![]() |
![]() |
Hankekoodi: A77485
Hankkeen nimi: LiiDi2 - Liikkumisen Digitaalinen kaksonen palveluiden mahdollistajana
Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2021 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Forum Virium Helsinki Oy
Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 2170029-2
Jakeluosoite: Unioninkatu 24
Puhelinnumero: 0406175333
Postinumero: 00130
Postitoimipaikka: Helsinki
WWW-osoite: https://forumvirium.fi/
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Helmi Tuori
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0406175333
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Covid-19 kriisin vaikutukset osuvat yhteiskunnissa myös liikkumiseen ja liikenteeseen. Pandemia on edellyttänyt monia uudelleenjärjestelyjä käytettävissä olevaan liikkumisen tilaan ja sen muotoihin. Tämä nopea muutos yhdessä liikkumisen kehitystrendien kanssa aiheuttaa uusia tarpeita myös liikenteen datalle, samalla luoden mahdollisuuksia uusille liiketoiminta- ja palveluinnovaatioille.
LiiDi2-hankkeen tavoitteena on kasvattaa kaupunkien reagointikyvykkyyttä vastata liikkumisen ja liikenteen muutoshaasteisiin luomalla puitteita liikkumisen innovaatioiden ja uusien teknologioiden kehittymiselle, mikä laajentaa saatavilla olevaa palvelutarjontaa sekä parantaa kansalaisten ja yritysten saamaa liikenteen ja kuljetusten palvelutasoa ja -kirjoa.
Tavoitteiden saavuttamiseksi hankkeessa kehitetään uusia datan keräämisen ja hankinnan muotoja, sekä tietoaineistojen tehokkaampaa hyödyntämistä, edelleenjalostamista ja integroimista kaupunkien digitaalisiin. Hankkeessa korostuu yhteiskehittäminen, koti- ja ulkomainen verkostotyö sekä tulosten avoimuus ja laajentaminen. Hankkeen avulla avataan uusia liiketoiminta-, TKI-yhteistyö- ja palveluinnovaatiomahdollisuuksia myös uusille digitaalisille osaajille.
Ns. Liikenteen digitaalisen kaksosen kehittäminen ja uudet datankeruumallit ovat mahdollistajia uuden liiketoiminnan syntymiselle. Datan hankkimiseen ketterästi on kehitettävä myös innovatiivisia ja dynaamisia hankintaprosesseja. Tavoitteena on käytännön onnistunut kokemus liikenteen digitaalista kaksosta rikastavan datan hankintamenettelystä, mitä voidaan laajentaa muihin hankintakohteisiin ja kaupunkeihin.
Hankkeen pitkän aikavälin vaikutuksena syntyy uusia liikennepalveluja, datan hyödyntämisen mekanismit helpottuvat, innovatiivisten hankintamallien käyttöönotto laajentuu sekä luodaan pohjaa uudelle dataekosysteemille, mikä parantaa kaupunkien liikkumisen ja liikenteen palvelutasoa, sekä vahvistaa kaupunkien resilienssiä ja kyvykkyyttä vastata äkillisesti muuttuviin tilanteisiin.
Hanke tukee hyvin Uudenmaan alueellista selviytymissuunnitelmaa (2020-2023), Älykkään erikoistumisen strategiaa sekä Itämeristrategiaa edesauttamalla uuden liiketoiminnan ja markkinapotentiaalin syntyä ja lisäämällä pidemmällä aikavälillä kansallista ja kansainvälistä vaikuttavuutta. Hanke vauhdittaa innovatiivisten dataan nojaavien ratkaisujen syntymistä alueen liikkumisen ja liikenteen sujuvoittamiseksi. Lisäksi LiiDi2 tukee Helsingin ja usean muun Uudenmaan kaupungin hiilineutraaliustavoitteita ja digitalisaation edistämisen tavoitteita.
Hankkeen horisontaalisissa periaatteissa korostuu erityisesti uusien hiilineutraalien palveluratkaisujen kehittyminen, samalla edistäen vähähiilisiä liikkumismuotoja ja logistiikan tehostumista. Ajantasaisen liikennetiedon avulla voidaan myös vaikuttaa liikenne- ja kulkijavirtoihin ja sitä kautta erityisesti hiilineutraalisuutta tukevien päätösten ja ratkaisujen syntymiseen .
Helsingin kaupunkistrategian mukaan sukupuolten tasa-arvon tulee olla läpileikkaava periaate kaikessa kaupungin toiminnassa. Hankkeessa muun muassa nostetaan esiin mielenkiintoisia naispuhujia hankkeen järjestämissä tilaisuuksissa ja sitä kautta lisätään naisten kiinnostusta alaan ja ao ratkaisujen tuottamiseen.
