![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76591
Hankkeen nimi: Juvan keskustan kehittämishanke
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2020 ja päättyy 30.9.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon maakuntaliitto
Hakijan virallinen nimi: Juvan kunta
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0164551-3
Jakeluosoite: PL 28
Puhelinnumero: 0400135087
Postinumero: 51901
Postitoimipaikka: JUVA
WWW-osoite: http://www.juva.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Mika Petri Kärki
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehittämispäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400135087
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Kyseessä on Juvan keskustan kehittämishanke, jonka tavoitteena on mm. saada kivijalkakaupat palveluineen säilymään keskustassa sekä luoda eläväisempi ja viihtyvämpi kirkonkylä. Mitä elinvoimaisempi keskusta, sen parempi on asukkaiden palvelutaso. Toimenpiteinä ovat erilaiset keinot aina benchmarkkauksesta yhteismarkkinointiin yrittäjien kesken.
BENCHMARKKAUS: Benchmarkkauksessa kartoitetaan mahdollisimman monta Suomessa tehtyä keskustan kehittämishanketta ja mahdollisesti benchmarkkausta tehtäisiin myös ulkomaille. Lisäksi luonnollisesti tutkitaan eri kaupunkien/kuntien omien keskustan kehittämisorganisaatioiden ideoita ja toimenpiteitä. Kaiken kaikkiaan, tarkoituksena on saada selvyys minkälaisia ideoita on käytetty menestyksekkäästi, ts. millaiset toimenpiteet toimivat ja millaiset eivät. Näin saadaan mahdollisuus löytää hyviä, uusia ideoita ja pystytään samalla eliminoidaan huonot, jottei tehdä samoja virheitä.
YHTEINEN BENCHMARKKAUSMATKA: Projektipäällikön etsiessä hyviä käytänteitä omilla benchmarkkausmatkoillaan, hän esittää Juvan keskustan yrityksille eri vaihtoehtoja, joita voitaisiin yhdessä lähteä tutkailemaan esim. 1-2 päivän bussimatkalla/bussimatkoilla.
JUMBOSCREEN: Savonlinnantiellä Juvan keskustan kohdalla liikkuu päivittäin yli 6000 ajoneuvoa. Kesäisin yli 7 500. Iso osa jatkaa matkaa eteenpäin pysähtymättä keskustaan. Ohiajavat autoilijat ovat potentiaalinen asiakasryhmä, josta olisi hyvä saada edes osa pysähtymään keskustaan sen palveluiden äärille (kuten ruokakaupoille, erikoistavarakaupoille, lounaalle, Iltatoreille, jne.).
YHTEISMARKKINOINNIN KEHITTÄMINEN: Edellä on jo mainittu jumboscreenin hyödyntämistä yhteismarkkinointikeinona, jossa screenin osto- tahi vuokrakustannukset jaettaisiin keskenään. Myös pienten ilmoitustaulujen/screenien laittamista yritysten ikkunoihin ja/tai sisääntuloväyliin kannustettaisiin. yritykset voisivat tehdä oman markkinoinnin lisäksi ristiin markkinointia. Myös muunlaisia yhteismarkkinoinnin keinoja tultaisiin etsimään eritoten benchmarkkauksen kautta.
APPLIKAATIO: Käytännössä kaikilla suomalaisilla on tätä nykyä älypuhelin ja sitä käytetään paljon. Applikaatiot ovat erityisiä sovelluksia, jotka ladataan puhelimeen. Hankkeessa tullaan selvittämään muiden kaupunkien kokemuksia, joilla on tällainen käytössä. Näin voidaan vältttää vääränlaiset valinnat ja löytää oikeanlainen applikaatiomalli. Applikaatio kehitetään hankkeessa, jos se osoittautuu järkeväksi ja toimivaksi markkinointikanavaksi. Se olisi ilmaiseksi ladattava kuntalaisille.
TYHJÄT LIIKETILAT KÄYTTÖÖN: Haastavinta nykypäivänä on saada tyhjät liiketilat täyteen. Tässä yksi ajatus olisi selvittää yhteistilojen ja työntekijän/työntekijöiden hyödyntämistä eri yritysten välillä; esimerkiksi samaan liikehuoneistoon voisi tulla kenkäkauppa yrittäjä A:n edustamana, yrittäjä B kosmetiikkatuotteiden ja yrittäjä C vaatetuotteiden kanssa pop-up-tyyppisesti, mutta kuitenkin niin, että jäisivät tiloihin pysyvästi. Kulut kuten tilan vuokrat, työntekijän/tekijöiden palkat, maksujärjestelmän, jne. he jakaisivat keskenään sopimallaan tavalla.
