![]() |
![]() |
Hankekoodi: A77224
Hankkeen nimi: PriimaAvustaja: kotona asumista tukevien digitaalisten palveluiden vientipilotti
Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 22.4.2021 ja päättyy 22.8.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: OY FINNOSPACE LTD
Organisaatiotyyppi: Pieni yritys
Y-tunnus: 2490660-8
Jakeluosoite: Puutarhakatu 12
Puhelinnumero: +358503593878
Postinumero: 20100
Postitoimipaikka: TURKU
WWW-osoite: https://priima-avustaja.fi/
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Vesala Ville
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0505636663
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeella pyritään valmistelemaan ja pilotoinnin kautta käynnistämään digitaalisen kotona asumista tukevan (erityisesti ikääntyneet, huomioiden myös muut erityisryhmät) Priima-Avustaja palvelun vienti Espanjaan. PriimaAvustaja on Suomessa kehitetty digitaalinen ratkaisu, joka pyrkii kokonaisvaltaisesti tukemaan ikääntyneiden itsenäistä asumista ja hyvinvointia. Espanjassa tarve tämän kaltaiselle ratkaisulle on merkittävä, erityisesti väestön ikääntyess ja digitaalisen saavuttavuuden ollessa vielä heikkoa ikääntyneiden keskuudessa. Samalla vietävä ratkaisu tukee palveluiden digitalisoitumista.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 37 830
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 35 096
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 37 830
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 35 096
Maakunnat: Varsinais-Suomi
Seutukunnat: Turun
Kunnat: Turku
Jakeluosoite: Puutarhakatu 12
Postinumero: 20100
Postitoimipaikka: TURKU
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 1 | 4 |
Digitalisaatio vähentää materian kulutusta ja ympäristöön kohdistuvaa rasitusta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 4 |
Digitalisaatio ja etäpalvelut vähentävät logistiikan ja liikkumisen aiheuttamia kasvihuonepäästöjä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 2 |
Palveluiden digitalisointi tukee materiaalinkäytön kestävyyden parantamista vähentäen samalla jätettä | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 2 |
PriimaAvustajan käyttöönotto vähentää tarvetta omaisten ja hoitajien liikkumiselle. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 4 |
Palveluiden saavutettavuuden paraneminen ja erityisryhmien tarpeet huomioivat ratkaisut edistävät esteellisten ryhmien pääsyä palveluiden piiriin. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 3 |
Palveluiden tuominen erityisryhmien saataville parantaa palveluiden saavutettavuutta estyneille ja digitalisaatioon tottumattomille ryhmille. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeen tavoitteena oli valmistella ja pilotoinnin kautta käynnistää digitaalisen kotona asumista tukevan Priima-Avustaja palvelun vienti Espanjaan. PriimaAvustaja on Suomessa kehitetty digitaalinen ratkaisu, joka pyrkii kokonaisvaltaisesti tukemaan ikääntyneiden itsenäistä asumista ja hyvinvointia. Samalla pyrittiin ratkaisun viennin kautta tukemaan palvelupolkujen digitalisoitumista (omat, yhteistyökumppanit). Projektin aikana toiminta eteni suunnitellun mukaisesti ja hankkeelle määritellyt tavoitteet onnistuttiin saavuttamaan korona-pandemian pitkittymisestä huolimatta. Epävarmoina aikoina suoritettu hankevalmistelu oli vaikeuttanut tiettyjen asioiden arviointia ja suunnittelua ennalta, minkä takia jouduttiin tekemään tarkennuksia aikataulun ja kustannuspaikkajaon osalta muutoshakemuksella. Tämän ohella hankkeen aiheuttamat kustannukset palkkakulujen osalta ylittivät palkkakuluihin suunnitellun kustannuksen eli suunniteltua suurempi osuus hankkeen kustannuksista kohdistui palkkakuluihin. Projektissa suoritettiin pilotointia kohdemarkkinassa ja tässä pilotoinnissa havaitut kehityskohteet onnistuttiin viemään osaksi sovellusta. Projektin avulla sovellus onnistuttiin mukauttamaan palvelemaan entistä tehokkaammin kohdemarkkinan asiakkaiden tarpeita.