![]() |
![]() |
Hankekoodi: A77551
Hankkeen nimi: Future Touchless Shop
Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2021 ja päättyy 31.7.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2029188-8
Jakeluosoite: Ratapihantie 13
Puhelinnumero: 09 229 611
Postinumero: 00520
Postitoimipaikka: Helsinki
WWW-osoite: http://www.haaga-helia.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Toivola Tuija
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehityspäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358407733364
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Kaupan ala on vahvassa murroksessa, jota nykyinen pandemia tilanne on kiihdyttänyt. Kysyntä on siirtynyt kiihtyvällä tahdilla verkkokauppoihin ja digitaalisille alustoille, mikä on aiheuttanut esimerkiksi keskustojen autioitumista. Tuoreen tutkimuksen mukaan 60 % eurooppalaisista kuluttajista on muuttanut Covid-19 vuoksi ostokäyttäytymistään. Kivijalkakaupan haaste on vähentynyt asiakasmäärä ja tästä johtuva kannattavuushaaste. Kaupalla on tarve kehittää uusia ja elämyksellisiä toimintamalleja, jotta entistä useampi suuntaisi ostoksille kivijalkakauppaan. Nämä uudet ratkaisut edellyttävät terveysturvallisen (touchless) asiointimallin ja elämyksellisyyden kehittämistä asiakaspolun eri vaiheissa. Future Touchless Shop -hanke vastaa erinomaisesti EAKR-toimintalinjan tavoitteisiin tukemalla pk-yritysten kriisistä selviytymistä ja uusiutumista erityisesti digitaalisuutta korostaen, sekä tutkimukseen ja innovointiin nojaten.
Hankkeen tavoitteena on kehittää kivijalkakaupalle uusia terveysturvallisia ja elämyksellisiä konsepteja, joilla parannetaan kivijalkakaupan houkuttelevuutta ja kilpailukykyä. Toimenpiteinä ovat mainittujen teemojen tiedon kerääminen ja mallinnus, uusien ideoiden kehittäminen (Hackathon, kohderyhmänä Z-sukupolvi), osallistuvien yritysten vetovoiman ja asiakaspolun analyysit, uusien teknologioiden sovellukset (esim. VR-shopping) ja prototyyppien rakentaminen.
Hankeen toimenpiteet edistävät kaupan alan yritysten mahdollisuuksia palkata uutta osa-aikaista ja vakituista työvoimaa. Se luo työllistymismahdollisuuksia sekä miehille että erityisesti COVID-19 epidemiasta kärsineelle myynti- ja palvelualoilta työttömäksi jääneille naisille. Hankkeessa pyritään edistämään luonnonvarojen resurssiviisasta hyödyntämistä digitalisaation ja lähipalvelujen vahvistamisen kautta. Hanke edistää voimakkaasti paikallisen elinkeinorakenteen kestävää kehittämistä tukemalla hankkeeseen osallistuvien yritysten kokonaisvaltaista kehittymistä taloudellisesti ja toiminnallisesti vastuullisella ja kestävällä tavalla. Hankkeen aikana kehitettävät terveysturvalliset ratkaisut edistävät sekä alan toimijoiden että yritys- ja kuluttaja-asiakkaiden hyvinvointia. Hankkeen kautta palvelujen saatavuus paranee, joka edistää kuluttajien sosiaalista ja taloudellista tasa-arvoa.
Hanke tuottaa uusia toimintamalleja, teknologioita ja osaamista erityisesti Uudellamaalla sijaitsevien kivijalkakauppojen kehityksen tueksi. Hankkeessa syntyy tuloksena 3-5 pilotoitua elämyksellistä konseptia kivijalkakauppojen liiketoiminnan kehittämiseksi, touchless shop ratkaisuja sekä yleisesti hyödynnettävissä oleva koulutuspaketti: Future Touchelss Shop – ratkaisuista.
Hankkeen varsinainen kohderyhmä on pienet ja keskisuuret vähittäiskaupan yritykset Uudellamaalla, joilla on halu kehittää toimintaansa, kyky sitoutua projektiin sekä valmius konseptien tuettuun pilotointiin. Hankkeen valmistelussa on kontaktoitu tahoja, joiden sidosryhmät edustavat kattavasti Uudenmaan kivijalkakauppiaita. Kiinnostusta hankkeeseen mukaan lähtemiseen ovat osoittaneet Design District Helsinki - Designkortteli ry, Helsingin Leijona Oy sekä Yrittäjien Kivijalka.net Oy. Yhdessä nämä tahot tuovat kohderyhmään yli 100 yrittäjää pelkästään Helsingin alueella. Balmuir Oy:n kanssa on keskustelu, ja he ovat kiinnostuneita tulemaan mukaan kehittämään uudenlaista asiakaskokemusta ja tulevaisuuden kivijalkamyymälää.
