![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76434
Hankkeen nimi: Kunnossapidon hyötymalliin perustuvan liiketoimintamallin kehittäminen
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 31.3.2020 ja päättyy 31.8.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: KP-SERVICEPARTNER OY
Organisaatiotyyppi: Keskisuuri yritys
Y-tunnus: 1818033-7
Jakeluosoite: Isoharjantie 6
Puhelinnumero: +358504437560
Postinumero: 71870
Postitoimipaikka: HARJAMÄKI
WWW-osoite: kp-servicepartner.com
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Vuorinen Aki
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehityspäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358504437560
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Yrityksen strategian mukaisen kasvun ja kehittämisen varmistamiseksi KP-ServicePartner on tutkinut teollisuusyritysten tarpeita. Kehittyneiden kunnossapitotarpeiden vastaamiseksi on päätetty aloittaa hanke uuden liiketoimintamallin kehittämiseksi, joka mahdollistaa yrityksen suunnitteleman kunnossapidon hyötymallin kehittämisen sekä toteuttamisen. Kehitettävä liiketoimintamalli tuottaa asiakkaalle enemmän säästöä, kuin siitä muodostuu kustannuksia. Kotimaiselle teollisuudelle liiketoimintamallin hyödyt näkyvät tuotantovarmuuden kasvussa, energian ja raaka-aineiden säästössä sekä kustannusten laskuna. Hyötymalliin kuuluvan älykkään käytön- ja kunnonvalvontajärjestelmän integrointi tuotantokoneisiin mahdollistaa pidemmän elinkaaren ikääntyvälle konekannalle.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 193 770
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 142 731
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 193 770
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 142 731
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Kuopion
Kunnat: Siilinjärvi
Jakeluosoite: Isoharjantie 6
Postinumero: 71870
Postitoimipaikka: HARJAMÄKI
Suunniteltu: 10, joihin työllistyvät naiset 1
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 5.00, joihin työllistyvät naiset 1.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeemme kunnianhimoinen pyrkimys oli parantaa raskaan teollisuuden kunnossapidon prosesseja ja pitkällä tähtäimellä säästää sekä omia että asiakasyritystemme resursseja suunnittelemalla huoltotyöt laitteiden ominaisuuksien ja mitatun käyttöasteen mukaisesti. ELY:n rahoitus nousi hankkeessa merkittävään asemaan, koska emme olisi voineet toteuttaa kehitystyötä tai dokumentointia tässä laajuudessa ilman laadukasta yhteistyökumppaniverkostoa. Projektin toteutuksessa keskityimme todellisten tarpeiden kartoittamiseen ja dokumentointiin, sekä tarveperusteisten ratkaisujen kehittämiseen. Näin pystyimme koko hankkeen elinkaaren ajan hyödyntämään sen aikana kertynyttä osaamista ja reagoimaan ketterästi muuttuvan ympäristön tarpeisiin. Yksi keskeisistä saavutuksistamme oli uusien tuotteiden ja kunnossapidon toimintatapojen kehittäminen. Kunnossapidon prosessien tehostamisen lopputuotteena syntyivät muun muassa kustannustehokas tiedonkeruujärjestelmä, huoltotarkastustyökalu, sekä edistyneet mallit tiedon analysointiin ja sen hyödyntämiseen. Loput hankkeen osa-alueet tukevat näitä toimintamalleja ja työkaluja. Hankkeen vaikutukset ovat olleet huomattavia, ja koemme, että niiden pohjalta kunnossapidossa tapahtunut kehitys on vaikuttanut positiivisesti sekä meidän, KP-ServicePartner Oy:n, että asiakasyritystemme tuloksiin. Saavutusten myötä olemme vakuuttuneita siitä, että hanke on ollut menestys ja se luo vahvan perustan tulevalle toiminnalle ja kehitykselle.