![]() |
![]() |
Hankekoodi: A77475
Hankkeen nimi: Disko – digitaalisten palveluiden saavutettavuus koronan kukistajana
Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Laurea-ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 1046216-1
Jakeluosoite: Ratatie 22
Puhelinnumero: (09) 8868 7300
Postinumero: 01300
Postitoimipaikka: Vantaa
WWW-osoite: http://www.laurea.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Iiskola Merja Helena
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0406526651
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hanke paneutuu laajasti digitaalisen saavutettavuuden ja esteettömyyden lisäämiseen. Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että mahdollisimman moni ihminen voi käyttää verkkopalveluja ja verkossa olevaa materiaalia mahdollisimman helposti. Saavutettavuus parantaa niin digitaalista tasa-arvoa kuin yhdenvertaisuutta digitaalisessa yhteiskunnassa. Saavutettavuuden ja esteettömän käytön avulla parannetaan useiden käyttäjäkohderyhmien palveluita ja luodaan sekä merkittäviä uusia liiketoimintamahdollisuuksia alueen yrittäjille että parannetaan nykyisten palvelujen menekkiä. Hankkeessa tavoitellaan digitaalisten palveluiden käytettävyyden merkittävää lisääntymistä EU:ssa valmisteilla olevan esteettömyysdirektiivin mukaisesti jo ennen kansallisen lainsäädännön lopullista valmistumista Suomessa. Esteettömyysdirektiivin tavoitteena on yhdenmukaistaa tiettyjen tuotteiden ja palveluiden säädöksiä määrittelemällä niille yhtenäiset toiminnalliset esteettömyysvaatimukset. Hankkeelle on erityistä, että se yhdistää aikaisemman kokemuksen esteettömyydestä osaksi saavutettavuutta ja saavutettavuuden osaksi pk-yritysten liiketoimintakehittämistä ja pyrkii aikaansaamaan näiden yhdistelmään nojautuvan käytännönläheisen mallin liiketoiminnan edistämiseksi.
Hankkeessa tehdään laaja-alaisesti toimenpiteitä kohderyhmänä olevien pk-yritysten osaamisen kasvattamiseksi huomioiden koko liiketoimintaketju aina tuotekehityksestä asiakkaalle tuotettavan palvelun/ tuotteen toimitukseen asti. Toimenpiteinä toteutetaan tiedon välittämistä saavutettavuudesta tietoiskuilla ja työpajoilla. Yrityksille järjestetään työpajoja, joissa he pääsevät kehittämään digitaalisen markkinoinnin sisältöjään sekä muotoilemaan yhdessä konseptia saavutettavuusasioiden parantamiseksi jatkossa. Hankkeessa toteutetaan myös digitaalisten ostopolkujen tarkastelua saavutettavuuden näkökulmasta ja näin luodaan malli, jolla yritykset voivat jatkossa ottaa omien asiakkaidensa ostopolun tarkemmin huomioon. Hankkeessa myös rakennetaan täysin uusi konsepti esteettömyyden mittarointiin ja auditointiin laatujärjestelmiin sopiviksi.
Tuloksena hankkeessa yritysten liiketoimintamallit ovat kehittyneet siten että uusien asiakkaiden palveleminen on mahdollista ja kilpailukyky suhteessa GAFA toimijoihin on parantunut merkittävästi. Lopputuloksena on myös rakennettu käytännönläheinen digitaalisten palveluiden saavutettavuusmittaristo ja cook-book yritysten hyödynnettäväksi.
Hankkeessa toteutetaan ja otetaan huomioon horisontaaliset periaatteet, jotka linkittyvät kiinteästi toteuttajien arvoihin. Sukupuolinen tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja kestävä kehitys näkyvät hankkeessa muun muassa avoimen tiedon, osaamisen ja materiaalien jakamisena. Tämä rakentaa toimijoiden keskinäistä luottamusta ja luottamuspääoman kasvaessa niin sukupuolten kuin monikulttuurisuuden tasa-arvoa voidaan edistää merkittävästi. Hankkeeseen osallistuvat yritykset edustavat kaikkia sukupuolia ja toimialoja; hanke on avoin kaikille Uudenmaan alueen pk-yrityksille. Työelämäosaaminen ja elinvoima kehittyy toiminta-alueella, lisäksi digitaalisten palveluiden kehittyminen vähentää fyysisen liikkumisen tarvetta ja tuo palvelut kaikkien saavutettaviksi. Hanke toimii vastuullisesti, joka tarkoittaa vastuun ottamista oman työn tuloksista ja yhdessä tekemisestä. Toimimalla hankkeessa taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävästi mahdollistuu laajemman yritysjoukon osaamisen kehittyminen kestävän kehityksen ja vastuullisuuden toimintaperiaatteille.