1. Loppukäyttäjät/kuluttajat
2. Alueen ekosysteemi
3. Tuotantoketjujen yritykset
4. Kaupanalan yritykset kansallisella tasolla
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat kaupanalan palvelujen loppukäyttäjät, kotimaiset sekä kansainväliset kuluttajat. Hanke kasvattaa yritysten mahdollisuuksia ottaa käyttöön uusia ratkaisuja niin palvelutarjontaa laajentamalla kuin digitaalisia ratkaisuja implementoimalla. Tämä näkyy kuluttajille laadukkaampina palveluina, jonka vaikutukset heijastuvat myös alan kokonaisvaltaiseen elpymiseen sekä alueen elinvoimaisuuden kasvuun. Kaupan alan elpymiseen tähtäävä hanke tukee välillisesti myös muiden alojen kannattavuutta, lisäämällä mm. kysyntää tuotteiden valmistajille ja tavarantoimittajille, sekä alueen vetovoimaisuutta lisäämällä, joka hyödyttää kollektiivisesti alueen ekosysteemiä. Hankkeen tulokset ovat myös kansallisesti skaalattavia ja hyödynnettävissä.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 305 712
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 270 756
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 382 140
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 338 445
Maakunnat: Uusimaa
Seutukunnat: Helsingin, Raaseporin, Porvoon, Loviisan
Kunnat: Hanko, Lohja, Espoo, Sipoo, Lapinjärvi, Myrskylä, Inkoo, Porvoo, Askola, Pukkila, Loviisa, Hyvinkää, Nurmijärvi, Vihti, Vantaa, Karkkila, Kirkkonummi, Järvenpää, Tuusula, Pornainen, Helsinki, Kauniainen, Siuntio, Raasepori, Kerava, Mäntsälä
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 3 | 5 |
Hankkeessa pyritään edistämään luonnonvarojen resurssiviisasta hyödyntämistä digitalisaation ja lähipalvelujen vahvistamisen kautta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 1 |
Uudistamalla hankkeeseen osallistuvien yritysten liiketoimintaa kohti post-COVID-aikaa, kehittämistoimenpiteitä pyritään ohjaamaan niin, että samalla niiden avulla on mahdollista edistää kestävää toimintaa sekä ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämistä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 1 |
Hankkeen mahdollisuudet vaikuttaa ovat vähäiset. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 1 |
Hankkeen mahdollisuudet vaikuttaa ovat vähäiset. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 3 |
Uusien toimintamallien kehittämistä tuetaan hankkeen aikana niin, että sekä kiertotalouden että vastuullisen liiketoiminnan periaatteet otetaan kokonaisvaltaisesti huomioon. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 1 | 1 |
Hankkeen aikana pyritään varmistamaan, että osallistuvien yritysten mahdollisuuden uusiutuvien energialähteiden käyttöön huomioidaan myös kehittämistoimenpiteiden aikana kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti, edesauttaen näin niiden pitkäjänteistä ja monipuolista tulevaisuuden toimintaa. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 5 |
Hanke edistää voimakkaasti paikallisen elinkeinorakenteen kestävää kehittämistä. Hanke toimii suoraan myynti- ja palvelualojen ytimessä ja tukee hankkeeseen osallistuvien yritysten kokonaisvaltaista edistämistä sekä taloudellisesti että toiminnallisesti vastuullisella ja kestävällä tavalla. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 3 | 3 |
Hankkeen aikana kehitetään uusia palveluja ja tuotteita, joiden avulla myynti- ja palvelualan toimintoja saadaan päivitettyä kohti uuden tulevaisuuden asettamia vaatimuksia. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 3 | 3 |
Kehittämällä kivijalkakauppojen vetovoimaisuutta lisätään kuluttajien mahdollisuutta lisätä lähipalvelujen käyttöä, ja vähentää liikkumista autolla. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 10 |
