![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76655
Hankkeen nimi: Asiakaspalvelukeskuksista uutta liiketoimintaa Joensuun seudulle - ASPA liitoa
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2021 ja päättyy 30.6.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto
Hakijan virallinen nimi: Business Joensuu Oy
Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 2921270-1
Jakeluosoite: Länsikatu 15
Puhelinnumero: +358 10 419 8011
Postinumero: 80110
Postitoimipaikka: Joensuu
WWW-osoite: http://www.businessjoensuu.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Leena Lehikoinen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yritysasiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 50 350 3415
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
PROJEKTIN TAVOITTEET:
Projektin päätavoitteena on uusien asiakaspalvelukeskusten saaminen muualta Joensuun seudulle. Projektilla tavoitellaan isoja ja keskisuuria asiakaspalvelukeskuksia, jotka sijoittuessaan seudulle voivat kasvaa merkittäviksi toimijoiksi.
Projektin osatavoitteena on vahvistaa Joensuun seutua asiakaspalveluliiketoiminnan keskittymänä sekä uusien työpaikkojen synnyttäminen seudulle. Lisäksi osatavoitteena on joustavien työmahdollisuuksien tarjoaminen opiskelijoille sekä Joensuun kiinnostavuuden lisääminen opiskelijakaupunkina.
PROJEKTIN TOIMENPITEET:
- Kartoitetaan, valitaan ja kontaktoidaan potentiaaliset asiakkaat (osin ostopalveluna).
- Kootaan kuhunkin asiakasceissiin Joensuun seudun eri toimijoiden asiantuntijoista palveluverkosto nimettyine yhteys- ja vastuuhenkilöineen osaksi sijoittumispalveluprosessia. Uusiin asiakasceisseihin tarvittavat palveluverkostot voidaan koota joustavasti ja nopeasti asiakaskohtaisesti täydentämällä ja päivittämällä aiemmissa asiakasceisseissä koottuja verkostoja.
- Luodaan palveluverkostotoiminnalle toimintamalli ja yhteiset pelisäännöt. Tuodaan verkostoja ja toimintamallia esille myös viestinnässä.
- Toteutetaan neuvotteluprosessit Joensuun seudusta kiinnostuneiden asiakasyritysten kanssa, tavoitteena noin 40-50 asiakasceissiä.
- Palvellaan ja autetaan Joensuun seudusta sijoituskohteena kiinnostuneita yrityksiä koko prosessin aikana asiakaslähtöisesti, tavoitteena sijottuminen / sijoittumispäätös.
- Tuotetaan uudenlaista viestintä-, markkinointi- ja sijoittumismateriaalia vetovoimaisuuden lisäämiseksi ja uusien asiakaspalvelukeskusten saamiseksi Joensuun seudulle huomioiden esim. koronan aiheuttamat vaatimukset: Esim. ”Mitä Joensuu tarjoaa” -paketti asiakaspalvelukeskusten kohderyhmälle. Sisältää mm. asiakasreferenssit (n. 10 Joensuun seudulla jo toimivaa asiakaspalvelukeskusta), osaajat - työvoima (ostopalveluna, esim. videot, leaflet, power point).
- Tuotetaan BJOEn www-sivuille uutta sisältöä ja materiaalia liittyen seudulle sijoittuvien asiakaspalvelukeskusten houkutteluun (ostopalveluna).
- Osallistutaan erilaisiin alan tilaisuuksiin ja tapahtumiin, esim. asiakaspalvelumessutapahtuma: https://wave.wakaru.fi/tapahtumat/aiempia-tapahtumia/yhteys-2019-konferenssi/ (osittain ostopalveluna)
- Tehdään tiivistä yhteistyötä korkeakoulujen ja oppilaitosten kanssa osaavan työvoiman saamisessa Joensuun seudulle sijoittuviin asiakaspalvelukeskuksiin esim. tuomalla yhteistyömahdollisuudet esille asiakasyrityksille heti alkuvaiheesta lähtien yhtenä yhteistyökumppanina ja rekrytointikanavana. Tehdään yhteistyö helpoksi organisaatioiden välille etsimällä oikeat yhteistyötahot ja henkilöt (ensisijaisesti Karelia amk ja UEF). Yrityksen toimiala määrittää oikeat tahot ja henkilöt. Yritys voi tarjota yhteistyön kautta opiskelijoille myös opinnäytetyön aiheita ja siten kiinnittyä vahvemmin yhteistyöhön.
- Tehdään yhteistyötä Karelia amk:n kanssa esim. yrityskohtaisten rekrytointitilaisuuksien järjestämisessä (esim. Karelian yritystreffit -tapahtuma) huomioiden asiakasyritysten tarpeet. Lisäksi hyödynnetään Karelia amk:n sisäistä viestintää opiskelijoille avointen työtilaisuuksien tarjoamisessa.