Hankkeella on kaksi laajempaa kohderyhmää
1) Uudenmaan alueella toimivat pk – yritykset, jotka täyttävät rakenteellisesti seuraavat ehdot: a) olemassa oleva digitaalinen palvelu tai suunnitteilla on rakentaa palvelu b) tuote- / palvelu soveltuu sellaisille kohderyhmille, joilla on saavutettavuushaasteita c) yrityksellä on resursseja panostaa tulevaisuuden elpymiseen ja kehittämiseen ja toimivat erityisesti koronan vaikutuksista kärsivillä toimialoilla; matkailu, elämysteollisuus, luovat alat (tapahtuma, musiikki), terveys ja hyvinvointi, liikuntapalvelut, erityisesti varausjärjestelmien kautta tarkasteltuna ja rajoitetusti ravintolapalvelut liitännäisaloineen
2) Keskisuuret yritykset, jotka käyttävät edellä mainittujen tuotteita joko osana alihankintaverkostoa tai palveluntuottajina, esimerkiksi yritykset, jotka käyttävät merkittävästi kuljetuspalveluita ja saavutettavuus ja esteettömyys on olennainen osa loppukäyttäjän palveluntarvetta
Hankkeen välillisinä kohderyhminä ovat saavutettavuuden parantumisesta hyötyvät kuluttajat sekä erityiskohderyhmät kuten henkilöt, joiden kyky käyttää palveluita on heikentynyt. Saavutettavuuden parantumisesta esimerkiksi selkokielisistä palveluista erittäin paljon hyötyviä ryhmiä ovat muun muassa:
- Henkilöt, joilla on synnynnäinen neurobiologinen syy, kuten muun muassa kehitysvamma,
kielellinen erityisvaikeus, lukivaikeus tai ADHD, näkövammaiset ja myös kuulovammaiset
- elinaikana tapahtuva (-nut) heikentyminen kielitaidossa, esimerkiksi
muistisauraus tai afasia
- suomi tai ruotsi ei ole äidinkieli
Saavutettavuuden parantumisen tosiasialliset välilliset kohderyhmät ovat erittäin laajat, pelkästään selkokieltä tarvitsevien ihmisten arvellaan olevan noin 650 000. Laajemmin tarkasteltuna saavutettavuuden parantuminen hyödyntää laajempaa kohderyhmää aina liikuntapalveluiden varaamisesta ruoka-tilaukseen asti ja tällä kokonaisuudella saavutetaan kilpailuetua suhteessa nykyisiin alustatoimijoihin.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 270 164
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 270 164
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 337 705
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 337 705
Maakunnat: Uusimaa
Seutukunnat: Helsingin, Raaseporin, Porvoon, Loviisan
Kunnat: Hanko, Lohja, Espoo, Sipoo, Lapinjärvi, Myrskylä, Inkoo, Porvoo, Askola, Pukkila, Loviisa, Hyvinkää, Nurmijärvi, Vihti, Vantaa, Karkkila, Kirkkonummi, Järvenpää, Tuusula, Pornainen, Helsinki, Kauniainen, Siuntio, Raasepori, Kerava, Mäntsälä
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 6 | 8 |
Digitaalisten palvelujen lisääntyminen vähentää fyysistä liikkumistarvetta. Hankkeen toimenpiteet tukevat kestävän kehityksen periaatteita tuote-/palvelunkehityksessä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 3 | 6 |
Digitaalisten palvelujen lisääntyminen vähentää ilmastonmuutoksen riskejä. Hankkeen toimenpiteet lisäävät ymmärrystä kestävästä kehityksestä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 3 | 5 |
Luonto voi paremmin, kun digitaalisten tuotteiden ja palveluiden sekä kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti tehty tuote-/palvelukehitys vähentää liikkumista. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 3 | 5 |
Luonto voi paremmin, kun digitaalisten tuotteiden ja palveluiden sekä kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti tehty tuote-/palvelukehitys vähentää liikkumista. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 8 |
Digitaalisista palveluista syntyy vähemmän jätettä, lisäksi palveluita ja tuotteita kehitetään kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 3 |
Ei suoranaista vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 9 |
Palvelujen saavutettavuuden parantuminen lisää alueen yritysten menestymisen mahdollisuuksia. Yritysten liiketoiminnan kasvu ja perustuminen vakaalle pohjalle sekä paikallisten palvelujen kehittäminen tukevat paikallista elinkeinotoimintaa. Alueen kilpailukyky ja työllisyys paranevat sekä yhteistyömahdollisuudet kasvavat verkostoitumisen myötä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 8 |
