![]() |
![]() |
Hankekoodi: A77125
Hankkeen nimi: Älykäs merilogistiikka Satakunnassa
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2021 ja päättyy 31.7.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2388924-4
Jakeluosoite: PL 1001
Puhelinnumero: 0447103451
Postinumero: 28101
Postitoimipaikka: Pori
WWW-osoite: http://www.samk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hanna Kajander
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447103283
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hanke hakee ratkaisuja Satakunnan kestävän kasvun ohjelman ”Meriosaaminen, logistiikka ja huoltovarmuus” -kokonaisuudessa esille nostettuihin kolmeen tarpeeseen:
1. Satakunnan elinkeinoelämä tarvitsee kustannustehokkaita, turvallisia ja toimivia logistisia ketjuja ja liikenneyhteyksiä. Meriväylät ja mantereen jatkoyhteydet ovat satamien kannalta keskeisiä. Meriväylät ovat Satakunnalle merkittävä reitti maailmalle.
2. Teollisuuden kilpailukyvyn parantaminen edellyttää digitalisaation hyödyntämistä kuljetusmuotojen kehittämisessä. Vientiteollisuuden tueksi tarvitaan tulevaisuudessakin turvallinen, kilpailukykyinen ja ympäristöystävällinen logistiikkaketju.
3. Ympäristölainsäädännön kiristyvät vaatimukset edellyttävät logistiikkaketjun kokonaisvaltaista ymmärrystä, joka saavutetaan tarkastelemalla merenkulkua kiinteänä osana laajempaa tiedonkulun ja toimintojen kokonaisuutta.
Ohjelman mukaan tarpeiden ratkaisemisen osalta ensimmäisiä askeleita ovat Merilogistiikan tutkimuskeskuksen käynnistäminen ja laajan selvitystyön tekeminen. Tämä hanke toteuttaa esitetyn laajan selvitystyön.
Hanke tavoittelee erityisesti seuraavia konkreettisia tuloksia:
1. Kehittyneen merilogistiikan prosessin ymmärtäminen ja määrittäminen Satakunnan teollisuuden hyödynnettäväksi. Digitalisaatiota hyödyntävissä prosesseissa teknologia muokkaa ihmisen roolia ja kuljetusketjun rakennetta.
2. Satakunnan teollisuudelle kehitetty logistisen prosessin riskienhallintamalli ja rakenteellinen viitekehys. Hankkeen tulokset paljastavat tehokkaasti Itämeren alueen logistiikkaketjujen kehityskohteet.
3. Laajasti sovellettavissa oleva kehittynyt merilogistiikan kuljetusketju, joka mahdollistaa resurssitehokkaan ja ympäristöystävällisen tavaraliikenteen. Teknologiaa hyödyntävä tiedonsiirto ja kuljetusprosessin ennustettavuus minimoivat ympäristön kuormittumisen ja optimoivat ajankäyttöä.
Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat logistiikkaketjun kehittämistä tavoittelevat satakuntalaiset yritykset. Näitä ovat esimerkiksi materiaalivalmistajat, satamaoperaattorit, huolintayritykset, maakuljetusyritykset, laivayhtiöt, logistiikkapalveluiden tarjoajat, varastointiyritykset, tukkuliikkeet, kuriiriyritykset, tietohallintoyritykset, hankintayritykset ja digitalisten palveluiden tarjoajat.
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat logistiikkaketjun toimivuuden kannalta olennaiset viranomaistahot ja erityistehtävää toteuttavat valtionyhtiöt. Näitä ovat esimerkiksi Väylävirasto, Liikenne- ja Viestintävirasto Traficom, Tulli, Finnpilot Pilotage Oy, VTS Finland ja Huoltovarmuuskeskus. Myös logistiikan ja kuljetuspalveluiden koulutuksentarjoajat kuuluvat välillisiin kohderyhmiin.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 130 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 130 000
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 162 500
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 162 500
Maakunnat: Satakunta
Seutukunnat: Pohjois-Satakunnan, Rauman, Porin
Kunnat: Rauma, Kokemäki, Merikarvia, Harjavalta, Pomarkku, Ulvila, Säkylä, Kankaanpää, Huittinen, Siikainen, Pori, Nakkila, Eura, Karvia, Jämijärvi, Eurajoki
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ei vaikutusta hankkeessa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta hankkeessa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta hankkeessa. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta hankkeessa. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta hankkeessa. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 4 | 4 |
Laajasti sovellettavissa oleva kehittynyt merilogistiikan kuljetusketju, joka mahdollistaa resurssitehokkaan ja ympäristöystävällisen tavaraliikenteen. Teknologiaa hyödyntävä tiedonsiirto ja kuljetusprosessin ennustettavuus minimoivat ympäristön kuormittumisen ja optimoivat ajankäyttöä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta hankkeessa. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 8 |
Teollisuudelle löydetään uusia datatalouden ja vähähiilisyyden ratkaisuja ja niihin liittyviä liiketoimintamahdollisuuksia meriliikenteen päästöjen vähentämiseksi ja liikennepalvelujen digitalisoimiseksi. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta hankkeessa. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 7 | 7 |
Teollisuuden kilpailukyvyn parantaminen edellyttää digitalisaation hyödyntämistä kuljetusmuotojen kehittämisessä. Vientiteollisuuden tueksi tarvitaan tulevaisuudessakin turvallinen, kilpailukykyinen ja ympäristöystävällinen logistiikkaketju. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta hankkeessa. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta hankkeessa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta hankkeessa. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta hankkeessa. | ||
Ympäristöosaaminen | 5 | 5 |
Ympäristölainsäädännön kiristyvät vaatimukset edellyttävät logistiikkaketjun kokonaisvaltaista ymmärrystä, joka saavutetaan tarkastelemalla merenkulkua kiinteänä osana laajempaa tiedonkulun ja toimintojen kokonaisuutta. Hankkeen tuloksena saadulla kehittyneellä merilogistiikan kuljetusketjulla mahdollistetaan resurssitehokas ja ympäristöystävällinen tavaraliikenne. |
Älykäs merilogistiikka Satakunnassa -hankkeen (myöh. ÄlyMeri) ideointi käynnistettiin Satakunnan ammattikorkeakoulussa 2020. Virallisesti hanke käynnistyi 1.4.2021 paitsi tuottamaan kokonaisvaltaista ymmärrystä merilogistiikasta ja siihen vaikuttavista tekijöistä myös osoittamaan kehityskohteita, joihin panostamalla satakuntalainen teollisuus ja logistiikkaketjussa toimivat yritykset voivat kehittää ja tehostaa toimintaansa.
