![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76368
Hankkeen nimi: Juvan ja Mikkelin logistiikkakeskusten selvityshanke
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2020 ja päättyy 31.1.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon maakuntaliitto
Hakijan virallinen nimi: Juvan kunta
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0164551-3
Jakeluosoite: PL 28
Puhelinnumero: 0400135087
Postinumero: 51901
Postitoimipaikka: JUVA
WWW-osoite: http://www.juva.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Mika Petri Kärki
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehittämispäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400135087
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Tässä logistiikkakeskukseen liittyvässä hankkeessa selvitetään keskusten perustamisen vaatimuksia ja mahdollisuuksia Mikkeliin ja Juvalle. Hankkeella pyritään myös luomaan järkevä logistikkakeskukseen liittyvä toimintaympäristö, josta on hyötyä koko Etelä-Savon maakunnan yrityselämälle.
Hankkeen tavoite on antaa keskusten operoinnista kiinnostuneille tahoille tutkimustyön kautta vahva tietopaketti, jonka avulla he voivat aloittaa toimintansa mahdollisimman riskittömästi. Tietopakettiin kuuluu mm. keskusten ansaintalogiikan selvittäminen, Parikkalan raja-aseman avautumisen tuomat rahtimahdollisuudet Mikkelin ja Juvan logistiikkakeskuksille ja potentiaalisten rahoittajien kiinnostus sekä asiakkaiden eli keskusta käyttävien asiakkaiden kartoitus.
Tutkimustyön toimenpiteinä ovat:
- oikeanlaisen operoinnin toimintamallin löytäminen ja ansaintalogiikan selvittäminen kohdistuen Juvan ja Mikkelin logistiikkakeskuksiin
- selvittää Parikkalan raja-aseman luomat kaupalliset mahdollisuudet ja tulliterminaalitoiminnan vaatimukset
- selvittää Juvan ja Mikkelin logistiikkakeskusten yhteistyömahdollisuudet
- kartoittaa logistiikkakeskuksen asiakkaita/käyttäjiä, kiinnostuneet operoijat ja investoritahot
- Vähintään 150 asiakkaan/tahon luokse tullaan jalkautumaan ja kertomaan logistikkakeskusten mahdollisuuksista.
Tutkimustyön tuloksena on, että keskuksiin löydettäisiin operaattori(t), joka/jotka olisivat kiinnostuneet perustamaan niin Juvalle kuin Mikkeliin mielellään toisiaan liiketoiminnallisesti tukevat logistiikkakeskukset.
Logistiikkakeskuksen toiminnan harjoittamisesta, ts. operaattorit. Myös toissijaisesti rahoittajille tietoa logistiikkakeskuksen mahdollisuuksista.
Etelä-Savon yritykset ja asukkaat, erityisesti haja-asutusalueilla sekä rahtifirmat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 132 828
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 95 272
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 189 752
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 141 208
Maakunnat: Etelä-Savo
Seutukunnat: Mikkelin, Pieksämäen
Kunnat: Mikkeli, Juva
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 7 | 2 |
Luonto rasittuu vähemmän, kun tavaroita ei kuljeteta monella eri kuljetuksella. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 6 | 3 |
Tavaraliikenteen kokoaminen yhteen paikkaan ja tavaroiden kuljettaminen täysillä lasteilla vähentää puolityhjien rekkojen liikennettä, ts. vähemmän rekkaliikennettä ja ilmansaastetta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 4 | 0 |
Luonto rasittuu vähemmän, kun tavaroita ei kuljeteta monella eri kuljetuksella. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 6 | 3 |
Tavaraliikenteen kokoaminen yhteen paikkaan ja tavaroiden kuljettaminen täysillä lasteilla vähentää puolityhjien rekkojen liikennettä, ts. vähemmän rekkaliikennettä ja ilmansaastetta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia tähän sektoriin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 6 | 2 |
Logistiikasta syntyneitä jätteitä pystytään kokoamaan keskitetysti logistiikkakeskuksiin. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 3 | 0 |
Logistiikkakeskus Juvalle tulisi toimimaan maalämmöllä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 3 |
Haja-asutusalueet erityisesti hyötyisivät ja saisivat kiplailukykyä liiketoimintaan, kun logistiikka tehostuu. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 7 | 3 |
Uusilla logistiikkaohjelmilla saadaan toimintaa tehokkaammaksi kuin se nyt on. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 10 | 8 |
Logistiikan kehittyminen kokonaisvaltaisesti koko Etelä-Savossa tehostuu. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 0 |
Yritysten ja asukkaiden paketti/tavarakuljetus tehostuu ja lisää hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 10 | 5 |
Auttaa haja-asutusalueella olevien yritysten menestymismahdollisuuksia ja yhdenvertaisuutta verrattuna kaupungissa oleviin yrityksiin logistiikkakustannusten pienentymisellä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 10 | 5 |
Auttaa haja-asutusalueella olevien yritysten menestymismahdollisuuksia ja yhdenvertaisuutta verrattuna kaupungissa oleviin yrityksiin logistiikkakustannusten pienentymisellä. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia tähän sektoriin. | ||
Ympäristöosaaminen | 5 | 0 |
Uudenlainen logistiikkakäytäntö lisää erityisesti yritysten ympäristöosaamista tällä sektorilla. |
Tässä logistiikkakeskuksiin liittyvässä hankkeessa selvitettiin logistiikkakeskusten perustamiseen liittyviä vaatimuksia ja mahdollisuuksia, niin Mikkeliin sekä Juvalle. Hankkeella pyrittiin myös hankkimaan järkevää logistiikkakeskusten toimintaympäristöön liittyvää tietoa, josta on hyötyä koko Etelä-Savon maakunnan yrityselämälle.
