![]() |
![]() |
Hankekoodi: A77554
Hankkeen nimi: SEABAT–H2 - Merenkulun hybriditeknologiat
Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2022 ja päättyy 30.9.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2472908-2
Jakeluosoite: Kotkan kampus: Pääskysentie 1
Puhelinnumero: 040 655 0555
Postinumero: 48220
Postitoimipaikka: Kotka
WWW-osoite: http://www.xamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Joel Paananen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: vt. tutkimuspäällikkö, lehtori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 7028 589
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
SEABAT-H2, Merenkulun hybriditeknologiat -hankkeen ydintavoitteena on edistää merenkulun aiheuttamien kasvihuonekaasujen päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi tarvittavien uusien, disruptiivisten teknologioiden omaksumista sekä nopeaa käyttöönottoa. Hankkeen keskeisin toimenpide on luoda innovaatioalustamainen merenkulun akku- ja hybriditeknologioiden tutkimus-, pilotointi- sekä oppimisympäristö. Tämä ympäristö ja sen käyttäjien verkosto mahdollistaa yrityksille ja yhteistyökumppaneille nopeat konkreettiset kokeilut sekä pilotit ja siten edistää vähähiilisten akku- ja polttoteknologioiden asiantuntijuutta sekä yleistymistä merenkulussa, raskaassa liikenteessä sekä energiantuotannossa.
Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta ja sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa siten, että hankkeen sisällä toimitaan Xamkin tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman mukaisesti. Hankkeen ohjausryhmään ja pilotteihin pyritään ottamaan tasapuolisesti sekä miehiä että naisia. Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämisessä hanke keskittyy erityisesti merenkulun päästövähennystavoitteiden saavuttamiseen uusien teknologioiden yleistämisen avulla. Ilma ja kasvihuonekaasujen vähenemiseen keskitytään tutkimalla dieselmoottorin päästövähennyksiä akustohybridin avulla. Akkuteknologian yleistyminen edistää uusiutuvien energialähteiden käyttöä merenkulussa ja hankkeen kokeiluilla edistetään tämän teknologian käyttöönottoa.
Hanke edistää keskeisesti ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi tarvittavaa ympäristöosaamista uusien teknologoiden avulla.
- Varustamot, jotka haluavat selvittää akku- ja hybriditeknologian käyttöönoton mahdollisuuksia tai ominaisuuksia omassa toiminnassaan
- Yritykset, jotka tutkivat ja kehittävät merenkulun akku- tai hybriditeknologian tuotteita
- Yritykset, jotka tutkivat ja kehittävät akku- ja hybriditeknologiaan kuuluvia palveluita, kuten suunnittelua, toteutusta, automaatiota, kunnossapitoa ja huoltoa
- Energiayhtiöt, jotka selvittävät akku- tai polttokennoteknologiaa
- Merenkulun tarkastuspalveluita tuottavat yritykset
- Meriturvallisuusviranomaiset
- Koulutus- ja tutkimusorganisaatiot
- Meriklusterin viranomaiset, tutkijat ja työntekijät.
