![]() |
![]() |
Hankekoodi: A77045
Hankkeen nimi: Pieksämäen seudun älykkään liikkumisen kehittämishanke
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 4.1.2021 ja päättyy 31.12.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Pieksämäen kaupunki
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 2048903-4
Jakeluosoite: PL 125
Puhelinnumero: 0445883223
Postinumero: 76101
Postitoimipaikka: Pieksämäki
WWW-osoite: http://www.pieksamaki.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pekkka Häkkinen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kaavoituspäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0445883223
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeella edistetään Pieksämäen matkakeskuksen kehittämistä vähähiilisen liikkumisen keskukseksi niin, että se yhdistää eri liikennemuodot toisiinsa ja lisää kestävien liikkumismuotojen (julkinen- ja kevytliikenne) käyttöä hyödyntäen uusia älykkään liikkumisen ratkaisuja.
Tavoitteena on kehittää joukkoliikenteen ja kevyenliikenteen digitaalisia tietopalveluja niin, että ne helpottavat käyttäjiä sekä lisäävät julkisen- että kevyenliikenteen käyttöä. Ensimmäisenä osiona selvitetään paikallisliikenteen digilippumahdollisuus omana sovelluksena tai liittymällä osaksi toisen palvelutarjoajan kokonaisuutta. Toisena asiana edistetään älynäyttö- ja älyaistijärjestelmän kehittämistä opastukseen. Pysäköintipaikkavarausten sekä kaupunkipyörän vuokrauksen digitaalisen maksujärjestelmän kehittämistä yhdessä paikallisten palvelutarjoajien kanssa. Kolmantena asiana suunnitellaan asematunnelin älykästä valaistusta liikenneturvallisuuden parantamiseen ja kevyenliikenteen käytön edistämiseen. Työn tuloksena on digitaalinen kosketusnäyttöjärjestelmä, digitaalinen maksujärjestelmä ja asematunnelin älyvalaistus. Työn tulokset toteutuvat aseman alueen investointihankkeessa, jossa rakennetaan em. järjestelmät.
Kohderyminä on julkista liikennettä harjoittavat yhtiöt, taksiliikennöitsijät, liikenteen älyratkaisuja kehittävät yrittäjät, kaupat, tapahtumajärjestäjät, oppilaitokset ja alueen palvelujen käyttäjät. Merkittäviä asiakasryhmiä ovat mm. alueen opiskelijat, matkailijat, asemaa käyttävät matkustajat ja risteysasemalla junaan tai muuhun liikkumisvälineeseen vaihtavat matkustajat.
Hankkeesta hyötyvät alueen yrittäjät ja kaupallisten palvelujentuottjat. Hankkeella pyritään parantamaan vaikutusalueella olevia liikkumispalveluja. Yhtenä merkittävänä kohderyhmänä on Keski-Savon vaikutusalueelta tulevat ja sinne menevät matkustajat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 396 792
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 286 586
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 495 990
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 358 233
Maakunnat: Etelä-Savo
Seutukunnat: Pieksämäen
Kunnat: Pieksämäki
Jakeluosoite: Asemakatu 2
Postinumero: 76100
Postitoimipaikka: Pieksämäki
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 8 | 9 |
Hankkeella parannetaan julkisen liikkumisen ja kevyenliikenteen toimintaedellytyksiä. Tällä vähennetään liiketeen aiheuttamia päästöjä ja verkoistoille aiheutuvaa kulutusta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 9 | 9 |
Aseman seudun kehittäminen ja siten raideliikenteen käytön lisääminen on ilmastoteko. Junan hiilidioksidipäästöt ovat moottoroidusta liikennevälineistä pienimmät henkeä kohden. Liikenne tuottaa viidenneksen kasvihuonekaasuista, josta raideliikenne on vain prosentin luokkaa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 8 | 8 |
Viheralueiden avulla alueelle tulee uusi urbaanin puistomainen alue. Lisätäään puita ja viheralueita, mikä tuo edullisesti puoleensavetävää ilmettä. Täysikokoinen puu on kasvaessaan sitonut yhteensä 5000 ajokilometrin verran hiiltä. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 8 | 9 |