KOULUTUS: asiakas/myynti/sos.media/ verkkokauppa. Selvitetään millaisia koulutuksia keskustan tahot/kauppiaat toivoisivat ja etsitään niihin toteuttajia. Koulutuksiin voidaan hakea tukea niihin soveltuvilta rahoitusinstrumenteilta.
Tulokseksi tavoitellaan keskustan palvelujen säilyminen ja parantuminen sekä yrittäjien parempi elinvoimaisuus. Hanketta viedään eteenpäin yhteistyössä Juvan kunnan, Juvantie ry:n ja keskustan/alueen yrittäjien kanssa.
Juvan keskustan kivijalkakatoimijat sekä alueen muut yrittäjät, jotka hyödyntävät keskustaa esim. markkinapaikkana.
Juvan kunnan asukkaat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 118 152
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 110 473
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 160 289
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 149 955
Maakunnat: Etelä-Savo
Seutukunnat: Pieksämäen
Kunnat: Juva
Jakeluosoite: PL 28
Postinumero: 51901
Postitoimipaikka: JUVA
Suunniteltu: 5, joihin työllistyvät naiset 3
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 4.00, joihin työllistyvät naiset 3.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 7 | 0 |
Pyritään saamaan juvalaiset ostamaan omalta paikkakunnalta tuotteita ja palveluja, jolloin vähemmän matkustetaan muille paikkakunnille aiheuttaen pakokaasupäästöjä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 5 |
Hankkeen tavoitteena on löytää uusia keinoja, jotka kehittäisivät Juvan keskustan elinkeinoelämää. Hyödyttää välittömästi yrityksiä ja välillisesti kuluttajia. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 5 |
Hankkeen tavoitteena on löytää Juvan keskustan yrityksille uusia keinoja myös aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen. Hyödyttää välittömästi yrityksiä ja välillisesti kuluttajia. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 7 |
Vilkkaampi liiketoiminta Hyödyttää välittömästi yrityksiä ja välillisesti kuluttajia, jotka saavat parempia palveluja. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 4 | 0 |
Mahdollisesti hankkeen kautta saadaan myös kulttuuriympäristöä tuotua paremmin esille kuluttajille. | ||
Ympäristöosaaminen | 4 | 0 |
Benchmarkkauksen kautta saatetaan löytää uusia vinkkejä ympäristöosaamisen parantamiseen. |
Juvan keskustan kehittämishankkeen tavoitteena on ollut ylläpitää ja tuoda uutta elinvoimaa keskustan alueelle eri tavoin. Ennen hankkeen alkamista järjestettiin ideointi-ilta keskustan alueen yrityksille, ja tapaamisessa haluttiin kartoittaa, mitkä olisivat yrittäjien ja muiden yhteistyötahojen näkemyksiä elinvoimaisesta keskustasta. Tärkeimmiksi asioiksi nousivat näkyvyyden ja saavutettavuuden lisääminen. Niiden toteutumiseksi hankkeeseen kirjattiin tavoitteiksi LED-näyttötaulun tai muun vastaavan näytön järjestäminen lähelle keskustaa ja Juva-applikaation hankinta ja käyttöönottaminen. Lisäksi arvioitiin, että benchmarking olisi yksi keino lisätä viihtyisyyttä Juvalla eli toteutetaan muualla hyväksi havaittuja ideoita myös omassa kunnassa. Lisäksi järjestetään benchmarking-matka tai useampi hankkeessa mukana olevien yritysten kanssa jonnekin päin Suomea. Yhtenä tärkeänä osa-alueena mainittiin myös tyhjien liiketilojen kartoitus ja uusien vuokralaisten löytyminen niihin.
Kuten hankesuunnitelmassa mainittiin, hankkeen tärkeimmiksi ja ensimmäisiksi tavoitteiksi otettiin konkreettiset kehittämiskohteet eli LED-näyttötaulu, Juva-applikaatio ja tyhjien liiketilojen kartoittaminen ja mahdollinen täyteen saaminen. Hanke lähti etenemään saman tien, ja applikaation kilpailutus järjestettiin jo joulukuussa 2020. Juva-applikaatio oli käyttövalmiina jo heinäkuussa 2021. Samaan aikaan applikaation kanssa eteni myös LED-näyttötaulun ominaisuuksien suunnittelu, sijainnin selvittäminen, kilpailutus ja hankinta. ELY-keskus antoi luvan taulun pystyttämiselle VT 14 varteen lähelle Juvan keskustaa ja taulu hankittiin leasing-sopimuksella. Ennen taulun pystytystä oli tehtävä vielä kilpailutus taulun perustusten ja sähkötöiden rakentamisesta. LED-näyttötaulu oli käyttövalmiina elokuun 2021 alussa.
