja vaihtuu, ostaja lähtee yleensä kehittämään ja ajanmukaistamaan ostamaansa yritystä. Tietoisuuden kasvaminen auttaa uutta omistajaa investoimaan ja kehittämään palveluja. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 1 |
Aikaisemmin tehdyt omistajanvaihdokset ovat riskittömämpiä ja onnistuneempia. Henkinen valmistautuminen edistää yrittäjän hyvinvointia omistajanvaihdosprosessin yhteydessä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Kulttuuriympäristö | 2 | 4 |
Yrityselämän kulttuurin hanke pyrkii vaikuttamaan. Enää yrityksiä ei omistettaisi kymmeniä vuosia vaan niihin sitoudutaan tietyksi aikaa. Näin yritykset kehittyy määräajoin ja ne ovat koko ajan myyntikunnossa. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. |
Yrityskauppakulttuurin kehittäminen Pohjois-Pohjanmaalle -hankkeen keskeisiä tavoitteita oli viestinnällisin keinoin viedä yrityskauppaa teemallisesti eteenpäin maakunnassa. Hankkeen tavoitteita olivat: hankkeen tuli lisätä omistajanvaihdoksia Pohjois-Pohjanmaan alueella, lisätä tietoisuutta, että yrityksen voi myös ostaa, tuoda Pohjois-Pohjanmaalle yrityskauppakulttuuria, tuoda rahoituskanavien monipuolisuus yrittäjien tietoisuuteen sekä tuoda henkisen valmistautumisen tärkeys esille.
Hankkeen tavoitteet on saatu toteutettua hyvin. Viestinnällisinä keinoina käytettiin mm. valotaulumarkkinointia, radiomainontaa, jalkautumista, tapahtumia, asiantuntijakirjoituksia ja lehti-ilmoituksia. Teema pyrittiin viemään sinne, missä sitä vähiten odottaisi. Yksi tavoitteista oli toteuttaa herättelytyökalu yrittäjille, jotka eivät välttämättä ole vielä omistajanvaihdosta edes suunnitelleet. Tämä valmistui ja se on osoitteessa: www.kasvavayritys.fi/omistajanvaihdos.
Hankkeessa selvitettiin, miten omistajanvaihdoksen myötä yrittäjäksi tullut on päässyt sisään yrityksen toimintaan ja miten yritys on kehittynyt omistajanvaihdoksen jälkeen. Selvityksessä yrittäjien kokemuksiin pureuduttiin haastattelemalla neljää yrittäjää, jotka olivat tulleet yrittäjiksi ostamalla yrityksen. Selvityksen voi lukea: http://jultika.oulu.fi/Record/isbn978-952-62-3594-3 Hanke oli mukana samaisesta aiheessa myös PK-yritysten omistajanvaihdosilmiö -kokoelmateoksessa, tähän voi tutustua: https://ov-foorumi.fi/wp-content/uploads/2022/11/Pk-yritysten_omistajanvaihdosilmio_2022.pdf
Hanke näkyi koko maakunnan alueella. Eri toimijoiden kanssa järjestettiin eri paikkakunnilla tilaisuuksia, näistä mittavin oli omistajanvaihdokseen liittyvä kiertue. Kaiken kaikkiaan tapahtumia järjestettiin 39 ja saavutettiin 804 osallistujaa. Tapahtumien lisäksi tavoitteissa oli saavuttaa 150 ostajaa/myyjää, näistä hankkeen aikana tavoitettiin 131 yrityskohtaisesti kirjattua ostajaa/myyjää.
Yhteistyötä tehtiin noin sadan eri sidosryhmän kanssa. Oppilaitostasolla yhteistyötä tehtiin lukion, ammattikoulun, ammattikorkeakoulun kuin yliopistonkin kanssa. Yhteistyö pohjautui mm. tapahtumien järjestämiseen, verkostoitumiseen, kehittämiseen ja neuvontatyöhön. Yhteistyössä luotiin alueelle uusia käytänteitä, joista konkreettisena esimerkkinä on Pohjois-Pohjanmaan Yritysmarkkinat. Lisäksi Oulun Yliopiston kanssa työstettiin uusi valtakunnallinen hanke, jonka rahoittaa maaseuturahasto. Omistajanvaihdostoimijoiden verkoston lisäksi alueella toimi hankkeen aikana maakunnallinen rahoitustiimi. Rahoitustiimi kokoontui säännöllisesti ja tämän toiminta jatkuu hankkeen jälkeenkin.
Valtakunnallinen OV-foorumi antoi projektipäällikölle "Vuoden omistajanvaihdosasiantuntija 2022"-tunnustuksen.