Viheralueille suunnitellaan vettäläpäiseviä pintoja. Pysäköintialueilta hulevedet ohjataan asfaltilta istutuksille. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Kohde ei ole Natura 2000 - ohjelman alueella. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 7 | 7 |
Jätehuolto tai materiaalien uusiokäyttö eivät sisälly hankkeen teemoihin. Hankkeessa huomioidaan haitalliset aineet ja pilaantuneet maa-ainekset. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 8 | 8 |
Hanke edistää liikkumisen energiatehokkuutta ja vähentää päästöjä. Hanke ei suoraan vaikuta energialähteiden valintaan. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 9 | 8 |
Alueen yrityksillä on mahdollisuus osallistua joukkoliikenteen, kevyenliikenteen tietopalveluiden kehittämiseen. Alueen yrityksillä on mahdollisuus kehittää uusia helposti käytettäviä älykkään liikkumisen tieto- ja maksualustoja tai luomalla yhteyssovelluksia jo olemassa oleviin tietoalustoihin. Alueelle sijoittuvat yritykset voivat profiloitua ympäristöystävällisiksi koska matkaketju alueelle toimii joukko ja kevyellä liikenteellä. Alueella olevat tai alueelle tulevat yritykset voivat laajentaa palvelujaan pyörävuokraamo ja pyörähuolto palveluihin sekä digitaalisten tietoalustojen ylläpitoon. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 8 |
Hankkeella edistetään teknologia- ja palveluosaamista. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 10 | 9 |
Hankeella edistetäään älykästä liikkumista. Alueelle suunnitellan viihtyisä ja turvellinen liikkumisympäristö, joka on helppokäyttöinen ja vähäpäästöinen. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 9 |
Älykäs liikkuminen lisää lyhyillä matkoilla kevyen liikenteen käyttöä. Lihasvoimin tapahtuva liikkuminen edesauttaa hyvään terveyteen ja vähentää näin terveydenhoitokuluja. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 9 | 9 |
Hanke edistää kaikkien ikäryhmien ja henkilöiden tasa-arvoista palvelujen saatavuutta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 8 | 8 |
Ei suoranaisia vaikutuksia yhteiskunnalliseen ja kultturiseen yhdenvartaisuuteen. | ||
Kulttuuriympäristö | 9 | 9 |
Hankkeella parannetaan alueen kulttuuriympäristön tilaa ja saavutettavuutta. Osa alueesta on valtakunnallista kulttuuriympäristöä RKY. | ||
Ympäristöosaaminen | 9 | 9 |
Hankkella edistetään älykkään liikkumisen tietoisuutta ja jalkauttamista käytäntöön. |
Hankkeessa suunniteltiin ja toteutettiin uusia liikkumisen palveluita järjestelmineen. Toimenpiteet
perustuvat pitkänaikavälin visioon, josta nopeasti toteutuskelpoiset osat toteutettiin tässä hankkeessa.
Toteutettuja toimenpiteitä olivat liikenneselvitykset sisältäen kaupunkipolkupyörä-, sähköpotkulauta-, yhteiskäyttöauto- ja liityntäpysäköintipalveluita koskevan selvityksen, kevyenliikenteen reitistön karttapalvelun luominen, aseman odostustilan junalippuuun yhdistetyn lukitusjärjestelmän toteuttaminen, asematunnelin älyaistijärjestelmän ja älykkään valaistus- ja varoitusjärjestelmän toteuttaminen.
Toteutetulla liikkumisen seurannalla ja kävijätutkimuksella edistetään sujuvaa liikkumista hyödyntämällä kerättyä tietoa liikennejärjestelyjen jatkokehittämisessä.
Kaupunkipyöristä tehtyy selvitykseen pohjautuen järjestetttiin kaupunkipyöräpalvelu koejaksoksi vuodelle 2023.
Kehittämishankkeen rinnalla toteutettiin lisäksi Pieksämäen seudun älykkäään liikkumisen investointihanke, jossa peruskorjattiin Pieksämäen asematunneli sekä sekä laajennettiin tunnelia jatkamalla sitä kevyenliikenteen läpikulun mahdollistavilla luiska-/katosrakenteilla.