![]() |
![]() |
Hankekoodi: A77595
Hankkeen nimi: LAKU - Laaksoista kukkuloille: näkyvyyttä maaseutumatkailuun digitalisaatiolla ja tuotteistamisella
Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 30.9.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Oulun Yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 0245895-5
Jakeluosoite: Pajatie 5
Puhelinnumero: 0400919332
Postinumero: 85500
Postitoimipaikka: Nivala
WWW-osoite: http://www.oulu.fi/ksi/
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Lehtinen Ulla
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Erikoistutkija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 4761 624
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hanke kohdistuu Pohjois-Pohjanmaan matkailualan mikro- ja pk-yritysten kilpailukyvyn kohentamiseen, toiminnan uudistamiseen ja tuotteiden kehittämiseen kuluttajien mm. COVID-19-pandemian synnyttämien uusien tarpeiden sekä Visit Finlandin kestävän kehityksen ja kansainvälisyyskriteerien mukaisiksi.
Kansainvälistymisen lisäksi toinen iso teema on matkailun toimialan digitalisoitumisen ja toimijoiden digikyvykkyyden kasvattamisen tarve. Koronakriisi iski erityisen vahvasti matkailualalle, jonka tukeminen uusien palveluiden ja tuotteiden kehittämiseen ja uudistamiseen tukee alan elpymistä. Tavoitteena on yritysten tuottamien matkailupalveluiden houkuttelevuuden, näkyvyyden, saavutettavuuden ja ostettavuuden parantaminen. Hankkeen toimenpiteinä matkailutoimijoille suunnatut työpajat toteutetaan etupäässä toiminnallisina webinaareina, joissa hyödynnetään virtuaalisia fasilitointimenetelmiä ja vertaisarviointia ja -kehittämistä. Lisäksi työpaketeissa 1,2 ja 3 toteutetaan yrittäjille käytännönläheisestä ohjeistusta, mikä tukee heitä liiketoiminnan kehityksen pullonkaulojen poistamiseksi omien palveluiden tuotteistamisessa ja näkyvyyden kehittämisessä. Työpaketeissa 1 ja 2 hyödynnetään palvelumuotoilun periaatteita mm. asiakassegmenttien määrittelyjen kautta. Työpaketissa 4 toteutetaan kansainvälinen benchmarkkaus, joka tukee osallistuvien yritysten kansainvälistymistä ja levittää hyviä käytänteitä.
Hanke edistää lyhyellä aikavälillä etenkin lähimatkailua Pohjois-Pohjanmaan alueella, erityisesti Raahen ja Nivala-Haapajärven seutukunnissa, sekä ainutlaatuisten, kiinnostavien ja helposti niin fyysisestä kuin digitaalisesti löydettävien, saavutettavien ja ostettavien kansainväliset kriteerit täyttävien matkailupakettien tuotteistamista. Yhtenä keskeisenä näkökulmana on voimakkaiden matkailukeskuksien ulkopuolisien alueiden mikro- ja pk-yritysten matkailuelementtien omaperäisyyden vahvistamisessa, vetovoimaisuuden sekä elämyksellisyyden tuotteistamisessa, noudattaen kestävän kehityksen periaatteita. Hankkeen myötä alueen matkailutoimijoiden palvelut ja tuotteet vastaavat paremmin asiakkaiden tarpeita, ja ne ovat helpommin asiakkaille näkyvillä, löydettävissä, saavutettavissa ja ostettavissa.
Varsinaisena kohderyhmänä ovat pääosin matkailu-, palvelu- ja kaupanalan pk-yritykset. Muita varsinaisia kohderyhmiä ovat hankealueelle sijoittuvat ja/tai perustettavat uudet yritykset sekä alueen vetovoiman lisäämiseen liittyvät julkiset ja yksityiset kehittämisorganisaatiot, yhdistykset, järjestöt, seurat, yms.
Hanke tähtää tietoon ja kokemuksiin, joita voidaan soveltaa myös muilla maaseutualueilla, joilla matkailualan potentiaalia etenkin luontomatkailuun ja elämyksiin ei ole kunnolla hyödynnetty.