Hankkeen varsinaisina kohderyhminä ovat liikenteeseen ja liikkumiseen digitaalisia ratkaisuja tuottavat pk-yritykset, datan keräämiseen, sensorointiin ja käsittelyyn liittyvät pk-yritykset, sekä myös kevytliikennevälineisiin liittyviä palveluja tuottavat yritykset.
Lisäksi kohderyhmää ovat maakunnan kaupungit ja kunnat liikenteen digitaalisen kaksosen kehittämisen kautta sekä myös hankintamallien kehitystyön osalta.
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat muut kaupungit erityisesti hankintamallien leviämisen, mutta myös liikenteen digitaalisesta kaksosesta saadun hyödyn kautta sekä TKI-organisaatiot, jotka kehittävät yhdessä yritysten kanssa teemaan liittyviä teknologioita ja digitaalisia ratkaisuja, sekä tekevät aiheen parissa tutkimusta, mihin saavat LiiDi2:sen myötä enemmän ja monimuotoisempaa dataa.
Välillisesti kohderyhmänä ovat myös kaupunkien asukkaat ja julkista liikennettä tuottavat yritykset parantuvien palvelujen hyötyjinä.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 697 089
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 548 162
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 871 362
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 693 187
Maakunnat: Uusimaa
Seutukunnat: Helsingin
Kunnat: Helsinki
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 4 | 6 |
Hankkeen yhtenä kantavana ajatuksena on edistää ajantasaisen liikenteen tilannekuvan kehittämistä ja liikenteen digitaalisen kaksosen rakentumista. Ajantasaisen liikennetiedon avulla voidaan muun muassa vaikuttaa liikenne- ja kulkijavirtoihin ja sitä kautta vaikuttaa erityisesti hiilineutraalisuutta tukevien päätösten ja ratkaisujen syntymiseen. Samalla hanke edistää vähähiilistä liikkumista (kuten pyöräily ja kävely) | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 4 | 6 |
Ajantasaisen liikennetiedon ja hiilineutraalimpien liikkumisratkaisujen kehittyminen tukee myös ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämistä | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 3 | 5 |
Ajantasainen liikenne- ja liikkumisdata antaa tietoa myös esimerkiksi kasvillisuuteen vaikuttavien liikennevirtojen kehittymisestä. Uudelleen ohjauksella sekä myös kevyempien liikkumismuotojen määrän kasvulla raskaampaan kalustoon verrattuna vähennetään luonnon kulumista. Datankeruuseen voidaan tulevaisuudessa yhdistää ympäristön tarkempaa monitorointia myös kasvillisuuden osalta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 3 | 7 |
Ajantasaisen liikennedatan pohjalta tehdyt päätökset ja innovatiivisten palveluratkaisujen kehittyminen vähentää maaperään ja pohjaveteen syntyviä rasituksia | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei koske tätä hanketta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 1 | 3 |
Liikenteen parempi sujuminen edesauttaa myös jätehuollon ja tavarakuljetusten sujuvuutta ja sitä kautta välillisesti vaikuttaa myös tavaravirtojen optimointiin | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 2 | 8 |
Liikennedatan saatavuuden ja käyttökelpoisuuden parannuttua siitä hyötyvien yritysten kehittämät, energialähteitä edellyttämät, palvelu- ja tuoteratkaisut perustuvat pääosin sähkökäyttöisiin liikkumisvälineisiin ja osaltaan edistävät uusiutuvien energialähteiden käytön lisääntymistä | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 9 |
Hankkeen yhtenä kantavana ajatuksena on lisätä saatavuudeltaan parempaa ja käyttökelpoisuudeltaan toimivampaa liikennedataa, mikä pohjalta alan yritysten on helpompi tuottaa menestyksekkäitä palvelu- ja muita ratkaisuja. Samoin tavoitteena on kehittää parempia ja joustavampia hankintamalleja kaupunkien käyttöön, mikä osaltaan edistää liiketoiminnan kehittymistä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 4 | 9 |
Hankkeen aikainen yhteiskehittäminen ja toteutettavat kokeilut mahdollistavat ja tukevat myös uusien palvelumallien syntymistä, mikä puolestaan aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittymistä | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 6 | 10 |