Digitaalisesti paremmin saavutettava palvelu tarjoaa mahdollisuuden kehittää esimerkiksi digitaalisia matkailu-, elämys-, terveys- ja hyvinvointi- sekä liikuntapalveluita. Aineettomat palvelut lisäävät edellytyksiä paikallistalouden vahvistamiselle ja siirtymistä vähähiilisempään yhteiskuntaan. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 8 |
Digitaalisten palveluiden lisääntyminen vähentää fyysistä liikkumistarvetta ja logistiikan tarvetta, jos tuote tuotetaan lähellä käyttäjää tai palvelu on digitaalinen. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 10 |
Yrittäjien resilienssin parantuminen ja osaamisen kasvaminen edistää hyvinvointia. Samoin kestävän liiketoiminnan ja kasvun kautta yrittäjien hyvinvointi paranee. Välillisesti hyvinvointi lisääntyy myös yrittäjien elin- ja toimintaympäristössä. Hankkeen toimenpiteissä keskitytään esteettömyyteen ja saavutettavuuteen, jotka tukevat kaikkien yhteiskunnan jäsenten osallisuutta. Hyvin saavutettavat digitaaliset palvelut lisäävät kaikkien mahdollisuutta osallistua, tiedon saatavuutta ja myös harrastemahdollisuuksia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 10 | 10 |
Helposti saavutettavat palvelut lisäävät tasa-arvoa yhteiskunnassa. Riippumatta henkilön kyvykkyyksistä esimerkiksi kielen tai tekstin ymmärtämisen suhteen, tai fyysisen vajavaisuuden, palvelut ovat hänen saavutettavissaan. Kukaan ei tule suljetuksi palveluiden ulkopuolelle. Lisäksi hankkeen toimenpiteet tukevat sekä nais- että miesyrittäjien mahdollisuuksia ja kykyä kehittää yrityksensä tuotteita ja palveluita. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 10 | 10 |
Helposti saavutettavat (digitaaliset) palvelut myös eri kulttuureista tuleville lisäävät tasa-arvoa yhteiskunnassa ja vähentävät eriarvoisuutta. Esimerkiksi selkokielen käyttö parantaa palvelujen saavutettavuutta ei-kantasuomalaisille, heikohkon kielitaidon omaaville tai lukihäiriöisille. | ||
Kulttuuriympäristö | 3 | 5 |
Hankkeen toimenpiteillä on vähäinen suora vaikutus kulttuuriympäristöön, mutta kestävän kehityksen periaatteiden noudattaminen tukee välillisesti kulttuuriympäristön säilymistä. | ||
Ympäristöosaaminen | 5 | 6 |
Kestävään kehitykseen perustuvan tuote-/palvelukehityksen kautta ymmärrys ja tietoisuus ympäristöstä sekä ympäristöosaaminen vahvistuvat. |
Disko - digitaalisten palveluiden saavutettavuus koronan kukistajana -hankkeella lähdettiin hakemaan ratkaisua digitaalisten palveluiden saavutettavuuden sekä esteettömyyden haasteisiin pk-yrityksissä. Hanke halusi tarttua tähän kehittämishaasteeseen EU:sta tulevien lainsäädännön vaatimusten vuoksi jo etukäteen ennen kuin lainsäädäntö tulisi voimaan Suomessa. Hankkeella oli kolme päätavoitetta: 1) Saavutettavuusosaamisen lisääminen yrityksille digitaalisten palveluiden osalta, 2) Pk-yritysten digitaalisten palveluiden ja sisällöntuotannon parantaminen ja 3) Kehittää ratkaisuja esteettömyyden ja saavutettavuuden toteuttamiseksi.
Hankkeen aikana järjestettiin 20 erilaista infotilaisuutta ja työpajaa, joiden aiheina oli saavutettavuus; mitä se yrityksen digipalveluissa tarkoittaa ja miten yritys voi parantaa digitaalisten palveluiden ja viestinnän sisällöntuotantoa saavutettavuuden näkökulmasta. Hanke toteutti verkkokaupan mysteerishoppausta. Hankkeessa testattiin viisi (5) yritystä, ja sitä ennen testattiin tutkimusasetelmaa hankkeen ulkopuolisella yrityksellä. Kaikki yritykset olivat pk-yrityksiä, joilla oli verkkokauppa. Menetelmällä saatiin tietoa verkkokauppojen yleisimmistä haasteista saavutettavuuden ja käytettävyyden suhteen.
Hanke tuotti yrityksille työkaluja ja menetelmiä digipalveluiden saavutettavuuden kehittämiseksi. Työkaluja tuotettiin yhteensä kahdeksan (8) erilaista sisältöä omaavaa ja erilaista menetelmää. Osa työkaluista painettiin myös kirjasina, osa vain digitaalisena. Työkalut ovat ladattavissa theseus.fi -tietokannasta.
Välittömänä tuloksena hankkeella saatiin kasvatettua yritysten tietoisuutta ja osaamista digipalvelujen saavutettavuuteen liittyen. Moni yritys kehitti hankkeen tuella digipalveluitaan ja sisällöntuotantoaan, joka vaikuttaa pitkällä tähtäimellä yrityksen tuotteiden/palvelujen menekkiin ja sitä kautta yritysten liiketoiminnan menestymisen mahdollisuuksiin. Hanke lisäsi yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa yhteiskunnassa edesauttamalla, että kaikilla on pääsy digitaalisiin palveluihin mahdollisista fyysisitä tai muista rajoitteista huolimatta.