![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76264
Hankkeen nimi: Etäpalvelut haltuun
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2020 ja päättyy 31.7.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto
Hakijan virallinen nimi: Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 2265875-1
Jakeluosoite: PL 4
Puhelinnumero: 017-27241
Postinumero: 74101
Postitoimipaikka: Iisalmi
WWW-osoite: http://www.ylasavonsote.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ulmanen Mira Kristiina
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehittämispäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0401598236
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä toimii Iisalmen ja Kiuruveden kaupunkien sekä Vieremän ja Sonkajärven kuntien alueella järjestäen niiden asukkaille terveys-, hyvinvointi-, hoito- ja hoivapalveluja sekä ympäristö-, terveysvalvonta- ja eläinlääkintäpalveluja. Kuntayhtymässä on noin 1 500 työntekijää ja väestöpohja on hieman alle 40 000 asukasta.
Tällä hetkellä Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän alueella sosiaali- ja terveydenhuollon suorituskykyyn vaikuttaa kuormittavasti nyt maailmanlaajuisesti leviävä koronavirustauti COVID-19 sekä jo lähtökohtaisesti alueen korkeampi sairastavuusindeksi. Lisäksi Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän alueella väestörakenne painottuu yli 65-vuotiaisiin. Epidemia aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia kuntayhtymälle ja heikentää omistajakuntien rahoituspohjaa ja sitä kautta kuntien mahdollisuuksia rahoittaa kuntayhtymän toimintaa. COVID-19 vaikuttaa sekä asiakkaille suunnattuihin palveluihin että kuntayhtymän työntekijöiden työntekemisen tapaan. Suomen hallituksen linjaamana ikäihmisten yli 70-vuotiaiden tulee pysyä karanteenin omaisissa olosuhteissa kotonaan.
Hankkeen tavoitteena on etäpalvelujen lisääminen. Etäpalveluja kehitetään chat ja etävideopalvelujen avulla. Kotihoidossa otetaan käyttöön uusia toimintamalleja, kehitetään etähoitoa ja otetaan käyttöön sähkölukkoja. Hankkeessa kehitettyjen toimintamallien ja hankittujen ratkaisujen avulla kuntayhtymällä on jatkossa paremmat valmiudet vastata muuttuviin tilanteisiin sekä mahdollisiin poikkeusoloihin.
Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän palveluja käyttävät asiakkaat.
Välillisenä kohderyhmänä toimivat kuntayhtymän työntekijät, lähiesimiehet ja johto.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 103 847
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 92 777
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 129 809
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 115 972
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Ylä-Savon
Kunnat: Sonkajärvi, Kiuruvesi, Vieremä, Iisalmi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 10 | 0 |
Välitöntä vaikutusta etäpalvelujen paremmin mahdollistuessa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 10 | 0 |
Välitöntä vaikutusta etäpalvelujen paremmin mahdollistuessa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 7 |
Välillistä vaikutusta etäpalvelujen käytön lisääntyessä. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 5 |
Välillistä vaikutusta etäpalvelujen käytön lisääntyessä. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 3 |
Välillisesti digitalisaation edetessä paperin ja siihen liittyvien tekijöiden käyttö vähenee. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 9 | 0 |
Hankkeen tavoitteena on kehittää mahdollisuuksia aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 8 | 8 |
Välillisesti ja välittömästi digitalisaation edetessä vaikutusta ihmisten liikkumiseen vähenevästi etäyhteyksien mahdollistuessa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 0 |
Hankkeen tavoitteena on digitaalisilla palveluilla turvata väestön palvelujen saatavuus ja joustava etäpalvelujen käyttö COVID 19 -pandemian aikana ja sen jälkeen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 3 | 3 |
Huomiodaan erilaiset käyttäjät, asiakaslähtöisyys. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 5 |
Huomiodaan erilaiset käyttäjät, asiakaslähtöisyys. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeen tavoitteena oli edistää ja kehittää etäpalvelujen käyttöönottoa Ylä-Savon SOTE kuntayhtymässä. Tarkoituksena oli saada aikaan organisaatioomme vaikuttavia, kustannustehokkaita, palvelujen saatavuutta edistäviä ja aiemmin käytettyjä palveluja korvaavia palvelumuotoja. Hankkeen aikana edistettiin etävastaanottojen käyttöönottoa hoito- ja hoivapalveluissa, hyvinvointipalveluissa ja terveyspalveluissa. Erilaisia etävastaanoton toimintamalleja kehitettiin yhdessä työntekijöiden kanssa. Hankerahoituksen turvin hankittiin nykyaikaisia välineitä etäpalvelujen toteuttamiseen. Etävastaanotot ovat hankkeen päättyessä osittain juurtuneet osaksi organisaatiomme asiakkaille tarjoamaa palveluvalikkoa.
Chat-palvelua on kehitetty organisaatiossamme terveyspalveluissa, hoito- ja hoivapalveluissa sekä hyvinvointipalveluissa. Terveyspalvelujen chat-toiminta vaatii jatkokehittämistä. Chat-palvelun kautta voidaan hyödyntää erilaisia toimintoja, joita ei vielä hankkeen aikana otettu käyttöön. Hoito- ja hoivapalveluissa chatin käyttöönoton edetessä aukioloaikoja kehitettiin vastaamaan työntekijöiden toiveita. Hyvinvointipalveluissa chat-palvelua kokeiltiin, mutta päädyttiin ainoastaan viestitoiminnon käyttöönottoon vähäisten yhteydenottojen vuoksi. Ammattilaisten välinen viestipalvelu on ollut aktiivisessa käytössä.
Hankkeen aikana kotihoidossa saatiin etävastaanottokäynnit osaksi kotihoidon palveluvalikkoa. Toimintamallin kehittämiseen osallistui hoito- ja hoivapalvelujen henkilöstö. Hankerahoituksella lisättiin laitemääriä vastaamaan etähoidon tarvetta ja etähoidon laajentamista. Toiminta on asiakaslähtöistä ja kustannustehokasta.
Hankerahoitus mahdollisti sähkölukkojen hankinnan ja toiminnan muutoksen kotihoidossa. Sähkölukkojen käyttö sujuvoitti henkilöstön työskentelyä ja lisäsi turvallisuutta, erityisesti pandemia-aikana. Hankkeen aikana saatu kokemus sähkölukoista edistää kotihoidon säännöllisten asiakkaiden siirtymistä avaimettomaan kotihoitoon kuntayhtymässä vuoden 2022 aikana.
Hankkeen aikana tiedotettiin ja markkinoitiin etäpalveluja asiakkaille ja työntekijöille useissa eri kanavissa ja tilaisuuksissa. Hankkeessa luotiin hyvä pohja etäpalvelujen toteuttamiseen, sekä asenne- ja kulttuurimuutokseen. Kehittäminen ja juurruttaminen jatkuvat hankkeen päätyttyä. Hankkeen aikana saatuja kokemuksia hyödynnetään sekä organisaatiossamme että laajemmin maakunnassa.