![]() |
![]() |
Hankekoodi: A76247
Hankkeen nimi: Sallan matkailun koronaexit
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2020 ja päättyy 31.12.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Lapin liitto
Hakijan virallinen nimi: Sallan kunta
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0192936-4
Jakeluosoite: Myllytie 1
Puhelinnumero: 0400-159022
Postinumero: 98900
Postitoimipaikka: Salla
WWW-osoite: http://www.salla.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Paula Aspholm
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: matkailupäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400159022
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Koronaviruksen vaikutukset matkailuelinkeinoon ja koko Sallan kunnan elinvoimaisuuteen ovat merkittäviä. Hankkeen tavoitteena on minimoida koronan vaikutuksia yritysten toimintaympäristössä ja edesauttaa yritysten toiminnan palautumista normaaliksi mahdollisimman pikaisesti rajoitusten päättymisen jälkeen. Hankkeen tavoitteena on edesauttaa kansainvälisen matkailun palautumista Sallaan sekä kehittää vaihtoehtoisia malleja uusien matkanjärjestäjäkontaktien löytämiseksi. Tavoitteena on myös saada alueen yhteinen asiakasdata tehokkaampaan käyttöön.
Hankkeessa otetaan alueen matkailun käyttöön uusia sähköisiä markkinointitapoja mm. virtuaaliset matkanjärjestäjävierailut sekä asiakasdatasovellus. Hankkeen tuloksena asiakasdatan käyttö tehostuu sekä matkanjärjestäjäkontaktointiin löydetään uusia kustannustehokkaampia ja kestävän matkailun mukaisia tapoja.
Hanke tukee kestävää kehitystä sekä edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti.
Kaikki Sallan matkailutulosta hyötyvät yritykset; matkailuyritykset, vähittäiskaupat ja palvelut, alkutuotantoyritykset.
Kansainväliset matkanjärjestäjät.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 81 194
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 78 205
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 90 216
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 86 895
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Itä-Lapin
Kunnat: Salla
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 5 | 5 |
Ekologisempia toimintatapoja matkailuun. Ekologisempi toteutustapa matkanjärjestäjäkontaktointiin. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 5 |
Ekologisemmilla toimintatavoilla voidaan osaltaan vaikuttaa ilmastonmuutoksen riskeihin. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 5 |
Sähköisillä ratkaisuilla voidaan vaikuttaa materiaalien kulutukseen ja jätteiden määrään. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 8 |
Hankkeella kehitetään paikallista elinkeinorakennetta kestävästi. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 3 |
Hankkeen toimenpiteet tukee sähköistä markkinointia. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 3 |
Hankkeen toimenpiteet tukevat liikkumista ja logistiikkaa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 9 | 5 |
Hanke edistää erityisesti matkailuyrittäjien hyvinvointia parantamalla liiketoiminnan mahdollisuuksia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 8 | 7 |
Hankkeen välityksellä säilytetään/syntyy työpaikkoja, millä on vaikutuksia tasa-arvoisuuteen. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 0 |
Hankkeella voidaan vaikuttaa yhdenvertaisuuteen vähentämällä eriarvoisuutta yrityksille kohdennettavilla toimilla korona-tilanteesta selviytymiseen. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 5 | 3 |
Hankkeessa luodaan ekologisempia toteutustapoja matkailun markkinointiin. |
Koronaviruksen vaikutukset matkailuelinkeinoon ja koko Sallan kunnan elinvoimaisuuteen ovat merkittäviä. Hankkeen tavoitteena on ollut minimoida koronan vaikutuksia yritysten toimintaympäristössä ja edesauttaa yritysten toiminnan palautumista normaaliksi mahdollisimman pikaisesti rajoitusten päättymisen jälkeen. Hankkeen tavoitteena on ollut edesauttaa kansainvälisen matkailun palautumista Sallaan sekä kehittää vaihtoehtoisia malleja uusien matkanjärjestäjäkontaktien löytämiseksi. Hankkeessa on toteutettu virtuaalisia matkanjärjestäjävierailuita (4 kpl) ja niihin liittyen videomateriaaleja sekä matkanjärjestäjien käyttöön jääviä sähköisiä oheismateriaaleja. Edellä mainitut toimenpiteet ja materiaalien toteutus onnistui hyvin, joskin osalla alueista haasteita aiheuttivat laajamittaiset matkanjärjestäjien lomautukset kohdemaassa.
Tavoitteena on ollut myös saada alueen yhteinen asiakasdata tehokkaampaan käyttöön CRM-järjestelmän avulla. Hankkeen aikana selvitettiin sopivia CRM -järjestelmiä Sallan matkailun asiakasdatan hallintaan ja sen parempaan hyödyntämiseen markkinointikäytössä. Useat järjestelmät tarjoavat ilmaisia muutaman päivän tai kuukauden kokeilujaksoja. Eri järjestelmien testauksen jälkeen potentiaaliseksi vaihtoehdoksi löytyi Mailchimp, jolla pystyy paitsi lähettämään uutiskirjeitä myös yhdistämään digitaaliset markkinointitoimenpiteet sekä sosiaalisen median kanavat, nettisivuston ja analytiikan. Mailchimpiin pystyy yhdistämään myös eri verkkokauppa- alustoja mm. Woocommerce ja Shopify. Sallan matkailun verkkokauppaa ollaan uudistamassa vuoden 2021 aikana, joten varsinaista CRM:n käyttöönottoa lykättiin siihen saakka.
Testauksesta on saatu positiivisia kokemuksia ja Sallalle parhaiten soveltuva CRM-järjestelmä tullaan hankkimaan ja ottamaan osaksi jokapäiväistä toimintaa lähitulevaisuudessa. CRM järjestelmän on testauksen myötä todettu tehostavan asiakasdatan käyttöä. Myös matkanjärjestäjäkontaktointiin on järjestelmän avulla löydetty uusia kustannustehokkaampia ja kestävän matkailun mukaisia tapoja.
Hankkeessa on toteutettu kotimaan retargeting- markkinointia, sekä B to C markkinoititoimia somekampanjalla Saksassa. Lisäksi on tehty vaikuttajamarkkinointia kv-kohderyhmälle kahden eri somevaikuttajan toimesta. Kaikki hankkeessa toteutetut somemarkkinointitoimet kasvattivat Visit Salla sivujen käviämääriä merkittävästi.