![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76271
Hankkeen nimi: Porotilamatkailun uudet tuotteet
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2020 ja päättyy 31.12.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Lapin liitto
Hakijan virallinen nimi: Lapin ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2528792-5
Jakeluosoite: Jokiväylä 11
Puhelinnumero: 040 647 7231
Postinumero: 96300
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: https://www.lapinamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kestilä Sini
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 703 0678
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen kehittämistavoitteena on Lapin matkailun elinvoimaisuuden vahvistaminen. Hankkeen tavoitteena on edistää porotilamatkailuyritysten selviämistä COVID19-viruksen aiheuttamasta ennakoimattomasta tilanteesta. Hankkeen tavoitteena on määrittää porotilamatkailuyrityksille uudet potentiaaliset kohderyhmät ja kehittää tuotteita vastaamaan uusien kohderyhmien odotuksia. Lisäksi tavoitteena on löytää ja vahvistaa niitä markkinointi- ja myyntikanavia ja viestejä, joilla uudet asiakasryhmät tavoitetaan.
Hankkeen tavoitteilla edistetään myös kesämatkailua sekä nostetaan esiin paikallisuutta, kulttuuria (ruoka, käsityöt) ja luontoa osana porotilamatkailua. Hanke auttaa kehittämään ekologisesti ja taloudellisesti kestävää liiketoimintaa myös tulevaisuudessa, kun tuotetarjonta ja kohderyhmä laajenevat.
Hankkeen tuloksena:
• Neljä uutta tuotetta prosessikuvauksineen, joita porotilamatkailuyritykset voivat monistaa ja soveltaa omassa toiminnassaan.
• Uusia asiakasryhmiä, joiden tavoittamiseksi on määritelty uusia markkinointi- ja myyntikanavia.
• Ideoita lumettoman ajan tuotteiksi, joista osa voidaan toteuttaa jo hankkeen aikana.
• Virtuaalisuunnitelma, joka antaa ensimmäiset askeleet porotilamatkailuyritysten digitalisaation mahdollistamiseksi.
Hankkeen varsinainen kohderyhmä ovat porotilamatkailuyrittäjät ja heidän työntekijät. Lapissa esimerkiksi Porotilamatkailuyhdistykseen kuuluu noin 60 porotilamatkailuyritystä.
Välillisenä kohderyhmänä ovat matkailun alueelliset sidosryhmät, kuten alueelliset matkailuyhdistykset, kunnat, koulutusorganisaatiot, järjestöt, muut matkailuyritykset ja muiden alojen yritykset. Hankkeesta hyötyy koko matkailun arvoketju kansallisella tasolla, mutta myös kansainvälisellä. Uusien tuotteiden myötä saadaan uutta asiakaskuntaa, mutta luodaan myös uusia tuotteita aikaisemmille asiakkaille.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 79 056
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 79 056
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 85 340
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 87 840
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Kemi-Tornion, Rovaniemen, Torniolaakson, Pohjois-Lapin, Itä-Lapin
Kunnat: Kolari, Sodankylä, Inari, Ranua, Savukoski, Enontekiö, Pelkosenniemi, Posio, Pello, Tornio, Keminmaa, Ylitornio, Rovaniemi, Salla, Kittilä, Simo, Muonio, Utsjoki, Tervola, Kemijärvi, Kemi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 5 | 5 |
Hankkeessa kehitettävät tuotteet tukevat myös matkailun ympärivuotisuuttaa, millä on välillinen vaikutus matkailussa käytettävien resurssien tasaisemmalle käytölle. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 10 |
Hankkeen välitön vaikutus on edistää matkailutoimijoiden uusien innovaatioiden kehittämistä, mikä tukee alueen elinkeinorakenteen kestävää kehittämistä. Hankkeella on myös välillistä vaikutusta alan elinvoimaisuuden parantamisessa ja muiden alojen tukemisessa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 8 |
Hankkeen välitön vaikutus on edistää tuotteiden ja palveluiden kehittämistä. Lisäksi välillinen vaikutus palvelujen kehittämisellä on, että koko alue ja muut toimialat hyötyvät uusien matkailupalvelujen kehittämisestä, jotka lisäävät myös alueen muiden palvelujen ja tuotteiden käyttöä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 5 |
Hankkeen välittömänä vaikutuksena on parantaa yritysten mahdollisuutta pysyä elinvoimaisena uusien tuotteiden ja palvelujen kehittämisellä. Tämä lisää alueen sekä yrittäjien hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 5 |
Hankkeen välitön vaikutus on laajentaa porotilamatkailun toimintakenttää. Lisäksi hanke edistää vastuullista ja kestävää liiketoimintaa alueella. | ||
Kulttuuriympäristö | 7 | 7 |
Hankkeen välittömänä tukea alueen elinkeinon pysyvyyttä, koska matkailuala on tärkeä elinkeino Lapissa. Hankkeen tukee välillisesti vastuullista ja kestävää matkailua alueella. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeessa vahvistettiin Lapin matkailun elinvoimaisuutta. Hankkeessa tuettiin porotilamatkailuyritysten selviämistä COVID-19 -viruksen aiheuttamasta ennakoimattomasta tilanteesta. Lisäksi edistettiin ympärivuotista matkailua alueella ja nostettiin esiin paikallisuutta, luontoa ja kulttuuria osana porotilamatkailua.
Hankkeen tuloksena syntyi:
Porotilamatkailutuoteideoita, joita jokainen porotilamatkailuyrittäjä voi hyödyntää omassa toiminnassaan. Neljä porotilamatkailutuotetta vastaamaan suomalaisen asiakkaan odotuksia.
Markkinointikampanja suomalaisen asiakkaan tavoittamiseksi.
Porotilamatkailun uudet tuulet -julkaisu, joka sisältää myös porotilamatkailun digitalisaation ensiaskeleet.
Hankkeessa tehtiin yhteistyötä porotilamatkailuyrittäjien ja porotilamatkailuyhdistyksen kanssa. Hankkeessa järjestettiin työpajoja ja tilaisuuksia, joissa ideoitiin uusia porotilamatkailutuotteita sekä keskusteltiin yrittäjien toivomista ajankohtaisista asioista. Yhteistyössä neljän porotilamatkailuyrittäjän kanssa kehitettiin neljä porotilamatkailutuotetta, jotka on kuvattu Porotilamatkailun uudet tuulet -julkaisussa. Lisäksi toteutettiin loppuvuodesta 2020 mainoskampanja nostamaan esiin porotilamatkailua uusille kohderyhmille ja erityisesti suomalaiselle asiakkaalle.