PROJEKTIN TULOKSET:
- Invest In –liidien määrä 40-50 kpl, joiden kanssa toteutetaan asiakaskohtainen neuvotteluprosessi.
- Joensuun seudulle on sijoittunut 2 kpl uusia isoja ja keskisuuria asiakaspalvelukeskuksia, lisäksi sijoittumispäätöksiä yhteensä 2 kpl.
- Toimiva yhteistyö korkeakoulujen kanssa opiskelijoiden hyödyntämisessä asiakaspalvelukeskusten työvoiman saannissa, erityisesti Karelia amk
Pitkän aikavälin vaikutuksia:
- Opiskelijat työllistyvät asiakaspalvelukeskuksiin ja jäävät Joensuun seudulle asumaan opintojen päätyttyä.
- Joensuun seutu on vahvistunut asiakaspalveluliiketoiminnan keskittymänä.
- Positiivinen työllistämisvaikutus.
Projektin varsinaisena kohderyhmänä ovat Suomessa toimivat yritykset ja organisaatiot, jotka ovat valmiit ja kiinnostuneita perustamaan asiakaspalvelukeskuksen Joensuun seudulle. Toimintaympäristön analysoinnin perusteella tämä projekti tullaan fokusoimaan suuriin ja keskisuuriin asiakaspalvelukeskusyrityksiin.
Välillisenä kohderyhmänä ovat eri toimijoiden edustajat (esim. kunnat, TE-palvelut, rahoittajaviranomaiset, asiantuntijayritykset), jotka ovat merkittävässä asemassa yritysten ja organisaatioiden pohtiessa mahdollista asiakaspalvelukeskuksen sijoittamista Joensuun seudulle. Välillisenä kohderyhmänä ovat lisäksi mm. maakunnan korkeakoulut ja oppilaitokset, jotka kouluttavat eri aloilta potentiaalista osaavaa työvoimaa uusille perustettaville asiakaspalvelukeskuksille. Näistä eri toimijoista kootaan joustavasti ja nopeasti kuhunkin asiakasceissiin tarvittava palveluverkosto.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 144 544
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 131 612
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 180 680
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 164 515
Maakunnat: Pohjois-Karjala
Seutukunnat: Joensuun
Kunnat: Joensuu, Kontiolahti, Polvijärvi, Outokumpu, Liperi, Ilomantsi, Heinävesi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 2 |
Projektin toiminnoissa kiinnitetään huomiota siihen, että toimimme kestävän periaatteiden mukaisesti ja että huomioimme luonnon monimuotoisuutta säilyttävät piirteet, esim. resurssiviisaus. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 5 | 3 |
Projektissa toteutetaan kokouksia, tilaisuuksia ym. etänä, jolloin matkustamisen aiheuttamat vaikutukset ilmastoon jäävät vähäisemmäksi. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei ole projektin kannalta relevantti. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 2 | 2 |
Projektissa toteutetaan kokouksia, tilaisuuksia ym. etänä, jolloin matkustamisen aiheuttamat vaikutukset ilmastoon jäävät vähäisemmäksi. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei ole projektin kannalta relevantti. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei ole projektin kannalta relevantti. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei ole projektin kannalta relevantti. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 9 |
Joensuun seudulle sijoittuvat asiakaspalvelukeskusyritykset vahvistavat paikallista elinkeinorakennetta ja työllistävät seudun asukkaita ja opiskelijoita. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 6 |
Joensuun seudulle sijoittuvat yritykset ovat asiakaspalvelukeskusyrityksiä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 4 | 4 |
Asiakaspalvelukeskustoiminta ei edellytä liikkumista vaan palvelua annetaan etänä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 8 |
Projektissa edistetään erityisesti Joensuun seudun työllisyyttä uusien sijoittuvien asiakaspalvelukeskusten kautta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Ei ole projektin kannalta relevantti. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Ei ole projektin kannalta relevantti. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei ole projektin kannalta relevantti. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 1 |
Ei ole projektin kannalta relevantti. |
Hankkeen päätavoitteena oli uusien asiakaspalvelukeskusten saaminen muualta Joensuun seudulle. Hankkeen osatavoitteena oli vahvistaa Joensuun seutua asiakaspalveluliiketoiminnan keskittymänä sekä uusien työpaikkojen synnyttäminen seudulle. Lisäksi osatavoitteena on joustavien työmahdollisuuksien tarjoaminen opiskelijoille sekä Joensuun kiinnostavuuden lisääminen opiskelijakaupunkina.