- Akku- ja hybriditeknologian muut sidosryhmät.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 128 984
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 116 913
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 184 264
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 167 019
Maakunnat: Kymenlaakso
Seutukunnat: Kotkan-Haminan
Kunnat: Pyhtää, Hamina, Kotka
Jakeluosoite: Pääskysentie 1
Postinumero: 48220
Postitoimipaikka: Kotka
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 4 | 8 |
Hankkeessa pilotoitavat uudet teknologiat korvaavat fossiilisia polttoaineita. Merenkulun polttoaineista yleisin, eli raskasöljy, on öljynjalostuksen loppujäte, jonka hiukkaspäästöt, happopäästöt ja hiilipäästöt aiheuttavat huomattavaa kuormitusta ympäristölle. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 8 | 9 |
Hanke kohdistuu erityisesti merenkulun päästövähennystavoitteiden saavuttamiseen uusien teknologioiden avulla. Jo pelkkä laajempi tietoisuus täyssähkö- tai polttokennoteknologioiden mahdollisuuksista tuottaa vaikutusta ilmastonmuutoksen hallintaan, riskien ymmärtämiseen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 10 | 10 |
Polttomoottorin palotapahtuma tuottaa aina hiilidioksidia ja muita päästöjä. Jopa vähähiilinen maakaasu tuottaa kasvihuonekaasupäästöjä, koska metaani itsessään on hiilidioksidia väkevämpi kasvihuonekaasu. Hankkeessa tutkitaan dieselmoottorin päästövähennyksiä akustohybridin avulla, mutta myös laajennetaan kokeiluita täyssähköjärjestelmiin, jolloin päästöt riippuvat vain sähkön tuotantotavasta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 10 | 10 |
Akkuteknologian yleistyminen edistää uusiutuvien energialähteiden käyttöä myös merenkulussa. Hybridialuksella voidaan tuottaa lisäenergiaa esimerkiksi aurinkopaneeleilla ja täyssähköalus voi satamassa ladata vihreää sähköä akustoihinsa. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 5 |
Paikallisesti hanke toimii katalyyttinä joka vahvistaa imagoa, kokoaa asiantuntijuutta laajalti ja siten myös edistää paikallista elinkeinorakennettamme. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 3 | 5 |
Hanke pyrkii auttamaan erityisesti palveluinnovaatioiden syntymisessä. Uusien teknologioiden ympärille näitä ei vielä ole muodostunut merkittävästi, joten markkinapotentiaali on suuri. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 10 | 10 |
Hankkeen ydintavoite on lisätä vähähiilisten teknologioiden yleistymistä ja siten pienentää merenkulun hiilipäästöjä vaikka kuljetusmäärät tulevat kasvamaan jatkossakin. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Hanke tuottaa myös yleistietoa ympäristön kannalta kestävistä teknologioista. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Hankeen toimenpiteet tai tavoitteet eivät suoraan edistä sukupuolten välistä tasa-arvoa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Merenkulku on vahvasti pääomaa sitova toimiala, jolla on vahva omistusperinne Suomessa. Ymmärrettävästi ala on kuitenkin myös äärimmäisen kansainvälinen ja Suomi on täysin riippuvainen meriteitse tapahtuvasta viennistä ja tuonnista. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hanke ei vaikuta kulttuuriympäristössä. | ||
Ympäristöosaaminen | 10 | 10 |
Hanke edistää keskeisesti ympäristöosaamista ja tietoisuutta uusien teknologoiden omaksumisen avulla. |
SEABAT-H2, Merenkulun hybriditeknologiat -hankkeen ydintavoitteena oli edistää merenkulun aiheuttamien kasvihuonekaasujen päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi tarvittavien uusien, disruptiivisten teknologioiden omaksumista sekä nopeaa käyttöönottoa.
Hankkeen keskeisin toimenpide oli luoda innovaatioalustamainen merenkulun akku- ja hybriditeknologioiden tutkimus-, pilotointi- sekä oppimisympäristö Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy XAMK:n Kotkan kampuksen sähkövoimalaboratorioon. Tämä ympäristö ja sen käyttäjien verkosto mahdollistaa yrityksille ja yhteistyökumppaneille nopeat konkreettiset kokeilut sekä pilotit ja siten edistää vähähiilisten akku- ja polttoteknologioiden asiantuntijuutta sekä yleistymistä merenkulussa, raskaassa liikenteessä sekä energiantuotannossa.
Hankkeessa tehtiin toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta ja sukupuolinäkökulma huomioitiin hankkeen toiminnassa siten, että hankkeen sisällä toimitaan XAMK:n tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman mukaisesti. Hankkeen ohjausryhmään ja pilotteihin pyrittiin ottamaan tasapuolisesti sekä miehiä että naisia.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämisessä hanke keskittyy erityisesti merenkulun päästövähennystavoitteiden saavuttamiseen uusien teknologioiden yleistämisen avulla. Ilma ja kasvihuonekaasujen vähenemiseen keskitytään tutkimalla dieselmoottorin päästövähennyksiä akustohybridin avulla. Akkuteknologian yleistyminen edistää uusiutuvien energialähteiden käyttöä merenkulussa ja hankkeen kokeiluilla edistetään tämän teknologian käyttöönottoa. Hanke edistää keskeisesti ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi tarvittavaa ympäristöosaamista uusien teknologioiden avulla.