![]() |
![]() |
Hankekoodi: A77465
Hankkeen nimi: Liikkuva 5G laboratorio
Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 30.4.2021 ja päättyy 30.6.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: PROXION PLAN OY
Organisaatiotyyppi: Keskisuuri yritys
Y-tunnus: 2261569-8
Jakeluosoite: Ratamestarinkatu 7 A
Puhelinnumero: +358440882216
Postinumero: 00520
Postitoimipaikka: HELSINKI
WWW-osoite: www.proxion.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Savolainen Timo
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toimitusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358440882216
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeessa kehitetään prototyyppi liikkuvasta radioverkon ja paikkatiedon mitta-ajoneuvosta rautatieympäristöön
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 247 660
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 238 310
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 247 660
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 238 310
Maakunnat: Etelä-Savo
Seutukunnat: Pieksämäen
Kunnat: Pieksämäki
Jakeluosoite: Myllykatu 12
Postinumero: 76101
Postitoimipaikka: PIEKSÄMÄKI
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 8 | 7 |
Uudenlaisella liikkuvalla mittauslaboratoriolla vaikutetaan välittömästi siihen, että vältetään raskaiden, junan alustalle rakennettujen mittausyksiköiden käyttö. Välillisesti edesauttaa uuden rautateiden liikenteenhallinnan (ERTMS) kehittämistä, koko raideliikenteen kapasiteetin nostoa ja nain kestävää kehitystä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 8 | 9 |
kts edellinen | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 8 |
kts edellinen | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 8 | 8 |
kts edellinen | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 7 | 8 |
kts edellinen | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
kts edellinen | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 4 | 9 |
Hankkeen aikana syntyy kokonaan uusia, mittaamiseen ja paikantamiseen liittyviä sovelluksia ja ratkaisuja. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Proxion on kehittänyt ja rakentanut liikkuvan 5G-mittalaboratorion, jolla tuotetaan yksityiskohtaista radioverkon ja paikannuksen mittaustietoa rautatieverkolta sekä helpotetaan ja nopeutetaan ERTMS-järjestelmien integraatiotestausta ja käyttöönottoa. Liikkuvalla 5G-laboratoriolla on mahdollista testata ja mitata kaupallisten 5G (ja tulevaisuudessa 6G)-radioverkkojen kuuluvuutta Väyläviraston hallinnoimalla julkisella rataverkolla sekä yksityisraiteilla. 5G-mittalaboratorio on varustettu sekä perinteisillä kumi- että kiskoille soveltuvilla kiskopyörillä. Näin liikkuminen eri rataosuuksien välillä on mahdollista sekä maanteitä että raiteita pitkin olemassa oleva liikenne huomioiden. Liikkuva laboratorio on varustettu monipuolisella mittauslaitteistolla, joka mahdollistaa useita eri mittauksia, kuten häiriömittaukset eri taajuusalueilta, kapasiteetin ja tietoliikenteen laatumittaukset sekä paikannusjärjestelmien laatumittaukset, kuten kuuluvuus- ja paikannusvirhemittaukset. Liikkuva mittauslaboratorio mahdollistaa uuden ERTMS-järjestelmän käyttöönottotestaukset jo varhaisessa vaiheessa. Laboratorion helppo siirrettävyys mahdollistaa joustavat testaukset. Mahdollisia testauskohteita on mm. varhaiset integraatiotestit, baliisit ja radioyhteydet. vaihtotyöt, häiriötilanteet Olemme olleet vahvasti mukana Väyläviraston ja Fintrafficin Digirata-hankkeessa sen alusta alkaen. Digirata tähtää junien turvalliseen ja tehokkaaseen liikennöintiin. Tavoite on, että Suomi ottaisi käyttöön modernin radioverkkopohjaisen rautateiden kulunvalvontajärjestelmän koko rataverkolla 2040-luvulle mennessä. Samalla vanha järjestelmä korvataan EU-vaatimusten mukaisesti eurooppalaisella järjestelmällä (ERTMS, European Rail Traffic Management System). Seuraavaksi Digiradan kehitys- ja verifiointivaiheessa testataan uusia 5G-pohjaisia tiedonsiirtoratkaisuja.