![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76547
Hankkeen nimi: Lentokoneiden polttoaineen kulutuksen sekä päästöjen vähentäminen uusien toimintamenetelmien avulla
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 3.1. Pk-yritysten energiatehokkuuden edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 30.6.2020 ja päättyy 31.8.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: SUOMEN ILMAILUPALVELUT OY
Organisaatiotyyppi: Mikroyritys
Y-tunnus: 2503172-7
Jakeluosoite: Siltasalmentie 450 B
Puhelinnumero: +358503220998
Postinumero: 70900
Postitoimipaikka: TOIVALA
WWW-osoite: https://ilmailupalvelut.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Mähönen Antti
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: hpj
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358503220998
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Asiantuntijatyönä kehitettävät menetelmät, joiden tavoitteena on leikata matkustajalentokoneiden rullauksessa syntyviä hiilidioksidipäästöjä sekä polttoaineen kulutusta merkittävästi vähentämällä lentokoneiden moottoreiden käyntiaikaa maassa.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 54 530
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 53 743
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 54 530
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 53 743
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Kuopion
Kunnat: Siilinjärvi
Jakeluosoite: TOIVALA
Postinumero: 70900
Postitoimipaikka: TOIVALA
Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 1
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 10 | 10 |
Vähentää hiilidioksidipäästöjä | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 10 | 10 |
Vähentää hiilidioksidipäästöjä | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 7 | 7 |
Vähentää hiilidioksidipäästöjä | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 10 | 10 |
Vähentää hiilidioksidipäästöjä | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 7 | 7 |
Vähentää rullauspolttoaineen kulutusta merkittävästi | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 6 | 6 |
Sähköisten työntötraktoreiden käyttö uusiutuvin luonnonvaroin | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 8 |
Sähköisten työntötraktoreiden käyttö uusiutuvin luonnonvaroin | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 10 |
Menetelmä on täysin aineeton tuote | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 8 | 8 |
Auttaa välttämään ruuhkia lentoaseman maaliikenteessä (lentokoneiden osalta) ja vähentää lennon hiilidioksidipäästöjä | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 7 |
Vähentää päästöjä | ||
Tasa-arvon edistäminen | 3 | 1 |
Naistyöpaikkoja | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 10 | 6 |
Yrityksemme osaaminen laajentuu merkittävästi ympäristöosaamisen osalta |
Hankkeessa kehitettiin asiantuntijatyönä menetelmä, jonka avulla on mahdollista vähentää lentokoneen moottoreiden käyntiaikaa maassa. Menetelmän avulla optimoidaan matkustajakoneiden maaliikehtimiseen tarkoitetun työntötraktorin käyttöä ja saadaan täten vähennettyä matkustajakoneiden rullauksen aikaista polttoaineen kulutusta ja siitä aiheutuvia päästöjä. Hankkeen kohteena oli Helsinki-Vantaan lentoasemaa ja Airbus A350-konetyyppi. Hankkeessa tutkittiin ja analysoitiin eri tekijöiden vaikutusta lentokoneiden rullauspolttoaineen säästämiseksi. Tarkastelun ja tehtyjen analyysien myötä saatiin kehitettyä menetelmä, jolle annettiin nimi ”green pushback procedure” (GPP). Menetelmä mahdollistaa lentoyhtiöille mahdollisuuden päästöjen vähentämiseen sekä polttoainesäästön. Oikein toteutettuna se voi lisäksi parantaa lentoturvallisuutta. Menetelmän avulla on mahdollista lisäksi vähentää melua ja irtoesineiden moottoreille aiheuttamia vaurioita. Oikeanlaisessa toimintaympäristössä menetelmän käyttö tarjoaa perinteiseen menetelmään verrattuna myös merkittävän kustannussäästömahdollisuuden yhtiöille. Lisäksi menetelmä on mahdollista integroida muihin lentokentän toimintoihin, kuten rullaus- ja kiitotieoptimointiin. Menetelmää hyödyntämällä on mahdollista saavuttaa positiivinen ympäristövaikutus sekä taloudellisesta hyötyä. Toki on huomioitava, että menetelmän käytössä on myös omat haasteensa. Liikuteltavan lentokoneen nokkalaskuteline joutuu nykyistä kovemman rasituksen alaiseksi. Lisäksi uuden menetelmän käyttöönottoon ja koulutukseen liittyy haasteita samoin kuin nykyisen työntötraktorikapasiteetin ja maahenkilökunnan riittävyyteen menetelmän laaja-alaisemmassa hyödyntämisessä.