Hankkeen välillisinä kohderyhminä ovat alueen kunnat ja muut aluekehittäjät, matkailijat, asukkaat ja vapaa-ajan asukkaat, myös ympäristö ja yhteiskunta yleisemmin.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 299 942
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 284 233
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 374 928
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 355 291
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Raahen, Ylivieskan, Nivala-Haapajärven
Kunnat: Reisjärvi, Raahe, Pyhäjärvi, Siikajoki, Sievi, Kärsämäki, Pyhäjoki, Haapajärvi, Nivala
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 2.00, joihin työllistyvät naiset 1.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 5 |
Luontomatkailu ja digitaalisuuden hyödyntäminen tukee luonnovarojen harkittua käyttöä. Elämyksellisyyden tuotteistamisessa kestävä kehitys on keskeinen periaate. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 3 |
Hankkeen toimenpiteet liittyvät vain välillisesti ilmastonmuutoksen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 2 |
Hankkeessa luontoa korostava kestävä matkailu on keskeinen kehittämistieto, tieto lisää luonnon monimuotoisuuden arvoa. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 2 |
Hankkeen toimenpiteet liittyvät vain välillisesti vesiin, maaperään ja ilmaan. Digitaalisuuden hyödyntäminen ja matkailun kehittämisessä vaikuttaa välillisesti myös kasvihuonekaasuihin. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 3 |
Luontomatkailun kehittäminen vahvistaa alueen Natura 2000-ohjelman kohteista tietoisuutta ja arvostusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 5 |
Digitaaliset palvelut ovat materiaalien käytön kannalta tehokkaampia ja vähentävät jätteen määrää. Hanke pyrkii edistämään tehokasta materiaalien käyttöä ja jätteiden kierrätystä luontomatkailun arvojen mukaisesti. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 2 |
Uusiutuvat energialähteiden käyttö ei ole hankkeen kannalta keskeinen teema, mutta niiden hyödyntäminen on myös matkailuvaltti. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 9 | 10 |
Hankkeessa kehitetään olemassa olevien yritysten palveluita kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 10 |
Hankkeessa kehitetään aineettomia palveluita jo olemassa olevien yritysten kohdalla ja vahvistetaan alueen ainutlaatuisten kohteiden vetovoimaisuutta. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 5 |
Hanke vahvistaa lähimatkailua ja tämä vähentää matkustamisesta aiheutuvia päästöjä ja muita haittoja. Palveluiden löydettävyys tehostaa myös liikkumista. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 5 |
Hanke vahvistaa lähimatkailua ja tämä vähentää matkustamisesta aiheutuvia päästöjä ja muita haittoja. Palveluiden löydettävyys tehostaa myös liikkumista. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 3 |
Hanke vahvistaa lähimatkailua ja tämä vähentää matkustamisesta aiheutuvia päästöjä ja muita haittoja. Palveluiden löydettävyys tehostaa myös liikkumista. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 3 | 5 |
Tuotepakettien kehittämisessä keskeistä on erilaiset matkailijat ja myös paikalliset asukkaat, palveluiden kehittäminen hyödyntää kaikkia ihmisryhmiä. | ||
Kulttuuriympäristö | 5 | 10 |
Hankkeessa pyritään nostamaan ainutlaatuisia kulttuurisia nähtävyyksiä ja elämyksiä matkailijoiden paremmin löydettäviksi. | ||
Ympäristöosaaminen | 5 | 5 |
Erilaiset luontomatkailupalvelut kuten sieni- ja marjaretket vahvistavat yksilöiden ympäristöosaamista. |
LAKU-hanke toteutettiin 1.9.2021 - 30.9.2023 Nivala-Haapajärven seutukunnassa ja Raahen seudulla. Hankkeen päätoteuttaja oli Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Insituutti sekä osatoteuttajina Kattilakosken kulttuuriosuuskunta, NIHAK ry sekä Raahen seudun kehitys. Hankkeen toimenpiteisiin osallistui noin 40 matkailualan mikroyritystä. Hanke vahvisti alueen matkailualan yritysten yhteistyötä, digitaalista osaamista, tuotteistamista ja aluemarkkinointia.
Hanke edisti matkailupalvelujen digitaalista löydettävyyttä antamalla yrityksille valmiudet kehittää omia kotisivujaan ja tarjoamalla sosiaalisen median valmennusta. Matkailupalveluja vietiin Visit Finland DataHub-palveluun, joka merkittävästi lisäsi yritysten näkyvyyttä ja löydettävyyttä. Hanke tarjosi tuotteistamissparrausta yrityksille, minkä ansiosta yritykset kehittivät parannettuja tuotteita ja palveluja. Yritysten ja alueiden näkyvyyttä edistettiin osallistumalla Tampereen matkamessuille kahtena vuonna sekä tekemällä markkinointivideoita Raahen seudun matkailusta. Kansainvälistymistä edistettiin järjestämällä yhteisiä webinaareja Kanadan Halifaxin alueen kanssa sekä tiedottamalla yrityksille Puolan markkinoista ja opintomatkoista. LAKU-hanke onkin toiminut lähtökohtana ja inspiraationa matkailualan yritysten ja hanketyön jatkokehittämiselle.