Hankkeen tavoite on antaa keskusten operoinnista kiinnostuneille tahoille tutkimustyön kautta vahva tietopaketti, jonka avulla he voivat aloittaa toimintansa mahdollisimman riskittömästi. Tietopakettiin kuuluu mm. logistiikkakeskusten ansaintalogiikan selvittäminen ja potentiaalisten rahoittajien kiinnostus sekä asiakkaiden eli logistiikkakeskusta käyttävien eri tahojen kartoitus. Hankesuunnitelman mukaan hankkeessa piti selvittää myös Parikkalan raja-aseman avautumisen tuomat kaupalliset mahdollisuudet Mikkelin ja Juvan logistiikkakeskuksille. Tätä osiota ei selvitetty hankkeessa, sillä hankkeen aikana havaittiin, että raja-aseman avaaminen ei ole todennäköistä nähtävissä olevassa tulevaisuudessa. Etelä-Savon maakuntahallitus on viimeksi tammikuussa 2022 todennut tiedotteessaan, että Valtioneuvoston linjaus rajanylityspaikan avautumiselle vuonna 2024 uhkaa jäädä toteutumatta.
Tutkimustyön toimenpiteitä olivat:
- oikeanlaisen operoinnin toimintamallin löytäminen ja ansaintalogiikan selvittäminen kohdistuen Juvan ja Mikkelin logistiikkakeskuksiin.
- Parikkalan raja-aseman luomat kaupalliset mahdollisuudet Juvan ja Mikkelin logistiikkakeskuksille. Tätä osiota ei selvitetty, joten tästä osiosta ei syntynyt kustannuksia. Hankkeen aikana havaittiin, että raja-aseman avaaminen ei ole todennäköistä nähtävissä olevassa tulevaisuudessa.
- selvitettiin Juvan ja Mikkelin logistiikkakeskusten yhteistyömahdollisuudet.
- kartoitettiin logistiikkakeskuksen asiakkaita/käyttäjiä, kiinnostuneita operaattoreita ja investoritahoja.
- kontaktoitiin yli 150 asiakasta/tahoa, tapaamalla heitä kasvotusten, Teamsin välityksellä tai puhelimitse. Tapaamisissa keskusteltiin logistiikkakeskusten toiminta/operointimallista sekä maakunnan tuomista mahdollisuuksista, kuten esim. työvoiman saatavuudesta, koulutuksesta sekä investointituen tuomasta mahdollisuudesta.
Tutkimustyön tuloksena on, että logistiikkakeskuksiin löydettiin operaattori(t), joka/jotka ovat kiinnostuneet perustamaan niin Juvalle kuin Mikkeliin logistiikkakeskukset. Juvalle suunnitteilla oleva logistiikkakeskusten toiminta on keskittynyt pakkasvarastointiin sekä viileän tavaran +0-+12 C astetta, terminaalitoimintaan. Mikkeliin suunnitteilla oleva logistiikkakeskus on keskittynyt kappaletavaran terminaali toimintaan sekä kuivatuotteiden varastointiin. (Mielellään toisiaan liiketoiminnallisesti tukevat logistiikkakeskukset, mutta tämä seikka tarkentuu tulevaisuudessa).
Logistiikkakeskusten ansaintalogiikka selvitystyö antaa hyvin kattavan, tarkan, analyyttisen sekä realistisen toimintamallin Logistiikkakeskuksen toimintakentästä sekä arvoketjusta, logistiikkakeskuksen operaattorille. Ansaintalogiikan selvitystyö on tämän loppuraportin liitteenä.
Logistiikkakeskusten asiakkaita kartoitettiin laajasti eri toimialoilta, niin paikallisesti, alueellisesti sekä valtakunnallisesti. Kontaktoitiin yli 150 asiakasta/tahoa, tapaamalla heitä kasvotusten, teamsin välityksellä tai puhelimitse. Tapaamisissa keskusteltiin logistiikkakeskusten toiminta/operointimallista sekä maakunnan tuomista mahdollisuuksista. Maakunnassa on logistiikka-alan koulutus mahdollisuuksia eri muotoisina koulutuksina. Logistiikka-alan kouluttajat ovat valmiita nopealla aikataululla lisäämään logistiikka-alan koulutuksen aloitus paikkoja. Työvoiman saatavuus nousi keskusteluissa vahvasti esille yrittäjien taholta. Työvoiman saatavuus, niin paikallisesti sekä alueellisesti on hyvä. Oppilaitokset sekä TE- toimistot tekevät laajaa yhteistyötä ko. asian tiimoilta. Hankkeen aikana on keskusteltu investoreiden kanssa investointituen tuomasta mahdollisuudesta, joka on alueella max. 35%. Investorit ovat kiinnostuneet tekemään laajaa yhteistyötä logistiikkakeskuksen operaattorin kanssa sekä mahdollisesti rahoittamaan tulevaa investointia