Hankkeessa kartoitettiin, valittiin ja kontaktoitiin potentiaalisia asiakkaita aktiivisesti. Hankkeen aikana käytiin yhteensä 650 keskustelua eri yrityspäättäjien kanssa ja toteutettiin asiakaskohtainen neuvotteluprosessi 75:n yrityksen kanssa. Joensuun seudusta sijoituskohteena kiinnostuneita yrityksiä on palveltu asiakaslähtöisesti. Yhteistyötä osaajien kartoittamisessa ja löytämisessä on tehty erityisesti Joensuun kaupungin Työllisyyspalvelu Luotsin kanssa sekä Business Joensuun Osaava rekrytointi – uudistuva työ -hankkeen kanssa. Yhteistyömalli Luotsin ja Business Joensuun välillä on kuvattu. Myös asiakaspalvelukeskusten sijoittumiseen liittyvä palvelutoimintamalli on kuvattu. Näitä toimintamalleja on käytetty hyväksi mm. asiakaskohtaisissa neuvotteluissa sekä viestinnässä.
Hankkeessa tuotettiin uudenlaista viestintä-, markkinointi- ja sijoittumismateriaalia vetovoimaisuuden lisäämiseksi ja uusien asiakaspalvelukeskusten saamiseksi Joensuun seudulle. Näitä olivat asiakasreferenssit, asiakasreferenssi -video, 9.11.2021 Oikeat Osaajat asiakaspalveluun Joensuusta – webinaarin tallenne, josta tehtiin myös lyhyt video mm. somekäyttöön. Hankkeen aivan loppupuolella toteutettiin vielä juttuartikkeli, jossa saatiin tuoda esille tämän hankkeen onnistumista eli hankkeen ansioista tänne sijoittuneen asiakaspalvelukeskuksen haastattelu. Tuotetusta materiaalista saadaan koottua eri tilanteisiin sopiva viestintä/markkinointi/sijoittumismateriaaliesitys.
Hankkeen aikana (9.11.2021) järjestettiin myös yksi oma tilaisuus yhteistyössä Wakarun kanssa, joka oli Oikeat Osaajat asiakaspalveluun Joensuusta – webinaari. Hankkeen aikana osallistuttiin yhteen tapahtumaan eli Yhteys 2021 Asiakaspalvelukonferenssiin, jossa hankkeella oli oma osasto (19.5.2022). Karelian amk:n, Itä-Suomen yliopiston ja Riverian kanssa keskusteltiin ja sovittiin yhteistyöstä vastaavat henkilöt liittyen opiskelijatyövoiman saamiseen Joensuun seudulle sijoittuviin asiakaspalvelukeskuksiin.
Projektin tulokset sijoittumisissa: yksi digitaaliseen asiakaspalveluun keskittyvä yritys on sijoittunut Joensuuhun, yksi yritys on sijoittunut sijoittumispalveluiden kautta ja yksi yritys sijoittunut ulkoistuskumppanin kautta Joensuuhun.
Hankkeen vaikutuksesta vuonna 2022 tulee syntymään arviolta 6-10 uutta työpaikkaa sijoittuneisiin yrityksiin. Tulevina vuosina syntyy arviolta 20 uutta työpaikkaa lisää. Kaikki sijoittuneet yritykset ovat kasvuhaluisia ja -kykyisiä, joten pitkällä tähtäimellä työpaikkojen lukumäärä ko, yrityksissä on mahdollista nousta.
Hankkeen tuloksena palveluverkosto osana sijoittumispalveluprosessia kehittyi ja yhteyshenkilöitä nimettiin. Hankkeen tuloksena esim. yhteistyö korkeakoulujen ja oppilaitosten (Karelia amk, Itä-Suomen yliopisto, Riveria) kanssa liittyen osaajien saamiseen asiakaspalvelukeskuksiin aloitettiin. Joensuun Työllisyyspalvelu Luotsin kanssa tehtiin pilotointia. Myös TE-palveluiden kanssa tehtiin yhteistyötä osaajien saamisessa. Toimitilapuolelta kartoitettiin ja kontaktoitiin toimistotiloja vuokraavat tahot.
Hankkeessa tehdyt toimenpiteet vahvistivat Joensuun seutua asiakaspalveluliiketoiminnan keskittymänä. Joensuun seutu sai runsaasti näkyvyyttä mm. somenäkyvyyden, asiakaskohtaisten neuvotteluiden sekä Asiakaspalvelukonferenssi -osallistumisen kautta. Asiakaskohtaisissa neuvotteluissa tuotiin Joensuuta esille mm. vahvana opiskelijakaupunkina ja yrityskohtaisissa neuvotteluissa tuotiin esille ja tiedotetiin mm. Karelian järjestämistä rekrytointitilaisuuksista.