Hankkeen aikana kehitettävät tuotteet ja palvelut edistävät suoraan sekä alan toimijoiden että yritys- ja kuluttaja-asiakkaiden hyvinvointia. Hanke vastaa Kestävää kasvua ja työtä 2014-2020 -ohjelman tavoitteisiin kohdistumalla yhteen koronakriisistä pahimmin kärsineistä aloista. Hankkeen aikana kehitettävät tuotteet edistävät sekä yritysten taloudellista hyvinvointia että sen työntekijöiden terveysturvallista hyvinvointia. Hankkeen aikana edistettävät terveysturvallisuuden elementit heijastuvat myös suoraan kuluttajien hyvinvointiin, joka puolestaan vaikuttaa sekä myynti- ja palvelualan yritysten että sitä kautta alueellisen talouden hyvinvoinnin paranemiseen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 2 |
Kaupan alan palvelujen kehittäminen edistää sosiaalista ja taloudellista tasa-arvoa. Hankkeen kautta palvelujen saavutettavuus paranee. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 1 | 3 |
Hanke tukee yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta kehittämällä myynti- ja palvelualalle uusia toimintatapoja, jotka ovat laajamittaisesti saavutettavissa ja edistävät sekä tuottajien että kuluttajien yhdenvertaisuutta. | ||
Kulttuuriympäristö | 1 | 1 |
Kehittämällä Uudenmaan alueen yritystoiminnan elinvoimaisuutta, sillä voi olla välillisiä vaikutuksia myös alueen kulttuuriympäristön säilymiseen. | ||
Ympäristöosaaminen | 4 | 4 |
Ympäristöosaaminen pyritään huomioimaan hankkeen aikana toteutettavien kehittämistoimenpiteiden aikana mahdollisimman laaja-alaisesti. |
Kaupan alalla on tarve kehittää uusia elämyksellisiä toimintamalleja, jotta entistä useampi suuntaisi ostoksille kivijalkakauppaan. Uudet ratkaisut edellyttävät terveysturvallisen (touchless) asiointimallin ja elämyksellisyyden kehittämistä asiakaspolun eri vaiheissa. Future Touchless Shop- hanke vastasi erinomaisesti toimintalinjan tavoitteisiin tukemalla pk-yritysten kriisistä selviytymistä ja uusiutumista erityisesti digitaalisuutta korostaen.
Future Touchless Shop hanke käynnistyi kolmella terveysturvallisella kokeilulla. Elämyksellisten konseptien kehitystyön pohjaksi toteutettiin hackathon, johon osallistui yli 100 ammattikorkeakouluopiskelijaa. Elämyksellisiä kokeiluja toteutettiin 11, ja niissä oli mukana yhteensä 13 yritystä.
Toteutetut kokeilut voidaan jakaa kolmeen luokkaan; 1) monikanvaisuuden kehittäminen (Pieni Hyllykauppa ja WEK), 2) vuorovaikutuksen ja viestinnän kehittäminen (Rosebud ja Tassumafia), 3) asiakaskokemuksen pelillistäminen (Fantasiapelit, Hálo, Terhi Pölkki ja C.H. Barck) sekä 4) elämysten kehittäminen (Kaapelitehdas). ). Hankkeessa luodut digitaaliset ratkaisut loivat yrityksille uusia kanavia ostamisen ja asioinnin sujuvoittamiseksi. Vuorovaikutuksen ja viestinnän kehittämisen osalta asiakaskokemusta kehitettiin sekä myymälän sisällä että ulkopuolella. Tulokset olivat positiivisia, joskin sensoriteknologiaan perustuva puhekuplilla tapahtuva kommunikaatio kaupan ikkunan läpi tuotti haasteita. Pelillistäminen oli eräs parhaita kivijalkakaupan kehittämisalueita hankkeessa ja tämä teema toi yhdelle myymälälle jopa yli 100 uutta asiakaskontaktia. Kaapelitehtaan VR-elämyskokeilu tuotti selkeää lisäarvoa kohdeyritykselle, sekä asiakkaille joskin teknologian (VR-lasien) käyttö vaati jonkin verran opastusta.
Kauppoja tuettiin uuden teknologian hyödyntämisessä ja luotiin uskoa tulevaisuuteen uusien sovellusten pilotoinnin kautta. Erityisenä tavoitteena oli houkutella uusia asiakkaita Helsingin keskustan kivijalkakauppoihin. Toisaalta uudet sovellukset ja pilotit toivat kaupoille näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja sen kautta kauppojen tunnettuus lisääntyi. Hanke osaltaan toi piristysruiskeen Uudenmaan kaupan alan pk-yrityksille, ja auttoi niitä selviämään kriisistä.