![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76259
Hankkeen nimi: Sähkö 2.0 - Tuulesta ja auringosta virtaa (investointiosio)
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2020 ja päättyy 31.12.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Koulutuskuntayhtymä OSAO
Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos
Y-tunnus: 0992445-3
Jakeluosoite: Kiviharjuntie 6
Puhelinnumero: 010 608 2020
Postinumero: 90220
Postitoimipaikka: Oulu
WWW-osoite: http://www.osao.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Johanna Matinmikko
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hankekehityspäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 59 69 816
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on varmistaa osaavan työvoiman saatavuus tuulivoiman ja aurinkopaneeliratkaisuiden asennukseen, huoltoon ja kunnossapitoon Pohjois-Pohjanmaalla. Hankkeen tavoitteena on laitteistohankintojen kautta laajentaa ja monipuolistaa OSAOn oppimisympäristöjä vastamaan alueen yritysten esiin nostamia tarpeita. Hankkeessa toteutettavalla uusiutuvien energioiden oppimisympäristöllä mahdollistetaan paremmin myös ammattitutkintojen ja erikoisammattitutkintojen toteuttaminen, paikallisesti tarjottavien tutkinnon osien suunnittelu ja toteutus, yritysten henkilöstön lisäkoulutukset sekä työelämälähtöinen tutkinnon rajat ylittävä yhteistyö sähköautomaation ja kone- ja tuotantotekniikan kunnossapitoasennuksen välillä.
Hankkeessa toteutetaan uusiutuvien energioiden oppimisympäristö, joka koostuu työelämän tarpeita vastaavista laitekokonaisuuksista. Uusiutuvien energioiden oppimisympäristö sisältää tuulienergian oppimisympäristön sekä aurinkoenergian oppimisympäristön. Tuulienergian oppimisympäristö sisältää viisi kaksipuoleista automaatiotyöpistettä sekä yhden erillisen työpisteen tuulienergian opetukseen. Automaatiotyöpisteillä opetetaan hydrauliikkaa ja pneumatiikkaa, joiden osaaminen on olennaista tuulivoimala-asennuksissa ja kunnossapidossa. Aurinkoenergian oppimisympäristö sisältää aurinkoenergian asennuksen ja kunnossapidon opiskelun mahdollistavan työpisteen ja opetuslaitteiston. Oppimisympäristö suunnitellaan ja toteutetaan niin, että sitä on myöhemmin mahdollista laajentaa ja täydentää tekniikan kehittyessä. Uusiutuvan energian oppimisympäristöä voidaan tarjota myös korkeakoulujen ja yritysten demoympäristöksi.
Hankkeen tavoitteena on lisätä uusiutuviin vähähiilisiin energiaratkaisuihin liittyvää osaamista Pohjois-Pohjanmaan alueella. Hankkeen aikana lisätään ja tiivistetään oppilaitoksen yhteistyötä erityisesti niiden sähkö- ja automaatiotekniikan yritysten kanssa, joissa tarvitaan aurinkoenergian ja tuulivoimaenergian osaamista. Yhteistyöverkoston kokoamisella lisätään myös yritysten keskinäistä verkostoitumista. Pitkällä aikavälillä hankkeen tavoitteena on aurinko- ja tuulienergiaratkaisuiden yleistymisen myötä vaikuttaa kasvihuonepäästöjen vähenemiseen alueella.
Hankkeen tavoitteena on avata uusia yhteistyömahdollisuuksia Pohjois-Ruotsin ja Pohjois-Norjan suurhankkeisiin liittyen. Pohjoispohjanmaalaiset yritykset tarvitsevat osaavaa työvoimaa, jotta he voivat osallistua suurhankkeiden kilpailutuksiin. Tätä kautta hankkeen toimenpiteiden välillisenä tuloksena parannetaan alueen yritysten kilpailukykyä ja kansainvälistymismahdollisuuksia.
Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä on alueen sähköautomaatioalan yritykset ja niiden henkilöstö.
Hankkeen välillisenä kohderyhmänä on OSAOn opettajat sekä nykyiset ja tulevat opiskelijat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 282 100
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 278 410
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 403 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 397 729
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulunkaaren, Koillismaan, Oulun
Kunnat: Ii, Oulu, Muhos, Tyrnävä, Taivalkoski, Kempele, Pudasjärvi, Liminka
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 7 |
Uusiutuvien energioiden oppimisympäristö, sen mahdollistamat koulutukset ja osaamistason nousu vähentävät fossiilisten polttoaineiden käyttöä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 6 |
Tuulivoiman ja aurinkoenergian asennus, huolto ja kunnossapito-osaamisen kehittämisellä, edistetään uusiutuvien energioiden laajempaa hyödyntämistä ja vaikutetaan näin vähentävästi ilmastonmuutoksen aiheuttamiin riskeihin. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 5 |
Tuulivoiman ja aurinkoenergian käyttö vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä, mikä vaikuttaa positiivisesti kasvillisuuteen, eliöihin ja luonnon monimuotoisuuteen. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 1 | 8 |
Tuulivoiman ja aurinkoenergian käytön lisääntyminen vähentää kasvihuonepäästöjä. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutusta Natura 2000 ohjelman kohteisiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutusta materiaaleihin ja jätteisiin. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 2 | 8 |
Hankkeessa toteutettava uusiutuvien energialähteiden oppimisympäristö, sen mahdollistama koulutus ja osaamisen kasvu vaikuttavat aurinko- ja tuulienergian käytön lisääntymiseen. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 7 |
Hanke on suunniteltu alueen sähkö- ja automaatioalan yritysten osaamistarpeiden pohjalta. Tuuli- ja aurinkoenergialla voi olla tulevaisuusessa todella merkittävä työllistämisvaikutus alueella. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 4 |
Hanke vaikuttaa koulutuspalveluiden suunnitteluun ja toteutukseen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutusta liikkumiseen ja logistiikkaan. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 1 | 3 |
Uusiutuvilla energiaratkaisuilla voi olla tulevaisuudessa merkittävä työllistävä vaikutus alueella. Osaamisen kasvu ja työllisyys vaikuttavat myönteisesti hyvinvoinnin edistämiseen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 2 |
Hankkeella ei välitöntä vaikutusta tasa-arvon edistämiseen. Sähkö- ja automaatioala on hyvin miesvaltainen ala. Puhtaampien energioiden opetuksen toivotaan lisäävän alalle hakeutuvien naisten määrää. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 1 |
Uusiutuvien energiaratkaisuiden käytön lisääntyminen ja teknologioiden kehittyminen madaltavat niiden hintaa ja tuovat ympäristöystävällisemmät energiaratkaisut kaikkien kotitalouksien saataville. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutusta kulttuuriympäristöön | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 5 |
Uusiutuvien energioiden oppimisympäristö mahdollistaa aurinko- ja tuulienergiaan liittyvän koulutuksen toteutuksen ja lisää osaamista puhtaammista energiaratkaisuista myös niille opiskelijoille, jotka eivät tule itse työskentelemään ko. energiaratkaisuiden parissa |
-