![]() |
![]() |
Hankekoodi: A77236
Hankkeen nimi: 6Aika: Kasvun ekosysteemit KESY 2 - kaupunki kokeilualustana
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.7.2021 ja päättyy 30.6.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Turun kaupunki
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0204819-8
Jakeluosoite: Vanha Suurtori 7
Puhelinnumero: 0505590239
Postinumero: 20100
Postitoimipaikka: Turku
WWW-osoite: http://www.turku.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anna-Mari Sopenlehto-Jokinen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 5590239
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Nykytilanteessa kasvuhakuisilta yrityksiltä puuttuu koostettua tietoa kaupungin tarjoamista mahdollisuuksista TKI-yhteistyöhön. Erilaiset kaupungin toteuttamat kehityshankkeet tarjoavat mahdollisuuksia, mutta tarjonta on hajanaista, pistemäistä ja vaikeasti tavoitettavaa yrityksille.
Hankkeen tavoitteena on, että Kasvun ekosysteemit KESY 2-kaupunki kokeilualustana -hanke hyödyntää 6Aika-strategian kärkihankkeissa (Avoin data ja rajapinat, Avoimet innovaatioöausta ja Avoin osallisuus ja asiakkuus) ja piloteissa aikaansaatuja hyviä käytänteitä ja toimintamalleja kokeilutoiminnasta ja rakentaa niiden pohjalta kokoavan ja kaupunkien tarpeisiin räätälöidyn kokeilualustan yritysten kokeiluille.
Hankkeen toimenpiteet on jaettu neljään työpakettiin: materiaalipankki, kokeilualustat/uudet testbedit, valmennus - yritysten kokeiluosaamisen vahvistaminen ja viestintä ja markkinointi. Hankkeen toimenpiteiden lähtökohtana on yrityslähtöisyys.
Hankkeessa syntyvät systematisoidut kokeilualustat/testbed-mallit auttavat yrityksiä tuomaan parempia tuotteita markkinoille nopeammin ja kaupunkia tuomaan asukkaille uusia palveluja yhteisesti sovituin pelisäännöin.
Yritysten osallistuminen kokeiluihin edellyttää sukupuolten tasavertaisten osallistumismahdollisuuksien varmistamista ja edistämistä. Hankkeessa voidaan kiinnittää huomiota toimialojen perinteiset sukupuolirajat ylittävään toimintaan kannustamiseen, joka auttaa synnyttämään uudenlaisia ideoita. Innovaatioiden kehittyminen tulee kasvattamaan sekä nais- että miesyrittäjien liiketoimintamahdollisuuksia. Yritysyhteistyössä pyritään varmistamaan sukupuolten tasavertainen osallistuminen seuraamalla toimintoihin osallistumista sukupuolen mukaan ja tarvittaessa painottamalla kohderyhmäviestintää. Hankkeessa pidetään esillä periaatetta, jonka mukaan monimuotoinen yhteisö tukee innovatiivisten ideoiden syntymistä. Tämä huomioidaan suunniteltaessa hankkeen toimenpiteitä ja viestintää sekä seurantatietoja.
Hankkeessa tuetaan korkeatasoiseen osaamiseen ja teknologiaan sekä digitalisaatioon perustuvan liiketoiminnan kehitystä, joka luo vähähiilisiä ja jakamistalouteen liittyviä ratkaisuja. Hankkeessa tuetaan myös liiketoiminnan kasvua kuutoskaupunkien alueilla kehittämällä innovaatio- ja tutkimustoimintaa aktivoivia kokeiluja hankkeessa tuotettavien testbed-sivustojen kautta. Yhteistyö kaupunkien välillä vahvistaa sekä alueellista että kansallista elinkeinorakennetta luoden uusia työpaikkoja sekä vakaata yritystoimintaa. Yrityksille tarjotaan tietoa kokeiluista ja innovaatioyhteistyöstä yhteiskehittämistyöpajoissa, webinaareissa ja yritysvalmennuksissa. Yritykset tulevat saamaan parempaa tietoa ja palvelua yhden kanavan/testbed-sivuston kautta kasvun tukemiseksi ja vauhdittamiseksi mm. innovaatioekosysteemien ja kansallisen verkottumisen kautta.