Tyhjien liiketilojen osalta tilanne alkoi muuttua parempaan suuntaan jo heti helmikuussa 2021, kun Juvan Korjausompelu aloitti toimintansa tyhjässä liikekiinteistössä Juvantien varrella. Vapun aikaan ovet avasi uusi kahvila, Siiskosen leipomon Pikku Piippu, joka sekin sijoittui keskustaan Juvantielle. Kahvila-ravintola Juvan Kahvikulma muutti syksyllä 2021 uusiin tiloihin VT 14 varteen Piikkiläntielle ja viereen avasi ovensa tavaratalo Minimani marraskuussa 2021. EräJuva hankki itselleen Kahvikulman entiset tilat. Taksiasema löysi puolestaan uuden paikkansa entisen jalkahoitolan tiloista Piikkiläntie 2:sta.
Vaikka uutta liiketoimintaa käynnistyi keskustassa, alkoi koronatilanne tuoda haasteita olemassa olevien yritysten toimintaan ja ihmisten ostokäyttäytymiseen. Juvantien varrella ollut työllistettävien kirppis lakkasi helmikuussa 2021 ja pitkäikäinen vaatekauppa OX Fashion lopetti toimintansa syyskuun alussa 2022. Omistajien mukaan pääsyynä oli vaatekaupan hiipuminen korona-aikana juhlien ja muiden tapahtumien puuttuessa, mutta tilanteeseen vaikutti myös heidän mukaansa verkkokaupan suosion kasvu kivijalkaliikkeiden kustannuksella.
Ennalta oli suunniteltu, että hankkeen benchmarking-osuuden toteuttamiseksi olisi hyvä käydä tutkimassa erilaisia Juvalle ”kopioitavia” mahdollisuuksia ja ideoita Suomen lisäksi ulkomailla eri paikkakunnilla. Koronaepidemia kuitenkin esti nämä ulkomaansuunnitelmat lähes koko hankkeen ajan. Benchmarking-ideointi rajoittui Teams-tapaamisiin ja satunnaisiin kotimaan matkoihin silloin, kun koronatilanne väliaikaisesti helpotti ja lisäksi hankkeen loppupuolella. Benchmarking-ideoita saatiin myös tällä tavoin monipuolisesti kerättyä ja eteenpäin toteutukseen. Tällaisia olivat muun muassa keskustassa sijaitsevan jugendrakennuksen Hildurin näyttävä ulkovalaistus, kukkapenkin toteutus historian henkeen, vanereille maalattua kasvitaidetta liikekiinteistön seinälle, uimakoppien maalaus, linnunpönttöpuiston toteutus, tyhjien (ja jatkuvaan käyttöön kelpaamattomien) liikekiinteistöjen ikkunoiden teippaus ja sähkönjakokaappien teippaus valitun teeman mukaisesti. Kun korona vihdoin alkoi helpottamaan, toteutettiin myös kaikille hankkeessa mukana oleville yrityksille suunnattu yhteinen benchmarking-matka Varkauteen ja Iisalmeen kesäkuussa 2022, ja matkalle lähti mukaan seitsemän juvalaista yritystä.
Lisäksi hankkeessa parannettiin yritysten ja keskustan ympäristön saavutettavuutta ja näkyvyyttä virtuaalikarttojen avulla sekä luotiin ensimmäiset tarinakartat kertomaan keskustasta ja lähialueista. Hankkeen projektipäällikkö osallistui torialueen kehittämiseen ja suunnitteluun, kukkien ja penkkien hankinnan organisointiin keskustan alueella, kunnan markkinointiin ja viestintään ja oli mukana useissa eri kunnan tapahtumissa, joita hankkeen aikana pystyttiin järjestämään. Lisäksi projektipäällikkö järjesti AVI:n kanssa yhteistyössä pysyvät anniskeluluvat eri paikkohin keskustassa, jotta tapahtumien järjestämisen kynnys madaltuisi.