![]() |
![]() |
Hankekoodi: A77059
Hankkeen nimi: Vastuullisuusviestinnästä lisäarvoa liiketoimintaan - VALUE
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2021 ja päättyy 31.3.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Lapin liitto
Hakijan virallinen nimi: Lapin ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2528792-5
Jakeluosoite: Jokiväylä 11C
Puhelinnumero: 020 798 6000
Postinumero: 96300
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: http://www.lapinamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Raasakka Eija Riitta
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 7098160
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena matkailun pk-yritysten liiketoiminnan kehittäminen, kasvun ja kilpailuedun tukeminen sekä vastuullisuusosaamisen lisääminen. Tätä kautta yrityksen resilienssi eli markkinoilla tapahtuvien muutosten sietokyky, kasvaa. Hanke tukee lappilaisten yritysten ja alueiden veto- ja pitovoimaa vahvistamalla niiden mahdollisuuksia tuoda digitaalisesti esille vastuullisuustoimenpiteitä.
Hankkeen tavoitteena on tukea lappilaisten matkailuyritysten kestävää yritystoimintaa ja kasvua digitaalista vastuullisuusviestintää kehittämällä. Tavoitteena on luoda digitaalisen vastuullisuusviestinnän arvioinnin malli, jolla matkailuyritys pystyy tarkastelemaan, arvioimaan ja mittaamaan toimintaansa liittyvää vastuullisuusviestintää ja edelleen kehittämään sitä.
Hankkeen toimenpiteet ovat
1. Rakennetaan vastuullisuusviestinnän tietoperusta. Määritellään keskeiset käsitteet ja olemassa olevat kehittämisohjeistukset ja työkalut sekä hankkeet.
2. Tehdään pilotointialueiden ja -yritysten lähtötilakartoitus
3. Kehitetään arviointimalli, pilotoidaan arviointimalli
4. Julkaistaan arviointimalli
5. Julkaistaan kaksi artikkelia hankkeen vastuullisuusviestinnän prosessista
6. Tehdään julkaisualusta (hub)
7. Tehdään julkaisualustan elinkaarisuunnitelma
Hankkeen tulokset ovat
1. Raportti, joka sisältää selvityksen vastuullisuusviestinnän tietoperustaksi sekä pilottialueiden lähtötilakartoitukset ja kehittämisehdotukset.
2. Dokumentaatio arviointimallista, sen pilotoinnista ja elinkaarisuunnitelmasta sekä kaksi artikkelia vastuullisuusviestinnän prosessista.
lappilaiset pk-matkailuyritykset
lappilaiset matkailun alueorganisaatiot
Lapin matkailun ekosysteemi,
Vastuullisen matkailun verkosto
Visit Finland
Kaupungit ja kunnat
Korkeakoulut
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 79 408
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 79 408
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 97 260
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 98 260
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Kemi-Tornion
Kunnat: Keminmaa, Tornio, Simo, Kittilä, Tervola, Kemi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 10 |
Vastuullisuusviestinnän keskeinen osa-alue. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 5 |
Sisällytetään arviointimalliin. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 5 |
Sisällytetään arviointimalliin. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 5 |
Sisällytetään arviointimalliin. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 0 |
Vastuullisuusviestinnän keskeinen osa-alue. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 5 |
Tuotteiden ja palveluiden vastuullisuudesta viestiminen, ei varsinainen tuotekehitys | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 5 |
Sisällytetään arviointimalliin. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 10 |
Vastuullisuusviestinnän keskeinen osa-alue. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeen tavoitteena oli tukea lappilaisten matkailuyritysten kestävää yritystoimintaa ja kasvua digitaalista vastuullisuusviestintää kehittämällä. Tavoitteena oli luoda digitaalisen vastuullisuusviestinnän arvioinnin malli, jolla matkailuyritys pystyy tarkastelemaan, arvioimaan ja mittaamaan toimintaansa liittyvää vastuullisuusviestintää ja edelleen kehittämään sitä.
Matkailuyrityksille kehitettiin itsearviointityökalu, jolla yritykset pystyvät arvioimaan oman digitaalisen vastuullisuusviestintänsä tilaa. Itsearvioinnin tueksi työkalu antaa ohjeita ja vinkkejä vastuullisuusviestinnän kehittämiseksi. Itsearviointityökalu rakennettiin ja on julkaistu Lapin AMKin ylläpitämällä sivustolla https://blogi.eoppimispalvelut.fi/value/. Työkalu on sekä suomeksi että englanniksi.
Sivustolla on lisäksi aiheeseen liittyviä webinaaritallenteita, artikkeleita ja julkaisu Digitaalinen vastuullisuusviestintä. Tietoperusta lappilaisten matkailuyritysten vastuullisuusviestinnälle digitaalisissa kanavissa. 2022. Koivunen, Häikiö.