![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76911
Hankkeen nimi: RUOKO
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2021 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Tampereen ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 1015428-1
Jakeluosoite: Kuntokatu 3
Puhelinnumero: 0294 5222
Postinumero: 33520
Postitoimipaikka: Tampere
WWW-osoite: https://www.tuni.fi/fi/tutustu-meihin/tamk
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Tiina Wickman-Viitala
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Lehtori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503119747
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
RUOKO -hankkeessa kehitetään kestäviä, älyominaisuuksin varustettuja, elintarviketurvallisia ja toimivia kiertotalouteen pohjautuvia materiaali-, pakkaus- ja kuljetusratkaisuja ruokatuotteiden ja valmisaterioiden ulosmyyntiin pirkanmaalaisten pk-yritysten kanssa. Hankkeen energia- ja kustannustehokkaat toimintamallit auttavat matkailu- ja ravintola-alan yrityksiä ja näihin liittyviä tahoja (mm. logistiikka, pakkausmateriaalitoimittajat ja -jalostajat, muotoilu, palveluntuottajat) koronan aiheuttamissa toimintaympäristön äkillisissä muutoksissa.
Hankkeessa tavoitteena on löytää kuluttajan kannalta toimivat kiertotalouteen pohjautuvat materiaali- ja pakkausratkaisut, parantaa älyominaisuuksien käyttäjäystävällisyyttä, helpottaa omavalvonnan seurantaa, selvittää ratkaisujen käyttäjäystävällisyyttä, ekologisuutta ja ekonomisuutta sekä kehittää aiheeseen liittyvää yhteistyötoimintaa Pirkanmaan alueella. Toimenpiteitä ovat mm. materiaalitutkimus, aineistonkeruu älyominaisuuksia hyödyntäen ja älyominaisuuksien hyödyllisyyden kartoitus, ratkaisujen arviointi elintarviketurvallisuuden, käytettävyyden, hiilijalanjäljen ja kustannusten näkökulmasta sekä työpajat ja seminaarit pk-sektorin yrityksille. Tuloksena on kuluttajaystävällinen ja kustannustehokas pakkausratkaisu, kotitalouksien lajitteluprosentti kasvu, ymmärrys ratkaisujen turvallisuudesta ja hyödynnettävyydestä, tiekartta ekologisesti ja taloudellisesti kestävistä, käyttäjäystävällisistä pakkaus- ja kuljetusratkaisuista sekä RUOKO-ekosysteemi, joka edesauttaa hiilineutraaliuden saavuttamista.
Pirkanmaalaiset pk-sektorin ruoka- ja elintarvikealan (elintarviketuottajat, ravintolat, lounasravintolat, suurtalouskeittiöt jne) sekä pakkausalan yritykset.
Muut pk-sektorin hankeaihioon liittyvät yritykset kuten logistiikkayritykset ja sovellusalustan tarjoavat yritykset (data, äly, seuranta).
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 173 976
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 141 971
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 289 960
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 236 619
Maakunnat: Pirkanmaa
Seutukunnat: Etelä-Pirkanmaan, Tampereen, Lounais-Pirkanmaan, Ylä-Pirkanmaan, Luoteis-Pirkanmaan
Kunnat: Tampere, Nokia, Valkeakoski, Virrat, Lempäälä, Pirkkala, Ikaalinen, Ylöjärvi, Sastamala
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 10 | 8 |
Hankkeen päätavoite on luoda kiertotalouteen perustuvia, hiilineutraaleja ratkaisuja ruokakuljetusketjuun. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 5 | 5 |
Hankkeen viestintä ja tulosten hyödyntäminen lisäävät ilmasto-osaamista kiertotaloutta promoten. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 6 |
Hankkeella on välillinen vaikutus kasvihuonekaasupäästöihin, kun siirrytään alkutuotannosta enenevissä määrin kierrätettyihin materiaaleihin ja kustannustehokkaisiin logistiikkaketjuihin. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 10 | 8 |
Kiertotalouteen keskittyvä hanke vähentää jätekuormaa ja parantaa materiaalin kestävyyttä sekä taloudellisesta että ympäristön näkökulmasta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaiktusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 8 |
Vaikutus on välillinen. Eko-innovaatioilla on mahdollista parantaa myös liiketoiminnan tuottavuutta. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 5 |
Hankkeessa voidaan ideoida yhteistä alustatalousmallia logistiikan ja tilausjörjestelmien suhteen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 3 | 8 |