Hankkeessa edistetään siis yritysten liiketoimintaa, mikä on avain Suomen positiiviseen talous- ja työllisyyskehitykseen. Erityisesti pitkällä aikavälillä työllisyyskehitys luo hyvinvointia myös välillisesti verotulojen kautta.
Hankkeen kohderyhmiä ovat kokeilualustoilla toimimisesta hyötyvät yritykset.
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat kaupunkien yritysyhteistyöstä vastaavat tahot, kaupunkien elinkeinopalvelut, kaupungin kehittämistoiminnan henkilöt, TKI-toimijat ja muut kokeilualustojen tarjoajat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 138 904
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 118 199
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 207 320
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 176 417
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa, Uusimaa, Varsinais-Suomi
Seutukunnat: Helsingin, Turun, Oulun
Kunnat: Oulu, Turku, Vantaa
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 5 |
Hankkeessa tuetaan korkeatasoiseen osaamiseen ja teknologiaan perustuvan liiketoiminnan kehitystä, joka luo luonnonvaroja kestävästi hyödyntäviä ratkaisuja. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 5 |
Hankkeessa tuetaan korkeatasoiseen osaamiseen ja teknologiaan sekä digitalisaatioon perustuvan liiketoiminnan kehitystä, joka luo vähähiilisiä ja jakamistalouteen liittyviä ratkaisuja. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 2 |
Liiketoiminnan kehittymisen myötä syntyvät uudet ratkaisut voivat auttaa vähentämään ympäristön kuormitusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 2 | 5 |
Hankkeessa tuetaan mm. meriliikenteen ratkaisuja kehittäviä yrityksiä. Uudet ratkaisut voivat vaikuttaa positiivisesti vesistöjen kuormitukseen erityisesti pitkällä aikavälillä. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hanke ei liity Natura2000 -ohjelman kohteisiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 3 | 5 |
Hankkeessa tuetaan liiketoiminnan kehitystä, mikä voi tuottaa uusia digitaalisia ja kiertotalouteen liittyviä ratkaisuja. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 2 | 3 |
Hankkeessa tuettavat yritykset voivat tuottaa uusia digitaalisia, uusiutuvien energialähteiden hyödyntämistä, tukevia ratkaisuja. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 9 |
Hankkeessa tuetaan liiketoiminnan kasvua kuutoskaupunkien alueilla kehittämällä innovaatio- ja tutkimustoimintaa aktivoivia kokeiluja. Yhteistyö kaupunkien välillä vahvistaa sekä alueellista että kansallista elinkeinorakennetta luoden uusia työpaikkoja sekä vakaata yritystoimintaa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 7 | 9 |
Yrityksille tarjotaan tietoa kokeiluista ja innovaatioyhteistyöstä. Yritykset tulevat saamaan parempaa tietoa ja palvelua kasvun tukemiseksi ja vauhdittamiseksi mm. innovaatioekosysteemien ja kansallisen verkottumisen kautta. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 4 | 6 |
Hankkeessa tuetaan yritysten kehitystoimintaa, mikä voi johtaa uusien digitaalisten, liikkumista ja logistiikkaa kehittäviä palveluiden, syntymiseen. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 4 | 8 |
