![]() |
![]() |
Hankekoodi: A77562
Hankkeen nimi: SEABAT–H2 - Merenkulun hybriditeknologiat, investoinnit
Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2022 ja päättyy 31.12.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2472908-2
Jakeluosoite: Kotkan kampus: Pääskysentie 1
Puhelinnumero: 040 655 0555
Postinumero: 48220
Postitoimipaikka: Kotka
WWW-osoite: http://www.xamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Joel Paananen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: vt. tutkimuspäällikkö, lehtori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 7028 589
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
SEABAT-H2, Merenkulun hybriditeknologiat -hankkeen ydintavoitteena on edistää merenkulun aiheuttamien kasvihuonekaasujen päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi tarvittavien uusien, disruptiivisten teknologioiden omaksumista sekä nopeaa käyttöönottoa. Hankkeen keskeisin toimenpide on luoda innovaatioalustamainen merenkulun akku- ja hybriditeknologioiden tutkimus-, pilotointi- sekä oppimisympäristö. Tämä ympäristö ja sen käyttäjien verkosto mahdollistaa yrityksille ja yhteistyökumppaneille nopeat konkreettiset kokeilut sekä pilotit ja siten edistää vähähiilisten akku- ja polttoteknologioiden asiantuntijuutta sekä yleistymistä merenkulussa, raskaassa liikenteessä sekä energiantuotannossa. Tämä hanke on investointihankeosuus SEABAT-H2 -hankkeelle.
- Varustamot, jotka haluavat selvittää akku- ja hybriditeknologian käyttöönoton mahdollisuuksia tai ominaisuuksia omassa toiminnassaan
- Yritykset, jotka tutkivat ja kehittävät merenkulun akku- tai hybriditeknologian tuotteita
- Yritykset, jotka tutkivat ja kehittävät akku- ja hybriditeknologiaan kuuluvia palveluita, kuten suunnittelua, toteutusta, automaatiota, kunnossapitoa ja huoltoa
- Energiayhtiöt, jotka selvittävät akku- tai polttokennoteknologiaa
- Merenkulun tarkastuspalveluita tuottavat yritykset
- Meriturvallisuusviranomaiset
- Koulutus- ja tutkimusorganisaatiot
- Meriklusterin viranomaiset, tutkijat ja työntekijät.
- Akku- ja hybriditeknologian muut sidosryhmät
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 21 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 19 790
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 30 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 28 272
Maakunnat: Kymenlaakso
Seutukunnat: Kotkan-Haminan
Kunnat: Pyhtää, Hamina, Kotka
Jakeluosoite: Pääskysentie 1
Postinumero: 48220
Postitoimipaikka: Kotka
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 8 |
Investointihankkeella ei ole suoria tai välittömiä vaikutuksia. Päähankkeessa pilotoitavat uudet teknologiat korvaavat fossiilisia polttoaineita. Merenkulun polttoaineista yleisin, eli raskasöljy, on öljynjalostuksen loppujäte, jonka hiukkaspäästöt, happopäästöt ja hiilipäästöt aiheuttavat huomattavaa kuormitusta ympäristölle. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 9 |
Investointihankkeella ei ole suoria tai välittömiä vaikutuksia. Päähanke kohdistuu erityisesti merenkulun päästövähennystavoitteiden saavuttamiseen uusien teknologioiden avulla. Jo pelkkä laajempi tietoisuus täyssähkö- tai polttokennoteknologioiden mahdollisuuksista tuottaa vaikutusta ilmastonmuutoksen hallintaan, riskien ymmärtämiseen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 10 |
Investointihankkeella ei ole suoria tai välittömiä vaikutuksia. Päähankkeessa tutkitaan dieselmoottorin päästövähennyksiä akustohybridin avulla, mutta myös laajennetaan kokeiluita täyssähköjärjestelmiin, jolloin päästöt riippuvat vain sähkön tuotantotavasta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 10 |
Investointihankkeella ei ole suoria tai välittömiä vaikutuksia. Akkuteknologian yleistyminen edistää uusiutuvien energialähteiden käyttöä myös merenkulussa. Hybridialuksella voidaan tuottaa lisäenergiaa esimerkiksi aurinkopaneeleilla ja täyssähköalus voi satamassa ladata vihreää sähköä akustoihinsa. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 5 |
Investointihankkeella ei ole suoria tai välittömiä vaikutuksia. Paikallisesti päähanke toimii katalyyttinä joka vahvistaa imagoa, kokoaa asiantuntijuutta laajalti ja siten myös edistää paikallista elinkeinorakennettamme | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 5 |
Investointihankkeella ei ole suoria tai välittömiä vaikutuksia. Päähanke pyrkii auttamaan erityisesti palveluinnovaatioiden syntymisessä. Uusien teknologioiden ympärille näitä ei vielä ole muodostunut merkittävästi, joten markkinapotentiaali on suuri | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 10 |
Investointihankkeella ei ole suoria tai välittömiä vaikutuksia. Päähankkeen ydintavoite on lisätä vähähiilisten teknologioiden yleistymistä ja siten pienentää merenkulun hiilipäästöjä vaikka kuljetusmäärät tulevat kasvamaan jatkossakin. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 10 |
Investointihankkeella ei ole suoria tai välittömiä vaikutuksia. Päähanke edistää keskeisesti ympäristöosaamista ja tietoisuutta uusien teknologoiden omaksumisen avulla. |
-