Yksi hankkeen tavoite on parantaa logistiikkaketjuja älypakkausten avulla. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutusta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutusta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 4 |
Hankkeen tavoitteena on lisätä pakkausten kierrätettävyysinfon saavutettavuutta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 7 |
Hankkeella halutaan vaikuttaa väestön kierrätyskulttuuriin. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 8 |
Hankkeen seminaarit, työpaja, viestintä ja tulosten hyödyntämissuunnitelma levittävät ympäristöosaamista paitsi pk-sektorille, myös kuluttajille ja muille sidosryhmille. |
RUOKO –hanke oli kolmivuotinen (2021-2023). Hankkeen tavoitteena oli löytää kuluttajan kannatta toimivat kiertotalouteen pohjautuvat materiaali- ja pakkausratkaisut, selvittää ratkaisujen käyttäjäystävällisyyttä ja ekologisuutta sekä kehittää aiheeseen liittyvää yhteistyötoimintaa Pirkanmaan alueella. Hankkeen nettisivut ovat osoitteessa https://projects.tuni.fi/ruoko/ . Aluksi hankkeessa tehtiin nykyisten take away -pakkausten tilannekartoitus ja kerättiin mielipiteitä niiden käytettävyydestä ja kierrätettävyydestä ja materiaaleista, haastattelemalla noin kaksikymmentä take away -ruoka-annoksia toimittavaa yritystä. Hankkeen alkaessa koronarajoitukset olivat voimassa, ja siten tilaisuuksia järjestettiin joustavasti sekä etä- että lähitoteutuksena. Ensimmäisenä syksynä toteutettiin myös määrällinen e-lomake-kuluttajakysely. Vastauksia saatiin kaikkiaan 382. Näistä koottiin yhteenvetoraportti, joka on hankkeen nettisivuilla. Näissä taustakartoituksissa nousi esiin, että take away -pakkauksista useimmiten puuttuu kaikki materiaalitieto, kuinka lajitella. Hankkeessa suunniteltiin tarra, jonka tarkoituksellisesti toimisi take away -pakkauksen sinettinä (elintarviketurvallisuus, avaamaton pakkaus) sekä olisi värikooditettuna, sisältäisi sekä tekstiohjein sekä QR-koodilla varustettuna tiedot, kuinka annoksen nauttija osaisi lajitella aterioinnin jälkeen tyhjän pakkauksen (ruoan jäämät biojätteeseen, pakkaus tässä tapauksessa kartonkijakeeseen, toisessa pilotissa oli myös muovipakkaukselle oma tarra). Tarran suunnittelussa otettiin huomioon taustakartoituksen yhteydessä esiin nousseita kuluttajien vaatimuksia lajittelun informaation lisäämiseksi, lisäksi kyselyissä saatiin myös paljon tietoa siitä, millainen olisi ideaalinen take away -pakkaus.
Hankkeessa toteutettiin pilotteja, joissa testattiin jo olemassa olevaa take away -pakkausta, sekä QR-koodin sisältävää tarraa, joista oli kaksi versiota, sekä kartonki- että muovipakkauksille. Kaikkiaan pilotteja oli hankekauden aikana kuusi. Hankkeessa pilotoitiin myös ideaa, kuinka take away -annoksia voitaisiin toimittaa ilmateitse kuljettamalla niitä dronella. Tästä pilotista saadun datan avulla voitiin mallintaa ruoka-annoksen lämpötilan säilyvyys kuljetuksen aikana, pysyykö salaattiannos riittävän kylmänä tai lämmin ateria riittävän lämpöisenä terveysriskien kannalta, ja kuinka kauan, riippuen annoksen alkulämpötilasta sekä ulkolämpötilasta.
Osallistuneiden yritysten ymmärrys kiertotaloudesta lisääntyi. Yrityksen vastuullisuutta ja brändimielikuvaa viestivät myös valitut take away –pakkausratkaisut, joihin kuluttaja kiinnittää huomiota. Yritykset saivat tietoa QR-koodin merkityksestä lajittelua ohjaavana tekijänä tai huomion kiinnittämisenä take away –pakkauksen materiaaliin (muovi/kartonki). Erilaiset kuluttajan lajittelukäyttäytymiseen liittyvät pilotoinnit ja viestit saavuttivat tuhansia kuluttajia ja lyhyellä aikavälillä kuluttajat saivat sysäyksen pohtia lajittelun merkitystä. Kohdennetummin pienempiin kuluttajaryhmiin suunnitellut pilotit toivat tietoa kuluttajakäytöksen taustoista ja motiiveista. Hankkeen avulla saatiin lisättyä kuluttajien tietoisuutta take away pakkausten lajittelusta ja laajemminkin kiertotalouden merkityksestä ja kuluttajan omista vaikutusmahdollisuuksista. Hanke osallistui Tamkissa vuosittain järjestettävään Tamk konferenssiin sekä 2022 ja 2023, ja sai siten näkyvyyttä hankkeelle ja sen tavoitteille (kts. Tamk konferenssijulkaisu).