Hankeen tavoitteena on edistää ajantasaisen liikennedatan malleja ja saavutettavuutta sekä edistää liikenteen digitaalisen kaksosen syntymistä. Tämä kaikki vaikuttaa positiivisesti liikkumiseen ja logistiikkaan mm. parempina palveluina. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 4 | 6 |
Hankkeessa on mukana vahvasti kevytliikkumisen välineet ja näkökulmat, ml. kävely, erityisesti datan keräämisenkokeilujenkin kautta. Mitä paremmin näihin liikkumismuotoihin olevaa käyttökelpoista ja ajantasaista dataa on saatavilla, sitä paremmin niin liikkumispalveluja tuottavat yritykset, kuin myös kaupunginkin palvelut kehittyvät haluttuun suuntaan, mikä puolestaa parantaa alueen asukkaiden hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 4 |
Hanke huomioi toiminnassaan myös naisnäkökulmat erityisesti teknologioiden kehittämisen näkökulmasta (mm verkostoyhteistyön kautta). Lisäksi hankkeessa pyritään nostamaan esille naispuhujia eri tapahtumissa ja tätä kautta lisäämään naisten kiinnostusta teknologia-alaan ja liikkumisen ratkaisujen kehittämiseen. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 5 |
Reaaliaikainen liikennedata ja sen pohjalta syntyvät uudet liikkumiseen liittyvät ratkaisut ja muun muassa tehokkaampi liikenteenohjaus myös kriisitilanteissa kohtelevat asukkaita ja muita liikkujia yhdenvertaisesti riippumatta esimerkiksi yhteiskunnallisesta asemasta. Toisaalta kehitystä tulee tapahtumaan myös esimerkiksi erityisryhmiin suuntautuvissa liikkumisen palveluissa, mikä lisää yhdenvertaisuutta | ||
Kulttuuriympäristö | 1 | 5 |
Hankkeen aikana kehitettävät toimintamallit ja ratkaisut edistävät pitkällä aikavälillä esimerkiksi tehokkaamman liikenteenohjauksen kautta turhaa ajoa kaupunkialueella ja tätä kautta auttavat suojelemaan kaupunkialueiden kulttuuriympäristöä. | ||
Ympäristöosaaminen | 1 | 4 |
Hankkeen aikana ei toteuteta kovinkaan paljon toimenpiteitä, mitkä suoraan lisäisivät esimerkiksi kohderyhmän ympäristöosaamista. Mutta pidemmällä aikavälillä, erityisesti kevyen liikkumisen välineisiin ja palveluihin tulevan kehityksen kautta vaikutetaan myös näitä palveluja ja tuotteita kehittävien yritysten ympäristötietoisuuteen, sillä näiden tuotteiden ja palvelujen on vastattava niin asiakkaiden kysyntään kuin myös kaupunkien hiilineutraaliustavoitteisiin menestyäkseen. |
LiiDi2 - Liikkumisen Digitaalinen kaksonen palveluiden mahdollistajana -hankkeen päämääränä oli tehostaa kaupunkien valmiutta vastata liikkumisen ja liikenteen haasteisiin. Liikkumisen digitaalinen kaksonen kuvaa liikennettä, liikenneympäristöä ja -olosuhteita virtuaalisesti. Se yhdistää erilaisia tietolähteitä ja avaa mahdollisuuksia uusien palvelujen ja toimivan kaupungin kehittämiselle.
Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki ja Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara hankkeen toteuttajina keskittyivät erityisesti katuverkon liikennetietoon ja kunnossapitoon. Hankkeessa kehitettiin liikkumisen digitaalisen kaksosen mallia sekä uusia menetelmiä datan keräämistä ja käyttöön saattamista varten.
Hankkeessa järjestettiin erilaisia työpajoja ja tapahtumia yritysverkoston ja sidosryhmien kanssa, yhteensä 14 tapahtumaa. Näiden kautta vahvistettiin dialogia, työskenneltiin liikkumisen digitaalisen kaksosen konseptin kehittämiseksi, keskusteltiin liikkumisen datan markkinapaikoista, esiteltiin kaupungeille innovatiivisen hankinnan mahdollisuuksia sekä yrityksille rahoitus- ja verkostoitumismahdollisuuksia.
Yrityksille suurimmat toimenpiteet olivat Digital Twins Hackathon -tapahtuma marraskuussa 2022 sekä hankkeessa hankitut ketterät kokeilut alkuvuonna 2023. Hackathonissa ratkaistiin muun muassa logistiikka- ja talvikunnossapitohaasteita. Kokeiluissa oli kaupunkiympärist IoT-alustana sekä Staran liikkuva kalusto IoT-alustana.
Hankkeen vaikutukset näkyivät esimerkiksi Staran ja muiden kaupunkien yhteistyönä uusien hankkeiden ja ideoiden syntymisessä. Yritysverkosto ja keskusteluyhteydet jatkoivat hankkeen jälkeenkin, erityisesti Staran työssä ja Mobility Lab Helsinki -hankkeessa.