![]() |
![]() |
Hankekoodi: A77497
Hankkeen nimi: VIBIOL – Virtuaalitapahtumista uutta liiketoimintaa Etelä-Pohjanmaalle
Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Seinäjoen Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2539767-3
Jakeluosoite: Kampusranta 11
Puhelinnumero: 020 124 3000
Postinumero: 60100
Postitoimipaikka: Seinäjoki
WWW-osoite: http://www.seamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pauliina Talvitie
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkimus- ja kehittämispäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0408302382
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Koronatilanne on vaikeuttanut huomattavasti kulttuuri- ja tapahtumatuotannon alojen toimintaa, joissa palveluiden kysynnän lasku on ollut dramaattista. Tapahtumien lähes totaalinen pysähtyminen tyrehdytti samalla yleisön synnyttämät muut tulovirrat eri alojen yrityksiin, joten näkymättömät vaikutukset ovat laajat. Koronakriisin myötä virtuaalisten tapahtuma-alustojen kehittyminen on selkeästi lähtenyt kasvuun. Haasteena on kuitenkin selvittää, miten tapahtumia voidaan järjestää virtuaalisesti, miten asiakkaat kokevat virtuaalisuuden, millaista osaamista ja resursseja se vaatii sekä millaisia liiketoiminta- ja ansaintamahdollisuuksia siihen liittyy. Näihin kysymyksiin haetaan vastauksia tässä hankkeessa.
Hankkeen tavoitteena on kehittää virtuaalisuudesta lisää liiketoimintaa, osaamista ja lisäarvoa alueelle. Hankkeessa selvitetään mitä malleja ja tapoja, joita voidaan käyttää virtuaalisuuden hyödyntämiseksi tapahtumissa sekä miten niiden avulla voidaan luoda sekä liiketoimintaa että elämyksiä asiakkaille. Keskeiset toimenpiteet ovat virtuaalitapahtumien ja niihin liittyvien toimintatapojen kartoitus ja mallintaminen sekä virtuaalitapahtumien pilotointi, joiden avulla testataan virtuaalisuuden yritysyhteistyömuotoja, ansaintalogiikoita ja asiakaskokemuksia. Tuloksena saadaan case-raportit pilottitapahtumista ja digitaalinen opas yritysyhteistyön toteuttamisesta alueen yritysten ja tapahtuma-alan toimijoiden käyttöön.
Hanke toteutetaan Seinäjoen Ammattikorkeakoulu Oy:n ja Into Seinäjoki Oy:n yhteistyönä.
Tapahtumateollisuusalan yritykset sekä yritysyhteistyömallien kautta myös muut alueen pk-yritykset.
Lisäksi kohderyhmään kuuluvat kolmannen sektorin toimijat mukaan lukien yhdistykset.
Alueen kaupungit ja kunnat sekä tapahtumateollisuuden alasta kiinnostuneet korkeakouluopiskelijat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 256 927
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 248 464
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 321 160
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 310 581
Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa
Seutukunnat: Kuusiokuntien, Suupohjan, Seinäjoen, Järviseudun
Kunnat: Kauhava, Karijoki, Lappajärvi, Alajärvi, Seinäjoki, Ähtäri, Lapua, Kurikka, Kauhajoki, Teuva, Soini, Vimpeli, Isokyrö, Evijärvi, Isojoki, Ilmajoki, Alavus, Kuortane
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 3 |
Virtuaalisuus tapahtumatuotannossa vähentää pitkällä aikavälillä paikkariippuvutta ja siten myös liikennettä (päästöt, liikenteen muu resurssikulutus). | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 2 |
Virtuaalisuus tapahtumatuotannossa vähentää pitkällä aikavälillä paikkariippuvutta ja siten myös liikennettä (päästöt, liikenteen muu resurssikulutus). | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei relevantti hankkeen kannalta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei relevantti hankkeen kannalta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei relevantti hankkeen kannalta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 3 |
Virtuaalisuus tapahtumatuotannossa vähentää pitkällä aikavälillä paikkariippuvutta ja siten myös liikennettä (päästöt, liikenteen muu resurssikulutus). | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei relevantti hankkeen kannalta | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 8 |