ÄlyMeri-hanke tuki teemoja, joita esitettiin Satakuntaliiton 2020 julkaisemassa Kasvun mahdollisuus – Satakunnan tavoitteet ja toimenpiteet koronapandemiasta toipumiseen ja uuteen kasvuun -loppuraportissa. Hankkeessa haettiin ratkaisuja erityisesti kolmelle seuraavalle siinä esitetylle päätavoitteelle:
”1. Kehittyneen merilogistiikan prosessin ymmärtäminen ja määrittäminen Satakunnan teollisuuden hyödynnettäväksi. Digitalisaatiota hyödyntävissä prosesseissa teknologia muokkaa ihmisen roolia ja kuljetusketjun rakennetta.” Tähän tavoitteeseen päästiin keräämällä valitun käyttötapauksen (mäntypuun kuljetusketju raaka-aineena ja valmiina tuotteena metsästä satamaan) kautta kattavasti aineistoa kuljetusketjun eri toimijoilta erityisesti tiedonjaon ja ketjun toimivuuden näkökulmasta.
”2. Satakunnan teollisuudelle kehitetty logistisen prosessin riskienhallintamalli ja rakenteellinen viitekehys. Hankkeen tulokset paljastavat tehokkaasti Itämeren alueen logistiikkaketjujen kehityskohteet.” Riskienhallintamalli kehittyi lopulliseen muotoonsa keväällä 2023, kun aineistoa oli kerätty ja analysoitu. Työpajojen, kyselyjen ja haastattelujen avulla koottujen tietojen pohjalta analysoitiin monipuolisesti kuljetusketjun toimivuutta eri toimijoiden näkökulmasta. Ulkopuolinen asiantuntijapalvelu edesauttoi kokonaisvaltaisen riskienhallintamallin luomisessa sekä kehityskohteiden havaitsemisessa. Pääasialliset logistisen prosessin kehityskohteet ovat tiedonkulku, prosessin ennustettavuus, odotusaikojen vähentäminen ja työssä uuupumisen välttäminen.
”3. Laajasti sovellettavissa oleva kehittynyt merilogistiikan kuljetusketju, joka mahdollistaa resurssitehokkaan ja ympäristöystävällisen tavaraliikenteen. Teknologiaa hyödyntävä tiedonsiirto ja kuljetusprosessin ennustettavuus minimoivat ympäristön kuormittumisen ja optimoivat ajankäyttöä.” Riskienhallintamalli sekä systeemiteoreettinen tarkastelu ja aineiston analysointi nostivat esille pullonkauloja, joiden ratkaiseminen ja sitä kautta todellisten hyötyjen realisoituminen esimerkiksi mm. vihreän teeman tavoitteiden mukaisesti edellyttää, että koko ketju toimii ja puhaltaa yhteen hiileen yli omien välittömien intressien. Huomion arvoista on, että haastatteluissa, kyselyissä ja muun kerätyn aineiston perusteella yhden yksittäisen toimijan tai prosessin osan pettäminen ei merkitse koko ketjun epäonnistumista. Analyysi paljasti puutteita tiedonkulussa ja tiedonjaon alustojen saatavuudessa. Tietoa on, mutta se on pirstaloitunutta ja siiloutunutta rajallisten käyttäjämäärien hyödynnettäväksi. Tiedonkulussa kiinnostava yksityiskohta on jako kahden tyyppiseen tietoon: olosuhdetietoon ja prosessin tilannetietoon. Molemmissa havaittiin parantamisen mahdollisuuksia.
ÄlyMeri-hanke käynnistyi kesken koronapandemiaa. Tällä oli vaikutusta hankkeen toteutukseen ja toteutustapaan, mutta hankkeen konkretia, tavoitteet ja tulokset toteutuivat halutussa laajuudessaan. Mallinnettu logistiikkaketju avaa käyttötapauksen kautta prosessin eri osien ja tekijöiden keskinäisiä suhteita. Satakuntalaisella teollisuudella on käytettävissä laajasti hyödynnettävissä oleva ja skaalautuva riskienhallintamalli. Hyödyntämällä riskienhallintamallia ja kehittämällä sen esille nostamia toimintoja voidaan aiempaa paremmin keskittyä todellista hyötyä tuottaviin kehitystoimenpiteisiin. Esimerkiksi yhtenäistämällä digitaalisia työkaluja ja sujuvoittamalla tiedonkulkua (oikealle ihmiselle oikeaan aikaan) kuljetusketjussa tapahtuvia ennakoimattomia viiveitä voidaan minimoida ja toisaalta vähentää tyhjiä ajoja. Tämä tukee resurssitehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää tavaraliikennettä sekä lisää ennustettavuutta.