![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76441
Hankkeen nimi: VR-AR_Science
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 26.8.2020 ja päättyy 30.6.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: TIEDEKA OY
Organisaatiotyyppi: Mikroyritys
Y-tunnus: 2908926-4
Jakeluosoite: Ilvestie 19
Puhelinnumero: 0504642160
Postinumero: 33500
Postitoimipaikka: TAMPERE
WWW-osoite: www.tiedeka.com
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kutila Soile
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0504642160
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Tiedeka Oy kehittää VR/AR tekniikkaa tiede-pohjaisen lähi- ja etäopetuksen tueksi. Tavoitteena on luoda erityisesti lisättyä todellisuutta hyödyntäen ilmiöitä nykyistä paremmin havainnollistava ympäristö. Esimerkiksi avaruudessa tapahtuvien ilmiöiden kuvaamisesta virtuaalitekniikan keinoin tekee oppimisesta tehokkaampaa. Yrityksen liiketoiminta pohjautuu kerhojen osanottajamääriin ja tapahtumien järjestämiseen sekä lähi- että etäopetuksena 5 - 12 vuotiaille nuorille. Lasten viihtyminen on kannattavan liiketoiminnan ydin. VR/AR tekniikalla haetaan erottautumista kilpailijoista ja palveluviennin lisäämistä Euroopan markkinoille (maat joissa englannin -kielen taito on vähintään välttävä). Käytännössä projektissa kehitetään luonnontieteiden ilmiöihin liittyviä malleja VR/AR ympäristöön.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 7 470
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 6 900
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 7 470
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 6 900
Maakunnat: Pirkanmaa
Seutukunnat: Tampereen
Kunnat: Tampere
Jakeluosoite: Ilvestie 19
Postinumero: 33500
Postitoimipaikka: TAMPERE
Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 1
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 1 | 7 |
tieteeseen perustuvan elinympäristön opettaminen VR/AR tekniikalla | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 3 |
opetetaan luonnon ilmiöitä lapsille. Taustalla tieteeseen pohjautuva ilmaston muuttujien ymmärtäminen | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 6 | 3 |
eliöstön ekologia kuuluu opetuksen piiriin. Tiedeka järjestää kouluille luontokerhoja. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 7 | 1 |
kemiallisten reaktioiden opettaminen nuorille tehostuu. Ilmiöiden selvittäminen luontokerhoissa monipuolistuu ja ymmärrys lisääntyy tulevilla sukupolvilla. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 2 |
opetetaan kierrätystekniikkaa uusin keinoin | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 2 | 1 |
opetetaan energian tuotantoa | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 1 | 4 |
Tiedekan toiminta vahvistuu Pirkanmaalla | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 7 | 1 |
VR/AR tekniikan kehittäminen tiedeopetuksen palveluliiketoimintaan | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 1 | 6 |
automaation ja robotiikan opettaminen, jolla liikennejärjestelmät tehostuvat tulevaisuudessa | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 5 |
tiedepohjaisen tiedon leviäminen olettamuksien asemasta mahdollistaa oikeiden hyvinvointivalintojen tekemisen. Lisäksi lasten tieto-taito lisääntyy ja täydentää peruskoulun oppeja. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 7 |
opetetaan tyttö ja poikia tekniikan salojen piiriin, joka luo tulevaan insinöörikuntaan tasa-arvoa | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 2 |
tieteen edistäminen lasten keskuudessa lisää mahdollisuuksia parempaan koulutukseen ja elintasson | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 6 | 5 |
ympäristötekniikka ja luonnonilmiöt ovat tärkeä osa opetusta ja kasvatusta. Tiedeka järjestää kouluille luontokerhoja ja niitä parannetaan tällä projektilla |
Tiedeka Oy kehitti hankkeen aikana 3DBear pohjaisen lisätyn todellisuuden oppimisympäristön. Hankkeessa hyödynnettiin kaupallisesti saatavilla olevia malleja, vaikka myös omia Unity pohjaisia dynaamisia malleja kehitettiin. Yrityksen käyttöön syntyi tablet -pohjainen opetusympäristö, jota hyödynnetään lähiopetuksen tukena erilaisten ilmiöiden kuten avaruustutkimuksen havainnollistamiseen. Lisättyä todellisuutta hyödynnetään myös osana 2020 alkanutta etäopetusta ja se toimii vipuvoimana myös vientimarkkinoille suuntautumisessa. Ympäristöä kehitetään syksyn 2021 aikana luomalla myös fyysisiä malleja “pohjaksi” joita elävöitetään lisätyllä todellisuudella (esim. eliöt, atomit, jne.) joita vaikea muuten havainnollistaa.