Hankkeessa edistetään yritysten liiketoimintaa, mikä on avain Suomen positiiviseen talous- ja työllisyyskehitykseen. Erityisesti pitkällä aikavälillä työllisyyskehitys luo hyvinvointia myös välillisesti verotulojen kautta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 4 |
Hankkeessa edistetään yritysten liiketoimintaa sukupuoleen katsomatta. Hankkeen toimenpiteissä kiinnitetään huomiota sukupuolten tasa-arvon toteutumiseen. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 4 |
Hankkeessa tuetaan liiketoiminnan kehitystä kuutoskaupunkien yhteistyössä. Lisääntynyt yhteistyö kehittää yritysten alueellista yhdenvertaisuutta lisäämällä palveluiden saavutettavuutta yritysten maantieteellisestä sijainnista riippumatta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei koske hanketta. | ||
Ympäristöosaaminen | 4 | 7 |
Hankkeessa tuetaan korkeaan osaamiseen ja teknologiaan perustuvaa liiketoimintaa, mistä syntyy ympäristönäkökohtia huomioivia ratkaisuja ja uutta osaamista. |
Tarve hankkeen toteutukseen lähti siitä, että kasvuhakuisilta yrityksiltä puuttuu koostettua tietoa kaupunkien tarjoamista mahdollisuuksista TKI-yhteistyöhön. Kaupunkien kehityshankkeissa on mahdollisuuksia yhteistyölle, mutta tarjonnan tiedot ovat yritysten näkökulmasta hajanaisia ja vaikeasti tavoitettavia. Kasvun ekosysteemit 2 – kaupunki kokeilualustana -hanke rakensi kaupunkikohtaisia testbed-sivuostoja, joille koottiin tarpeelliset tiedot yrityksiä varten ja joka räätälöitiin kaupunkien tarpeisiin. Osahankkeiden toimintamalleja ja tuloksia jaettiin ja hyödynnettiin toisissa kaupungeissa soveltuvin osin: testbed-toiminnan määrittelyt ja mallinnus, yritysten kokemukset ja opit kokeilutoiminnan kehittämisessä, materiaalipankki ja sen sisällöt sekä luokittelut.
Testbed-sivustojen ja toimintamallin rakentamisessa hanke hyödynsi kokeilutoiminnan hyviä käytäntöjä ja toimintamalleja, joita on tuotettu jo aiemmin 6Aika-strategian kärkihankkeissa Avoin data ja rajapinnat, Avoimet innovaatioalustat ja Avoin osallisuus ja asiakkuus sekä muissa 6Aika-hankkeissa. Kasvun ekosysteemit 2 – kaupunki kokeilualustana -hankkeen työ täydensi kesäkuun lopussa 2021 päättyneen Kasvun ekosysteemit -hankkeen työtä ja tuloksia.
Hanke on ollut itsessään kokeilualustojen kokeilutoimintaa; erilaisia kokeilutoiminnan toteutusmalleja on testattu Turussa, Oulussa ja Vantaalla ja saatu kokemuksia erilaisista yhteistyömalleista monissa yhteisissä, osallistavissa työpajoissa. Tavoitteena on ollut kaupunkien kokeilupalveluiden asiakaslähtöisyyden parantaminen ja juurruttaminen osaksi kaupunkien palvelutarjontaa ja pysyvää toimintaa, jota voidaan hyödyntää jatkossa kaupunkikehittämisen hankkeissa ja toiminnoissa. Konkreettisena tavoitteena on ollut, että kaikki tarvittava tieto kokeiluista löytyy jatkossa yhdestä osoitteesta kaupunkien verkkosivuilla. Samalla halutaan jakaa kertynyttä osaamista eteenpäin ja hyödynnettäväksi. Tätä varten on laadittu Kokeilemisen opas kokeilutoiminnan järjestäjille: kunnille, kaupungeille ja TKI-toimijoille: KOKEILUT KUNNISSA JA KAUPUNGEISSA - Kokeilemisen opas kokeilutoiminnan järjestäjille: kunnille, kaupungeille ja TKI-toimijoille.
Kokeilutoiminnan ja testbed-alustojen toimintamallia on viety eteenpäin Ekosysteemisopimustoimijoille ja Innokaupunkiverkstolle ja työ jatkuu myös hankkeen jälkeen.