Tapahtumien kehittäminen virtuaalisuuden keinoin lisää alueellamme yhteistyömahdollisuuksia usean eri toimialan välillä, jolloin hyödyt näkyvät alueellisen elinvoiman kasvuna. Virtuaalisuuden hyödyntäminen tarkoittaa myös käyttäjäkokemuksen laajenemista ja se synnyttää kulttuurisesti kestävää toimintaa: digitaalinen kokeminen voi tapahtua etänä, mutta samalla käyttäjäkokemuksen laajentaminen lisää kiinnostusta paikalliskulttuuriin sekä matkailijoiden että paikallisten näkökulmasta. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 4 | 7 |
Hankkeen päätavoitteena on lisätä tapahtuma-alalle virtuaalisuudesta kumpuavia uusia toimintamalleja ja kumppanuuksia, joilla tuotetaan lisäarvoa paitsi alueella toimiville yrityksille ja organisaatioille, myös alueelle kokonaisuudessaan. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 4 |
Virtuaalisuus tapahtumatuotannossa vähentää pitkällä aikavälillä paikkariippuvutta ja siten myös liikennettä (päästöt, liikenteen muu resurssikulutus). | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 1 | 2 |
Aineettomat kulttuuripalvelut edistävät hyvinvointia ja osallisuutta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 1 | 1 |
Hanke toteutetaan huomioimalla sukupuolten tasa-arvo. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 4 | 6 |
Hanke edistää taphtumien saavutettavuutta. AR/VR teknologiat mahdollistavat yhdenvertaisen osallistumisen tapahtumiin. | ||
Kulttuuriympäristö | 4 | 5 |
Hankkeella vahvistetaan tapahtumien toimintaympäristöä. Hankkeen toimenpiteiden kautta elävöitetään rakennettua ympäristöä. Hanke edistää myös virtuaalisen kulttuuriympäristön kehitystä | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei relevantti hankkeen kannalta |
Hankkeen tavoitteena oli kehittää Etelä-Pohjanmaalle uutta liiketoimintaa virtuaalisuuden avulla sekä lisätä alueen osaamista virtuaalitapahtumien järjestämisessä. Kohderyhmänä olivat tapahtumateollisuusalan yritykset, pk-yritykset, kolmannen sektorin toimijat ja korkeakouluopiskelijat. Hankkeen toimenpiteet sisälsivät kolme työpakettia: 1) Virtuaalisuuden hyödyntäminen tapahtumissa ja hankehallinto. 2) Yritysyhteistyön kehittäminen virtuaalitapahtumissa. 3) Virtuaalisten ratkaisujen testaaminen pilottitapahtumissa.
Työpaketissa 1 tehtiin selvitys toimeksiantona kansallisista ja kansainvälisistä virtuaalitapahtumamalleista ja yritysyhteistyöstä. Alueellinen selvitys tehtiin osana YAMK-opinnäytetyötä kyselyin ja haastatteluin. Selvitysten tulokset jaettiin blogeina, podcasteina ja artikkeleina. Työpaketissa 2 valittiin yritysyhteistyömalleja, jotka testattiin avoimissa tapahtumissa ja verkostoitumistilaisuuksissa. Tuloksena syntyi digitaalinen opas, jota yritykset voivat hyödyntää virtuaalitapahtumien suunnittelussa ja toteutuksessa.
Työpaketissa 3 testattiin aiemmin kehitettyjä menetelmiä pilottitapahtumissa, järjestettiin metaverse ja virtuaalitapahtuma-alustoihin keskittyvä työpajasarja sekä toteutettiin fotogrammisesti tuotettuja 3D-mallinnuksia ja virtuaalisia tapahtuma-alustoja, joihin tuotettiin sisältöä testaten uusia tekniikoita mm.volumetrisen videokuvauksen ja jo tunnetuimpien kuten greenscreen ja 360-asteen kuvauksen avulla. Hankkeessa tuotetut materiaalit jäävät alueen toimijoiden käyttöön ja niitä hyödynnetään opetuksessa.
Hankeviestinnässä ja hyvien käytänteiden levittämisessä hyödynnettiin SeAMKin verkkolehden artikkelijulkaisuja ja Inton blogeja, uutiskirjeitä, sekä eri sosiaalisen median kanavia, podcasteja, lyhytvideoita sekä ylläpidettiin hankkeen verkkosivuilla tapahtumakalenteria ja hankkeen tuloksia.
Hanketta arvioitiin ohjausryhmän, osallistujapalautteiden ja itsearvioinnin avulla. Hankkeeseen tilaisuuksiin osallistui kokonaisuudessaan reilu 600 dokumentoitua osallistujaa (näissä luvuissa toistuvat osallistujat). Osallistuneista 50 yritystä, joista 7 käynnistää TKI-yhteistyön ja 1 yritys, joka kehitti uuden tuotteen hankkeen aikana ja 1 yritys, joka aloitti esiselvityksen uuden tuotteen käynnistämiseen. Kaikki toimenpiteet saatiin valmiiksi aikataulussa. Hankkeen tuotokset ja oppaat jäävät alueen hyödynnettäviksi myös hankkeen päättymisen jälkeen.