![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76588
Hankkeen nimi: Virtual Learning Lab
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2021 ja päättyy 31.12.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymä
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 1958694-5
Jakeluosoite: Kymenlaaksonkatu 29
Puhelinnumero: 010 395 9000
Postinumero: 48100
Postitoimipaikka: Kotka
WWW-osoite: http://www.ekami.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Immonen Tuula Kaarina
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektisuunnittelija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 581 7333
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Virtual Learning Lab -hankkeessa tavoitteena on:
1. Kehittää ja ottaa käyttöön ajasta, paikasta ja käytettävissä olevasta laitteesta riippumaton virtualisointialusta verkko-opiskeluun, yritysyhteistyöhön ja yhteisöllisiin kokoontumisiin.
2. Kehittää Ekamin teknologia- ja verkkopedagogiikkaosaamista sille tasolle, että voidaan toimia edelläkävijöinä ja tarjota pilvipalveluihin ja virtualisointialustaan liittyvää osaamista alueen yrityksille, oppilaitoksille ja muille sidosryhmille.
Aluksi vertaillaan saatavilla olevia, oppilaitoskäyttöön soveltuvia virtualisointialustoja ja tekniikoita sekä teknisesti että niiden pedagogisen ja yrityksiä tukevan käytön suhteen. Vertailun ja käytettävyysselvityksen jälkeen hankitaan virtualisointialusta ja otetaan se teknisesti käyttöön osaksi Ekamin pilvipalvelutarjontaa.
Kehitetään virtuaalityöpöydän käyttöä hybridimallin mukaisessa opetuksessa, jossa osa opiskelijoista oppii työssä, osa oppilaitoksessa ja osa etänä verkossa. Uuden virtualisointialustan käyttöönoton myötä voidaan olla etäyhteydessä opiskelijoihin ja yrityksiin heidän sijainnistaan riippumatta. Opiskelija voi olla työpaikalla, kotonaan tai vaikka toisessa maassa ja maanosassa. Alustaa voidaan käyttää niin, että koko opiskelijaryhmä voi olla opettajan ohjauksessa samanaikaisesti tai toisaalta opiskelijat voivat opiskella samassa näkymässä ajasta ja paikasta riippumatta.
Virtualisointialustan ominaisuuksien selvittyä luodaan alustan pedagogisen käytön puitteet opettajille ja kouluttajille. Virtualisointialustaa pilotoidaan ja testataan yhteistyössä yritysten kanssa esim. logistiikka-, ICT- sekä matkailu- ja ravitsemisalalla peruskoulutuksessa, täydennyskoulutuksessa ja yritysyhteistyössä sekä mahdollisesti koulutusviennissä.
Pilotointien jälkeen mallinnetaan virtualisointialustan käyttö koulutuksessa ja koulutusviennissä sekä osana yritysyhteistyötä. Mallia ja käyttökokemuksia jaetaan ICT-, yritys- ja oppilaitosverkostoissa ja pitämällä mm. webinaareja yrityksille virtuaalityöpöydän käyttöönotosta osana yrityksen pilvipalveluja.
Hanke lisää kaikkien sukupuolien mahdollisuuksia tietotekniikan hyödyntämiseen. Käyttöönottoon liittyvässä ohjauksessa ja koko hankkeen toiminnassa pyritään sukupuolisensitiivisyyteen. Hankkeessa edistetään taloudellisesti kestävää kehitystä luomalla aineettomia palveluja, jotka vähentävät kalliiden laitehankintojen tarvetta ja matkustamista. Hanke edistää sosiaalista yhdenvertaisuutta lisäämällä vaativien tietoteknisten ohjelmistojen käyttömahdollisuuksia varallisuudesta ja laitekannasta riippumatta.
