![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76622
Hankkeen nimi: Enontekiön matkailun arvoketjujen kehittäminen
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 22.6.2020 ja päättyy 31.8.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: ENONTEKIÖN KUNTA
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0190662-1
Jakeluosoite: Ounastie 165
Puhelinnumero: +358 405614846
Postinumero: 99400
Postitoimipaikka: ENONTEKIÖ
WWW-osoite: http://www.enontekio.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Autto Hannu
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehitysjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 400132798
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hanke kohdistuu matkailun arvoketjun ml. ruokatuotteet hallinnan kehittämiseen ja yhteistyön lisäämiseen, arvonlisäykseen.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 177 280
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 151 381
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 221 600
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 189 227
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Tunturi-Lapin
Kunnat: Enontekiö
Jakeluosoite: Ounastie 165
Postinumero: 99400
Postitoimipaikka: ENONTEKIÖ
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 5 |
Hanketyössä tehdään vähähiilisyyttä edistävää suunnittelu- ja kehittämistyötä. Alueen matkailu ja ruuantuotanto perustuu puhtaaseen luontoon ja sen kestävään käyttöön, mikä on keskeinen osa alueen brändiä. Enontekiön kuntastrategian kärjeksi on kirjattu puhdas luonto. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 5 |
Alueen elinkeinon perusta on puhdas luonto. Hanketyössä tehdään vähähiilisyyttä tukevia toimenpiteitä toimitusketjun kehittämisessä. Ympärivuotisen matkailun kehittämisen kautta varaudutaan ilmastonmuutoksen negatiivisiin vaikutuksiin. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 1 |
Hankkeen toimialat tuovat alueelle tuloa ja työpaikkoja kasvillisuutta, eliöitä ja luonnon monimuotoisuutta kunnioittavalla tavalla. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 3 |
Hanketyöllä on välillisiä vaikutuksia pinta- ja pohjavesiin, maaperään sekä ilmanlaatuun. Hanke ohjaa luonnonvarojen käyttöä luontomatkailuun, minkä toiminnan edellytys ovat puhtaat vedet, maaperä, sekä ilma. Muoniojoki on Euroopan pisin vapaana virtaava joki. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 4 |
Enontekiön kunnan alueella on runsaasti Natura 2000-kohteita, jotka huomioidaan hanketyössä. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 1 |
Hanke ohjaa alueen elinkeinoelämää luontomatkailuun ja puhtaan ruuan tuotantoon, minkä toiminnan edellytys on ekologisesti ja taloudellisesti kestävä toiminta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 1 |
Hanke ohjaa alueen elinkeinoelämää luontomatkailuun ja puhtaan ruuan tuottamiseen, minkä toiminnan edellytys on ekologisesti ja taloudellisesti kestävä toiminta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 4 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen (ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen) on hankkeen tavoite. Hankkeessa kehitetään alihankintaverkostoa ja toimitusketjua. Hankkeessa tehtävät toimenpiteet ja päätökset pohjautuvat alueen erityislatuisuuksiin. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 4 | 5 |
Matkailu on palveluliiketoimintaa. Hankkeessa tehtävä tuotekehitys ja jakelukanavien kehitys on aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittämistä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 1 | 2 |
Hankkeesa tullaan kehittämään kustannustehokkaita ja vähähiilisiä toimitusketjuratkaisuja. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 3 |
Hankkeen päätavoitteena on matkailun ja alkutuotannon liiketoiminnan kehittäminen, mikä lisää pysyvien työpaikkojen määrää alueella. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 1 | 4 |
Hankkeen yhtenä päätavoitteena on matkailuliiketoiminnan kehittäminen ja sitä kautta lisätä pysyviä työpaikkoja. Koska toimiala on naisvaltainen, hanke edistää tasa-arvoa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole suoria vaikutuksia yhteiskunnalliseen ja kulttuurilliseen yhdenvertaisuuteen. Välilisiä vaikutuksia on vaikea arvioida etukäteen. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 1 |
Matkailukohteen brändin kannalta maisema, virkistysalueet, kulttuuriperintö ja rakennuskanta ovat oleellisia teemoja, joihin matkailukohteen kehittäminen perustuu. Kansainvälisen matkailun kehittämisen kautta alueen kulttuuriympäristöä voidaan suojella ja kehittää. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole suoria vaikutuksia ympäristöteknologian, ympäristöjärjestelmien käyttöönottoon tai ympäristöosaamisen ja tietoisuuden vahvistumiseen. Välilisiä vaikutuksia on vaikea arvioida etukäteen. |
Enontekiön matkailun arvoketjujen kehittäminen -hankkeen tavoitteina olivat matkailun arvoketjujen ja sen hallinnan kehittäminen sekä paremmin maksavan asiakaskunnan saavuttaminen kustannustehokkaasti. Matkailu on Enontekiön kunnan tärkein ja suurin elinkeino liikevaihdon, työpaikkojen ja yritysten lukumäärillä mitattuna, kattaen liikevaihdollisesti lähes 50% toimialoista, heijastusvaikutusten koskettaen laajasti kuntalaisia. Hankkeella tuettiin ja vahvistettiin kunnan vetovoimaisuuttaa ja elinvoimaisuutta asetettujen tavoitteiden kautta. Hankkeessa toteutettiin erottumistekijöiden ja brändien vertailu Lapin ja muilla kilpailevilla alueilla, brändianalyysi ja Enontekiön matkailun brändiuudistus, sekä uutta brändiä tukevien markkinointi- ja myyntimateriaalien tuottaminen ja testaus kansainvälisellä kohdemarkkinalla myynti- ja markkinointi tilaisuuksissa sekä virtuaalisella tutustumismatkalla. Vahvistettiin rajan ylittävää yhteistyötä Visit Lyngenfjordin kanssa alueiden yhteisesitteen muodossa. Toteutettiin analyysi matkailun arvoketjulle hyödyllisistä sertifikaateista ja jalkautettiin tieto alueen yrittäjille. Vähähiilisyyden kehittäminen linkitettiin osaksi arvoketjua yhteistyössä Väppi -hankkeen (Vähähiilinen Lappi) kanssa. Toteutettiin kulttuurituotteiden ja ohjelmapalveluiden vertailuanalyysi ja opintomatka, vahvistettiin kohderyhmäosaamista tunnistettua kysyntää vastaamaan järjestämällä vapaalasku- ja pyörävaellus työpajatilaisuudet. Kehitettiin uudenlaista liiketoiminta- ja yhteistyömallia järjestämällä yhteiskehittämisen työpaja palvelumuotoilun keinoin. Työpajatyöskentelyllä vahvistettiin matkailuyrittäjien tuotteistamisen osaamista ja yhteistyömallin syntymistä. Vertailtiin alueelle sopivia myyntialusta vaihtoehtoja ja päädyttiin tukemaan matkailuyrittäjiä digitaalisen saavutettavuuden polulla tarjoamalla verkkokauppakoulutus. Tuettiin matkailun kehittämisen alueellista organisoitumisprojektia matkailun dialogitilaisuudella yhteisen tahtotilan saavuttamiseksi. Enontekiön matkailun arvoketjujen kehittäminen -hankkeen myötävaikutuksella alueen matkailun kehittäminen keskittyy yhdistystoiminnan alle, jolla vahvistetaan alueen pk-yrittäjien osallistamista kehittämistyöhön ja varmistetaan tehokkaan matkailun kehittämisen jatkuvuus ja pysyvyys Enontekiön kunnassa.