![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76249
Hankkeen nimi: Lapin matkailun post Covid-19 -skenaariot
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2020 ja päättyy 31.12.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Lapin liitto
Hakijan virallinen nimi: Finnish Lapland Tourist Board ry
Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys
Y-tunnus: 2427886-7
Jakeluosoite: Valtatie 82 as 4
Puhelinnumero: 040 1262 996
Postinumero: 99100
Postitoimipaikka: Kittilä
WWW-osoite: http://www.lme.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Forsell Nina Johanna
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toiminnanjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 1262996
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Koko matkailuala on kärsinyt valtavia tappioita Covid-19-pandemian ja matkustusrajoitusten vuoksi. Kysynnän elpyminen tulee kestämään useita vuosia ja kilpailu markkinoilla on kovaa. Niin maailman matkailumarkkinoiden kuin Lapin matkailun kehittymistä tulevina vuosina on vaikea arvioida. Tähän tarvitaan työkaluja Lapissa niin Lappi-tasolla kuin alueellisesti ja yrityskohtaisesti.
Hankkeen tavoitteena on luoda kattava tieto erilaisista tulevaisuuden skenaarioista Lapin matkailussa 1-5- vuoden aikajänteellä. Skenaarioissa huomioidaan laajasti eri tietolähteistä ja asiantuntijoilta kerättävä tieto sekä matkailun, että laajemmin maailmantalouden ja trendien kehittymistä. Skenaarioissa tarkastellaan tilannetta koko Lapin matkailuelinkeinon näkökulmasta. Skenaariot toimivat työkaluna sekä koko matkailuelinkeinon ekosysteemin kehittämisessä, että yksittäisen yrityksen ja alueen oman toiminnan kehittämisessä. Skenaarioiden avulla Lapin matkailuelinkeinossa pystytään pitkällä aikavälillä tekemään valistuneita valintoja ja nousemaan nopeammin ja entistä vahvempina koronakriisistä.
Lapin matkailun ekosysteemi, kattaen sekä yritykset, matkailualueet, että matkailua kehittävät organisaatiot.
Lapin yritykset ja kunnat. Matkailu on merkittävä elinkeino Lapissa ja sen kerrannaisvaikutukset muihin elinkeinoihin, paikallistalouteen ja kuntatalouteen ovat merkittävät. Tarjoamalla tietoa eri skenaarioista voidaan auttaa matkailuelinkeinon toimijoita tekemään oikeita ratkaisuja ja näin ollen tukemaan paikallistaloutta Lapissa.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 70 344
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 64 055
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 70 344
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 64 055
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Itä-Lapin, Kemi-Tornion, Pohjois-Lapin, Torniolaakson, Rovaniemen
Kunnat: Rovaniemi, Sodankylä, Keminmaa, Tornio, Ranua, Simo, Kittilä, Pelkosenniemi, Salla, Kolari, Pello, Savukoski, Inari, Enontekiö, Ylitornio, Posio, Muonio, Kemijärvi, Utsjoki, Tervola, Kemi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 5 |
Luonnonvarojen käytön kestävyys on väistämättä osa toimintaympäristön muutosta, joten se nousee varmasti esille skenaarioissa ja luo sen myötä yrityksille edellytykset kehittää toimintaansa kestävämpään suuntaan. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 3 | 5 |
Ilmastonmuuton on väistämättä osa toimintaympäristön muutosta, joten se nousee varmasti esille skenaarioissa ja luo sen myötä yrityksille edellytykset vähentää vaikutustaaan ilmastonmuutokseen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 4 | 6 |
Tuodaan tietoa yrityksille ja matkailualueille, jotta ne paremmin voivat kehittää toimintaansa muuttuvassa toimintaympäristössä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 5 |
Matkailupalvelut ovat elämyksiä ja luonteeltaan pitkälti aineettomia. Skenaarioiden avulla yritykset saavat paremmat edellytykset kehittää tuotteitaan ja palveluitaan tulevaisuuden kysynnän mukaisiksi. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 5 |
Liikkuminen ja logistiikka on matkailun perusedellytys. Skenaariot auttavat näkemään miten matkustustavat voivat muuttua ja miten matkailua sen perusteella pitäisi Lapissa kehittää. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 1 | 3 |
Varmistamalla, että matkailu Lapissa pärjää muuttuvassa toimintaympäristössä säilyy ja syntyy Lapissa työpaikkoja, jotka tuovat toimeentuloa harvaan asutuillekin seuduille ja edistävät sitä kautta asukkaiden hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Koko matkailuala on kärsinyt valtavia tappioita Covid-19-pandemian ja matkustusrajoitusten vuoksi. Kysynnän elpyminen tulee kestämään useita vuosia ja kilpailu markkinoilla on kovaa. Niin maailman matkailumarkkinoiden kuin Lapin matkailun kehittymistä tulevina vuosina on vaikea arvioida. Tähän tarvitaan työkaluja Lapissa niin Lappi-tasolla kuin alueellisesti ja yrityskohtaisesti.
Hankkeen tavoitteena oli luoda kattava tieto erilaisista tulevaisuuden skenaarioista Lapin matkailussa 1-5- vuoden aikajänteellä. Hankkeessa kuvattiin skenaario-asiantuntijoiden ja laajan osallistavan prosessin tuloksena neljä vaihtoehtoista skenaariota Lapin matkailulle. Skenaarioissa huomioitiin laajasti eri tietolähteistä ja asiantuntijoilta kerättävä tieto sekä matkailun, että laajemmin maailmantalouden ja trendien kehittymistä. Skenaarioissa tarkasteltiin tilannetta koko Lapin matkailuelinkeinon näkökulmasta. Skenaariot toimivat työkaluna sekä koko matkailuelinkeinon ekosysteemin kehittämisessä, että yksittäisen yrityksen ja alueen oman toiminnan kehittämisessä. Skenaarioiden avulla Lapin matkailuelinkeinossa pystytään pitkällä aikavälillä tekemään valistuneita valintoja ja nousemaan nopeammin ja entistä vahvempina koronakriisistä.