Hankkeen tuloksina:
1. Virtualisointialusta on otettu käyttöön osana Ekamin etä- ja hybridikoulutusmallia sekä yritysyhteistyötä
2. Virtuaalityöpöytä on jatkuvassa käytössä pilottialoilla sekä opetuksessa että yritysyhteistyössä
3. Malli ja ohjeet virtualisointialustan käytöstä kaikille koulutusaloille, ketterästi reagoivaan täydennyskoulutukseen ja koulutusvientiin
Kymenlaakson pk-yritykset ja Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto
Alueen muut oppilaitokset ja Ekamin sidosryhmät
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 97 160
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 55 613
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 138 802
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 79 448
Maakunnat: Kymenlaakso
Seutukunnat: Kotkan-Haminan
Kunnat: Miehikkälä, Pyhtää, Hamina, Kotka, Virolahti
Jakeluosoite: Kymenlaaksonkatu 29
Postinumero: 48100
Postitoimipaikka: Kotka
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 4 | 0 |
Virtualisointialusta mahdollistaa tehoa vaativien tietokoneohjelmien ja simulaattorien käytön lähes millä tahansa päätelaitteella. Tällöin oppilaitoksessa ei tarvita kalliita tietokoneluokkia ja jatkossa opiskelijoille riittää halvempi kone, jota voidaan hyödyntää pidempään. Tämä tuo mukanaan materiaalisäästöjä sekä oppilaitokselle, opiskelijoille ja mahdollisesti yhteistyöyrityksille, vähentää hankintoja ja kierrätykseen poistuvia laitteita. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 4 |
Hanke tuo uuden työvälineen koulutukseen ja oppilaitoksen yritysyhteistyöhön. Se helpottaa PK-yritysten ja yksityisten henkilöiden osaamisen kehittämistä sekä jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia eri aloilla. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 5 |
Hankkeessa kehitettävät tuotteet ovat aineettomia: virtualisointialusta ja sen käytön sovellukset 2-3 koulutus-/ammattialalla ovat palveluja, joita hyödynnetään koulutuksessa ja ICT-osaamisen kehittämisessä. Hankkeessa kehitetyt palvelut ovat monistettavissa muille aloille ja yrityjsille. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 1 |
Virtualisointialusta laajentaa etäopetuksen mahdollisuuksia ja etäopiskelun lisääntyminen ja menetelmien monipuolistuminen vähentää matkustamista opintojen perässä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 4 | 4 |
Alustan yhteisöllisen toiminnan mahdollisuudet avaavat uusia väyliä yhteisöllisyydelle ja ennaltaehkäisevät syrjäytymistä. Myös kalliilta tietokonehankinnoilta välttyminen lisää taloudellista tasa-arvoa. Jatkuvan oppimisen tasavertainen mahdollistuminen lisää hyvinvointia työelämässä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 8 | 5 |
Virtualisointialustan käyttöönotto vastaa ammatillisessa oppilaitoksessa ilmaisen oppimateriaalin käytön vaatimuksiin, tulotasosta riippumatta kaikilla on mahdollisuus samaan laitteeseen. Alustan yhteisöllisen käytön työkalut parantavat esim. maahanmuuttajien ja erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden opiskelumahdollisuuksia. Pienyrityksille alustan käyttö antaa taloudellisesti tasavertaisia mahdollisuuksia sekä yrittäjälle itselleen että työntekijöille jatkuvan oppimisen päivittämiseen. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Virtual Learning Lab -hankkeessa on kehitetty ja otettu käyttöön ajasta, paikasta ja käytettävissä olevasta laitteesta riippumaton virtualisointialusta verkko-opiskeluun, yritysyhteistyöhön ja yhteisöllisiin kokoontumisiin.
Hankkeen aikana on testattu erilaisia virtualisointityökaluja, kuten Azure Labs ja Cameyo, yritysyhteistyössä mm. Cadmatic yrityksen kanssa. Virtualisointityökaluja on myös pilotoitu Ekamin sähkö- ja automaatioalan opetuksessa.
Hankkeen aikana on kehitetty Ekamin pilvipalvelu- ja virtualisointiosaamista ja voimme jakaa näihin liittyvää osaamista alueen yrityksille, oppilaitoksille ja muille sidosryhmille.